Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika haki apua masennukseen -leimattiin narkomaaniksi ja pakotettiin nöyryyttävään huumeseulaan

Vierailija
24.03.2022 |

Pojallani ei siis ole minkäänlaista huumetaustaa, vaan hän joutui seuloihin kun sai lähetteen mielialahäiriöpoliklinikalle.
Samalla hän sai lähetteet laajoihin labrakokeisiin (verikokeet josta katsottiin paljon kaikkea) ja valvottuun huumeseulaan. Poika pyysi samaa sukupuolta olevaa valvojaa, mutta sitäkään ei saanut "koska siellä nyt on se työntekijä joka on".
Huumetestit olivat negatiiviset, mutta mitään pahoittelua tms. ei turhasta nöyryyttämisestä tullut. Pojalla oli jo valmiiksi iso kynnys hakea apua, ja hänen hoitomyönteisyytensä laski tämän tapauksen jälkeen. Pelkään että meneekö hän nyt sinne poliklinikalle ollenkaan ja pystyykö luottamaan työntekijöihin.

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules,...tässä maassa ei ekan käynnin jälkeen saa lähetettä edes lähikauppaan. Menee vähintään puoli vuotta ennen kuin lähete siirretään tietoturva jättäisin.

Vierailija
2/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeseula on täysin normaali juttu näissä hommissa, sillä poissuljetaan mahdollisuuksia. Meinaatko, että potilaan omaan sanaan luotetaan tällaisissa asioissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaali käytäntö, että psyk.polille mennessä otetaan aina heti huumeseulat. Se kuuluu proseduurin, vaikka tietysti karsealta tuntuukin.

Tämä tehdään kaikille psyk.polin asiakkaille ainakin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
4/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ja poikasi loukkaantuminen tökeröstä kohtelusta on ihan ymmärrettävää. Harmi vaan, että noilla instansseilla ei ole resursseja parempaan. Jonkun toisen tapauksessa sama seula olisi paljastanut karmean totuuden ja ehkä pelastanut ihmishenkiä. Älkää katkeroituko tuosta, koska resurssipula on asia, jolle ei kukaan nyt mahda mitään. Huonompi asia lopulta olisi, että asiat jäisivät kokonaan hoitamatta. Nyt ne hoituvat mutta ilman tyylipisteitä. Olkaa kuitenkin armollisia mutta samaan aikaan pojallasi on totta kai oikeus olla loukkaantunut siitä, ettei häntä uskottu. Valehtelijaksi leimaaminen on uskomattoman raivostuttavaa.

Vierailija
5/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa pojalle, että sama tehdään kaikille hoitoon hakeutuville samoin kuin muut kokeet, jotta tiedetään jokaisen kohdalla, mistä pisteestä aloitetaan.

Eli ei mitään henkilökohtaista. Johtuu niistä joilla huumetaustaa, et kaikki testataan ns varmuudeksi, jotta poissuljetaan kaikilta se mahdollisuus, koska vaikuttaa sit hoidon suunnitelmiin ja menetelmiin sekä mahdolliseen lääkitykseen.

Tsemppiä pojalle! 👍😊

Vierailija
6/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeseula on täysin normaali juttu näissä hommissa, sillä poissuljetaan mahdollisuuksia. Meinaatko, että potilaan omaan sanaan luotetaan tällaisissa asioissa...

Sellaisella lääkärillä joka ei luota potilaaseen ei tee yhtään mitään

Vierailija
7/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo on rutiinitoimenpide, joka tehdään kaikille.

Vierailija
8/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty tuo sama, mutta kyseessä oli työpaikan työhöntulotarkastus. Niin sillä alalla vaan tehdään, koska siellä käsitellään rahaa. Omaan työnkuvaani se ei edes kuulunut, mutta kaikille tehdään.

Aivan yhtä nöyryyttävää minustakin oli pissata valvottuna purkkiin, kun ei siitä ole mitään hyötyä.

Kerro pojallesi, että näitä testejä tehdään vähän kaikille. Ei niitä tehdä siksi, että oikeasti epäiltäisiin, että kaikki käyttävät. Joku käyttää ja sen vuoksi asiat seulotaan kaikilta. Häntä ei ole leimattu narkkariksi tämän vuoksi.

Vierailija
9/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne seulat tehdään ihan kaikille. Itselle tehtiin odotellessani päivystyksessä ennen osastolle menoa. Sen jälkeen ei ole tarvinut tehdä uudestaan.

Vierailija
10/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On normaali käytäntö, että psyk.polille mennessä otetaan aina heti huumeseulat. Se kuuluu proseduurin, vaikka tietysti karsealta tuntuukin.

En ole asioinut pääkaupunkiseudulla, vaan ihan muualla psyk.polilla. Minulta ei otettu huumeseulaa.

Mutta se ihan ensimmäinen tapaamani terveyskeskuksen yleislääkäri joka pisti mut eteenpäin psyk.polille pisti mut myös keuhkoröntgeniin. Se oli outoa. En koskaan saanut selitystä että miksi mun piti käydä keuhkoröntgenissä vaikka pyysin lääkäriltä apua masennukseen. Mutta eipä tuo keuhkoröntgen mitään haitannut. Selvisi että keuhkoissani ei ollut vikaa. Ehkä sillä lääkärillä oli siihen röntgeniin jokin syy.

Vierailija
11/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Itse olen ollut Psyk.polilla eikä minulle mitään huumekoetta tehty. Enkä sellaiseen olisi mennytkään.

Vierailija
12/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ei mulle tehty, en tosin ollut pääkaupunkiseudulla. Olin juuri AMK:n masennuksen takia keskeyttänyt tyttö ja hoitosuhde aloitettiin psyk. polilla ja mihinkään huumeseulaan ei kyllä laitettu.

Ymmärrän kyllä, että varmasti aika nöyryyttävää, kun aletaan yhden huonon piirteen tai ongelman takia olettamaan, että no on sillä varmaan sit muitakin ongelmia. Tämän olen itsekin saanut kokea nyt jo parantuneena kun tuo entinen masennusdiagnoosi aina välillä putkahtaa puheenaiheeksi vaikka neuvolassa ja tuntuu, että olen jotenkin erityisen tarkkailun ja epäilyn alaisena siitä, että kykenenkö lapseni hoitamaan, koska olen joskus ollut masentunut. Rasittavaa ja en koe sen takia esimerkiksi neuvolassa käymistä kovin positiivisena kokemuksena.

Vierailija
13/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina lähdetään Suomessa siitä, että viina ja/tai huumeet ovat sekoittaneet pään. Valitettavan usein se on totuus.

Vierailija
14/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheata, uli uli, vai joutui poika peräti huumetestiin.

Vierailija
15/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teet vahinkoa lapsellesi olemalla lähtökohtaisesti pehmusteena hänen ja maailman välissä. Jos sä olet ensimmäisenä uskomassa, että tuossa tapahtui vääryys, olet mahdollisesti ruokkinut jo pidempään hänen epäluulojaan maailman tarkoitusperiä kohtaan, ja kasvattanut hänestä lumihiutaletta. 

Vierailija
16/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kyllä minulle tai kenellekään ystävälleni tapahtunut tuollaista kun on hakenut apua mielenterveysongelmiin! Onhan tuo nyt nöyryyttävää ja väärin, jos ei ole mitään epäilyä huumetaustasta, eri asia ne ihmiset jotka ihan avoimesti kertovat että tällaista menneisyyttä on tai on muu vahva epäilys aiheesta. Kyllä potilaan sanaan lähtökohtaisesti luotetaan minkä tahansa muunkin sairauden hoidon suhteen eikä ketään muita potilaita tällä tavalla kiusata.

Vierailija
17/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme läppää taas... et todellakaan joudu mihinkään automaattiseen huumeseulaan jos hakeudut etsimään apua mielenterveyspalveluista. Olette trollit aivan TODELLA mlkkuja.

Vierailija
18/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin seulaan käytettyäni mielenterveyspalveluita kymmenen vuotta. Tuli vain puheeksi uuden lääkärin kanssa, että minua ei ole koskaan testattu. Tämä tapahtui pienellä itäsuomalaisella paikkakunnalla. Minun piti itse varata aika testiin joten tietenkin varasin sen niin kauas, että kannabis ei enää näkynyt elimistössä.

Myöhemmin sitten raitistuin ja häpesin ymmärtäessäni, että olisin parantunut masennuksesta ja ahdistuksesta nopeammin sekä saanut add-oireet kuriin, jos olisin lakannut sotkemasta päätäni tai en olisi koskaan aloittanutkaan. Suurella osalla tuntemistani mt-palveluita käyttäneistä on samaa ongelmaa ja sama denialismi päällä.

Vierailija
19/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, nuo nyt vaan kuuluvat joskus joihinkin tilanteisiin, eikä niissä varmaan paljoa ole anteeksipyydeltävää. ADD lääkityksen saadakseen esimerkiksi on huumeseula läpäistävä, samoin ADHD-lääkityksen kanssa.  Monella työpaikalla huumeseula kuuluu työhöntulotarkastukseen. Onhan noita tilanteita, joissa seulaan joutuu ilman omaa haluaan.

Vierailija
20/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä tähän poikasi hoitomyönteisyyteen ei vaikuta muu kuin sinun asenteesi Ap. Nykyään on todella yleinen käytäntö, että katsotaan myös huumeseulat. Ja nämä laajat verikokeet on erinomaisen hieno asia! Sitä kautta voidaan sulkea monia fyysisiä sairauksia pois. Kuulostaa siltä, että poikasi on päässyt todella asiantuntevan hoidon pariin, mutta itse vaikeutat hänen tilannettaan! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi