Vihreiden silmien värin kehittyminen lapselle
Miten teidän vihreäsilmäiselle lapselle on kehittynyt vihreä väri ja missä iässä muutokset ovat tapahtuneet?
Omalle lapselleni 10 kk on alkanut tulla keltaisia säteitä siniharmaiden silmien keskelle. Kehittyikö muillekin vihreäsilmäisille väri näin eli vauvana tai alle 2-vuotiaana harmaasta siniseen ja vuosia myöhemmin vihreään, mutta keltaiset säteet näkyivät jo aiemmin? Vihreä värihän voi vaihtua vielä ala-asteikäisenä eli muihin väreihin verrattuna todella myöhään.
Kommentit (96)
En kyllä yhtään muista, missä vaiheessa silmien väri alkoi muuttua. Syntyessään tytöllä oli tummansiniset silmät ja ollessaan 3v. ne olivat vihreät. Kaiketi muutos tapahtunut hiljalleen, ei oikein kiinnittänyt asiaan huomiota.
Vierailija kirjoitti:
On harvinaisin silmienväri ja esiintyy vain itämeren alueella.
Olen lukenut että Islannissa on eniten vihreäsilmäisiä eikä se sijaitse Itämerellä...
Minulla on vihreät silmät ja jännä juttu on se, että etelän lomilla ne näyttävät paljon kirkkaamman vihreiltä mitä täällä kotisuomessa. Onkohan valo esim Espanjassa ja Italiassa lämpimämmän sävyistä vai mistä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vihreät silmät ja jännä juttu on se, että etelän lomilla ne näyttävät paljon kirkkaamman vihreiltä mitä täällä kotisuomessa. Onkohan valo esim Espanjassa ja Italiassa lämpimämmän sävyistä vai mistä on kyse?
Välimerellä valo on erilaista. Mielenkiintoinen havainto tuo mistä kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on sellaiset jännät silmät, osittainen heterokromia. Silmissä on siis sinistä/harmaata ja vihreää. Pienenä silmät oli siniharmaat, mutta joskus siinä eskarissa ollessa alkoi tuo heterokromaattisuus näkyä selkeämmin.
Mitä tarkoittaa heterokromia? Omalla lapsellani juuri kuvailun mukaiset silmät. Minulla on siniset silmät ja lapsen isällä ruskeat. Lapsella vihreän harmaat silmät.
Heterokromia tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, että silmässä on kahta eri väriä. "Central heterochromia" on se yleisin muoto, jossa silmän iiriksen ympärillä on ruskeansävyinen kehä ja silmän ulkoreuna on sinertävä. Googlella löytyy paljon kuvamateriaalia. Minulla on tällaiset silmät, kirkkaassa sivuvalossa heterokromian eli ruskean ja sinisen kehän näkee hyvin, mutta tavallisessa valossa silmät näyttävät vihreiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät silmät ovat yksi ruskeasilmäisyyden muoto, joten tuskin ihan vaaleansiniset silmät muuttuvat vihreiksi.
Sinähän olet rasisti, toivottavasti edes ymmärrät sen ja häpeät. Silmien väri riippuu melamiini-pigmentistä ja vihreällä sitä on vähemmän kuin ruskealla.
Ap
Rasisti?
Whaaat!? Johan oli taas trollausyritys :D
Esikoiselle tuli vihreät silmät vähitellen n.2-vuotiaana. Syntyessä syvän siniset, jotka vaalenivat taivaansinisiksi ja siitä vähitellen vihertäviksi.
Keskimmäisellä oli kanssa alkuun samalla tavalla siniset-->vaaleansiniset ja sitten tummenivat oliivinvihreiksi n. 3-vuotiaana.
Minulla siniset ja isällään vihrät silmät.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kyllä kaikilla lapsilla on jo syntymästä näkynyt mikä väri on tai tulee olemaan. Viidestä lapsesta kahdella ruskeat ja kolmella siniset- tummansinisestä vaaleansiniseen.
Sinulla tuskin on yhtään lasta, kun et tiedä että kaikki syntyvät sinisilmäisinä.
Joskus kahden vuoden iässä kuulemma silmäni muuttuivat sinisistä vihreiksi. Sellaiset " kylmän" sävyiset vihreät ovat. Lapsellani silmät olivat selvästi vihreät jo vauvana. Ovat muuttuneet vuosien mittaan enemmän ruskeiksi. Sanoisin siis, että hänellä on ruskeat silmät. Se oli itselleni vaikea asia, kun aikoinaan koulussa kerrottiin miten silmien väri periytyy. Sittemmin asiaa on tarkennettu. Isä nyt kuitenkin sinisine silmineen on ihan oikea isä.
Vihreät silmät ovat oikeasti hyvin harvinaisia. Eniten niitä löytyy kioskikirjallisuuden sankarittarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vihreät silmät ovat oikeasti hyvin harvinaisia. Eniten niitä löytyy kioskikirjallisuuden sankarittarilta.
Joku jadenvihreä joo, mutta sellaiset hazel green on useammalla prosentilla maailman ihmisiä ja vaaleasilmäisillä vielä useammin - valtavärihän maailman silmissä on tummanruskea.
Minä olen vihreäsilmäinen ja ollut aina. Äitini ja äidinäitini olivat myös vihreä silmäisiä.
Mun hiukset ovat porkkananpunaiset ja silmät puolestaan kirkkaan ruohonvihreät. Taaperoikäisenä otetuissa kuvissa ne ovat kuitenkin vielä selkeästi siniset.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kahden vuoden iässä kuulemma silmäni muuttuivat sinisistä vihreiksi. Sellaiset " kylmän" sävyiset vihreät ovat. Lapsellani silmät olivat selvästi vihreät jo vauvana. Ovat muuttuneet vuosien mittaan enemmän ruskeiksi. Sanoisin siis, että hänellä on ruskeat silmät. Se oli itselleni vaikea asia, kun aikoinaan koulussa kerrottiin miten silmien väri periytyy. Sittemmin asiaa on tarkennettu. Isä nyt kuitenkin sinisine silmineen on ihan oikea isä.
Minullakin on siniset silmät, eikä lapsillani (onneksi) ole! Toisella vanhemmalla on ruskeanvihreät. Toisella lapsella on suklaanruskeat, paljon vanhempaansa tummemmat, toisella vihreät.
Myös hiustenvärit meillä on kaikilla erit, ruskean eri sävyjä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kyllä kaikilla lapsilla on jo syntymästä näkynyt mikä väri on tai tulee olemaan. Viidestä lapsesta kahdella ruskeat ja kolmella siniset- tummansinisestä vaaleansiniseen.
Pakko kysyä, että ovatko ruskeasilmäiset tyttöjä? Ovatko harmistelleet ruskeita silmiään sinisilmäisiin sisaruksiin verratessaan?
Itselläni oli koko lapsuuden ajan ruskeat silmät, ja teini-iässä ne alkoivat muuttua vihreiksi. Nyt yli nelikymppisenä silmäni ovat aivan vihreät. Sekä isälläni että äidilläni on ruskeat silmät, ja veljelläni siniset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, että ovatko ruskeasilmäiset tyttöjä? Ovatko harmistelleet ruskeita silmiään sinisilmäisiin sisaruksiin verratessaan?
Jaahas, palstan ruskeasilmävihaaja iski jälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla tuskin on yhtään lasta, kun et tiedä että kaikki syntyvät sinisilmäisinä.
Luetun ymmärtäminen. Ainakin meidän perheessä jo vastasyntyneestä on nähnyt, että tulee ruskeat silmät koska ovat alusta lähtien olleet ihan tummat toisin kuin sinisilmäisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, palstan ruskeasilmävihaaja iski jälleen.
Täh? ja mikä ihmeen vihaaja? Enhän minä millään tavalla mitään vihaista edes sanonut?
Kysyn siksi, että itselläni on yksi ruskeasilmäinen lapsi ja toiselle mitä ilmeisemmin on jäämässä siniset. Tuntuu jo nyt pahalta kun kaikki suureen ääneen taivastellen ihastelevat hänen silmiään. En haluaisi että esikoinen ikinä tuntisi kateutta ja harmia asiasta.
Mitä ihmettä mä just luin?