Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihreiden silmien värin kehittyminen lapselle

Vierailija
24.03.2022 |

Miten teidän vihreäsilmäiselle lapselle on kehittynyt vihreä väri ja missä iässä muutokset ovat tapahtuneet?

Omalle lapselleni 10 kk on alkanut tulla keltaisia säteitä siniharmaiden silmien keskelle. Kehittyikö muillekin vihreäsilmäisille väri näin eli vauvana tai alle 2-vuotiaana harmaasta siniseen ja vuosia myöhemmin vihreään, mutta keltaiset säteet näkyivät jo aiemmin? Vihreä värihän voi vaihtua vielä ala-asteikäisenä eli muihin väreihin verrattuna todella myöhään.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On harvinaisin silmienväri ja esiintyy vain itämeren alueella.

Kappas vaan enpäs tiennytkään olevani silmieni värin perusteella harvinaisten joukossa, mutta noinpa tuo wikikin väittää

"Globally, however, green is considered the rarest natural eye color; only 2% of the world's population have it.[36]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color

Vierailija
42/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla oli hyvin siniset silmät vauvana, mutta taaperona jossain vaiheessa muuttuivat vihreiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kyllä kaikilla lapsilla on jo syntymästä näkynyt mikä väri on tai tulee olemaan. Viidestä lapsesta kahdella ruskeat ja kolmella siniset- tummansinisestä vaaleansiniseen.

Pakko kysyä, että ovatko ruskeasilmäiset tyttöjä? Ovatko harmistelleet ruskeita silmiään sinisilmäisiin sisaruksiin verratessaan?

Jaahas, palstan ruskeasilmävihaaja iski jälleen.

Täh? ja mikä ihmeen vihaaja? Enhän minä millään tavalla mitään vihaista edes sanonut?

Kysyn siksi, että itselläni on yksi ruskeasilmäinen lapsi ja toiselle mitä ilmeisemmin on jäämässä siniset. Tuntuu jo nyt pahalta kun kaikki suureen ääneen taivastellen ihastelevat hänen silmiään. En haluaisi että esikoinen ikinä tuntisi kateutta ja harmia asiasta.

Ainakin meidän perheessä oli päinvastoin. Ruskeita silmiä ihasteltiin ja kaikki ruskeasilmäiset sukulaiset toivoivat, että oma lapsi perii juuri ruskeat silmät.

Vierailija
44/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kyllä kaikilla lapsilla on jo syntymästä näkynyt mikä väri on tai tulee olemaan. Viidestä lapsesta kahdella ruskeat ja kolmella siniset- tummansinisestä vaaleansiniseen.[/quote

Onko kaikilla sama isä?

Vierailija
45/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kappas vaan enpäs tiennytkään olevani silmieni värin perusteella harvinaisten joukossa, mutta noinpa tuo wikikin väittää

"Globally, however, green is considered the rarest natural eye color; only 2% of the world's population have it.[36]"

On kai se selvä, että kun laskee kaikki maailman kiinalaiset, afrikkalaiset sun muut, niin vähemmistöä ollaan.

Vierailija
46/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän esikoisella oli ihan vauvana hyvin tummansiniset silmät, mutta jo puolen vuoden ikäisenä väri oli enemmänkin tummansinivihreä. 1v. silmät oli jo selkeästi vihreät, nyt 3v. vihreänruskeat.

Meidänkin lapsella silmien väri muuttui siitä vastasyntyneen tummansinisestä väristä vihreänruskeaan.

Ehkä aavistuksen verran hitaammin aluksi, 1v. lapsella oli tummansinivihreät silmät, mutta nyt 2v. ne on vihreänruskeat.

Vierailija
47/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut että Islannissa on eniten vihreäsilmäisiä eikä se sijaitse Itämerellä...

Sekin on suhteellista kun islannissa asuu vain 200000 ihmistä, lukumääräisesti vaikka nyt hollannissa ja skotlannissa (29%) on enemmän vihreäsilmäisyyttä. WIkin mukaan vihreäsilmäisyyttä esiintyy eniten kelttiläisiä ja germaanisia geenejä perineiden keskuudessa. 

Vierailija
48/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus taaperoiässä muuttuivat sinisistä vihreiksi.

Vierailija
49/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kyllä kaikilla lapsilla on jo syntymästä näkynyt mikä väri on tai tulee olemaan. Viidestä lapsesta kahdella ruskeat ja kolmella siniset- tummansinisestä vaaleansiniseen.

Pakko kysyä, että ovatko ruskeasilmäiset tyttöjä? Ovatko harmistelleet ruskeita silmiään sinisilmäisiin sisaruksiin verratessaan?

Täh? ja mikä ihmeen vihaaja? Enhän minä millään tavalla mitään vihaista edes sanonut?

Kysyn siksi, että itselläni on yksi ruskeasilmäinen lapsi ja toiselle mitä ilmeisemmin on jäämässä siniset. Tuntuu jo nyt pahalta kun kaikki suureen ääneen taivastellen ihastelevat hänen silmiään. En haluaisi että esikoinen ikinä tuntisi kateutta ja harmia asiasta.

Ainakin meidän perheessä oli päinvastoin. Ruskeita silmiä ihasteltiin ja kaikki ruskeasilmäiset sukulaiset toivoivat, että oma lapsi perii juuri ruskeat silmät.

Onpa ihana kuulla että joskus voi olla noinkin päin!

Vierailija
50/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis etkö muka oikeasti?:) Useimmiten mun uudet tuttavat kiinnittävät huomiota juuri mun silmiin ja sanovat, etteivät ole koskaan nähneet kenelläkään samanlaisia. Ihan senkin perusteella olen päätellyt, että vihreäsilmäisyyden täytyy olla melko harvinainen ominaisuus.

Vierailija
51/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihana kuulla että joskus voi olla noinkin päin!

Miten niin joskus? Suomessa melkein koko kansa on sinisilmäistä, sillä ominaisuudella on vaikea erottua. Itse ruskeasilmäisenä olen aina saanut kuulla kehuja ja kommentteja silmistä, pienenä tuntemattomat kommentoivat nappisilmiä, miehet tuli myöhemmin lässyttämään kauniista tummista silmistä, jopa vanha terveydenhoitaja jota en ollut nähnyt 15 vuoteen sanoi tunnistaneensa silmistä jne.

Vierailija
52/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreät silmät ovat oikeasti hyvin harvinaisia. Eniten niitä löytyy kioskikirjallisuuden sankarittarilta.

Joku jadenvihreä joo, mutta sellaiset hazel green on useammalla prosentilla maailman ihmisiä ja vaaleasilmäisillä vielä useammin - valtavärihän maailman silmissä on tummanruskea.

2% maailman ihmisistä on vihreät silmät ja ruskeat on yleisin väri. Mutta miksihän vihreäsilmäisyyttä esiintyy useammin naisilla kuin miehillä? Esimerkiksi Islannissa ja Hollannissa naispopulaatiosta noin 20%:lla on vihreät silmät mutta miehistä vain 10%:lla ?

Vierailija
53/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti, isä ja veli ovat harmaasilmäisiä ja tummanruskeat melkein mustat hiukset. Minulla vihreät silmät ja kuparinvärinen tukka. Teininä väitin olevani vaihdokas tai ottolapsi. Mutta olen isän näköinen ja ainoa tätini, isän sisar oli nuorena melkein samannäköinen kuin itse teininä, nyt vanhempana olen isänpuoleisen isoäitini näköinen. Niin, ja varpaat olivat äidillä just samanlaiset kummalliset kuin itsellä.  

Vierailija
54/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hiukset ovat porkkananpunaiset ja silmät puolestaan kirkkaan ruohonvihreät. Taaperoikäisenä otetuissa kuvissa ne ovat kuitenkin vielä selkeästi siniset.

Tuo väriyhdistelmä naisella on aina sykähdyttänyt minua  :) Siinä on jotain kiehtovaa.

Vierailija
55/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vihreät silmät, vauvana olivat kuulemma tosi tummat ilman sinisen häivääkään. Molemmilla vanhemmilla vihrä-harmaat silmät, huomattavasti hailakkaammat kuin mulla.

Vierailija
56/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreäsilmäisistä ihmisistä tulee katala vaikutelma.

Joo, mä oon kuullut, että ne on kaikki noitia. Kannattaa pitää etäisyyttä.

Vierailija
57/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vihreät silmät ja jännä juttu on se, että etelän lomilla ne näyttävät paljon kirkkaamman vihreiltä mitä täällä kotisuomessa. Onkohan valo esim Espanjassa ja Italiassa lämpimämmän sävyistä vai mistä on kyse?

Minun silmäni näyttävät vihreiltä kun olen itkenyt 🙄 Siis aika kirkkaan vihreiltä jopa. Muuten ovat tuollaiset sekasotku.

Vierailija
58/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis etkö muka oikeasti?:) Useimmiten mun uudet tuttavat kiinnittävät huomiota juuri mun silmiin ja sanovat, etteivät ole koskaan nähneet kenelläkään samanlaisia. Ihan senkin perusteella olen päätellyt, että vihreäsilmäisyyden täytyy olla melko harvinainen ominaisuus.

En tiennyt sen harvinaisuudesta, kuvittelin sen olleen yleisempi ja varmasti se Suomessakin sitä on kuin koko maailman mittakaavassa. Itse asiassa opin omien silmieni värin tietämään vasta 18-vuotiaana poliisiasemalla ajokorttiani noutaessani :D Siihen piti kirjata silmien väri enkä osannut kertoa, kun en ollut kiinnittänyt niiden väriin mitään huomiota koskaan. Silmieni väri on aika vaalea ja varmaan monitulkintainenkin kun kaksi kanslistinaista kotvan aikaa lähietäisyydeltä niitä tarkasteli ja päätyivät lopulta  vihreään joka myös kirjattiin ajokorttiinikin silmieni väriksi :D

Vierailija
59/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saduissa on paljon vihreäsilmäisiä, koska sitä pidetään vähän yliluonnollisena ominaisuutena.

Vierailija
60/96 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt sen harvinaisuudesta, kuvittelin sen olleen yleisempi ja varmasti se Suomessakin sitä on kuin koko maailman mittakaavassa. Itse asiassa opin omien silmieni värin tietämään vasta 18-vuotiaana poliisiasemalla ajokorttiani noutaessani :D Siihen piti kirjata silmien väri enkä osannut kertoa, kun en ollut kiinnittänyt niiden väriin mitään huomiota koskaan. Silmieni väri on aika vaalea ja varmaan monitulkintainenkin kun kaksi kanslistinaista kotvan aikaa lähietäisyydeltä niitä tarkasteli ja päätyivät lopulta  vihreään joka myös kirjattiin ajokorttiinikin silmieni väriksi :D

Mua kiusattiin ja nälvittiin koulussa mun vihreiden silmien ja punaisten hiusten takia. Vasta aikuisena olen oppinut näkemään ne eri valossa:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi