Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihreiden silmien värin kehittyminen lapselle

Vierailija
24.03.2022 |

Miten teidän vihreäsilmäiselle lapselle on kehittynyt vihreä väri ja missä iässä muutokset ovat tapahtuneet?

Omalle lapselleni 10 kk on alkanut tulla keltaisia säteitä siniharmaiden silmien keskelle. Kehittyikö muillekin vihreäsilmäisille väri näin eli vauvana tai alle 2-vuotiaana harmaasta siniseen ja vuosia myöhemmin vihreään, mutta keltaiset säteet näkyivät jo aiemmin? Vihreä värihän voi vaihtua vielä ala-asteikäisenä eli muihin väreihin verrattuna todella myöhään.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On harvinaisin silmienväri ja esiintyy vain itämeren alueella.

Kappas vaan enpäs tiennytkään olevani silmieni värin perusteella harvinaisten joukossa, mutta noinpa tuo wikikin väittää

"Globally, however, green is considered the rarest natural eye color; only 2% of the world's population have it.[36]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color

Siis etkö muka oikeasti?:) Useimmiten mun uudet tuttavat kiinnittävät huomiota juuri mun silmiin ja sanovat, etteivät ole koskaan nähneet kenelläkään samanlaisia. Ihan senkin perusteella olen päätellyt, että vihreäsilmäisyyden täytyy olla melko harvinainen ominaisuus.

En tiennyt sen harvinaisuudesta, kuvittelin sen olleen yleisempi ja varmasti se Suomessakin sitä on kuin koko maailman mittakaavassa. Itse asiassa opin omien silmieni värin tietämään vasta 18-vuotiaana poliisiasemalla ajokorttiani noutaessani :D Siihen piti kirjata silmien väri enkä osannut kertoa, kun en ollut kiinnittänyt niiden väriin mitään huomiota koskaan. Silmieni väri on aika vaalea ja varmaan monitulkintainenkin kun kaksi kanslistinaista kotvan aikaa lähietäisyydeltä niitä tarkasteli ja päätyivät lopulta  vihreään joka myös kirjattiin ajokorttiinikin silmieni väriksi :D

Mua kiusattiin ja nälvittiin koulussa mun vihreiden silmien ja punaisten hiusten takia. Vasta aikuisena olen oppinut näkemään ne eri valossa:)

Onkohan sulla kelttiläistä verenperintöä? Irlannin ja Skotlannin nummet tulee mieleen punaisista hiuksista ja vihreistä silmistä, eikös siellä päin punahiuksisuus ole hieman yleisempää kuin muualla maailmassa ja skotlannissa 29% ;lla on vihreät silmät.

Vierailija
62/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vihreät silmät, lähisuvusta vihreitä ei ole kellään toisella ja olen ylpeä niistä, koska pidän itse juuri vihreää kaikkein kauneimpana silmienvärinä.

Omani myös muuttavat sävyään valon/sen puutteen ja mielialan mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena, noin parivuotiaaksi, silmäni olivat tummansiniset. ne muuttuivat vihertävän ruskeiksi. Näin minulle on kerrottu. Äidin silmät olivat ruskeat, isän harmaat.

Vierailija
64/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä on tosiaan harvinaisin silmien väri ja vahvasti periytyvä. Oman lapseni silmät olivat syntyessä syvän tummansiniset, alkoivat pikkuhiljaa vaalentua ja vihertää n. 3-vuotiaana ja nyt 8-vuotiaana ovat kirkkaanvihreät, aivan kuten isällään (jonka sukujuuret ovat Islannissa ja pohjois-Saksassa). Omat silmänikin ovat vihreät mutta eri tavalla (eivät yhtä kauniin vihrrät), eli tummemmat ja sameammat.

Vierailija
65/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kappas vaan enpäs tiennytkään olevani silmieni värin perusteella harvinaisten joukossa, mutta noinpa tuo wikikin väittää

"Globally, however, green is considered the rarest natural eye color; only 2% of the world's population have it.[36]"

Siis etkö muka oikeasti?:) Useimmiten mun uudet tuttavat kiinnittävät huomiota juuri mun silmiin ja sanovat, etteivät ole koskaan nähneet kenelläkään samanlaisia. Ihan senkin perusteella olen päätellyt, että vihreäsilmäisyyden täytyy olla melko harvinainen ominaisuus.

En tiennyt sen harvinaisuudesta, kuvittelin sen olleen yleisempi ja varmasti se Suomessakin sitä on kuin koko maailman mittakaavassa. Itse asiassa opin omien silmieni värin tietämään vasta 18-vuotiaana poliisiasemalla ajokorttiani noutaessani :D Siihen piti kirjata silmien väri enkä osannut kertoa, kun en ollut kiinnittänyt niiden väriin mitään huomiota koskaan. Silmieni väri on aika vaalea ja varmaan monitulkintainenkin kun kaksi kanslistinaista kotvan aikaa lähietäisyydeltä niitä tarkasteli ja päätyivät lopulta  vihreään joka myös kirjattiin ajokorttiinikin silmieni väriksi :D

Mua kiusattiin ja nälvittiin koulussa mun vihreiden silmien ja punaisten hiusten takia. Vasta aikuisena olen oppinut näkemään ne eri valossa:)

Onkohan sulla kelttiläistä verenperintöä? Irlannin ja Skotlannin nummet tulee mieleen punaisista hiuksista ja vihreistä silmistä, eikös siellä päin punahiuksisuus ole hieman yleisempää kuin muualla maailmassa ja skotlannissa 29% ;lla on vihreät silmät.

Tuo on muuten kysymys, jonka olen saanut kuulla tosi usein työmatkoilla ollessani:) Monesti mun on myös suoraan luultu olevan jostain sieltäpäin. Sitten, kun olen paljastanut olevani Suomesta, reaktio on ollut hämmästynyt, että "eivätkö kaikki suomalaiset olekaan blondeja". Mulla on puolalaisvenäläinen tausta, joten on periaatteessa ihan mahdollista, että jostain mun sukupuusta löytyisi myös kelttiläistä verta:)

Vierailija
66/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenitestin mukaan mulla pitäisi olla ruskeat silmät mutta on sinistä keltaista ja vihreää. Isällä tummansiniset ja äidillä vaaleansiniset.

Vierailija
67/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut että Islannissa on eniten vihreäsilmäisiä eikä se sijaitse Itämerellä...

Sekin on suhteellista kun islannissa asuu vain 200000 ihmistä, lukumääräisesti vaikka nyt hollannissa ja skotlannissa (29%) on enemmän vihreäsilmäisyyttä. WIkin mukaan vihreäsilmäisyyttä esiintyy eniten kelttiläisiä ja germaanisia geenejä perineiden keskuudessa. 

Vihreäsilmäisyys ja punahiuksisuus ovat syntyneet Keski-Aasiassa ja ovat alueella vieläkin suht yleisiä. Vahvasti epäillään että kyse olisi neanderilailta peritystä piirteestä

Vierailija
68/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vihreäsilmäinen on todellisuudessa ihan perusharmaasilmä. Näitä 'vihreäsilmiä' kuuluu omaan tuttavapiiriinkin, heh..

Vierailija
69/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afganistanista löytyy vihreäsilmäisiä.

Vierailija
70/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todella syvän/tummanvihreät silmät. Silmäni ovat vanhoissa valokuvissa selvästi vihreät jo viimeistään 5-6 kk:n iässä. Ihan vauvakuvissakin silmät näyttävät epämääräisen "tummilta" mutta eivät missään vaiheessa sinisiltä. 

Vierailija
71/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsuuskuvissa siniharmaat silmät, vasta teini-ikäisenä muuttuivat sammaleenvihreiksi. Nyt aikuisena ovat muuttuneet sellaisiksi pistävän keltavihreiksi.

Vierailija
72/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin muistan passia joskus 1970,luvulla hakiessa että kun sanoin vihreä niin siihen virkailija sanoi ettei vihteäsilmäisyyttä voi olla! näin hullua. Eihän sitä enää laiteta. Silmäni keskiosassa on hieman keltaisen rusehtavaa mutta sitten valkuaista lähellä oleva suurin osa on se väri mitä tarkoitetaan ja minulla se on syvän vihreää hieman sinertävää. Tukkaani vaalean ruskea. Katsoin hiljattain isäni vanha passia ja huomasin että oli laitettu vihreät mikä ihmetytti koska ne muistan olleen kauniin keski siniset. Värikuvat haalistuneet mutta töytyy etsiä jos löytyy ja onko siniset. Hänen äidillään siniset. Mustavalkoisista valokuvista ei näe kuin että vaaleat eivät ruskeat.

Vierailija
73/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut että Islannissa on eniten vihreäsilmäisiä eikä se sijaitse Itämerellä...

Sekin on suhteellista kun islannissa asuu vain 200000 ihmistä, lukumääräisesti vaikka nyt hollannissa ja skotlannissa (29%) on enemmän vihreäsilmäisyyttä. WIkin mukaan vihreäsilmäisyyttä esiintyy eniten kelttiläisiä ja germaanisia geenejä perineiden keskuudessa. 

Vihreäsilmäisyys ja punahiuksisuus ovat syntyneet Keski-Aasiassa ja ovat alueella vieläkin suht yleisiä. Vahvasti epäillään että kyse olisi neanderilailta peritystä piirteestä

Tsingis kaani oli vaalea,punertava hiuksinen ja silmät oli siniset. Historian väärentänyt satanistit uskotelleet ja muuttivat maalauksiakin mongolin näköiseksi. Valkoinen rotu on ollut vihan kohde hyvin kauan koska on luova ja kauneuden tekijä ja ne toiset pimeät eivät ole. Satanistit vainosivat vihreä silmäisiä. Syytä en muista tarkasti nyt. Ilmeisesti ne pahat haluavat geenijuttuja manipuloida yms.

Vierailija
74/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kauniit siniharmaat silmäni alkoivat saada sammalenvihreitä osioita teini-iässä. Eli silmienväri voi muuttua aika myöhäänkin. Haluan mun entisen silmänvärin takaisin, en tykkää vihreistä silmistä.

Vierailija
75/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmanlaajuisesti harmaat silmät ovat kylläkin harvinaisimmat. Ja mielestäni myös kauneimmat.

Vierailija
76/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenitestin mukaan mulla pitäisi olla ruskeat silmät mutta on sinistä keltaista ja vihreää. Isällä tummansiniset ja äidillä vaaleansiniset.

Kaksi sinisilmäistä ei voi koskaan saada ruskeasilmäistä lasta...

Vierailija
77/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

https://www.thetech.org/ask-a-geneticist/ask332#:~:text=This%20has%20to…!

Vierailija
78/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuo artikkelit, joissa sanotaan vihreän olevan harvinaisen, eivät mainitse harmaata ollenkaan. Tässä Healthlinen artikkelista pätkä:

About 2 percent of people have green eyes.

Green eyes are most common in Northern, Central, and Western Europe.

About 16 percent of people with green eyes are of Celtic and Germanic ancestry.

Gray

Less than 1 percent of people have gray eyes.

Gray eyes are very rare.

Gray eyes are most common in Northern and Eastern Europe.

Scientists think gray eyes have even less melanin than blue eyes.

Gray eyes scatter light differently, which makes them pale.

Vierailija
79/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Kyllä se käytännössä on totta. Nuo poikkeukset ovat niin äärimmäisen harvinaisia, että aivan hyvin voidaan sanoa, etteivät sinisilmäiset vanhemmat voi saada ruskeasilmäistä lasta.

Vierailija
80/96 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Kyllä se käytännössä on totta. Nuo poikkeukset ovat niin äärimmäisen harvinaisia, että aivan hyvin voidaan sanoa, etteivät sinisilmäiset vanhemmat voi saada ruskeasilmäistä lasta.

Ei voi sanoa, sillä harvinainen tapaus ei ole sama kuin mahdottomuus. On mahdotonta, että biologinen mies synnyttää. Sellaista ei tapahdu. Sen sijaan sinisilmäiset vanhemmat voivat harvinaisissa tapauksissa saada ruskeasilmäinen lapsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi