Seitsemän vuotta täyttänyt poika uimahallissa naisten puolelle?
Olen nainen ja yksinhuoltaja, haluaisin kuitenkin käydä poikani kanssa uimahallissa. Voiko hän tulla mukanani naisten puolelle? Hän ei ole aivan kuten me muut ihmiset ja tarvitsee apua esim. kaapin avaamisessa (täällä panttisysteemi) ja jonkin verran myös suihkussa, pukeutumisessa jne. Kysyn vielä uimahallilta huomenna, mutta onko tähän jotain ohjeistusta?
Kommentit (173)
Miksi sitä pukuhuoneessa toimimista ei voi alkaa harjoitella jo siinä vaiheessa, kun poika saa sääntöjen mukaan vielä tulla naisten puolelle? Ei kai kukaan 7-vuotias osaa kylmiltään toimia, jos aina aiemmin on äiti hoitanut kaiken pukukaapin avaamisesta ja uimahousujen pukemisesta lähtien. Pojalle voi tehdä vaikka kuvakortit ja strukturoidun listan avuksi, jos epäilyttää, että esim. sukat jäisi pukematta uinnin jälkeen tai uimahousut unohtuisivat kaappiin ennen altaaseen menoa.
Koululaisen täytyy osata jo koulussakin toimia itsenäisesti. Ei siellä opettaja tule vessakäynnin jälkeen varmistamaan, muistiko poika pyyhkiä tai vetää kalsarit ylös ennen housuja.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 16:57"]
Katsotaan mitä uimahallissa sanotaan.. On kyllä pienikokoinen mutta huijatakaan en tahdo. Ei voi missään nimessä mennä saunaan yksin, saattaa tipahtaa lauteilta. Suihkussa saattaa käydä tai sitten ei, voi hyvin jättää osan vaatteista pukematta lähtiessään jne. eikä uskalla kysyä keneltäkään vieraalta apua. On siis hivenen vaikea luottaa häntä yksin hoitamaan näitä juttuja :) ap
[/quote]
ei sun tarvi huijata. Et van kysele. Siitä tule ihan turha numero. Teet itse ratkaisun.
joskus äiti tietää paremmin kuin henkilökunta. Eikä siitä tuu traumoja kellekään...ei sille pojalle eikä naisille eikä niille luokkakaveritytöille.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:40"]
Kysehän ei ole paapomisesta vaan neurologisesta ongelmasta, joka vaikeuttaa arkea - ei tietenkään niin paljon, että saisi avustajan. Ei myöskään näy välttämättä ulospäin kuin tietynlaisena jatkuvana liikkeenä, kömpelyytenä, motorisissa taidoissa, vaikeuksissa suorittaa tiettyjä juttuja. UIminen olisi loistavaa kuntoutusta.
Tiedustelen paikalliselta uimahallilta heti aamusta! Ehkä mentäisiin jo aamu-uintien aikaan jolloin on hiljaisempaa. Pojalla ei kyllä yhtään mitkään tissit ja pimpit kiinnosta, enkä tiedä montakaan tämänikäistä joilla näin olisi. ap
[/quote]
"Kysehän ei ole paapomisesta vaan neurologisesta ongelmasta, joka vaikeuttaa arkea - ei tietenkään niin paljon, että saisi avustajan."
Ymmärrän tämän, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, miten aiot asian jatkossa hoitaa, kun ikää tulee pojalle lisää?
Siis toi kouluikä on varmaan koemuksen kautta muodostunut. Ja siksi hyvä. Voi kuvitella mitä kaikkea säätöä suomalaisissa uimahalleissa kymmenien vuosien aikana on tapahtunut.
Me ei just tuon takia enää käydä uimahallissa.
Uimakoulussa kun lapset oli niin poijat meni ohjaajan kanssa, sielläpä oli sittten kiva ihana pappa vetänyt käteen.
Siinä syy miksi ei poikani saa mennä yksin miesten puolelle.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 16:43"]
Itse pohdin samaa. Minun poika täyttää kohta kahdeksan mutta en oikein usko että yksin pärjää pukuhuoneessa.
[/quote] höpsistä. johan 7 v menee kouluunkin yksin ja pitää osata pukea, kengännauhat sitoa. Älkää tehkö uusavuttomia.-
[/quote]
no, ei niistä uusavuttomia tule, vaikka nyt vielä vuoden kävis äidin kanssa uimahallilla naisten puolella. Joskus voi olla sellainen olo, että tarvitsee tuen ja toisella kerralla voi mennä itse.
pikkupoikia. Ihan hyvin voi tulla naisten puolelle. Ei pyörry kukaan eikä tule uusavuttomiksi kukaan.tee oma päätös. Kuuntele lasta. Tiedät kyllä.
meidän poika on välillä poikein puolella ja välillä tulee naistenpuolellepukemaan ja ottaa kamat poikein puolelta, jos Siltä tuntuu....miesten puolella silloin ollut paljon väkeä. Ei kaada maita eikä mantuja. Hyvin toimii. Ai niin poika 8v. Ai kauheeta!! Pimppi ja pippeli ja alaston ihminen ja tissi. Ja uusavuttomuus!!!!!!!!
Ihan on pärjäävä kaveri ainakin meillä. Mä päätän itse lähimpänä aikuisena siinä tilanteessa/ hetkessä mikä mun lapselle on paras,jos lasta ahdistaa jokin asia.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:34"]
[/quote]
Ja piirretty kuva naisen sukuelimistä liittyy asiaan miten?
[/quote]
Tuo alastomuus ei ole uimahallissa sen kummempaa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 16:57"]
Katsotaan mitä uimahallissa sanotaan.. On kyllä pienikokoinen mutta huijatakaan en tahdo. Ei voi missään nimessä mennä saunaan yksin, saattaa tipahtaa lauteilta. Suihkussa saattaa käydä tai sitten ei, voi hyvin jättää osan vaatteista pukematta lähtiessään jne. eikä uskalla kysyä keneltäkään vieraalta apua. On siis hivenen vaikea luottaa häntä yksin hoitamaan näitä juttuja :) ap
[/quote]
ei sun tarvi huijata. Et van kysele. Siitä tule ihan turha numero. Teet itse ratkaisun.
joskus äiti tietää paremmin kuin henkilökunta. Eikä siitä tuu traumoja kellekään...ei sille pojalle eikä naisille eikä niille luokkakaveritytöille.
[/quote]
Kyse ei olekaan pelkästään niistä luokkakavereista, vaan esimerkiksi 10-11-vuotiaista tytöistä, joilla alkaa jo olla ensimmäisiä murrosiän merkkejä, ja joita voi oikeasti häiritä se, että joku poika samasta koulusta näkee heidät alasti. Eivät tytöt osaa ajatella, ettei sitä ekaluokkalaista vielä kiinnosta tyttöjen vartalot, mutta silti he saattavat kokea epävarmuutta muuttuvasta vartalostaan ja kokea, että "kaikki" tuijottavat.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:37"]Miten seksuaalisina te oikein pidätte eka-toka luokkailaisia? Miksi pitää väkisin aikuisten tehdä ongelma lapsille täysin luontevasta asiasta. Lapset eivät tuossa iässä lainkaan ajattele sukuopuolieroja muuten kuin niin että pukeutuvat eri lailla, leikkivät eri leikkejä, jokus. Kyllä on lapsi nähnyt liikaa aikuisten elämää tai sitten on jotain muuta esim. hyväksikäyttö taustalla jos seksuaalisesti toista lasta tuossa iässä katsoo. [/quote] Ton ikäsenä sitä juuri niitä lääkärileikkejä leikitään
[/quote]
Niin leikitään, mutta se ei tarkoita että se on seksuaalista. Ei ne lapset lääkärineleikkejä ala siellä pukuhuoneessa ja suihkussa leikkimään, jos sitä pelkäät.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 16:43"]
Itse pohdin samaa. Minun poika täyttää kohta kahdeksan mutta en oikein usko että yksin pärjää pukuhuoneessa.
[/quote] höpsistä. johan 7 v menee kouluunkin yksin ja pitää osata pukea, kengännauhat sitoa. Älkää tehkö uusavuttomia.-
[/quote]
no, ei niistä uusavuttomia tule, vaikka nyt vielä vuoden kävis äidin kanssa uimahallilla naisten puolella. Joskus voi olla sellainen olo, että tarvitsee tuen ja toisella kerralla voi mennä itse.
pikkupoikia. Ihan hyvin voi tulla naisten puolelle. Ei pyörry kukaan eikä tule uusavuttomiksi kukaan.tee oma päätös. Kuuntele lasta. Tiedät kyllä.
meidän poika on välillä poikein puolella ja välillä tulee naistenpuolellepukemaan ja ottaa kamat poikein puolelta, jos Siltä tuntuu....miesten puolella silloin ollut paljon väkeä. Ei kaada maita eikä mantuja. Hyvin toimii. Ai niin poika 8v. Ai kauheeta!! Pimppi ja pippeli ja alaston ihminen ja tissi. Ja uusavuttomuus!!!!!!!!
Ihan on pärjäävä kaveri ainakin meillä. Mä päätän itse lähimpänä aikuisena siinä tilanteessa/ hetkessä mikä mun lapselle on paras,jos lasta ahdistaa jokin asia.
[/quote]
No et varmasti näe että mikä vikana kun se sun Matti Nico on niin paapottu ja totuttu siihen että susta on ihan normaalia tuon ikäisenä vielä äidin kirjaimellisesti kädestä pitäen opettaa miten peseydytään tai käydään vessassa. Sulle varmaan se osaaminen on sitä kun poika osaa nousta pytyltä itse
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:37"]Miten seksuaalisina te oikein pidätte eka-toka luokkailaisia? Miksi pitää väkisin aikuisten tehdä ongelma lapsille täysin luontevasta asiasta. Lapset eivät tuossa iässä lainkaan ajattele sukuopuolieroja muuten kuin niin että pukeutuvat eri lailla, leikkivät eri leikkejä, jokus. Kyllä on lapsi nähnyt liikaa aikuisten elämää tai sitten on jotain muuta esim. hyväksikäyttö taustalla jos seksuaalisesti toista lasta tuossa iässä katsoo. [/quote] Ton ikäsenä sitä juuri niitä lääkärileikkejä leikitään
[/quote]
Niin leikitään, mutta se ei tarkoita että se on seksuaalista. Ei ne lapset lääkärineleikkejä ala siellä pukuhuoneessa ja suihkussa leikkimään, jos sitä pelkäät.
[/quote]
Sitähän ne lääkärileikit on. Alkaa toisen sukupuoli kiinnostaa ja seksuaalisuuttaan herätä enemmän. Pidä sinä vain pinkit lasit silmilläsi ja kouluikäinen poikasi pois naisten puolelta
Miten ne pärjääkään ihmiset niissä kulttureissa joissa ollaan ihan melkein alasti tai ainakin rinnat paljaana. Nyt tiedän vastauksen, siellä ei oo kouluja. Kun ne yhtäkkiä täällä suomessa lapset menevät koulussa sekaisin ja alkaavat hämmästellä että oho tuolla on pimppi ja pippeli, en oo kokaan ennen tajunnutkaan.
Oikeasti ne on lapsia, mulla on pojat jo aikuisia ja nyt neljä tyttöä vielä kotona ala-asteikäisiä eikä niitä kyllä haittaa yhtään jos seitsemän vuotias poika tulee niitten kanssa suihkuun. Voi kamalaa, kun niitten veljenpoika joskus tulee meidän kanssa saunaan ja on sentään jo kahdeksan. Vielä ovat kaikki samassa koulussa. Aikuiset tekevät nyt ongelman asiasta joka ei ole lapsille ongelma.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:37"]Miten seksuaalisina te oikein pidätte eka-toka luokkailaisia? Miksi pitää väkisin aikuisten tehdä ongelma lapsille täysin luontevasta asiasta. Lapset eivät tuossa iässä lainkaan ajattele sukuopuolieroja muuten kuin niin että pukeutuvat eri lailla, leikkivät eri leikkejä, jokus. Kyllä on lapsi nähnyt liikaa aikuisten elämää tai sitten on jotain muuta esim. hyväksikäyttö taustalla jos seksuaalisesti toista lasta tuossa iässä katsoo. [/quote] Ton ikäsenä sitä juuri niitä lääkärileikkejä leikitään [/quote] Niin leikitään, mutta se ei tarkoita että se on seksuaalista. Ei ne lapset lääkärineleikkejä ala siellä pukuhuoneessa ja suihkussa leikkimään, jos sitä pelkäät. [/quote] Sitähän ne lääkärileikit on. Alkaa toisen sukupuoli kiinnostaa ja seksuaalisuuttaan herätä enemmän. Pidä sinä vain pinkit lasit silmilläsi ja kouluikäinen poikasi pois naisten puolelta
[/quote]
Meinaatko että viisivuotias joka leikkii lääkärinleikkejä on jo seksuaalisesti kiinnostunut toisesta? Eli ehkä ei pitäisi vauvaiän ylittänyttä viedä uimahalliin lainkaan jos ei oo samaa sukupuolta kuin aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:37"]Miten seksuaalisina te oikein pidätte eka-toka luokkailaisia? Miksi pitää väkisin aikuisten tehdä ongelma lapsille täysin luontevasta asiasta. Lapset eivät tuossa iässä lainkaan ajattele sukuopuolieroja muuten kuin niin että pukeutuvat eri lailla, leikkivät eri leikkejä, jokus. Kyllä on lapsi nähnyt liikaa aikuisten elämää tai sitten on jotain muuta esim. hyväksikäyttö taustalla jos seksuaalisesti toista lasta tuossa iässä katsoo. [/quote] Ton ikäsenä sitä juuri niitä lääkärileikkejä leikitään [/quote] Niin leikitään, mutta se ei tarkoita että se on seksuaalista. Ei ne lapset lääkärineleikkejä ala siellä pukuhuoneessa ja suihkussa leikkimään, jos sitä pelkäät. [/quote] Sitähän ne lääkärileikit on. Alkaa toisen sukupuoli kiinnostaa ja seksuaalisuuttaan herätä enemmän. Pidä sinä vain pinkit lasit silmilläsi ja kouluikäinen poikasi pois naisten puolelta
[/quote]
Mulla on vain kouluikäisiä tyttöjä. Niille on ihan sama onko pukkarissa seitsemänvuotias poika.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 16:45"]Kouluikäiset pojat menee miesten puolelle. Oli meidänkin pojalla ongelmia kaapin avaamisessa, mutta kysyi sitten apua joiltain mieheltä sieltä. Jos suihkussa käynti ei luonnistu 7-vuotiaalta, niin voi sitten kotona käydä kunnolla suihkussa äidin avustamana.
[/quote]
Tuo se eniten pelottaakin mukava avulais mies katselemassa pikkupoikia uimahallissa. Olen mies ja tiedän että tuollaisia on erittäin paljon, pahimmat pervot eivät ole siellä uimahallissa naisia tai pikkutyttöjä katselemassa, vaan ihan laillisesti nauttivat pikkupojasta.
Ei se opettaminen paljon auta, jos motoriikka ei riitä esimerkiksi sen lukon avaamiseen ja kiinni laittamiseen. Tai että tasapaino on niin huono, että saunassa tarvitsee kaitsijan. Näin esimerkkeinä. Sama kuin opettaisi sokeaa näkemään :) "Kato nyt, tuossahan tuo puu on." ap
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:14"]Miten ne pärjääkään ihmiset niissä kulttureissa joissa ollaan ihan melkein alasti tai ainakin rinnat paljaana. Nyt tiedän vastauksen, siellä ei oo kouluja. Kun ne yhtäkkiä täällä suomessa lapset menevät koulussa sekaisin ja alkaavat hämmästellä että oho tuolla on pimppi ja pippeli, en oo kokaan ennen tajunnutkaan.
Oikeasti ne on lapsia, mulla on pojat jo aikuisia ja nyt neljä tyttöä vielä kotona ala-asteikäisiä eikä niitä kyllä haittaa yhtään jos seitsemän vuotias poika tulee niitten kanssa suihkuun. Voi kamalaa, kun niitten veljenpoika joskus tulee meidän kanssa saunaan ja on sentään jo kahdeksan. Vielä ovat kaikki samassa koulussa. Aikuiset tekevät nyt ongelman asiasta joka ei ole lapsille ongelma.
[/quote]
Missä kulttuureissa alastomuus ei ole seksuaalistettu ja sitä seksiä tuotetaan joka tuutista
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:17"]
[/quote]
Mulla on vain kouluikäisiä tyttöjä. Niille on ihan sama onko pukkarissa seitsemänvuotias poika.
[/quote]
Se, ettei sinun kouluikäisiä tyttöjäsi häiritse olla alasti vieraiden poikien seurassa, ei tarkoita, etteikö ketään kouluikäistä tyttöä voisi häiritä. Ei minuakaan häiritsisi, vaikka uimahalleissa olisi pelkkiä sekasuihkuja, mutta ymmärrän hyvin, että jotain muuta voi häiritä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:20"]
Ei se opettaminen paljon auta, jos motoriikka ei riitä esimerkiksi sen lukon avaamiseen ja kiinni laittamiseen. Tai että tasapaino on niin huono, että saunassa tarvitsee kaitsijan. Näin esimerkkeinä. Sama kuin opettaisi sokeaa näkemään :) "Kato nyt, tuossahan tuo puu on." ap
[/quote]
Mikset mene itse miesten puolelle kaitsemaan poikaasi?
Vantaalla raja on kouluikä. Järjestyssäännöistä: "Kouluiän saavuttaneet tytöt käyttävät naisten pukeutumis- ja peseytymistiloja ja pojat miesten tiloja."
Ei sinne naisten puolelle voi viedä kehitysvammaista 17-vuotiasta poikaakaan, vaikka epäilemättä sellainen ei yksin miesten puolella pärjäisi.