Olenko surkea äiti? Istutan taaperon muumien ja maissinaksujen ääreen kun teen kotityöt
Olen yh, mies löysi raskausaikana toisen naisen ja lähti. 1,5v on helppo rauhoittaa sohvalle piirrettyjen ääreen ja antaa pari maissinaksua. Siivoojaankaan ei ole varaa, joten jonkun täytyy hommat tehdä. Poika rauhoittuu n 1-2h kun minä saan tiskit ja pyykit hoidettua, imuroitua ja petivaatteiden vaihdot yms. (harjoittelee vielä pois vaipoista) Eksältä jäi myös akvaario, ja sen huoltamisessa menee aikaa.
Toki kun työt on tehty, niin teemme yhdessä. Leikimme, värityskirjoja (nojoo, ne nyt menevät yli sivujen mutta kuitenkin :D) tykkää katsoa kun minä väritän.
Kerran viikossa isäni vie minut syömään ja on palkannut lapsenvahdin kahdeksi tunniksi. Kyseessä tuttu serkku, joka on ollut aina lasten kanssa tekemisissä ja kokemusta riittää.
Tädiltäni sain kuulla, kuinka tuon ikäiselle pitäisi olla jatkuvasti läsnä. Hän on itse lapseton.
Kommentit (92)
Et ole huono äiti, mutta yrittäisin kyllä pitää tuon ikäisen ruutuajan silti lyhyempänä ja jakaisin sen ennemmin pienempiin pätkiin. Osassa kotitöitä lapsi voi aivan hyvin olla mukana, vaikkapa se lakananvaihto ym. pyykkihommat on sillä lailla helppoja ja vaarattomia että lapsi voi hyvin osallistua.
Säästää sen ruutuajan niihin hetkiin jolloin itse oikeasti tarvitsee vähän keskittymistä tai homma on hankala toteuttaa lapsen kanssa, vaikkapa ruuan paistaminen tai joku vessan pesu (ainakaan itse en halua lapsiani tunkemaan käsiään vessanpönttöön kun pesen sitä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat sen taaperon mukaan kotitöihin.
Joo, hyvä ehdotus. Sillä aikaa kun itte vaihtaa puhtaat petivaatteet sänkyyn niin taapero vie likaiset pyykkikoneeseen pyörimään. Ja taapero voi imuroida niin äiti perässä pesee lattiat. Kumma kun ei ap tätä tajunnut.
Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vaan?
Mun taapero tykkää esim laittaa pyykkiä koneeseen ja kuivausrumpuun ja ojentaa mulle narulle laitettavaksi. Vie myös astioita koneesta kaappiin. Imuroi mun kanssa pitämällä imurista kiinni, pyyhkii pölyjä omalla rätillä...
Vau, sun hommat luistaa puolta nopeemmalla vauhdilla kun sun puolitoistavuotias muksu laittaa hihat heilumaan. Mahtava lapsi kun on noin suurena apuna helpottamassa sun kotitöitä noin pienenä jo. Imurointikin sujuu paljon nopeemmin kun hätinä kävelemään oppinut taapero pitää imurista kiinni.
No hohhoi, ei siitä lapsesta tietenkään mitään oikeaa apua ole, nopeammin hoituisi ilman lasta, mutta lapsi pysyy tyytyväisenä kun saa "auttaa" ja osallistua, ei tarvitse passivoittaa ruudun ääreen.
Ja ihan oikeasti näin syntyy lapsia, jotka mielellään osallistuu kodin hommiin ja oppii niitä tekemään. Lapsella on valtava halu auttaa, mutta jos se halu nitistetään pienenä, niin sitten ollaankin isompien lasten kanssa siinä tilanteessa, että kaikkeen pitää patistella, lahjoa tai pakottaa.
Että kyllä, ne lapset kannattaa ottaa kotitöihin mukaan pienestä pitäen.
Jep, ja kasvaessaan niistä alkaa ollakin apua. Kolmevuotiaasta voi jo joissain hommissa olla enemmän hyötyä kuin haittaa, vaikka pikkupyykin ripustamisessa, nyt minun 4v ja 7v lapset osaa jopa ripustaa koko koneellisen vaatteita ihan keskenään, ainakin jos ei ole kovin isoja vaatteita ollut pesussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina oli näitä vanhempia, jotka ylpeinä kertoivat, miten jo kaksi-kolmevuotiaat osasivat hienosti pelata kännykällä pelejä. Muumit televisioruudusta ovat siihen verrattuna paljon parempi vaihtoehto, vaikka 1,5 v. on todella pieni katselemaan niitä yksin pitkään. Muumeissa tapahtuu 1,5-vuotiaalle (ja vielä vuosia vanhemmallekin) sellaisia juonikuvioita, että olisi hyvä, jos aikuinen olisi läsnä juttuseurana.
Etkö löydä aikaa siivoukselle jossakin sellaisessa välissä, kun poika on nukkumassa?
Millä perusteella muumien tai yhtään minkään katsominen telkkarista on parempi kuin kännykkäpelit? Mun lapset pelaa kännykällä esim palapelejä ja kirjainpelejä, värityspelejä, numeropelejä. Isompi oppi lukemaankin ekapeliä pelaamalla. Kyllä ne minusta on parempi tapa viettää ruutuaikaa kuin passiivinen telkun tuijotus. Muumeissakin on paljon kohtauksia jotka saattaa olla lapsesta pelottavia, ei se minusta edes sovi ihan pienille.
En ole aiempi kommentoija, mutta veikkaan, että hän viittaa siihen, miten erilaiset pelit vaikuttavat ihmisen aivojen toimintaan ja dopamiiniaineenvaihduntaan yms. Pelit ja some on lähtökohtaisesti suunniteltu niin, että ne antavat välitöntä tyydytystä, eli käytännössä dopamiinipiikkejä kun joku tykkää päivityksestä tai saat tehtyä jonkun tehtävän ja saat palkinnon tms. En osaa kuitenkaan sanoa miten tuollaiset ns. kehittävät pelit vertautuvat tässä muihin peleihin. En myöskään suorilta käsin uskaltaisi sanoa, että ne ovat täysin sama asia kuin pelata palapeliä ilman sitä ruutua.
On havaittu muitakin kummallisuuksia liittyen ruutuihin ja siihen miten ne vertautuvat "live"-toimintaan, esimerkiksi tunnetaan ns. google-ilmiö, joka tarkoittaa sitä, että ihmisen on havaittu muistavan huonommin tietoja, joita hän lukee netistä verrattuna kirjasta luettuun tietoon. Hypoteesina on, että tämä johtuisi siitä, että ihminen alitajuisesti kokee netistä lukiessaan, että tieto on aina saatavilla, "yhden klikkauksen päässä", joten se ei painaudu niin hyvin mieleen. Itse ajattelen, että internet ja ruudut ovat olleet vasta hyvin lyhyen aikaa näin suuri osa ihmisten elämää, joten olisi hyvä noudattaa jonkinlaisia varovaisuusperiaatteita niiden suhteen, ei kuitenkaan meiningillä että ne ruudut pitäisi polttaa roviolla eikä niitä saisi ollenkaan käyttää, se on epärealistinen ajatus nykymaailmassa.
Pelit ja asioiden pelillistäminen on juttu jossa on mielestäni myös paljon potentiaalia, siis jos esim. joku matikkapeli antaa kipinän ja motivaation matikan oppimiseen, niin se on loistava asia. Mutta myös tylsyyden sietäminen ja siitä syntyvä luova toiminta on tärkeää, ja tämä on asia, jota ylenpalttinen pelaamien ja ruutujen tuijottelu kyllä vaikeuttaa. Huomaan tämän ihan omassakin elämässäni. Ja huom. en tarkoita että juuri sinun lapsesi eivät muuta tekisi kuin tuijottelisi ruutuja, vaan että tämä on mielestäni aika yleinen ongelma lapsiperheissä - ja ihan aikuisissakin. Väitän että todella suuri osa nykyajan länsimaisista ihmisistä on jollain tapaa addiktoitunut internetiin ja someen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, hyvä ehdotus. Sillä aikaa kun itte vaihtaa puhtaat petivaatteet sänkyyn niin taapero vie likaiset pyykkikoneeseen pyörimään. Ja taapero voi imuroida niin äiti perässä pesee lattiat. Kumma kun ei ap tätä tajunnut.
Niin just. Lapselle voi antaa ratin kateen. Tuon ikaisena juuri tykkaavat lakaista ja pyyhkia polyja. Lapsille myydaan leikki rikkalapiota ja imuria, mutta tosiaan ratti riittaa.
Tykkaavat myos viikata. Harjoituksella 3v on jos tosi taitava viikkaamaan ja 4v tekee sen paremmin kuin aikuinen.
Ruutu on tekosyy.
Mieheni on toissa 24/7 ja mulla iso omk hoidettavana ja piha. Ruuat, pyykit, leikitykset. Eika ole tarvittu ruutua. Oikeastaan ei ehdita olemaan ruudun aaressa.
Joskus katsotaan yhdessa hetki piirettyja. Silloin mina lepaan.
50v sitten (todella lyhyt aika) ei ollyt yksikaan lapsi ruudun edessa yksinaan. Ja 100v ei ollut kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina oli näitä vanhempia, jotka ylpeinä kertoivat, miten jo kaksi-kolmevuotiaat osasivat hienosti pelata kännykällä pelejä. Muumit televisioruudusta ovat siihen verrattuna paljon parempi vaihtoehto, vaikka 1,5 v. on todella pieni katselemaan niitä yksin pitkään. Muumeissa tapahtuu 1,5-vuotiaalle (ja vielä vuosia vanhemmallekin) sellaisia juonikuvioita, että olisi hyvä, jos aikuinen olisi läsnä juttuseurana.
Etkö löydä aikaa siivoukselle jossakin sellaisessa välissä, kun poika on nukkumassa?
Millä perusteella muumien tai yhtään minkään katsominen telkkarista on parempi kuin kännykkäpelit? Mun lapset pelaa kännykällä esim palapelejä ja kirjainpelejä, värityspelejä, numeropelejä. Isompi oppi lukemaankin ekapeliä pelaamalla. Kyllä ne minusta on parempi tapa viettää ruutuaikaa kuin passiivinen telkun tuijotus. Muumeissakin on paljon kohtauksia jotka saattaa olla lapsesta pelottavia, ei se minusta edes sovi ihan pienille.
En ole aiempi kommentoija, mutta veikkaan, että hän viittaa siihen, miten erilaiset pelit vaikuttavat ihmisen aivojen toimintaan ja dopamiiniaineenvaihduntaan yms. Pelit ja some on lähtökohtaisesti suunniteltu niin, että ne antavat välitöntä tyydytystä, eli käytännössä dopamiinipiikkejä kun joku tykkää päivityksestä tai saat tehtyä jonkun tehtävän ja saat palkinnon tms. En osaa kuitenkaan sanoa miten tuollaiset ns. kehittävät pelit vertautuvat tässä muihin peleihin. En myöskään suorilta käsin uskaltaisi sanoa, että ne ovat täysin sama asia kuin pelata palapeliä ilman sitä ruutua.
On havaittu muitakin kummallisuuksia liittyen ruutuihin ja siihen miten ne vertautuvat "live"-toimintaan, esimerkiksi tunnetaan ns. google-ilmiö, joka tarkoittaa sitä, että ihmisen on havaittu muistavan huonommin tietoja, joita hän lukee netistä verrattuna kirjasta luettuun tietoon. Hypoteesina on, että tämä johtuisi siitä, että ihminen alitajuisesti kokee netistä lukiessaan, että tieto on aina saatavilla, "yhden klikkauksen päässä", joten se ei painaudu niin hyvin mieleen. Itse ajattelen, että internet ja ruudut ovat olleet vasta hyvin lyhyen aikaa näin suuri osa ihmisten elämää, joten olisi hyvä noudattaa jonkinlaisia varovaisuusperiaatteita niiden suhteen, ei kuitenkaan meiningillä että ne ruudut pitäisi polttaa roviolla eikä niitä saisi ollenkaan käyttää, se on epärealistinen ajatus nykymaailmassa.
Pelit ja asioiden pelillistäminen on juttu jossa on mielestäni myös paljon potentiaalia, siis jos esim. joku matikkapeli antaa kipinän ja motivaation matikan oppimiseen, niin se on loistava asia. Mutta myös tylsyyden sietäminen ja siitä syntyvä luova toiminta on tärkeää, ja tämä on asia, jota ylenpalttinen pelaamien ja ruutujen tuijottelu kyllä vaikeuttaa. Huomaan tämän ihan omassakin elämässäni. Ja huom. en tarkoita että juuri sinun lapsesi eivät muuta tekisi kuin tuijottelisi ruutuja, vaan että tämä on mielestäni aika yleinen ongelma lapsiperheissä - ja ihan aikuisissakin. Väitän että todella suuri osa nykyajan länsimaisista ihmisistä on jollain tapaa addiktoitunut internetiin ja someen.
Niin. Tässä nyt ei verrattu kännykkäpelejä johonkin "live" tekemiseen kuten vaikka palapeleihin - eiväthän ne ole sama asia ainakaan täysin. Vaan tv:n katsomiseen. Vastauksena kommenttiin että kyllä muumien katsominen ainakin parempi on kuin kännykkäpelin pelaaminen, mikä on mielestäni aika erikoinen väite ja kertoo lähinnä vain ja ainoastaan kirjoittajan ennakkoluuloista. Pelejä on tosiaan monenlaisia, mutta jos noudatetaan ikärajoja ja kohtuullisia ruutuaikoja niin aivan turha demonisoida niitä. Myös lastenohjelmat on suunniteltu koukuttaviksi ja nykyajan ohjelmat ovat vielä niin järkyttävän nopeatempoisia että ne tekevät lapset levottomiksi.
Liika ruutuaika on toki liikaa ihan minkä tahansa parissa. Ja some ja Internetin selaaminen nyt ei toivon mukaan kuulu vielä yhdenkään alle kouluikäisen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vaan?
Mun taapero tykkää esim laittaa pyykkiä koneeseen ja kuivausrumpuun ja ojentaa mulle narulle laitettavaksi. Vie myös astioita koneesta kaappiin. Imuroi mun kanssa pitämällä imurista kiinni, pyyhkii pölyjä omalla rätillä...
Vau, sun hommat luistaa puolta nopeemmalla vauhdilla kun sun puolitoistavuotias muksu laittaa hihat heilumaan. Mahtava lapsi kun on noin suurena apuna helpottamassa sun kotitöitä noin pienenä jo. Imurointikin sujuu paljon nopeemmin kun hätinä kävelemään oppinut taapero pitää imurista kiinni.
Ei tää ollut mikään nopeuskilpailu vaan yhdessä tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: no pikkasen olet kyllä. Ruudulla turruttaminen sotkee lapsen aivojen kehityksen ja hänestä tulee keskittymiskyvytön kultakala kun kasvaa. Kärjistettynä. Lapsi voisi ihan vaan leikkiä ja olla olemassa sen aikaa kun lyöt pyykkiä koneeseen.
Ei kai kukaan tosissaan istuta 1,5-vuotiasta ruudun eteen 2 tunniksi päivässä? Ei ihme että ruutusukupolvi on ihan paskana.
Miten tämä "nykyruutu" eroaa esim. tv:stä, jota lapset ovat jo tuijottaneet useamman tunnin päivässä jo yli 60v?
Jostakin syystä kautta maailman sivun on ollut joku härpäke, jolla syyllistetään vanhempia, nyt on älylaitteet, sitä ennen tv ja videot, kirjat, palapelit, jopa Afrikan tähti jne.
Ja ei siitä kauaa ole, kun taaperoikäiset joutuivat olosuhteiden pakosta olemasn yksin, kun vanhempien aika meni arjen pyörittämiseen, jotta selvittiin hengissä, kun ei ollut kodinkoneita, vedet kannettiin sisälle ja ulos, ei ollut kertakäyttövaippoja, vaan harsot keitettiin, eikä kaupan hyllyt notkunut eineksistä ja niistäkin lapsista on kasvanut tolkun ihmisiä.
Ja en usko, että ap. lapsi menee pilalle tai saa traumoja, vaan tärkeämpää on äidin hyvinvointi ja arjen pyörittäminen, jotta elämä sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin just. Lapselle voi antaa ratin kateen. Tuon ikaisena juuri tykkaavat lakaista ja pyyhkia polyja. Lapsille myydaan leikki rikkalapiota ja imuria, mutta tosiaan ratti riittaa.
Tykkaavat myos viikata. Harjoituksella 3v on jos tosi taitava viikkaamaan ja 4v tekee sen paremmin kuin aikuinen.
Ruutu on tekosyy.
Mieheni on toissa 24/7 ja mulla iso omk hoidettavana ja piha. Ruuat, pyykit, leikitykset. Eika ole tarvittu ruutua. Oikeastaan ei ehdita olemaan ruudun aaressa.
Joskus katsotaan yhdessa hetki piirettyja. Silloin mina lepaan.50v sitten (todella lyhyt aika) ei ollyt yksikaan lapsi ruudun edessa yksinaan. Ja 100v ei ollut kukaan.
50 vuotta sitten alle kaksivuotiaat pistettiin pinnasänkyyn istumaan pariksi tunniksi äidin kotitöiden ajaksi tai lykättiin pihalle pois haitoilta. Pienempi paha on laittaa lapselle muumit pyörimään, kun vanhempi on koko ajan lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: no pikkasen olet kyllä. Ruudulla turruttaminen sotkee lapsen aivojen kehityksen ja hänestä tulee keskittymiskyvytön kultakala kun kasvaa. Kärjistettynä. Lapsi voisi ihan vaan leikkiä ja olla olemassa sen aikaa kun lyöt pyykkiä koneeseen.
Ei kai kukaan tosissaan istuta 1,5-vuotiasta ruudun eteen 2 tunniksi päivässä? Ei ihme että ruutusukupolvi on ihan paskana.
Ei ihme, ettei lapsien hankkiminen nykypäivänä kiinnosta, kun jopa kotitöiden hoitaminen koetaan lapsen tarpeiden laiminlyömisenä.
Ehdotatko, että ap on sitten siivoamatta siihen asti, kun lapsi tulee esim kouluikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruutu on tekosyy.
Joskus katsotaan yhdessa hetki piirettyja. Silloin mina lepaan.50v sitten (todella lyhyt aika) ei ollyt yksikaan lapsi ruudun edessa yksinaan. Ja 100v ei ollut kukaan.
Kun muistelen omaa lastani 1,5v ikäisenä, niin en olisi päästänyt vahtimatta rätin kanssa pyyhkimään pölyjä.
Kun kävely oli vielä horjuvaa ja mitään ei osata varoa, niin äkkiä olisi kiskaistu esim. tv päälleen kun kuroteltu siitä pölyjä pyyhkimään.
Eli tuossa pitäisi olla niin silmä kovana vahtimassa, ettei sillä aikaa todellakaan hoideta mitään muuta hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruutu on tekosyy.
Kun muistelen omaa lastani 1,5v ikäisenä, niin en olisi päästänyt vahtimatta rätin kanssa pyyhkimään pölyjä.
Kun kävely oli vielä horjuvaa ja mitään ei osata varoa, niin äkkiä olisi kiskaistu esim. tv päälleen kun kuroteltu siitä pölyjä pyyhkimään.Eli tuossa pitäisi olla niin silmä kovana vahtimassa, ettei sillä aikaa todellakaan hoideta mitään muuta hommaa.
Minun lapset pyyhki sillä rätillä keittiön kaapin ovia samalla kun minä tyhjensin tiskikonetta tai pyyhin pöytiä. Ei tietenkään valvomatta laiteta tuon ikäistä tekemään yhtään mitään, ei edes katsomaan telkkaria. Minun lapset eivät todellakaan olisi edes pysyneet minkään muumien ääressä sohvalla 5min kauempaa, joten pakko oli keksiä jotain muuta.
Vanhempien suorittamaa jatkuvaa viihdytystä huomattavasti haitallisempaa on kuitenkin se, jos joka tylsyyden hetkeen lykätään joku ruutu eteen.