Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin kuukausibudjettia tarvitsee, jos kerran koskaan ei rahat ole vielä loppuneet?

Vierailija
24.03.2022 |

En ymmärrä.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kontrollifriikkien hommaa joilla rikkinäinen ja traumaattinen lapsuus, että aikuisena on pakonomaisesti haettava turvallisuudentunnetta jatkuvasti rahasta. Kannattaa hankkia itsetunto ja usko tulevaisuuteen.

Tulen kertomaan tuon sinulle, kun elämääsi tulee yllättäviä kulueriä, joihin sinulla ei olekaan varaa. Uskolla ei kauheasti mitään ostella. 

Uskolla siirretään niitä vuoria joihin rahalla ei voida vaikuttaa.

Vierailija
62/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Budjetointi on omalla kohdalla turhaa. Laitan joka kuukausi 1500€ säästöön, maksan tilipäivänä laskut ja vingutan visaa kuukauden aikana miten haluan. Syön ihan normaalia ruokaa, ostan vaatteita ja kosmetiikkaa tarpeen ja syön jonkin verran ulkona. Koen tarpeettomaksi listata kaikkia menoja ja olen tavallisen järkevä rahankäyttäjä. En koskaan onnistu tuhlaamaan enemmän kuin tienaan joten sillä miten kulutukseni jakautuu ei ole tärkeää. Voisin tietysti karsia ei-pakollisia menoja ja hankintoja ja säästää enemmänkin mutten koe sitä tarpeelliseksi ja haluan myös nauttia elämästä. Itselleni se tarkoittaa tiettyä arjen luksusta, laadukasta ruokaa ja laadukkaita kulutustavaroita. En muutenkaan pyri maksimoimaan säästämääni tai sijoittamaani summaa vaan koen vähintään yhtä tärkeäksi kuluttaa rahaa tavalla joka nostaa elämänlaatuani myös lyhyellä aikavälillä.

Tietyllä tavalla se, että laitat joka kuukausi säästöön saman summan, on budjetointia. Budjetointihan ei tarkoita, että välttämättä pitäisi jokaikinen meno ja tulo kirjata. Myös suurpiirteisempi talouden suunnittelu (esim. "säästän joka kuukausi 1500€"), on pienimuotoista budjetointia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kontrollifriikkien hommaa joilla rikkinäinen ja traumaattinen lapsuus, että aikuisena on pakonomaisesti haettava turvallisuudentunnetta jatkuvasti rahasta. Kannattaa hankkia itsetunto ja usko tulevaisuuteen.

Itse olen huomannut, että ilman rahaa ei oikein saa mitään. Esimerkiksi, kun sairastuin vakavasti, olisin ilman rahaa joutunut odottamaan kuukausia, että ehkä mahdollisesti saattaisin saada ajan kunnallisen kautta. Kun tilillä oli sopivasti pelivaraa, marssin yksityiselle ja hoito alkoi välittömästi. Nyt sairaus on ohi. Oli melko halpa henkivakuutus vähän ennakoida ja budjetoida. Se kun ei katso itsetuntoa, milloin joku yllättävä sairaus tms. osuu kohdalle. 

Tämän olisit voinut hoitaa ilman budjetointiakin.

Vierailija
64/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen kertomaan tuon sinulle, kun elämääsi tulee yllättäviä kulueriä, joihin sinulla ei olekaan varaa. Uskolla ei kauheasti mitään ostella. 

Uskolla siirretään niitä vuoria joihin rahalla ei voida vaikuttaa.

Juu juu. Jeesus tulee ja hommaa sinulle tuosta vaan uuden kodin, jos edellinen sattuu palamaan jne. 

Vierailija
65/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut, että ilman rahaa ei oikein saa mitään. Esimerkiksi, kun sairastuin vakavasti, olisin ilman rahaa joutunut odottamaan kuukausia, että ehkä mahdollisesti saattaisin saada ajan kunnallisen kautta. Kun tilillä oli sopivasti pelivaraa, marssin yksityiselle ja hoito alkoi välittömästi. Nyt sairaus on ohi. Oli melko halpa henkivakuutus vähän ennakoida ja budjetoida. Se kun ei katso itsetuntoa, milloin joku yllättävä sairaus tms. osuu kohdalle. 

Miksi jankutat asiasta, kun et selkeästi edes käsitä mitä budjetointi tarkoittaa?

Vierailija
66/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan olisi. Ilman järjestelmällistä budjetointia vähäiset tuloni olisivat menneet tuosta vaan kaikkeen "pieneen". Kun joka kuukausi budjetoin (lue: ihan vain siirsin tililtä toiselle) säästöihin tietyn summan, minulle kertyi ns. pesämunaa, jota pystyin sitten tarpeen tullen käyttämään. 

Vierailija
67/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta se on ensimmäinenkin, kun ne rahat loppuvat. Elämä ei ikuisesti kulje samoja uomiaan ja on varsin typerää olla varautumatta edes jollain tasolla huonompiin hetkiin. 

Vierailija
68/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kannattaa elää kituuttaen budjetin rajoissa se yksi ja ainoa elämä vaikka varaa olisi, keräten bittejä bittien päälle ja kärvistellä edes vähäsen korkoa korolle ilmiö takia, ah mikä ihana elämä 😂🤣

Muista ajatella haikeudella ihanaa elettyä elämääsi kun bitit jonain päivänä poksahtaa syystä tai toisesta.

ei budjetin voi laatia ihan miten haluaa. jos joku haluaa tehdä kituutus-budjetin, sitten tekee, jos ei halua elää kituuttaen, niin tekee sitten sellaisen budjetin ;)

Vierailija
69/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka siihen, että voi maksimoida sijoitettavan rahan määrän, joka sitten tuo lisää rahaa.

Mitä järkeä sijoitusvarallisuuden maksimoinnissa, jos voitto vain käytetään uudelleensijoittamiseen? Siinähän vain ovat sitten kivoja numeroita ruudulla.

Mitä eroa on sadalla eurolla ja tuhannella eurolla? entä sadalla tuhannella ja miljoonalla? Sitten mietit, että onko järkevämpi tuhlata satanen tänään vai odottaa vähän aikaa, että se muuttuu kahdeksi sadaksi?

Jos numeroiden katselu tuo mielihyvää, kannattaa toki pihistellä.

kyllä ne numerot käyttöön saa. heti sen jälkeen, kun ovat poikineet. Itse voi senkin budjetoida, että milloin ja miten.

Vierailija
70/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei me kyllä kituuteta yhtään vaikka lukemat on excelissä ja rahaa jemmassa. Kaikki on optimaalisesti mitoitettua:) Juuri ostimme talon etelästä säästöillä ja olen varannut tietyn kk summan sen kuluihin ja sisustamiseen. Tänävuonna tuo raha varmaan menee +/-0 mutta ensivuonna sillä voi sitten nautiskella jotenkin muuten"

Just toi optimielämä on ihmisten itselleen syöttämä valhe.

No valheessa on sitten mukava elää;)

On kaunis uudehko okt, talo etelässä, varaa ruokkia itsemme ja kutsua ystäviäkin syömään, varaa laittaa lastenlasten rahastoon pesämunaa, varaa matkustaa ja ostaa jotain jos mieli tekee, laittaa vähän rahaa säästöön tulevia unelmia varten

Vierailija
71/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka siihen, että voi maksimoida sijoitettavan rahan määrän, joka sitten tuo lisää rahaa.

Mitä järkeä sijoitusvarallisuuden maksimoinnissa, jos voitto vain käytetään uudelleensijoittamiseen? Siinähän vain ovat sitten kivoja numeroita ruudulla.

Mitä eroa on sadalla eurolla ja tuhannella eurolla? entä sadalla tuhannella ja miljoonalla? Sitten mietit, että onko järkevämpi tuhlata satanen tänään vai odottaa vähän aikaa, että se muuttuu kahdeksi sadaksi?

Jos numeroiden katselu tuo mielihyvää, kannattaa toki pihistellä.

Kasvavan varallisuuden tuoma vapaus on se, joka tuo mielihyvää. Ja ei, se ei edelleenkään tarkoita etteikö eläisi jo nyt hyvää elämää.

Se tuo myös turvallisuuden tunnetta.

Roisto voi viedä rahat. Suomessa ei ole oikeutta.

Vierailija
72/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sinulla suunnilleen meni säästöjä näihin hoitoihin?

Vierailija
73/76 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnitteluun. Harvalla Suomessa on niin suuri kuukausipalkka, että yhden kuukauden palkalla voisi hankkia ihan mitä tahansa. Kun pandemia alkoi kevättalvella 2020, mulla jäi niin monia menoja kokonaan pois, että budjetoin osan siitä summasta säästöön, vaikka säästöön meni ennen pandemiaakin joka kuukausi rahaa. Näin hyvissä ajoin, että budjettini mukaan voinkin tehdä keittiöremonttini paljon aikaisemmin kuin olin ennen pandemiaa ajatellut ja aloitin keittiöremontin suunnittelun jo tammikuussa 2021 ja huhtikuussa 2021 se toteutettiin. Voisihan asian toki joka kerta laskeakin erikseen, mutta kun on Excelissä jokaiselle kuukaudelle budjetti, siitä näkee helposti kertasilmäyksellä, miten paljon esim tämän vuoden joulukuussa tulee olemaan säästötilillä rahaa. 

Eikö ne rahat pysy sulla muuten?

Pysyy toki, mutta mun ei tarvitse pitää muistissa, paljonko säästötililläni tuleekaan olemaan rahaa joulukuussa. Mä voin tarkistaa sen budjetistani. Vähän aikaa sitten päivitin budjettiani, koska totesin (erästä tämän palstan ketjua luettuani), että oikeastaan 1000€/kk ruokaan kahdelle aikuiselle, yhdelle kissalle ja yhdelle koiralle on ihan älytön summa. Pudotin ruokabudjettiani 200€:lla ja siirsin summan menemään joka kuukausi sijoituksiin. Budjetin avulla siis myös hahmottaa paremmin, mihin kaikkeen rahaa oikein tuleekaan pistäneeksi. Ja välillä voi miettiä, onko se ja se kovinkaan järkevää. 

Miksei ole järkevää syödä hyvin? Mitä teet tiedolla kuinka paljon joulukuussa on säästössä?

No sinne joulukuulle voi ottaa vaikka lomamatkan perheelle:)

Se että vähentää pari-kolmesataa noin valtavasta ruokabudjetista ei heikennä syömisen laatua yhtään. Ehkä joku ravintolakäynti jää väliin mutta kotona saa vaikka mitä hyvää tehtyä

Onhan se täysin turhaa kontrollointia alkaa pihistelemääb, jos tarvetta ei ole.

Eikö siihen lomamatkaan muuten ole varaa?

Lapsipieni. Budjetointi ei tarkoita pihistelyä. Budjetointi on vain rahankäytön seurantaa ja suunnittelua. Kirjataan ylös tulot ja menot. Ei sen kummempaa. 

Siksi se juuri tuntuu täysin turhalta työltä, jos ei ole mitään ongelmia muutenkaan.

Vierailija
74/76 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnitteluun. Harvalla Suomessa on niin suuri kuukausipalkka, että yhden kuukauden palkalla voisi hankkia ihan mitä tahansa. Kun pandemia alkoi kevättalvella 2020, mulla jäi niin monia menoja kokonaan pois, että budjetoin osan siitä summasta säästöön, vaikka säästöön meni ennen pandemiaakin joka kuukausi rahaa. Näin hyvissä ajoin, että budjettini mukaan voinkin tehdä keittiöremonttini paljon aikaisemmin kuin olin ennen pandemiaa ajatellut ja aloitin keittiöremontin suunnittelun jo tammikuussa 2021 ja huhtikuussa 2021 se toteutettiin. Voisihan asian toki joka kerta laskeakin erikseen, mutta kun on Excelissä jokaiselle kuukaudelle budjetti, siitä näkee helposti kertasilmäyksellä, miten paljon esim tämän vuoden joulukuussa tulee olemaan säästötilillä rahaa. 

Tiedän paljonko kuukaudessa tienaan. Laitan tietyn summan säästöön. Tilillä on aina raja, minkä ali en mene (1000€), mikä jää käyttämättä menee se lisäksi säästötilille, niin, että tuo tonni jää. Ja ei mieheni ei tienaa maltaita. Kk palkkani nettona 2305€, okt, kaksi lasta.

Vierailija
75/76 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menot ei jakaudu tasaisesti vaikka tulot onkin joka kk samat. PIenellä suunnittelulla ja ennakoimisella ei koskaan tule näitä - hups, ei olekaan rahaa ruokaan/vuokraan/lasten joululahjoihin/lomaan - tilanteita. Tai että viimeinen viikko sinnitellään kaurapuurolla kun alkukuusta on herkuteltu savulohella. 

Tollasta tapahtuu jossain b luokan elokuvissa, ei kukaan edes nykyään syö kaurapuuroa.

Justiin aamupalaksi keitän kaurapuuroa ja en ole persaukinen.

Vierailija
76/76 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausipudjetit on holtittomille rahankäyttäjille. Muut ei mitään hössötyksiä tarvitse. On ihan ajan hukkaa pitää kirjaa rahankäytöstään, elämässä on muuta paljon kiinnostavampaa.