mitä järkeä on asua asumisoikeus asunnossa?
Kuka voisi kertoa mulle selkeällö suomen kielellä mitä järkeä on asua asumisoikeus asunnossa? En ymmärrä et eka maksat jonku 20 000 et voit asua siinä kämpässä x vuotta ja sitten maksan vielä joka kuu ison summan vastiketta. Ihan sama ku asuis vuokralla, ilman vaan et pitäis maksaa 20 000.
Kommentit (65)
Piti aikoinaan valita, asunto vai mökki, valitsimme jälkimmäisen eikä olla kaduttu.
Asuttiin asossa, mutta ei toivottavasti koskaan enää... Panttimaksun indeksikorotus on laiha lohtu. Vastike oli tasan sama kuin vuokra-asunnoissa samalla alueella. Talossa oli kaikenlaista väkeä, ilmeisesti osa oli vuokralla tai sossu maksoi pantin. Huolto ei todellakaan pelannut eikä isännöitsijä välittänyt mistään mitään. Asunnot olivat huonossa kunnossa.
Maksoimme panttia yli 20 000, vastiketta yli 1000 euroa ja lisäksi piti olla vastikevakuuta kahden kuun vastike. Ostimme oman, vähän isomman asunnon samalta alueelta, samanikäisestä talosta. Nyt on asumismenot pienemmät kuussa. Toki korot ovat alhaalla nyt ja tietysti tarvittiin oma pääoma. Ymmärrän ason väliaikaiselle asujalle (pitkä irtisanomisaika vain haitta) ja nuorille, joilla ei vielä ole pääomaa. Asossa ei kuitenkaan kannata asua, ellei ole pakko.
tuo 20 000 on ikään kuin panttina. muuten maksat vasikett aj oka kuukausi joka on yleensä edullisempi kuin vastaavan tasoinen vuokra asunto.
lisäksi se asomaksu kasvaa korkoa
Ei siinä tai oikeastaan tässä Aso-asumisessa hirveästi järkeä ole. Vastiketta pitää tosiaan maksaa se noin 20 000 euroa vuodessa, eikä se todellakaan takaa mitään naapurien laadusta. Taloyhtiöstä löytyy häiriköitä ja vainoajia jokseenkin samalla tavalla kuin muualtakin - ja Aso on heidän käsittelyssään täysin kädetön.
Vuosikausien kokemuksella voin sanoa senkin, että Ason tiedottaminen on surkeaa. Vähintään puolet sähköpostiin tulevista tiedotteista on joko tyhjiä tai sitten niitä ei ole edes olemassa. Rakennuksista huolehtiminen on retuperällä. Kun auraaja ajaa talon räystään paskaksi, se korjataan ehkä puolen vuoden päästä.
En suosittele missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Asoa saa rempata mieleisekseen (remppa hyvitetään jos muutat pois). Perusmaalit + tarvikkeet saa tietyin väliajoin maksutta.
Jos jokin hajoaa, esim. jääkaappi, hella tai vaikka kylpyhuoneen laatat, saat uudet ilman mitään maksua.
Et joudu maksamaan mahdollisista putkirempoista ym mitään ekstraa.
Jos haluat muuttaa pois, ei huolta myynnistä.
Alkumaksu kasvaa mukavasti korkoa.
Vastike on vastaavaa vuokraa huomattavasti pienempi.
Eli asumiskustannukset kohtalaiset, ei sido ja ei yllättäviä kustannuksia.
Putkirempoista: Aso on sen verran nuori keksintö että putkirempat ei ole niissä juurikaan vielä ajankohtaisia. Mutta sitten kun alkavat olla, kenen luulet ne maksavan loppupeleissä? Valtio? Kunta? Asoyhtiö maksaa varmasti laskut remppafirmoille mutta omaa rahapajaa sillä ei ole. Eikä yhtiö kuluja omaksi tappiokseen ota vaan jyvittää ne vastikkeissaan asukkaille aivan kuten asunto-oy:issäkin.
Rauhallisempia ja kivempia kuin perus vuokra-asunnot. Ja saa asumistukea kuin vuokra-asuntoon. Itse maksan 100neliön aso rivarista Turussa hyvällä alueella n. 1000€ kuussa (sis. lainan lyhennyksen)johon 300€ tulee asumistukena. En tällaista löytäisi vuokra-asuntona eikä ole vara ostaa tältä alueelta. Jonkun kerrostaloasunnon voisin ostaa jostain päin Turkua, mutta lasten pitäisi sitten vaihtaa koulua niin en viitsi.
Kun muutat pois. Itse asuntoa ei tarvitse myydä.Saat heti sijoittamasi rahasi takaisin itsellesi ja on tavallaa säästöä siihen omistusasuntoon kun olet opiskelusi suorittanut ja varaa säästä lisää rahaa työelämässä: Hankkia sitten omistus asunnon.Kiva pesä muna lisä säästöihin tai vain jätä asunto ja lähteä maailman ympärysmatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asoa saa rempata mieleisekseen (remppa hyvitetään jos muutat pois). Perusmaalit + tarvikkeet saa tietyin väliajoin maksutta.
Jos jokin hajoaa, esim. jääkaappi, hella tai vaikka kylpyhuoneen laatat, saat uudet ilman mitään maksua.
Et joudu maksamaan mahdollisista putkirempoista ym mitään ekstraa.
Jos haluat muuttaa pois, ei huolta myynnistä.
Alkumaksu kasvaa mukavasti korkoa.
Vastike on vastaavaa vuokraa huomattavasti pienempi.
Eli asumiskustannukset kohtalaiset, ei sido ja ei yllättäviä kustannuksia.Putkirempoista: Aso on sen verran nuori keksintö että putkirempat ei ole niissä juurikaan vielä ajankohtaisia. Mutta sitten kun alkavat olla, kenen luulet ne maksavan loppupeleissä? Valtio? Kunta? Asoyhtiö maksaa varmasti laskut remppafirmoille mutta omaa rahapajaa sillä ei ole. Eikä yhtiö kuluja omaksi tappiokseen ota vaan jyvittää ne vastikkeissaan asukkaille aivan kuten asunto-oy:issäkin.
Kyllä asoyhtiöt kerää remppakassaa.
Itse aiemmin ASO rivarissa asuneena, en löydä yhtään huonoa puolta. Talot olivat upouusia, joten remonteistakaan ei ollut vaaraa. Aikanaan muutin pois omakotitaloon ja sain sievoisen summan käteeni. Edullinen vuokrataso, hyvät naapurit ja toimiva huolto. Ympäristökin sattui olemaan lähes parhaita paikkoja siinä kaupungissa, palvelut ja luonto ihan vieressä. Ai että, kyllä se olikin mukavaa.
Vanhoissa aso-asunnoissa huonot, vanhat pinnat. Eivät vissiin tee vanhoihin muutotemontteja vaan uuden asukkaan pitäisi se itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa omistusasuntoon. Käyttövastike on pienempi kuin normaali vuokra-asunnon vuokra ja asumisoikeusmaksun saa takaisin itselleen.
Asumisoikeusasunnon hankkiminen ei myöskään edellytä ison asuntolainan ottamista vaan se voi ostaa käteisellä ja rahaa jää muuhunkin elämiseen. Yli 55-vuotiaat voivat hankkia asumisoikeusasunnon varallisuudesta riippumatta kunhan sen hankkii ensisijaiseksi asunnoksi. Jos ei ole rintaperillisiä, niin miksi pitäisi omistaa velaton omistusasunto, jota ei voisi jättää kenellekään lähisukulaiselle perinnöksi?
Nimensä mukaiseksi asumisoikeusasunnossa voi asua niin pitkään kuin haluaa, joten se tarjoaa paremman turvan kuin pitkäaikainen vuokrasopimus parhaassakaan tapauksessa. Semmoinen 20000 euron käteissijoitus vaikuttaa myös siihen millaisia asukkaita kyseiseen taloyhtiöön valikoituu verrattuna kaupungin vuokra-asuntoihin tai opiskelija-asuntoihin. Aika monella asukkaalla voi olla kantasuomalainen sukunimi eikä niissä pidetä yleensä mitään opiskelijabileitä kun asukkaat ovat mm. lapsiperheitä, eläkeläispariskuntia tai vakiintuneita sinkkuja.
Tuo alkusijoitus on sidottu indeksiin, joka tarkistetaan vuosittain, joten 20000 euron sijoituksen arvo 5 vuoden päästä voi olla 23000 euroa. Asumisoikeusasunnoissa on 3 kuukauden irtisanomisaika ja se on mahdollista vaihtaa toiseen asumisoikeusasuntoon eikä asunnon haltijan tarvitse olla itse myymässä asuntoa vaan firma tekee sen asukkaan puolesta.
Ei somali-hajua eikä neekerinaapureita.
Voi hakea toimeentulotukea, sillä asumisoikeusmaksu pysyy suojattuna turvassa säästönä ja sen voi käyttää itse, jos jonain päivänä luopuu asumisoikeusasunnosta. Asumisoikeusmaksun verran voi jättää myös perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa aso-asunnoissa huonot, vanhat pinnat. Eivät vissiin tee vanhoihin muutotemontteja vaan uuden asukkaan pitäisi se itse tehdä.
Näethän sinä ilmoituksen yhteydessä milloin se talo on rakennettu ja onko siihen tehty jossain vaiheessa peruskorjaus.
Kaksio Helsingissä, 500 eur/kk. Vastaavan vuokra 1000 eur.
Naapurit jotka osaavat asua. Jopa paremmat kuin omistusasunnoissa, niissähän sijoitusasunnoissa on vaikka minkälaista värinää.
Ei etnistä värinää, ei pelkoa irtisanomisesta. Tosin vastikke on maksettava vain rahana ja seksikumppani jhommattava itse, ei vois opia vuokraisännän kanssa.
Naapurit huolestuttaa, onkohan niillä kaikki hyvin kun ei koskaan kuulu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voi hakea toimeentulotukea, sillä asumisoikeusmaksu pysyy suojattuna turvassa säästönä ja sen voi käyttää itse, jos jonain päivänä luopuu asumisoikeusasunnosta. Asumisoikeusmaksun verran voi jättää myös perintöä.
Asumisoikeusasuntoon voi hakea samalla tavalla asumistukea kuin vuokra-asuntoon mikäli on pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun aso-talossa jossa kaikki asunnot peruskorjattiin täysin pari vuotta sitten. Kustannus asukkaille nolla euroa.
Asomaksulla ostetaan paremmat naapurit ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näethän sinä ilmoituksen yhteydessä milloin se talo on rakennettu ja onko siihen tehty jossain vaiheessa peruskorjaus.
Täällä eivät ole tehneet, vanhoilla muovinattopinnoilla paljon 90-luvun asuntoja. Kirjava taso näissä vanhemmissa ainakin on.
No, minä asun asossa. Miksi? Joudun työni takia asumaan pääkaupunkiseudulla, missä asunnot on kalliita. Olen sinkku, ja jopa akateemisesti koulutetulle nelikymppiselle sinkulle nämä paikalliset asunnot on kalliita ostaa omaksi. Voisin ostaa jonkun vantaalaisen tai myllypurolaisen pikkukaksion, mutta en halua asua sellaisessa. Omistusasuntona minulla ei olisi varaa asuntoon jonka haluan, alueelta jonka haluan. Asona on. Asun Eko-Viikissä 75 neliön rivitaloasunnossa, varsin edullisin kuukausikustannuksin. Ei mitään valittamista asumismuodosta.