Vihreiden silmien värin kehittyminen lapselle
Miten teidän vihreäsilmäiselle lapselle on kehittynyt vihreä väri ja missä iässä muutokset ovat tapahtuneet?
Omalle lapselleni 10 kk on alkanut tulla keltaisia säteitä siniharmaiden silmien keskelle. Kehittyikö muillekin vihreäsilmäisille väri näin eli vauvana tai alle 2-vuotiaana harmaasta siniseen ja vuosia myöhemmin vihreään, mutta keltaiset säteet näkyivät jo aiemmin? Vihreä värihän voi vaihtua vielä ala-asteikäisenä eli muihin väreihin verrattuna todella myöhään.
Kommentit (96)
On harvinaisin silmienväri ja esiintyy vain itämeren alueella.
Vihreät silmät ovat yksi ruskeasilmäisyyden muoto, joten tuskin ihan vaaleansiniset silmät muuttuvat vihreiksi.
Vierailija kirjoitti:
On harvinaisin silmienväri ja esiintyy vain itämeren alueella.
Esiintyy kyllä ihan ympäri maailmaa.
Minulla kyllä kaikilla lapsilla on jo syntymästä näkynyt mikä väri on tai tulee olemaan. Viidestä lapsesta kahdella ruskeat ja kolmella siniset- tummansinisestä vaaleansiniseen.
Mulla on vihreät silmät. Äitini on kertonut, että ne muuttuivat pikku hiljaa sinisistä vihreiksi, kun olin 2-3-vuotias. Ja onhan se todettavissa valokuvistakin. Esim. vielä 1-vuotiskuvissa ne ovat ihan "keskisiniset".
Meillä on vihreäsilmäinen 11-vuotias, silmien väri muuttui vihreäksi taaperona.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vihreät silmät. Äitini on kertonut, että ne muuttuivat pikku hiljaa sinisistä vihreiksi, kun olin 2-3-vuotias. Ja onhan se todettavissa valokuvistakin. Esim. vielä 1-vuotiskuvissa ne ovat ihan "keskisiniset".
Näin minunkin lapsella. Vähän alle yksivuotiaana ihmiset ihastelivat taivaansinisiä silmiä. Siitä ensimmäisten synttäreiden jälkeen muuttuivat vähitellen ensin harmaiksi ja sitten vihreiksi.
Mun lapsella on sellaiset jännät silmät, osittainen heterokromia. Silmissä on siis sinistä/harmaata ja vihreää. Pienenä silmät oli siniharmaat, mutta joskus siinä eskarissa ollessa alkoi tuo heterokromaattisuus näkyä selkeämmin.
Vihreä sävy on "elävin" sävy eli voi alkuun olla sinertävä tai rusehtava, ja myöhemminkin väri muuntuu tilanteen, valaistuksen, jopa mielentilan mukaan :D Vain kahdella prosentilla maailman kansalaisista on vihreät, aivan ihanin silmien väri!
Meidän esikoisella oli ihan vauvana hyvin tummansiniset silmät, mutta jo puolen vuoden ikäisenä väri oli enemmänkin tummansinivihreä. 1v. silmät oli jo selkeästi vihreät, nyt 3v. vihreänruskeat.
Vierailija kirjoitti:
Vihreä sävy on "elävin" sävy eli voi alkuun olla sinertävä tai rusehtava, ja myöhemminkin väri muuntuu tilanteen, valaistuksen, jopa mielentilan mukaan :D Vain kahdella prosentilla maailman kansalaisista on vihreät, aivan ihanin silmien väri!
Tietääkseni vihreä väri ei voi syntyä ensin ruskeista silmistä, koska pigmentin lisääntyessä iän mukana värit muuttuvat järjestyksessä harmaa, sininen, vihreä ja ruskea. Vihreässä silmässä on siis vähemmän pigmenttiä kuin ruskeassa, joten pigmentin väheneminen kuulostaisi hyvin epätavalliselle.
Suomalaisista 80 %:lla on vaaleat silmät eli siniset, vihreät ja harmaat ja yleisimmät silmien värit ovat Suomessa joko vihreä tai sininen. Värien yleisyys on maailman mittakaavassa taas ihan muuta, koska ruskeasilmäiset aasialaiset, intialaiset ja afrikkalaiset ovat väkirikkaimpia paikkoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vihreät silmät ovat yksi ruskeasilmäisyyden muoto, joten tuskin ihan vaaleansiniset silmät muuttuvat vihreiksi.
Sinähän olet rasisti, toivottavasti edes ymmärrät sen ja häpeät. Silmien väri riippuu melamiini-pigmentistä ja vihreällä sitä on vähemmän kuin ruskealla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on sellaiset jännät silmät, osittainen heterokromia. Silmissä on siis sinistä/harmaata ja vihreää. Pienenä silmät oli siniharmaat, mutta joskus siinä eskarissa ollessa alkoi tuo heterokromaattisuus näkyä selkeämmin.
Mitä tarkoittaa heterokromia? Omalla lapsellani juuri kuvailun mukaiset silmät. Minulla on siniset silmät ja lapsen isällä ruskeat. Lapsella vihreän harmaat silmät.
Islannissa on eniten vihreäsilmäisiä ihmisiä.
Vihreäsilmäisistä ihmisistä tulee katala vaikutelma.
Mulla on vihreät silmät ja toivoin että lapsenikin perisi ne. No hän syntyi ihan kirkkaan sinisillä silmillä (isällään on siniset), mutta nyt vähitellen ovat alkaneet vihertymään. On nyt 3v ja oletan, että ”kehitys” on vielä kesken. Itselläkin silmät vihertyivät vielä pitkälle ala-asteelle asti.
Lähisuvussani on useita vihreä silmäisiä ja olisi hyvä tietää mistä syntyperästä se on peräisin. Islanti yllätti, löysin sen tiedon viimeksi kuinka paljon siellä esiintyy. Täytyy tutkia haploryhmät. Melkein joka päivä löytyy jotain kiinnostavaa tietoa.
Täytyy yrittää selvittää. DNA testikin voi auttaa. Ihmisellä on tarve tietää mikä on alkuperä. Näissä asioissa on meillä liian vähän tietoa yleensä eikä kaikilla ole tietoa edes isoisänsä elämästä. Vanhemmat eivät ymmärrä kertoa jos edes tietävät. Ei ole valokuviakaan juuri, eivät ottaneet vauva iässä hyviä kasvokuviakaan.
Mulla lapsia kaksi ja molemmat vihreäsilmäisiä. Heidän mummi oli ruskeasilmäinen.
Kenelläkään vihreäsilmäistä lasta? Taitaa olla yleisin väri täällä.
Ap