Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytöstapa, jota et ymmärrä

Vierailija
24.03.2022 |

Minulle opetettiin lapsena eskarissa ja koulussa, että oikeakätisenä minun pitäisi pitää haarukkaa vasemmassa kädessä. En koskaan ymmärtänyt tätä ja se tuntui luonnottomalta. Taisin vähän kapinoida tuota periaatetta vastaan ja kun kyseenalaistin sen, sain vastaukseksi vain "koska se nyt vaan on niin ja se on kohteliasta". Niin mutta miksi?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarukka-veitsi-keskusteluun lisään:

kuinka päin haarukkaa pidetään? Haarukka ei ole lapio, vaan piikit pidetään alaspäin. Jenkit (hengenvaarilliset lihavat) näyttävät syövät "lapioiden" möttöä suuhunsa.

Veistä ei nuolla, tuon olen nähnyt jopa MasterChef-ohjelmassa TUOMARIN tekemänä :(

Tapa, jota en ymmärrä nykyaikana: mies nousee portaissa naisen edellä. Juontaa juurensa naisten pukeutumiseen, mies ei pääse kurkkimaan hameen alle. No, tuskin tuota enää kukaan muistaa ja paheksuu, näinä molempien sukupuolien housuihin pukeutumisen aikoina.

Vierailija
62/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kursailu on typerää

Tismalleen samaa mieltä. On joskus vaivaannuttavaa katsoa kun kukaan ei mene ottamaan ruokaa vaikka tilaisuuden emäntä pyytää ottamaan.

Mikset siis itse mene ensin, jos se on kerta niin vaivaannuttavaa kun kukaan ei mene? En itsekään pidä kursailusta mutta ymmärrän mistä se johtuu. Kukaan ei halua olla se "itsekäs" joka ensimmäisenä ampaisee herkkuihin käsiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tuntematonta/puolituttua häiritään omalla lörpöttelyllä monta minuuttia (pahimmallaan tunteja). Sitä pidetään näiden lörpöttelijöiden mielestä jotenkin kohteliaana, miksi?

Ymmärrän, jos jotain naapuria/puolituttua/tuntematonta moikataan rapussa, mutta miksi pitää jäädä kiinni toiseen varsin jos toisella osapuolella on kiire?

Vierailija
64/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haarukka menee lautaselta suuhun ja takaisin lautaselle, korkeintaan sillä tökitään ruokaa piikkeihin. Kaikki liikkeet ruuan suhteen tehdään oikealla kädellä, jossa on veitsi. Tämä tietysti vaatii sen, että syö sivistyneesti veitsellä ja haarukalla eikä pelkästään haarukalla.

Eihän tuo edes pidä paikkaansa. Sitä haarukkaa liikutellaan sormilla useammalla tavalla kuin tuota veistä. Veitsi on kädessä koko ajan samassa asennossa, haarukan otetta vaihdellaan kesken syönnin. Jokin typerä tapa/perinne tuo on, mutta luonnollisuuteen tai helppouteen se ei perustu lainkaan.

Vierailija
65/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kursailu on typerää

Tismalleen samaa mieltä. On joskus vaivaannuttavaa katsoa kun kukaan ei mene ottamaan ruokaa vaikka tilaisuuden emäntä pyytää ottamaan.

Pahimmillaan kahvi jäähtyy kuppiin, kun kukaan ei mene. Kursailu on epäkohteliasta.

Vierailija
66/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kursailu on typerää

Mikset siis itse mene ensin, jos se on kerta niin vaivaannuttavaa kun kukaan ei mene? En itsekään pidä kursailusta mutta ymmärrän mistä se johtuu. Kukaan ei halua olla se "itsekäs" joka ensimmäisenä ampaisee herkkuihin käsiksi.

Olen joskus mennyt ja sanonut samalla kaikkien kuullen, että menen, että muutkin sitten kehtaavat.

Vierailija
67/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etiketin nimeen vannovat voivat opastaa lippis- ja hattupäille missä päähineiden oikeaoppinen säilytys ruokailun ajan tapahtuu ravintolassa SUOMESSA. Omat arkilippikseni eivät ole alelaarista, mutta maksavat vähintään 300€ kappale, jos tarjoat ratkaisuksi ravintolan naulakkoa selkäni takana voit unohtaa koko jutun, samoin pöytä tai viereinen epähygieninen tuolin istuin.

Miksi sä käyt syömässä noin epähygienisessä paikassa? Luulis sulla olevan varaa parempaan.

Vierailija
68/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että miten junttia porukkaa tässä keskustelussa taas 🤣 Ettekö ymmärrä, kuinka vam maisel ta se näyttää kun terve aikuinen pitää aterimet väärin päin (oik.kätinen)! Tai kun aikuinen mies istuu hattu päässä syömässä. Ei edes tarvitse perustella enempää, jos ette ymmärrä niin sepä kertookin sen, miksi tuota teette.

Arvaa kuinka vammaiselta itse naytat kun yritat syoda nuudeleita puikoilla etiketin mukaan? Entas se suomalainen tapa syoda haarukan kupera puoli ylospain. Samalla logiikalla sitten keitto syodaan lusikan kupera puoli ylospain.

Taalla nayttaa etiketista vouhkaavan ne joilla on vahiten kokemusta suuresta maailmasta.

haarukan kuper puoli on ylöspäin siksi, että se vähentää pistovammoja kitalakeen eikä silloin haarukalla tarvitse "lapioida" sitä ruokaa suuhun. Se näyttää esteettisemmältä

Vierailija
69/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi poikien pitää ottaa pipo tai lippis päästä ruokapöydässä? Mitä hyötyä siitä on?

Se on vanha tapa.

Tässä on hyvä tapa miettiä onko tuossa tavassa järkeä: Jos kauan sitten, tätä ei oltaisi otettu tavaksi, ajattelisiko joku nykypäivänä, että pitäisi nyt ottaa tavaksi? Jos vastaus on ei, niin tuossa tavassa ei ole mitään järkeä. Ihmiset on tyhmiä.

Vierailija
70/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lapsena ymmärtänyt miksi tyttöjen piti niiata vieraita kätellessä ja poikien ”pokata” eli kumartaa ja viedä oikea jalka samalla ihan vasemman viereen.

Ei kai näitä tapoja enää opeteta?

Vierailija
71/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että miten junttia porukkaa tässä keskustelussa taas 🤣 Ettekö ymmärrä, kuinka vam maisel ta se näyttää kun terve aikuinen pitää aterimet väärin päin (oik.kätinen)! Tai kun aikuinen mies istuu hattu päässä syömässä. Ei edes tarvitse perustella enempää, jos ette ymmärrä niin sepä kertookin sen, miksi tuota teette.

Arvaa kuinka vammaiselta itse naytat kun yritat syoda nuudeleita puikoilla etiketin mukaan? Entas se suomalainen tapa syoda haarukan kupera puoli ylospain. Samalla logiikalla sitten keitto syodaan lusikan kupera puoli ylospain.

Taalla nayttaa etiketista vouhkaavan ne joilla on vahiten kokemusta suuresta maailmasta.

Kiitos vain,mutta nuudeleiden syöminen puikoilla on varsin helppoa. Kulho kuuluu nostaa silloin ylös pöydän tasosta, mikä helpottaa hommaa merkittävästi. Puikot valitaan värin ja kuvioinnin mukaan, tiettyjä käytetään esim. vain keväällä. Kun ruokailee, pitää huolehtia siitä, ettei osoita puikkojen kärjillä muita kohti

Vierailija
72/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etiketin nimeen vannovat voivat opastaa lippis- ja hattupäille missä päähineiden oikeaoppinen säilytys ruokailun ajan tapahtuu ravintolassa SUOMESSA. Omat arkilippikseni eivät ole alelaarista, mutta maksavat vähintään 300€ kappale, jos tarjoat ratkaisuksi ravintolan naulakkoa selkäni takana voit unohtaa koko jutun, samoin pöytä tai viereinen epähygieninen tuolin istuin.

Sylissä ylösalaisin. Jotta syömättä jäänyttä ruokaa voi lusikoida lippikseen. Koska lippis oli kallis, saa ravintolan ylijääneestä annosruuasta kotiin viemisiä, ei tarvitse heti mennä kauppaan ruokaostoksille.

Vierailija
73/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vain,mutta nuudeleiden syöminen puikoilla on varsin helppoa. Kulho kuuluu nostaa silloin ylös pöydän tasosta, mikä helpottaa hommaa merkittävästi. Puikot valitaan värin ja kuvioinnin mukaan, tiettyjä käytetään esim. vain keväällä. Kun ruokailee, pitää huolehtia siitä, ettei osoita puikkojen kärjillä muita kohti

mun faija sohi aina ruoka veitsellä ruokapöydässä. heilutti sitä kuin sormea jos halusi jonkun asian uppoava. 

sori vähän ohi aiheen. tuli vaan mieleen....

Vierailija
74/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän haarukkaa oikeassa kädessä.

Pelaan lätkää oikea käsi alhaalla mailan varressa.

Olen oikeakätinen.

Kirjoittaessa pidän kynää pystyssä peukun ja etusormen välissä pihtiotteella. Ala-asteella tästä tuli huutia, kynän pitäisi kuulema olla loivassa kulmassa tjtn..

Kirjoitan tietokoneella kolmella sormella.

Vierailija
75/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla ei ole kohteliasta nostaa kulhoa. Esimerkiksi koreassa ei missään nimessä nosteta.

Vierailija
76/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista oli tuon pienen esikoululaisen kohtelu/kiusaaminen päiväkodissa Savonlinnassa. Emme oikeesti tiedä mitä lapsille pitkän päivän aikana tapahtuu vieraan hoidossa.

Vierailija
77/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haarukan kuper puoli on ylöspäin siksi, että se vähentää pistovammoja kitalakeen eikä silloin haarukalla tarvitse "lapioida" sitä ruokaa suuhun. Se näyttää esteettisemmältä

En koskaan ymmärtänyt, miten niillä piikeillä osuu kitalakeen, ellei jotain sairaskohtausta saa haarukan ollessa suussa. Piikit alaspäin syödessä tökin alahuuleeni kyllä. Talvisin muutenkin huulet kuivuvat ja napsahtelee haavoille, se vasta esteettiseltä näyttääkin kun verta valuu rivissä huulesta. Ehkä vamppyyrit pitäisivät esteettisenä?

Kursailu on yksi mitä en ymmärrä, mutta en myöskään ymmärrä miksi se kahvi pitää kaataa valmiiksi kuppeihin, kysymättä juoko kaikki sitä kahvia ollenkaan. Sitten saa vääntää emännän kanssa ettei ole mitään muuta estettä juoda sitä kahvia kuin vain etten pidä kahvista, enkä juo sitä lainkaan, koskaan, missään tilanteessa, ikinä.

Vierailija
78/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten velvoite riisua päähine sisätiloissa. Naisia tämä ei koske. En näe mitään järkeä kyseisessä tavassa, koska kuka tahansa ymmärtää kyllä itse riisua päähineensä tarvittaessa, jos vaikkapa alkaa hiostaa. 99 %:ssa tapauksista päähineen pitäminen päässä ei aiheuta mitään haittaa, jos nyt ei puhuta jostain sulkapäähineistä blokkaamassa muiden näkyvyyttä vaikkapa teatterikatsomossa tms.

Vierailija
79/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska haarukka menee lautaselta suuhun ja takaisin lautaselle, korkeintaan sillä tökitään ruokaa piikkeihin. Kaikki liikkeet ruuan suhteen tehdään oikealla kädellä, jossa on veitsi. Tämä tietysti vaatii sen, että syö sivistyneesti veitsellä ja haarukalla eikä pelkästään haarukalla.

Olipa jotenkin sekava selitys

Haarukan vieminen suuhun on siis syömisessä se yksinkertaisin liikerata, kaikki haastavammat liikeradat (leikkaaminen, ruokien siirtely ja kerääminen haarukkaan jne) tehdään veitsellä. Ja siksi kannattaa käyttää siihen helpoimpaan tehtävään heikompaa kättä ja vaikeampiin tehtäviin vahvempaa.

eli jos vasempi käsi on vahvempi kuin oikea eli on vasenkätinen. silloin haarukka on oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa.

Näin se ainakin olisi syöjän kannalta helpompaa. Itse muistan kyllä, että ala-asteella opettaja yritti pakottaa luokan ainoaa vasenkätistä syömään samoin päin kuin muutekin. En kyllä tajua miksi. Varmaan juuri siksi, että "niin nyt vain kuuluu tehdä", miettimättä yhtään, mikä järki siellä tavan taustalla on.

Itse olen vasenkätinen ja syön kyllä ”sääntöjen mukaisesti” haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. Olen ymmärtänyt että pletus on, että kaikki syö kätisyydestään riippumatta samoin. Tosin olen myös oppinut neulomaan ja soittamaan kitaraa oikeakätisesti, kun ei vasenkätisesti osattu opettaa.

Vierailija
80/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen pinttynyttä tapaa pilata lähes mikä tahansa sinänsä mielenkiintoinen av-ketju jankkaamisella ja vänkäämisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan