Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytöstapa, jota et ymmärrä

Vierailija
24.03.2022 |

Minulle opetettiin lapsena eskarissa ja koulussa, että oikeakätisenä minun pitäisi pitää haarukkaa vasemmassa kädessä. En koskaan ymmärtänyt tätä ja se tuntui luonnottomalta. Taisin vähän kapinoida tuota periaatetta vastaan ja kun kyseenalaistin sen, sain vastaukseksi vain "koska se nyt vaan on niin ja se on kohteliasta". Niin mutta miksi?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haarukka menee lautaselta suuhun ja takaisin lautaselle, korkeintaan sillä tökitään ruokaa piikkeihin. Kaikki liikkeet ruuan suhteen tehdään oikealla kädellä, jossa on veitsi. Tämä tietysti vaatii sen, että syö sivistyneesti veitsellä ja haarukalla eikä pelkästään haarukalla.

Vierailija
2/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ettei saa laittaa ruokaveistä suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haarukka menee lautaselta suuhun ja takaisin lautaselle, korkeintaan sillä tökitään ruokaa piikkeihin. Kaikki liikkeet ruuan suhteen tehdään oikealla kädellä, jossa on veitsi. Tämä tietysti vaatii sen, että syö sivistyneesti veitsellä ja haarukalla eikä pelkästään haarukalla.

Olipa jotenkin sekava selitys

Vierailija
4/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten liittyy siihen, kummassa kädessä haarukka on?

Vierailija
5/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haarukan vieminen suuhun on siis syömisessä se yksinkertaisin liikerata, kaikki haastavammat liikeradat (leikkaaminen, ruokien siirtely ja kerääminen haarukkaan jne) tehdään veitsellä. Ja siksi kannattaa käyttää siihen helpoimpaan tehtävään heikompaa kättä ja vaikeampiin tehtäviin vahvempaa.

Vierailija
6/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haarukan vieminen suuhun on siis syömisessä se yksinkertaisin liikerata, kaikki haastavammat liikeradat (leikkaaminen, ruokien siirtely ja kerääminen haarukkaan jne) tehdään veitsellä. Ja siksi kannattaa käyttää siihen helpoimpaan tehtävään heikompaa kättä ja vaikeampiin tehtäviin vahvempaa.

eli jos vasempi käsi on vahvempi kuin oikea eli on vasenkätinen. silloin haarukka on oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa.

Vierailija
7/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli jos vasempi käsi on vahvempi kuin oikea eli on vasenkätinen. silloin haarukka on oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa.

Näin se ainakin olisi syöjän kannalta helpompaa. Itse muistan kyllä, että ala-asteella opettaja yritti pakottaa luokan ainoaa vasenkätistä syömään samoin päin kuin muutekin. En kyllä tajua miksi. Varmaan juuri siksi, että "niin nyt vain kuuluu tehdä", miettimättä yhtään, mikä järki siellä tavan taustalla on.

Vierailija
8/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä joiden puheet ja teot ovat ristiriidassa keskenään. Esim. puheissa paasaa terveellisistä elämäntavoista mutta itse makaa sohvalla mättämässä suklaata suuhun. Tai uskovaiseksi julistautuvaa joka kohtelee loukkaavasti ihmisiä. Tai vanhempi joka julistaa rajoittavansa lastensa ruutuaikaa ja itse viettää nenä kiinni puhelimessa koko ajan, myöskin lasten ajoista "joustetaan" jatkuvasti. Tai mies joka kehuu kuinka hän ei suolaa ruokaansa laita vaikka iltaisin menee pussillinen sipsiä. Tai nainen joka julistaa että hän ei ainakaan mitään ala laittamaan perhejuhlaa varten, ja sitten edellisenä iltana läväyttää äitinsä/anoppinsa/sisarensa eteen hirmu vaatimuslistan että tällaisia minä ajattelin joudatteko tekemään. Ja onhan noita.

Itse en ymmärrä miksi pitää esittää muuta kuin mikä on.

Vierailija
9/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, mulla ihan sama. Olisi pitänyt väkisin opetella pitämään haarukka vasemmassa kädessä, vaikka muuten teen kaiken oikealla kädellä. Kumma kyllä muuten olin tosi kiltti, mutta tässä kapinoin kun tuntu niin luonnottomalta, eikä kukaan siitä mulle jaksanutkaan enää sanoa muutaman kerran jälkeen. 

Mulle tätä perusteltiin sillä että (oikea) veitsikäsi tarvitsee voimaa leikkaamiseen. Kumma kyllä olen saanut leikkaamiset ja hienomotoriset keräämiset tehtyä vasemmalla kädelläkin..

Tämä syömissääntö tuntuu yhtä järkevältä kuin joku sanoisi että pitäisi harjata tukka aina vasemmalla kädellä tai laittaa sukka aina ensin vasempaan jalkaan..

Vierailija
10/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. No, itse olen oikeakätinen joten siis vahvempi käteni on luonnollisesti oikea. Silti olen vallan hyvin pärjännyt lapsesta asti niin, että haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. 😀 Asiaa ei kukaan minulle ole koskaan näin selittänyt, tosiaan vain sanottiin, että se kuuluu hyviin tapoihin. Ja minä ihmettelin, että miksi. 😀

Vierailija
11/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten liittyy siihen, kummassa kädessä haarukka on?

Luulin et tässä oli tarkoitus listata käytöstapoja mitä ei ymmärrä, eikä keskustella vaan tuosta yhdestä.

Vierailija
12/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntä/emäntä haluaa laittaa vieraiden takit naulakkoon tai muualle. Koita siinä rauhassa riisuutua kun toinen odottaa käsi ojossa, osaan mä itekin käyttää henkaria..

Vierailija
13/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursailu on typerää

Vierailija
14/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka käyttäytyy ihan eri tavalla jos on enemmänkin porukkaa

Vierailija
15/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi poikien pitää ottaa pipo tai lippis päästä ruokapöydässä? Mitä hyötyä siitä on?

Vierailija
16/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kursailu on typerää

Tismalleen samaa mieltä. On joskus vaivaannuttavaa katsoa kun kukaan ei mene ottamaan ruokaa vaikka tilaisuuden emäntä pyytää ottamaan.

Vierailija
17/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi poikien pitää ottaa pipo tai lippis päästä ruokapöydässä? Mitä hyötyä siitä on?

Tää on vähän sama kuin tuo aloituksen juttu. Aika monet käytöstavat ovat vaan juurtuneet yhteiskuntaan.

Vierailija
18/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi narikassa pitää tarjota sitä takkia päälle. Aina on laukku tiellä tai käsi menossa väärään paikkaan. Osaan itsekin laittaa takin päälle, kiitos.

Vierailija
19/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten hatut on aina olleet helpompia poistettavia. Naisilla oli ties mitä tukkalaitteita ja hiusneuloja yms pitämässä hattua kiinni, joten sen ottaminen pois ruokailun ajaksi olisi vienyt aikaa ja ennen kaikkea pilannut kampauksen.

Vierailija
20/93 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten hatut on aina olleet helpompia poistettavia. Naisilla oli ties mitä tukkalaitteita ja hiusneuloja yms pitämässä hattua kiinni, joten sen ottaminen pois ruokailun ajaksi olisi vienyt aikaa ja ennen kaikkea pilannut kampauksen.

Mutta miksi tästä pidetään kiinni vielä nykyäänkin? Miten sen voi perustella teinille? "Mutku niin vaan on tapana"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi