Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika haki apua masennukseen -leimattiin narkomaaniksi ja pakotettiin nöyryyttävään huumeseulaan

Vierailija
24.03.2022 |

Pojallani ei siis ole minkäänlaista huumetaustaa, vaan hän joutui seuloihin kun sai lähetteen mielialahäiriöpoliklinikalle.
Samalla hän sai lähetteet laajoihin labrakokeisiin (verikokeet josta katsottiin paljon kaikkea) ja valvottuun huumeseulaan. Poika pyysi samaa sukupuolta olevaa valvojaa, mutta sitäkään ei saanut "koska siellä nyt on se työntekijä joka on".
Huumetestit olivat negatiiviset, mutta mitään pahoittelua tms. ei turhasta nöyryyttämisestä tullut. Pojalla oli jo valmiiksi iso kynnys hakea apua, ja hänen hoitomyönteisyytensä laski tämän tapauksen jälkeen. Pelkään että meneekö hän nyt sinne poliklinikalle ollenkaan ja pystyykö luottamaan työntekijöihin.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli mt resurssit menevät nykyään huumeseulojen tekemiseen?

Ei noita mt- palveluiden lääkärit tai hoitajat tee vaan esim. pääkaupunkiseudulla HUSlab. Lääkäri tekee vain sinne testeihin lähetteen.

Vierailija
102/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei muistaakseni tehty huumeseulaa kun sain lähetteen psykiatriselle polille. Sellainen tehtiin kuitenkin kun sain lähetteen ECT-hoitoon. Ystävälleni tehtiin kun hän hakeutui ADHD-tutkimuksiin.

En ymmärrä miksi olisin tuosta ottanut nokkiini. Järkeväähän se on sulkea pois niin paljon kuin mahdollista että löydetään sopiva hoito. Siksihän verikokeitakin ym otetaan. Turha olisi hoitaa jonkun uupumusta psykologilla jos uupumuksen syy on esim. raudanpuute.

Ja eiköhän päihdeongelmien piilottelu ole aika yleistä. Yrittäisin varmasti itsekin kaunistella tilannetta jos olisi ongelmia päihteiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kurjaa, jos koette, että huumetestaus on nöyryyttämistä. Toisinaan itsekin valvon noita testejä, enkä todellakaan tee sitä sillä mielellä, että haluaisin nöyryyttää siinä ketään. Oma suhtautumiseni tuohon koko toimitukseen on täysin neutraali. Se on työtehtävä siinä, missä muutkin työhöni kuuluvat asiat. Ymmärrän hyvin, että on monille varsin ikävää ja arkaluontoista antaa huumetestiä varten näytettä, mutta mekin teemme vain sen mitä meidän kuuluu tehdä ja en itse ainakaan mitenkään arvostele tai tuomitse ketään siinä tilanteessa.

Vierailija
104/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huumeseula on täysin normaali juttu näissä hommissa, sillä poissuljetaan mahdollisuuksia. Meinaatko, että potilaan omaan sanaan luotetaan tällaisissa asioissa...

No ei ole kyllä minulle tai kenellekään ystävälleni tapahtunut tuollaista kun on hakenut apua mielenterveysongelmiin! Onhan tuo nyt nöyryyttävää ja väärin, jos ei ole mitään epäilyä huumetaustasta, eri asia ne ihmiset jotka ihan avoimesti kertovat että tällaista menneisyyttä on tai on muu vahva epäilys aiheesta. Kyllä potilaan sanaan lähtökohtaisesti luotetaan minkä tahansa muunkin sairauden hoidon suhteen eikä ketään muita potilaita tällä tavalla kiusata.

Psyk.polille ei pääse, jos pääasiallinen ongelma on päihdeongelma. Ei se ole sitä etteikö uskottaisi vaan sitä, että nuorten masennuksen ja ahdistuksen taustalla on hyvin usein päihteet. Ei tietenkään seulaa oteta, jos oireilun syy on tarkkaan tiedossa (esim. trauma) ja ei viitteitä päihdeongelmaan.

Vierailija
105/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme läppää taas... et todellakaan joudu mihinkään automaattiseen huumeseulaan jos hakeudut etsimään apua mielenterveyspalveluista. Olette trollit aivan TODELLA mlkkuja.

Totuus on tarua ihmeellisempää.

Voisin myös kertoa parista kaveristani, joiden vauvat joutuivat huumetesteihin. Toinen kaveri oli neuvolassa liian rehellinen, terkkari kysyi oletko käyttänyt huumeita ja kaveri kertoi poltelleensa yhden kerran 5 vuotta sitten. Äitiyskorttiin tuli merkintä "käyttänyt huumeita ennen raskautta". Toisen kohdalla oli kyse unilääkkeistä raskausaikana, joita käytti täsmälleen lääkärin ohjeiden mukaan.

Juuri sen takia niitä vauvojakin testataan, koska totuus tosiaan ON usein tarua ihmeellisempää..

Vierailija
106/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta nyt  hyvä ihminen lapsellesi, että mt-puoleen ei ole luottamista. Nosta hänet pois mt-hoidosta, ennenkuin hänestä tulee toimintakyvytön zombie.

Vierailija
107/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas kurjaa, jos koette, että huumetestaus on nöyryyttämistä. Toisinaan itsekin valvon noita testejä, enkä todellakaan tee sitä sillä mielellä, että haluaisin nöyryyttää siinä ketään. Oma suhtautumiseni tuohon koko toimitukseen on täysin neutraali. Se on työtehtävä siinä, missä muutkin työhöni kuuluvat asiat. Ymmärrän hyvin, että on monille varsin ikävää ja arkaluontoista antaa huumetestiä varten näytettä, mutta mekin teemme vain sen mitä meidän kuuluu tehdä ja en itse ainakaan mitenkään arvostele tai tuomitse ketään siinä tilanteessa.

Itse annoin näytteen ilmeisesti tuohon tarkoitukseen suunnitellussa vessassa. Vessa oli jaettu kahteen osaan ja niitä erottavassa seinässä oli ikkuna josta työntekijän oli mahdollisuus valvoa. Käytännössä ainakin omalla kohdalla kyseinen työntekijä vain oli siinä tilassa mutta valmisteli samalla näytepurkkeja tms eikä todellakaan silmä kovana tuijottanut minua. Muutenkin työntekijä oli hyvin asiallinen ja kertoi että kyseessä on hyvin tavallinen rutiinitoimenpide jota tehdään monenlaisissa tapauksissa. En kokenut hetkeäkään että minua olisi arvosteltu tai epäilty jostain. Kun työntekijä suhtautuu asiaan samalla tavalla kuin mihin tahansa labratestiin niin se rentouttaa potilastakin.

En sitten tiedä kävikö minulle poikkeuksellisen hyvä tuuri mutta en kokenut tilannetta lainkaan epämiellyttävä. Tuntui yhtä neutraalilta kuin verikoe. Ja olen kuitenkin yleisesti ottaen aika ujo ja varautunut ihminen.

Vierailija
108/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kertoa pojalle, että sama tehdään kaikille hoitoon hakeutuville samoin kuin muut kokeet, jotta tiedetään jokaisen kohdalla, mistä pisteestä aloitetaan.

Eli ei mitään henkilökohtaista. Johtuu niistä joilla huumetaustaa, et kaikki testataan ns varmuudeksi, jotta poissuljetaan kaikilta se mahdollisuus, koska vaikuttaa sit hoidon suunnitelmiin ja menetelmiin sekä mahdolliseen lääkitykseen.

Tsemppiä pojalle! 👍😊

Eikä vaikuta mihinkään muuhun kuin että saadaan potilas/kulut toiselle kustannuspaikalle ja muiden vastuulle (päihdepuolelle) jos on ny sattunut joskus jointin polttaan avuks ahistukseen.

Vierailija
109/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää kyllä jos heti pitää nöyrtyä testeihin. Kuitenkin monelle on iso kynnys hakea apua. En ihmettele yhtään jos moni vaan yrittää selvitä joskus aika ikävin lopputuloksiin. Itsekin tosin olin jo lääkärin mielestä lääkkeiden väärin käyttäjä ja epäili että käytän alkoholia. Tämä vaan sen vuoksi, että olin saanut käyttöön erilaisia unilääkkeitä (joista en käyttänyt kuin yksiä muutaman päivän ). Samoin olin niin väsynyt ja huonokuntoinen vastaanotolla taas yhden valvotun yön jälkeen. En ole tähän päivään mennessä juonut oikeastaan mitään alkoholipitoista jos ei jotain yhtä lasillista juhlissa kerran viidessä vuodessa lasketa.

Vierailija
110/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus, kaikenmaailman pilleripekkapirkot täällä kitisee, kun ei saa valita itselleen mieluista henkilökuntaa tutkimuksiin 😂

Rahalla saa ostettua, jollei yhteiskunnan tarjoama henkilökuntakavalkaadi ole riittävän passeli janipetterijennikoille.

Vierailija
111/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeseula on ihan normaali rutiinitutkimus siinä missä muutkin tutkimukset.

Jos joku ihan oikeasti kuvittelee, että tutkimuksia tehdään huvin vuoksi "turhaan" ja potilaiden nöyryyttämiseksi, niin ei kyllä todellakaan ole palikat ihan kohdillaan.

Vierailija
112/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helwettiä, oikeinko pistetään valvovien silmien alla virtsaamaan kuin pahinkin rikollinen? Huhhuh. Tuo on jo ihmisarvoa loukkaavaa toimintaa. Eikä auta selitellä, että kaikille tehdään näin. Rikollisille ja narkkareille kusitestit, ei jo muutenkin haavoittuville, psyykkisistä ongelmista kärsiville viattomille ihmisille nöyryytystä.

Vierailija
113/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistetäänö myös kyykkypaska-asentoon pyllistämään ja hoituri kyttää tuleeko perseestä huumepusseja?

Vierailija
114/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeseula on ihan normaali rutiinitutkimus siinä missä muutkin tutkimukset.

Jos joku ihan oikeasti kuvittelee, että tutkimuksia tehdään huvin vuoksi "turhaan" ja potilaiden nöyryyttämiseksi, niin ei kyllä todellakaan ole palikat ihan kohdillaan.

Mikä se valvotun virtsanäytteen tarkoitus on, ellei nöyryyttäminen? Huumeseulan voi tehdä myös verestä.

Vierailija
115/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se todella nöyryyttävää virtsata sukupuolielin paljaana tuntemattomalle ihmiselle. Ethän sinä siinä virtsaa sukupuolielin paljaana niin miksi se sinua nöyryyttäisi?

Vierailija
116/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat etenee sotessa ns. nopeammin kun kakkaa tai virtsaa tai peräti molemmat laskee jo ekalle palvelupisteelle. 

Vierailija
117/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ei muistaakseni tehty huumeseulaa kun sain lähetteen psykiatriselle polille. Sellainen tehtiin kuitenkin kun sain lähetteen ECT-hoitoon. Ystävälleni tehtiin kun hän hakeutui ADHD-tutkimuksiin.

En ymmärrä miksi olisin tuosta ottanut nokkiini. Järkeväähän se on sulkea pois niin paljon kuin mahdollista että löydetään sopiva hoito. Siksihän verikokeitakin ym otetaan. Turha olisi hoitaa jonkun uupumusta psykologilla jos uupumuksen syy on esim. raudanpuute.

Ja eiköhän päihdeongelmien piilottelu ole aika yleistä. Yrittäisin varmasti itsekin kaunistella tilannetta jos olisi ongelmia päihteiden kanssa.

Minä voin ihan ilman testiäkin sulkea pois sen mahdollisuuden, että mielenterveysongelmani johtuisivat jotenkin päihteidenkäytöstä. Siinä on perustavanlaatuinen ero, olenko minä saamassa apua ongelmiini vai olenko vain joku epäluotettava, omaa tilannettaan ymmärtämätön potilas terveydenhuollon rattaissa. Minun mielenterveyteni kannalta on tärkeää, että olen subjekti. En täytä pakkohoidon kriteerejä, joten minulla on oikeus kieltäytyä tarjotuista hoidoista tai tutkimuksista. En tarvitse huumetestiä. Jos jonkun mielestä tarvitsen huumetestiä, en usko että hänen kanssaan olisi muutenkaan paljon mahdollisuuksia rakentaa toimivaa hoitosuhdetta. Niin se vain menee. Luottamusta tarvitaan. Lääkärit, joiden kanssa olen asioinut, ovat kyllä nähneet, että suhtaudun pikemminkin varauksella lääkkeisiin enkä todellakaan ole haalimassa itselleni reseptejä.

Vierailija
118/147 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme läppää taas... et todellakaan joudu mihinkään automaattiseen huumeseulaan jos hakeudut etsimään apua mielenterveyspalveluista. Olette trollit aivan TODELLA mlkkuja.

Totuus on tarua ihmeellisempää.

Voisin myös kertoa parista kaveristani, joiden vauvat joutuivat huumetesteihin. Toinen kaveri oli neuvolassa liian rehellinen, terkkari kysyi oletko käyttänyt huumeita ja kaveri kertoi poltelleensa yhden kerran 5 vuotta sitten. Äitiyskorttiin tuli merkintä "käyttänyt huumeita ennen raskautta". Toisen kohdalla oli kyse unilääkkeistä raskausaikana, joita käytti täsmälleen lääkärin ohjeiden mukaan.

Kuka ihme paljastaa tuollasta neuvolassa? Minä poltin teininä usein pilveä enkä todellakaan kertonut sitä neuvolassa, kun tulin raskaaksi kolmekymppisenä ja kyseltiin päihteistä. Nuoruuden pöllöilyt eivät kuulu neuvolan terkoille.

Vierailija
119/147 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin sekä huu metestiin että täyttämään jonkun lomakkeen alkoholin käytöstä, kun hain masennukseen apua.  Ja aivan kuin farssi ei olisi ollut täydellinen, minut ohjattiin adhd testeihin vaikka mitään viitteitä siitä että minulla olisi tarkkaavaisuushäiriö ei ollut.  Tunsin  itseni nöyryytetyksi ja kaduin, että olin koettanut hakea apua. Tästä on nyt 9 vuotta ja en tiedä miten paha masennukseni on, kun virallista diagnoosia ei ole. Mieheni käy töissä kun minä makaan  yöpuku päällä mässyttämässä karkkia  ja kanavasurffailemassa. Ulos astun sen verran että poltan tupakan.  Ihmettelen, miten mies ei ole minua vielä jättänyt kun monet kaverinsa ovat sitä mieltä, että vedän miehenkin vielä pohjamutaan.

Vierailija
120/147 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en hakisi apua masennukseen tai mihinkään muuhunkaan jos tuollainen testi vaadittaisiin. Itsekunnioituksen rippeistä on hyvä pitää kiinni vaikka olisi miten huonossa kunnossa tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi