Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika haki apua masennukseen -leimattiin narkomaaniksi ja pakotettiin nöyryyttävään huumeseulaan

Vierailija
24.03.2022 |

Pojallani ei siis ole minkäänlaista huumetaustaa, vaan hän joutui seuloihin kun sai lähetteen mielialahäiriöpoliklinikalle.
Samalla hän sai lähetteet laajoihin labrakokeisiin (verikokeet josta katsottiin paljon kaikkea) ja valvottuun huumeseulaan. Poika pyysi samaa sukupuolta olevaa valvojaa, mutta sitäkään ei saanut "koska siellä nyt on se työntekijä joka on".
Huumetestit olivat negatiiviset, mutta mitään pahoittelua tms. ei turhasta nöyryyttämisestä tullut. Pojalla oli jo valmiiksi iso kynnys hakea apua, ja hänen hoitomyönteisyytensä laski tämän tapauksen jälkeen. Pelkään että meneekö hän nyt sinne poliklinikalle ollenkaan ja pystyykö luottamaan työntekijöihin.

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme läppää taas... et todellakaan joudu mihinkään automaattiseen huumeseulaan jos hakeudut etsimään apua mielenterveyspalveluista. Olette trollit aivan TODELLA mlkkuja.

Esh ja pth toimivat eri periaatteilla.

Laittakaa vuodet ja kuukaudet sekä shp/paikkakunta mukaan kun vastaatte, jos haluatte antaa vielä tarkempaa kokemustietoa.

Vierailija
22/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme läppää taas... et todellakaan joudu mihinkään automaattiseen huumeseulaan jos hakeudut etsimään apua mielenterveyspalveluista. Olette trollit aivan TODELLA mlkkuja.

Totuus on tarua ihmeellisempää.

Voisin myös kertoa parista kaveristani, joiden vauvat joutuivat huumetesteihin. Toinen kaveri oli neuvolassa liian rehellinen, terkkari kysyi oletko käyttänyt huumeita ja kaveri kertoi poltelleensa yhden kerran 5 vuotta sitten. Äitiyskorttiin tuli merkintä "käyttänyt huumeita ennen raskautta". Toisen kohdalla oli kyse unilääkkeistä raskausaikana, joita käytti täsmälleen lääkärin ohjeiden mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen äiti, myös narkomaanien äidit, ovat sitä mieltä, että eihän nyt MEIDÄN POIKA. Mutta niin vain aika monenkin poika käyttää. Tätä ei voi selvittää nätisti kysymällä, koska narkomaaneilla on semmoinen hauska tapa, että valehtelevat käytöstä. Esim. minulle on valehdeltu silmää räpäyttämättä päin näköä, kun henkilö oli juuri sillä hetkellä aivan päihteissä.

Sitä apuahan ei ole mikään pakko ottaa vastaan, kyllä tarvitsijoita on paljon muitakin kuin tämä uniikki lumihiutale jonka sanaan pitäisi luottaa kun hän on sentään äidin oma kulti.

Vierailija
24/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, nuo nyt vaan kuuluvat joskus joihinkin tilanteisiin, eikä niissä varmaan paljoa ole anteeksipyydeltävää. ADD lääkityksen saadakseen esimerkiksi on huumeseula läpäistävä, samoin ADHD-lääkityksen kanssa.  Monella työpaikalla huumeseula kuuluu työhöntulotarkastukseen. Onhan noita tilanteita, joissa seulaan joutuu ilman omaa haluaan.

Jaa, mä olen kyllä saanut ADHD-lääkityksen, vaikka olen niitä psykpolin labrakokeita ottaessa vaan sanonut, että otetaan vaan ne verikokeet. Eli ei ole otettu huumeseulaa virtsasta.

Vierailija
25/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain hyvä, että on otettu laajat labrat, myös huumeseula. Kyse ei ole epäilystä vaan varmistus siitä, mitä läääkkeitä voidaan tarvittaessa antaa. Parempi näin, kuin että kyselemättä tyrkättäisiin masennuslääkkeet kouraan. Moni puutostila tai sairaus (kuten esim. raudanpuute tai kilpirauhasongelmat) voivat aiheuttaa masennuksen kaltaisia oireita. Ethän halua lapsellesi masennusdiagnoosia ja lääkitystä jos todellinen syy onkin jossain muualla? Tätä tapahtuu Suomessa paljon.

Vierailija
26/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulta ei ainakaan mitään huumeseuloja ole koskaan otettu mielenterveyspalveluissa. Taitaa olla ihan tietyt ihmiset, jotka näihin joutuu.

Vierailija
27/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä muka oli nöyryyttävää? Samalla tarkistettiin ettei masennuksen taustalla ole elimellistä vikaa, kuten kilpirauhasongelmaa. Tuohan on hyvää hoitoa.

Mielenterveysongelmia on niin usein huumeiden käyttäjillä, ettei osastolle voida ottaa ketään tietämättä onko hänellä veressä jotakin ylimääräistä. Se on turvallisuusseikka.

Tiedän yhden narkkarin jolla on porttikieltoja psykiatrisille osastoille ja sitä on poliisit hakeneet psykiatriselta osastolta putkaan, koska se on sekaisin tavalla johon lääkkeet eivät auta ja väkivaltainen. Nainen kyseessä. Sellaisten takia joutuvat olemaan varuillaan.

Vierailija
28/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa huumeseuloja ei lain mukaan saa pakottaa kuin joissain erityistapauksissa, esim. jos epäillään rikoksesta tms. Pääasiassa ne ovat aikuiselle vapaaehtoisia, itse vaatisin lääkäriltä selvät perusteet mustaa valkoisella millä perusteilla tällaista vaaditaan. Mielenterveystalon sivuilla kerrotaan jopa korvaushoidon kohdalla näin: "Yksittäisen seulatuloksen perusteella ei potilaalta saa evätä hoitoa, kuntoutusta tai palvelua. Seulatutkimuksia ei tule suorittaa kaikille asiakkaille kaavamaisesti, vaan aina yksilöllisin perustein ja oikeassa suhteessa saavutettavaan hyötyyn." Jos korvaushoidossa toimitaan (tai pitäisi toimia) näin, niin ei todellakaan ole perusteltua, että pelkässä masennusepäilyssä laitetaan heti seuloihin. Ehkä tämä on yleinen tapa jossain pääkaupunkiseudulla, mutta se, että jokin on yleinen tapa ei tee siitä mitenkään oikeaa toimintatapaa - ei välttämättä edes lain suhteen.

Lähde lainaukseen:

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/ko…

Vierailija
29/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä muka oli nöyryyttävää? Samalla tarkistettiin ettei masennuksen taustalla ole elimellistä vikaa, kuten kilpirauhasongelmaa. Tuohan on hyvää hoitoa.

Mielenterveysongelmia on niin usein huumeiden käyttäjillä, ettei osastolle voida ottaa ketään tietämättä onko hänellä veressä jotakin ylimääräistä. Se on turvallisuusseikka.

Tiedän yhden narkkarin jolla on porttikieltoja psykiatrisille osastoille ja sitä on poliisit hakeneet psykiatriselta osastolta putkaan, koska se on sekaisin tavalla johon lääkkeet eivät auta ja väkivaltainen. Nainen kyseessä. Sellaisten takia joutuvat olemaan varuillaan.

Useimmat ihmiset kokevat tiukasti ohjatun intiimin tilanteen ("Ei takkia mukaan! Mun täytyy tutkia sun taskut! Mun täytyy katsoa tästä ovenraosta kun sä pissaat!") aika nöyryyttäväksi.

Vierailija
30/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, mitä muita asioita testissä testattiin? Usein huumetesti on vain huumetesti, ei ap sanonut että oltaisiin katsottu muita arvoja. Eikä ap:n lapsi kaiketi ollut menossa osastolle vaan hakeutui ihan avohoitoon. Eikö sinusta olisi nöyryyttävää, jos menisit vaikka mahakivun takia lääkärille, ja sinut määrättäisiin huumetestiin? Ne liittyvät toisiinsa yhtä paljon kuin masennus ja päihteet.

Joo, on olemassa tuollaisia ihmisiä kuin kuvasit, mutta aika usein pystyy ihan ulkoisen olemuksen, käytöksen ja esitietojen perusteella huomaamaan, onko kyseessä joku tavallinen masentunut opiskelija vai väkivaltainen nisti. Ei aina, mutta tarpeeksi usein, ettei tunnu oikeasuhtaiselta ottaa huumeseuloja jokaiselta masennuspotilaalta. Ainakaan täällä Turun suunnalla tällainen ei onneksi ole tapana.

Vierailija
31/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin psyk. polilla tosiaan kuuluu kaikille tehdä huumeseulat heti alkuun. Jostain syystä se jäi minun tapauksessani tekemättä, todennäköisesti johtui siitä että hoitava henkilö vaihtui ensimmäisen tapaamisen jälkeen. 

Vierailija
32/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei multakaan otettu Kaakkois-Suomessa huumeseuloja ahdistuksen takia pari vuotta sitten. Voimia AP:n pojalle, varmasti voi vaikuttaa hoitomyönteisyyteen negatiivisesti jos on kova kynnys hakea hoitoa ja sitten tuollainen nöyryyttävältä tuntuva kokemus tulee yhtäkkiä puun takaa eteen. Toivottavasti hän saa tästä huolimatta rakennettua luottamussuhteen hoitohenkilökuntaan!

Vierailija
33/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeseula on täysin normaali juttu näissä hommissa, sillä poissuljetaan mahdollisuuksia. Meinaatko, että potilaan omaan sanaan luotetaan tällaisissa asioissa...

Tää on kyllä ihan mitä hittoa -tason käytäntö. Jos ei luoteta siihen, mitä mä potilaana sanon, miksi luotettaisiin missään muussakaan asiassa kuin huumeiden käytössä? Mielialahäiriöpoliklinikalla asioidessa homma perustuu hyvin pitkälti siihen, mitä mä siellä kerron. Toki kirjaavat jotain siitäkin, näytinkö masentuneelta tai itkinkö paljon, mutta pääasiassa kaikki hoito ja diagnoosit perustuvat ihan siihen, mitä mä sanon tai ruksin johonkin lomakkeeseen.

Minäkin koen ton huumetestin tosi nöyryyttävänä. Annetaan heti alkuun viesti, ettei potilaaseen luoteta yhtään. Eipä sieltä kyllä kummoista apua saanutkaan. Toimiva hoitosuhde vaatisi myös sitä, että potilas luottaa lääkäriin/hoitajaan/terapeuttiin ja huumetestit tekevät siitä aika paljon vaikeampaa. Lääkärit myös vaihtuvat yhtenään, jos nyt on lainkaan lääkäriä saatavilla, joten ei siinä senkään puoleen ole mahdollisuutta sellaiseen, että kehittyisi luottamus lääkäriin.

Vähän sama ongelma on kun mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat useimmissa kunnissa samassa paikassa. Ei todellakaan paranna masentunutta mielialaa, että kun on saanut ajan mielenterveyshoitajalle, joutuu vääntämään siitä, että nyt puhutaan mun masennuksesta eikä täytetä mitään paperia alkoholinkäytöstä.

Vierailija
34/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, nuo nyt vaan kuuluvat joskus joihinkin tilanteisiin, eikä niissä varmaan paljoa ole anteeksipyydeltävää. ADD lääkityksen saadakseen esimerkiksi on huumeseula läpäistävä, samoin ADHD-lääkityksen kanssa.  Monella työpaikalla huumeseula kuuluu työhöntulotarkastukseen. Onhan noita tilanteita, joissa seulaan joutuu ilman omaa haluaan.

Jaa, mä olen kyllä saanut ADHD-lääkityksen, vaikka olen niitä psykpolin labrakokeita ottaessa vaan sanonut, että otetaan vaan ne verikokeet. Eli ei ole otettu huumeseulaa virtsasta.

Oletko varma ettei otettu huumeseulaa verestä? Saahan sen sieltäkin ja on itse asiassa luotettavampi vaihtoehto.

Vierailija
35/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole saatavilla samaa sukupuolta olevaa työntekijää, niin pakko olla vastakkaista sukupuolta. Tiesitkö , etyä suurin osa hoitajista on naisia, ja he katetroivat, eli ottavat virtsan virtsarakosta pois katetrilla, jos ei muuten onnistu. Ei ole mieshoitajia saatavilla.

Vierailija
36/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemissä ei ole uhreja, on aina vain syyllisiä ja sinä olet syyllinen niin kauan kunnes pystyt todistamaan syyttömyytesi. Nöyryytyksellä tarkoitus on murtaa loputkin henkilön itsetunnosta, tällöin systeemi pystyy alkaa rakentamaan kyseistä ihmistä tai paremminkin numeroa uudestaan, muokkaamaan mieleisekseen. Anna pojalle Raamattu käteen ja käsken hänen rukoilla Jeesusta, tunnustamaan syntinsä ja lojaalisuutensa hänelle ja hän tulee parantumaan jos uskoo. Jeesus antaa sellaista rakkautta mitä tämä systeemi ei koskaan voi antaa!

Vierailija
37/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huumeseula on täysin normaali juttu näissä hommissa, sillä poissuljetaan mahdollisuuksia. Meinaatko, että potilaan omaan sanaan luotetaan tällaisissa asioissa...

Tää on kyllä ihan mitä hittoa -tason käytäntö. Jos ei luoteta siihen, mitä mä potilaana sanon, miksi luotettaisiin missään muussakaan asiassa kuin huumeiden käytössä? Mielialahäiriöpoliklinikalla asioidessa homma perustuu hyvin pitkälti siihen, mitä mä siellä kerron. Toki kirjaavat jotain siitäkin, näytinkö masentuneelta tai itkinkö paljon, mutta pääasiassa kaikki hoito ja diagnoosit perustuvat ihan siihen, mitä mä sanon tai ruksin johonkin lomakkeeseen.

Minäkin koen ton huumetestin tosi nöyryyttävänä. Annetaan heti alkuun viesti, ettei potilaaseen luoteta yhtään. Eipä sieltä kyllä kummoista apua saanutkaan. Toimiva hoitosuhde vaatisi myös sitä, että potilas luottaa lääkäriin/hoitajaan/terapeuttiin ja huumetestit tekevät siitä aika paljon vaikeampaa. Lääkärit myös vaihtuvat yhtenään, jos nyt on lainkaan lääkäriä saatavilla, joten ei siinä senkään puoleen ole mahdollisuutta sellaiseen, että kehittyisi luottamus lääkäriin.

Vähän sama ongelma on kun mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat useimmissa kunnissa samassa paikassa. Ei todellakaan paranna masentunutta mielialaa, että kun on saanut ajan mielenterveyshoitajalle, joutuu vääntämään siitä, että nyt puhutaan mun masennuksesta eikä täytetä mitään paperia alkoholinkäytöstä.

Sitten ei pidä mennä hoitoon, jos ei suostu tutkimuksiin.

Vierailija
38/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tosiaan olla jotain pääkaupunkiseudun omia juttuja, sillä minullekin ei-pääkaupunkilaisena on todella vieras ajatus, että pitäisi käydä huumeseulan läpi päästäkseen keskustelemaan masennuksestaan.

Vierailija
39/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu, ymmärrän, jos pojalla oli vaikeaa hakeutua hoitoon ja tunsi tulleensa kohdelluksi huonosti. Kehu hänen rohkeuttaan nyt, että todella hienoa, kun haki hoitoon! Lisäksi voit kertoa hänelle, että mä jouduin huumesyyniin sairaalan päivystyksessä, kun menin sinne puhkeamassa olleen umpisuolen takia. Jostain ihmeen syystä luulivat, että vaivani olisi johtunut huumeista ja jouduin odottamaan sen takia tosi pitkään tutkimuksiin pääsyä. Olin ihan tavallinen kolmikymppinen nainen, enkä ikinä eläessäni kokeillut mitään huumeita.

Vierailija
40/147 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni oikeasti huumeita käyttävä tunnustaa käytön? Eiköhän ne testit tehdä ihan syystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi