Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika haki apua masennukseen -leimattiin narkomaaniksi ja pakotettiin nöyryyttävään huumeseulaan

Vierailija
24.03.2022 |

Pojallani ei siis ole minkäänlaista huumetaustaa, vaan hän joutui seuloihin kun sai lähetteen mielialahäiriöpoliklinikalle.
Samalla hän sai lähetteet laajoihin labrakokeisiin (verikokeet josta katsottiin paljon kaikkea) ja valvottuun huumeseulaan. Poika pyysi samaa sukupuolta olevaa valvojaa, mutta sitäkään ei saanut "koska siellä nyt on se työntekijä joka on".
Huumetestit olivat negatiiviset, mutta mitään pahoittelua tms. ei turhasta nöyryyttämisestä tullut. Pojalla oli jo valmiiksi iso kynnys hakea apua, ja hänen hoitomyönteisyytensä laski tämän tapauksen jälkeen. Pelkään että meneekö hän nyt sinne poliklinikalle ollenkaan ja pystyykö luottamaan työntekijöihin.

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, nuo nyt vaan kuuluvat joskus joihinkin tilanteisiin, eikä niissä varmaan paljoa ole anteeksipyydeltävää. ADD lääkityksen saadakseen esimerkiksi on huumeseula läpäistävä, samoin ADHD-lääkityksen kanssa.  Monella työpaikalla huumeseula kuuluu työhöntulotarkastukseen. Onhan noita tilanteita, joissa seulaan joutuu ilman omaa haluaan.

Jaa, mä olen kyllä saanut ADHD-lääkityksen, vaikka olen niitä psykpolin labrakokeita ottaessa vaan sanonut, että otetaan vaan ne verikokeet. Eli ei ole otettu huumeseulaa virtsasta.

Oletko varma ettei otettu huumeseulaa verestä? Saahan sen sieltäkin ja on itse asiassa luotettavampi vaihtoehto.

Ei otettu, oon seurannut kyllä mitä niissä verikokeissa on. Tietenkin osa niistä verikokeistakin tähtää esim. alkoholin liikakäytön tunnistamiseen, mutta niistä on hankalampi kieltäytyä kun on iso nippu verikokeita. Maksa-arvoilla on muutakin käyttöä, mutta se yksi verikoe ei kai mittaa juuri muuta kuin alkoholinkäyttöä.

Läheinen, jolla on (ilmeisesti mielialalääkkeiden käytön seurauksena) virtsaamisongelmia sai lopulta lähetteen huumeseulaan verestä, mutta koko jupakka hidasti nuoren ihmisen pääsyä tarvittaviin tutkimuksiin melkoisesti. Sai lähetteen toiselle poliklinikalle, joka vaati ehdottomasti huumeseulan, vaikka lähettävä poliklinikka vakuutti, ettei tää tyyppi käytä huumeita ja virtsanäytteen antaminen ei onnistunut.

Vierailija
42/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni oikeasti huumeita käyttävä tunnustaa käytön? Eiköhän ne testit tehdä ihan syystä.

Eli koska muutama ihminen toimii väärin, kaikkia rangaistaan siitä, ja sinä veronmaksajana maksat sen lystin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun ja poikasi loukkaantuminen tökeröstä kohtelusta on ihan ymmärrettävää. Harmi vaan, että noilla instansseilla ei ole resursseja parempaan. Jonkun toisen tapauksessa sama seula olisi paljastanut karmean totuuden ja ehkä pelastanut ihmishenkiä. Älkää katkeroituko tuosta, koska resurssipula on asia, jolle ei kukaan nyt mahda mitään. Huonompi asia lopulta olisi, että asiat jäisivät kokonaan hoitamatta. Nyt ne hoituvat mutta ilman tyylipisteitä. Olkaa kuitenkin armollisia mutta samaan aikaan pojallasi on totta kai oikeus olla loukkaantunut siitä, ettei häntä uskottu. Valehtelijaksi leimaaminen on uskomattoman raivostuttavaa.

Kerrotko vielä miten huumeseula pelastaa ihnishenkiä?

Vierailija
44/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni oikeasti huumeita käyttävä tunnustaa käytön? Eiköhän ne testit tehdä ihan syystä.

Eli koska muutama ihminen toimii väärin, kaikkia rangaistaan siitä, ja sinä veronmaksajana maksat sen lystin.

Lue viesti 37

Vierailija
45/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kertoa pojalle, että sama tehdään kaikille hoitoon hakeutuville samoin kuin muut kokeet, jotta tiedetään jokaisen kohdalla, mistä pisteestä aloitetaan.

Eli ei mitään henkilökohtaista. Johtuu niistä joilla huumetaustaa, et kaikki testataan ns varmuudeksi, jotta poissuljetaan kaikilta se mahdollisuus, koska vaikuttaa sit hoidon suunnitelmiin ja menetelmiin sekä mahdolliseen lääkitykseen.

Tsemppiä pojalle! 👍😊

Ei tehdä kaikille huumeseuloja, vaan ainoastaan psyk. potilaille.

Vierailija
46/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei onnistunut virtsanäytteen antaminen, joten asian annettiin olla. Oli kyllä nöyryyttävä kokemus ja hävetti olla siellä ilkeän hoitajan kiusattavana. Vaikka nöyryyttäävää se olisi ollut vaikka olisi ollut asiallinen hoitaja valvomassa.

Joku kunnioittavampi tapa pitäisi keksiä tuohon, miksei niitä huumeseuloja voida ottaa vaikka verikokeesta?

Vierailija
47/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, teet vahinkoa lapsellesi olemalla lähtökohtaisesti pehmusteena hänen ja maailman välissä. Jos sä olet ensimmäisenä uskomassa, että tuossa tapahtui vääryys, olet mahdollisesti ruokkinut jo pidempään hänen epäluulojaan maailman tarkoitusperiä kohtaan, ja kasvattanut hänestä lumihiutaletta. 

Mitä pojalle olisi pitänyt sanoa? Että se nyt vaan menee niin että kun hakee apua masennukseen niin pakotetaan riisumaan alapää paljaaksi toisen ihmisen edessä ja virtsaamaan valvotusti?

Jos minä joutuisin tuollaiseen tilanteeseen esim. keuhkosairauteni takia niin varmasti tulisi nöyryytetty olo.

-ap

Vierailija
48/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin psyk. polilla tosiaan kuuluu kaikille tehdä huumeseulat heti alkuun. Jostain syystä se jäi minun tapauksessani tekemättä, todennäköisesti johtui siitä että hoitava henkilö vaihtui ensimmäisen tapaamisen jälkeen. 

No ei mulle ole ikinä tehty, mutta olenkin keski-ikäinen nainen (jos sillä on jotain väliä…).

Vierailija
49/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei sitten saman testata kaikkia terveydenhuoltoon hakeutuvia ihmisiä? Miksi vain psyk. potilaat?

Ja miksi sitä seulaa ei voi ottaa niistä verikokeista, vaan pitää pakottaa velvottuun virtsanäytteeseen?

Vierailija
50/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, nuo nyt vaan kuuluvat joskus joihinkin tilanteisiin, eikä niissä varmaan paljoa ole anteeksipyydeltävää. ADD lääkityksen saadakseen esimerkiksi on huumeseula läpäistävä, samoin ADHD-lääkityksen kanssa.  Monella työpaikalla huumeseula kuuluu työhöntulotarkastukseen. Onhan noita tilanteita, joissa seulaan joutuu ilman omaa haluaan.

Työttömien kyykyttäminen niin pitkälle että jos joku onnistuu saamaan töitä niin sitten keksitään tuollaista kiusaa. Verikokeen vielä ymmärtäisi, mutta pottaa ei.

Vierailija
51/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, teet vahinkoa lapsellesi olemalla lähtökohtaisesti pehmusteena hänen ja maailman välissä. Jos sä olet ensimmäisenä uskomassa, että tuossa tapahtui vääryys, olet mahdollisesti ruokkinut jo pidempään hänen epäluulojaan maailman tarkoitusperiä kohtaan, ja kasvattanut hänestä lumihiutaletta. 

Mitä pojalle olisi pitänyt sanoa? Että se nyt vaan menee niin että kun hakee apua masennukseen niin pakotetaan riisumaan alapää paljaaksi toisen ihmisen edessä ja virtsaamaan valvotusti?

Jos minä joutuisin tuollaiseen tilanteeseen esim. keuhkosairauteni takia niin varmasti tulisi nöyryytetty olo.

-ap

Keuhkosairaus on vähän eri juttu kuin psyk. sairaus :D Ihan hyvä juttu että seulotaan, ei pitäisi olla ongelma jos ei ole salattavaa

Vierailija
52/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siellä sitten käy niin paljon jotain nistejä reseptien toivossa että tuosta on tullut standardi. Kuulostaa kyllä todella ikävältä kohtelulta sellaiselle jolla ei päihdeongelmaa ole.

Vierailija
53/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai siellä sitten käy niin paljon jotain nistejä reseptien toivossa että tuosta on tullut standardi. Kuulostaa kyllä todella ikävältä kohtelulta sellaiselle jolla ei päihdeongelmaa ole.

Päivystyksessäkin käy paljon nistejä, mutta silti päivystyksessä ei vaadita vaadita valvottua pottatestiä hoidon saamiseksi.

Vierailija
54/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Keuhkosairaus on vähän eri juttu kuin psyk. sairaus :D Ihan hyvä juttu että seulotaan, ei pitäisi olla ongelma jos ei ole salattavaa

Genitaalien esitteleminen toiselle ihmiselle (vieläpä täysin turhaan) ja virtsaaminen toisen nähden on halventavaa ja alistavaa, ihan riippumatta siitä mikä testin tulos on.

Vierailija
55/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että huumeseulaa pidetään hyvänä hoitokeinona mt-ongelmiin 🤔 Miksiköhän muita vaivoja ei hoideta samalla tavalla, esim. laiteta jalkansa murtaneita labravessaan asioimaan hoitajan katsoessa vieressä?

Vierailija
56/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina lähdetään Suomessa siitä, että viina ja/tai huumeet ovat sekoittaneet pään. Valitettavan usein se on totuus.

Oon kyllä ymmärtänyt että se tulokulma on ennemminkin että jos käytät viinaa ja huumeita niin et voi saada asioitasi kuntoon. Siksi niitä seulotaan että voidaan sitä sopivaa hoitoa antaa.

Olen ollut psyk.polin asiakas kahdessa eri maakunnassa eikä mulle ole tehty seuloja kummassakaan. Oon kyllä maininnut että joskus palaa, mutta kai mun tapauksessa se ei oo niin olennaista kun käyn muutenkin niin harvakseltaan vähän kuin ilmoittautumassa että oon edelleen hengissä eikä mulla oo lääkitystä tai muuta.

Vierailija
57/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun ja poikasi loukkaantuminen tökeröstä kohtelusta on ihan ymmärrettävää. Harmi vaan, että noilla instansseilla ei ole resursseja parempaan. Jonkun toisen tapauksessa sama seula olisi paljastanut karmean totuuden ja ehkä pelastanut ihmishenkiä. Älkää katkeroituko tuosta, koska resurssipula on asia, jolle ei kukaan nyt mahda mitään. Huonompi asia lopulta olisi, että asiat jäisivät kokonaan hoitamatta. Nyt ne hoituvat mutta ilman tyylipisteitä. Olkaa kuitenkin armollisia mutta samaan aikaan pojallasi on totta kai oikeus olla loukkaantunut siitä, ettei häntä uskottu. Valehtelijaksi leimaaminen on uskomattoman raivostuttavaa.

Kerrotko vielä miten huumeseula pelastaa ihnishenkiä?

Mietin ihan samaa. Huumeseulahan saattaa pahimmassa tapauksessa jopa tappaa, jos siitä tukee jollekulle liian iso kynnys hakeutua hoitoon ja myöhemmin ihminen kuolee sairauteensa joka olisi voinut ollaa hoidettavissa.

Vierailija
58/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei sitten saman testata kaikkia terveydenhuoltoon hakeutuvia ihmisiä? Miksi vain psyk. potilaat?

Ja miksi sitä seulaa ei voi ottaa niistä verikokeista, vaan pitää pakottaa velvottuun virtsanäytteeseen?

Jos ollaan määräämässä psyykelääkkeitä niin niitä on turha sellaiselle antaa joka vetää päänsä sekaisin kaikella muullakin ja näin ollen torppaa lääkkeen vaikutuksen ja pilaa hyvän edistymisen, siksi niitä seulotaan. Se on ihan se ja sama jonkun kipeän jalan kanssa että kuinka paljon viinaa ja pillereitä sitä potiessaan vetää, kun ne ei vaikuta kipeään jalkaan. Mutta douppi vaikuttaa päähän. That's why.

Vierailija
59/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviät purkkiin pissaamosesta. Selviät.

Vierailija
60/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tietää, mitä huumeita kukainenkin käyttää tai on käyttämättä niin tiedetään lääkitä oikealla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi