Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika haki apua masennukseen -leimattiin narkomaaniksi ja pakotettiin nöyryyttävään huumeseulaan

Vierailija
24.03.2022 |

Pojallani ei siis ole minkäänlaista huumetaustaa, vaan hän joutui seuloihin kun sai lähetteen mielialahäiriöpoliklinikalle.
Samalla hän sai lähetteet laajoihin labrakokeisiin (verikokeet josta katsottiin paljon kaikkea) ja valvottuun huumeseulaan. Poika pyysi samaa sukupuolta olevaa valvojaa, mutta sitäkään ei saanut "koska siellä nyt on se työntekijä joka on".
Huumetestit olivat negatiiviset, mutta mitään pahoittelua tms. ei turhasta nöyryyttämisestä tullut. Pojalla oli jo valmiiksi iso kynnys hakea apua, ja hänen hoitomyönteisyytensä laski tämän tapauksen jälkeen. Pelkään että meneekö hän nyt sinne poliklinikalle ollenkaan ja pystyykö luottamaan työntekijöihin.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni oikeasti huumeita käyttävä tunnustaa käytön? Eiköhän ne testit tehdä ihan syystä.

Miksi ei sitten saman testata kaikkia terveydenhuoltoon hakeutuvia ihmisiä? Miksi vain psyk. potilaat?

Ja miksi sitä seulaa ei voi ottaa niistä verikokeista, vaan pitää pakottaa velvottuun virtsanäytteeseen?

Jos ollaan määräämässä psyykelääkkeitä niin niitä on turha sellaiselle antaa joka vetää päänsä sekaisin kaikella muullakin ja näin ollen torppaa lääkkeen vaikutuksen ja pilaa hyvän edistymisen, siksi niitä seulotaan. Se on ihan se ja sama jonkun kipeän jalan kanssa että kuinka paljon viinaa ja pillereitä sitä potiessaan vetää, kun ne ei vaikuta kipeään jalkaan. Mutta douppi vaikuttaa päähän. That's why.

Tuo olisi ymmärrettävää, jos ne seulat otettaisiin vain psykoosipotilailta. Mutta miksi ne tarvitaan masentuneelta, kun niitä lääkkeitä voi määrätä ilmankin? Ja ylipäätään nehän otetaan kaikilta psyk. potilailta (ainakin Espoossa), miksei vain niiltä joilla on siihen tarve?

Vierailija
62/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon mielialahäiriöpoliklinikalla tosiaan vaaditaan kaikilta se virtsanäyte, joka pitää antaa valvojan nähden. Mutta mielenterveystoimistossa ei, kannattaa mennä mieluummin sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut psykiatrian poliklinikan asiakas vuosikymmeniä, ja psykiatri halusi tuon testin tehtäväksi vasta kun työllistyin. Eli rahaa oli enemmän käytössäni.

Sillä mielenterveyskuntoutujat monesti hyvin pienituloisia, joilla ei ole edes mahdollisuutta moiseen harrastukseen.

Vierailija
64/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo olemassa diagnoosit, olleet jo monta vuotta. Kun viimeksi kävin lääkärissä puhumassa tilanteestani, olin todella hermostunut. Kärsin sos. tilanteiden pelosta. Mainitsin tästä vielä erikseen lääkärille käynnin aluksi, sillä minua hävetti se, että sönkötin ja tärisin. Lääkäri vihjaili ivailevaan sävyyn, että ehkä huumetestit olisivat paikallaan.

En saanut apua jota menin hakemaan. Halusin jotain neuvoa miten tästä eteenpäin, sillä en koe olevani työkykyinen kaikkien näiden diagnoosien kanssa. Halua tehdä töitä kyllä olisi, joten kaipasin jotain vaihtoehtoja, millä pääsisin elämässä eteenpäin. Avun sijaan todella ikävä ja nöyryytetty fiilis käynnistä jäi.

Vierailija
65/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun sain lähetteen mielenterveyspoliklinalle masennuksen vuoksi niin otettiin huumeseula ja kolme erilaista maksatestiä joka paljastaisi alkoholin käytön. Tämä on ihan normaali toimintatapa siis.

Vierailija
66/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tyypillistä vallankäyttöä ja potilaan nöyryyttämistä. Suomessahan potilas ei ole asiakas vaan nöyryytettävä hallintoalamainen.

Vierailija
67/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun sain lähetteen mielenterveyspoliklinalle masennuksen vuoksi niin otettiin huumeseula ja kolme erilaista maksatestiä joka paljastaisi alkoholin käytön. Tämä on ihan normaali toimintatapa siis.

Alkoholin käyttö ei kuulu lääkärille tippaakaan.

Vierailija
68/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On normaali käytäntö, että psyk.polille mennessä otetaan aina heti huumeseulat. Se kuuluu proseduurin, vaikka tietysti karsealta tuntuukin.

Tämä tehdään kaikille psyk.polin asiakkaille ainakin pääkaupunkiseudulla.

No ei mulle vaan tehty. Kuulostaa musta oudolta.

Vierailija
69/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutiinijuttu, ei mitään syytä loukkaantua. Minäkin hain jokin aika sitten apua nimenomaan masennusoireisiin ja ahdistuneisuuteen, ja ensimmäisenä minut ohjattiin verikokeisiin. Kaikki eivät ole rehellsiiä päihteiden käytöstään (etenkään ne joilla on ongelmia), ja halutaan vain varmistaa, että mt-ongelmat eivät ole seurausta päihteistä. Valitettavasti nykyään on oltava kiitollinen että saa ylipäätään mitään apua mt-ongelmiin, niitä kun eivät läheskään kaikki pidä oikeina sairauksina.

Vierailija
70/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On normaali käytäntö, että psyk.polille mennessä otetaan aina heti huumeseulat. Se kuuluu proseduurin, vaikka tietysti karsealta tuntuukin.

Ei pidä paikkaansa. Itse olen ollut Psyk.polilla eikä minulle mitään huumekoetta tehty. Enkä sellaiseen olisi mennytkään.

Ei multakaan, mutta se oli 10 vuotta sitten. Tilanne on nyt täysin eri. Nykyään ne otetaan.

Vierailija
71/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yhdistetty psykiatria- ja päihdepalvelut

siksi ne tutkii

vaikka eihän se reilua tai mukavaa ole

Vierailija
72/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on näköjään väärääkin tietoa. ADHD-testeissä KUULUU aina ottaa huumeseula. Se on osa prosessia. Se otetaan, vaikka ei olisi epäilystä tai ei olisi ollut huume/alkoholi tms. ongelmaa. Se on totta, että osassa sairaanhoitopiirejä näin ei toimita, mutta silloin toimitaan VÄÄRIN. Se, että sinulta ei ole otettu ja toiselta on näiden tutkimusten yhteydessä otettu, EI tarkoita, että sinua ei epäiltäisi ja toista epäillään. Se tarkoittaa vain sitä, että toisessa paikassa tutkimukset tehdään oikeiden kriteerien mukaan ja toisessa ei. 

Vierailija
73/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on näköjään väärääkin tietoa. ADHD-testeissä KUULUU aina ottaa huumeseula. Se on osa prosessia. Se otetaan, vaikka ei olisi epäilystä tai ei olisi ollut huume/alkoholi tms. ongelmaa.

Itsellä myös ADHD ja lääkkeenä lisdeksamfetamiini. Minulla otettiin huumeseulasta huumeseula, eli varmistettiin että näytteessä ymmärrettävästi postiviisena näkyvä amfetamiini on lääkevalmistetta eikä levoamfetamiinia joka on se laiton versio. Eli aika tarkkaan nuo ne tutkivat.

Vierailija
74/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rutiinijuttu, ei mitään syytä loukkaantua. Minäkin hain jokin aika sitten apua nimenomaan masennusoireisiin ja ahdistuneisuuteen, ja ensimmäisenä minut ohjattiin verikokeisiin. Kaikki eivät ole rehellsiiä päihteiden käytöstään (etenkään ne joilla on ongelmia), ja halutaan vain varmistaa, että mt-ongelmat eivät ole seurausta päihteistä. Valitettavasti nykyään on oltava kiitollinen että saa ylipäätään mitään apua mt-ongelmiin, niitä kun eivät läheskään kaikki pidä oikeina sairauksina.

Saisikin jotain apua. Se, että saa ajan sinne psykiatrian poliklinikalle ei vielä tarkoita, että saisi yhtään minkäänlaista apua. Huonommaksi on sielläkin mennyt. Viimeksi kun pari vuotta sitten siellä asioin, pääsin pari kertaa puhumaan kiireisen hoitajan kanssa, yhden videovastaanoton kiireisen lääkärin kanssa eikä kukaan edes yrittänyt perehtyä tilanteeseeni. Kun minut kirjattiin ulos poliklinikalta, loppulausunnon kirjoitti lääkäri, jonka kanssa en ole edes puhelimessa puhunut.

Vierailija
75/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on näköjään väärääkin tietoa. ADHD-testeissä KUULUU aina ottaa huumeseula. Se on osa prosessia. Se otetaan, vaikka ei olisi epäilystä tai ei olisi ollut huume/alkoholi tms. ongelmaa. Se on totta, että osassa sairaanhoitopiirejä näin ei toimita, mutta silloin toimitaan VÄÄRIN. Se, että sinulta ei ole otettu ja toiselta on näiden tutkimusten yhteydessä otettu, EI tarkoita, että sinua ei epäiltäisi ja toista epäillään. Se tarkoittaa vain sitä, että toisessa paikassa tutkimukset tehdään oikeiden kriteerien mukaan ja toisessa ei. 

Hoitoa on kuitenkin oikeus saada, vaikka siinä huumeseulassa jättäisi käymättä. Oli mullakin siihen lähete, mutta en vain mennyt, eikä kukaan koskaan perään kysellyt.

Vierailija
76/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No poikas ei käytä huumeita, mutta jos käyttäis niin kertoisko sulle? 

Vierailija
77/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt viimeaikoina lukenut vastaavista tapauksista tältä palstalta. Jotenkin vähän järkyttävää että tuo on pk-seudulla yleistä. Olen muualla Suomessa käynyt eri paikkakuntien psyk.polilla, mutta minulta ei ole koskaan otettu mitään seuloja.

Vierailija
78/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoa on kuitenkin oikeus saada, vaikka siinä huumeseulassa jättäisi käymättä. Oli mullakin siihen lähete, mutta en vain mennyt, eikä kukaan koskaan perään kysellyt.

En ymmärrä miksi tuossa ei kävisi, koska kieltäytymisestä jää varmasti merkintä tietoihin ja siitä voidaan vetää monenlaisia johtopäätöksiä. 

Vierailija
79/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jurppi ne maksatestitkin, kun ajattelin, että niiden tarkoitus on vain sitä alkoholinkäyttöä kartoittaa. Sitten ajattelin, että ehkä ne tsekataan myös mahdollisen lääkityksen kannalta. Mulla olikin yllättäen maksa-arvot koholla. Kysyttiin alkoholinkäytöstä mutta uskoivat, kun sanoin, etten käytä käytännössä lainkaan. Olikin mun kannalta onnekas juttu, että kohonneet maksa-arvot satuttiin huomaamaan. Tutkimuksissa löytyi syy niille maksa-arvoille ja hoitokin. Olisin ehkä edelleen tietämätön koko jutusta, jos ei olisi asiaan täysin liittymättömän masennuksen takia otettu niitä maksatestejä.

Vierailija
80/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut nuorena aikuisena antamaan huumeseulaa psykiatrian polilla myös. Sepä olikin hauskaa sitten kun ilmeisesti mielialalääkkeen takia sain positiivisen tuloksen amfetamiinista. Positiiviset näytteet menevät kuitenkin automaattisesti seulottavaksi tarkempaan analyysiin jolloin väärät positiiviset tulevat ilmi. Lääkärin mukaan eivät ole edes kovin harvinaisia nää väärät positiiviset, ihan älytöntä että noi testit on noin surkeita. Se varmistusanalyysikin on kuulemma kallista lystiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän