Ehkäisyrengas - Syy etten ihastu?
Aloin tässä pohtia, että voiko hormonaalinen ehkäisy, minun tapauksessani Nuvaring olla syynä siihen, että en enää ihastu? Koko käyttöaikana (4v) en ole ihastunut tai viehättynyt yhdestäkään miehestä, myös halut ovat olleet nollissa. Seksi on kivaa, mutta varsinaista himoakaan en tunne. Ennen rengasta voimakkaitakin ihastumisia siis on ollut, pillereitä en voi/halua käyttää elämäni epäsäännöllisyyden takia.
Ihan näin yks-kaks tuli mieleen, että olisiko hormoneissa syy? Kokemuksia, anyone?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:09"]
Onko kenelläkään lisää omakohtaisia kokemuksia aiheesta?
[/quote]
Kyllä. Aloin käyttää ehkäisyrengasta 17-vuotiaana, ja pikkuhiljaa siitä kaikenlaiset tunteet rupesivat vähenemään, mutta se tapahtui niin hitaasti, etten aluksi yhdistänyt asiaa mitenkään hormonaalisen ehkäisyyn. Vasta 20-vuotiaana havahduin siihen, etten tuntenut enää ollenkaan rakkautta, ihastumista enkä seksuaalista halua poikaystävääni kohtaan, enkä ketään muutakaan. Epäilin jopa, että entä jos olenkin lesbo, kun miehet ei enää kiinnosta yhtään. Niinpä lopetin ehkäisyn ja siirryimme kondomiin, ja muutaman kuukauden kuluessa sekä henkinen että fyysinen vointi koheni ihan roimasti. Normaali tunne-elämä tuli takaisin ja sellainen epämääräinen kestomasennus ja -ahdistus katosi kokonaan. Nykyään nauran, itken, rakastan ja iloitsen normaalisti. Ja tuntuu kuin olisin uudestaan rakastunut poikaystävääni. Olemme edelleen yhdessä, nyt olen 24-vuotias. Häät ovat näköpiirissä ja asumme yhdessä. Hirvittää ajatellakin, että olisimme voineet jopa erota pelkästään hormonien aiheuttaman tunteettomuuteni takia.
En enää ikinä suostu kokeilemaan mitään hormonaalista ehkäisyä. Mieluummin se kondomi, kuin totaalinen tunteettomuus kaikkea kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:09"]
Onko kenelläkään lisää omakohtaisia kokemuksia aiheesta?
[/quote]
Kyllä. Aloin käyttää ehkäisyrengasta 17-vuotiaana, ja pikkuhiljaa siitä kaikenlaiset tunteet rupesivat vähenemään, mutta se tapahtui niin hitaasti, etten aluksi yhdistänyt asiaa mitenkään hormonaalisen ehkäisyyn. Vasta 20-vuotiaana havahduin siihen, etten tuntenut enää ollenkaan rakkautta, ihastumista enkä seksuaalista halua poikaystävääni kohtaan, enkä ketään muutakaan. Epäilin jopa, että entä jos olenkin lesbo, kun miehet ei enää kiinnosta yhtään. Niinpä lopetin ehkäisyn ja siirryimme kondomiin, ja muutaman kuukauden kuluessa sekä henkinen että fyysinen vointi koheni ihan roimasti. Normaali tunne-elämä tuli takaisin ja sellainen epämääräinen kestomasennus ja -ahdistus katosi kokonaan. Nykyään nauran, itken, rakastan ja iloitsen normaalisti. Ja tuntuu kuin olisin uudestaan rakastunut poikaystävääni. Olemme edelleen yhdessä, nyt olen 24-vuotias. Häät ovat näköpiirissä ja asumme yhdessä. Hirvittää ajatellakin, että olisimme voineet jopa erota pelkästään hormonien aiheuttaman tunteettomuuteni takia.
En enää ikinä suostu kokeilemaan mitään hormonaalista ehkäisyä. Mieluummin se kondomi, kuin totaalinen tunteettomuus kaikkea kohtaan.
[/quote]
Huh, aika radikaali juttu. Ties miten monta muuta toisilleen oikeasti tarkoitettua paria on eronnut hormonien takia. Onneksi teille kävi hyvin, onnittelut tulevista häistä!
Lopetin ehkäisyrenkaan käytön useamman vuoden jälkeen keväällä ja ne seksihalut olivat jotain käsittämätöntä! Vaikka rengasta käyttäessäkin kuvittelin olevani seksuaalisesti aktiivinen, niin vasta hormonaalisen ehkäisyn pois jättämisen myötä totuus paljastui. Sittemmin olen palannut takaisin renkaan käyttäjäksi ja taas on halut vähentyneet merkittävästi. Mietin jos lopettaisin taas, vielä kun sinkkukin olen.
jaa minä luulin et renkaan hormonaalinen vaikutus on pienempi kuin pillereiden. ehkä olin väärässä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:38"]Lopetin ehkäisyrenkaan käytön useamman vuoden jälkeen keväällä ja ne seksihalut olivat jotain käsittämätöntä! Vaikka rengasta käyttäessäkin kuvittelin olevani seksuaalisesti aktiivinen, niin vasta hormonaalisen ehkäisyn pois jättämisen myötä totuus paljastui. Sittemmin olen palannut takaisin renkaan käyttäjäksi ja taas on halut vähentyneet merkittävästi. Mietin jos lopettaisin taas, vielä kun sinkkukin olen.
[/quote]
Ehkä tässä sitten pitäisi itsekin kokeilla jättää rengas pois. Kuparikierukka kyllä hieman kiinnostaisi nyt kun sitä joku ehdotti ja asiaa olen miettinyt.. Se vain, että jos sitä ei synnyttämättömille suositella..
- ap
Sterilisaation jälkeen lopetin pillerit ja halut moninkertaiset. Harmittaa kun mies ei pysy mukana tässä vauhdissa, tiettyyn aikaan kuukaudesta erityisesti. Siis p a n e t t a a paljon ja usein. Enpä tämmöstä tiennyt kun parikymmentä vuotta hormoniehkäisyä käytin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:38"]Lopetin ehkäisyrenkaan käytön useamman vuoden jälkeen keväällä ja ne seksihalut olivat jotain käsittämätöntä! Vaikka rengasta käyttäessäkin kuvittelin olevani seksuaalisesti aktiivinen, niin vasta hormonaalisen ehkäisyn pois jättämisen myötä totuus paljastui. Sittemmin olen palannut takaisin renkaan käyttäjäksi ja taas on halut vähentyneet merkittävästi. Mietin jos lopettaisin taas, vielä kun sinkkukin olen. [/quote] Ehkä tässä sitten pitäisi itsekin kokeilla jättää rengas pois. Kuparikierukka kyllä hieman kiinnostaisi nyt kun sitä joku ehdotti ja asiaa olen miettinyt.. Se vain, että jos sitä ei synnyttämättömille suositella.. - ap
[/quote]
Kyllä sitä synnyttämättömillekin laitetaan. Tiedän erään synnyttämättömän kaverini tätä ehkäisymuotoa käyttävän, koska ei terveydellisistä syistä muuta voi käyttää.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:54"]
Kyllä sitä synnyttämättömillekin laitetaan. Tiedän erään synnyttämättömän kaverini tätä ehkäisymuotoa käyttävän, koska ei terveydellisistä syistä muuta voi käyttää.
[/quote]
En viitsi uutta keskustelua aloittaa:
Tietääkö joku paljonko maksaa yksityisellä kierukan laitto lääkärinpalkkioineen? Esimerkiksi Terveystalossa?
- ap
Pillerit laimensivat rakkaudentunnetta ja koko mies alkoi tuntua väärältä, siinä meni se ihana alkuhuuma ja hyvä ettei koko parisuhdekin. Orgasmit ja seksi muutenkin tuntui todella laimeilta ja mikään ei oikein kiinnostanut, se oli vain "ihan kivaa". Onneksi kaikki palasi ennalleen melkeinpä heti lopetettua, parissa viikossa ero oli jo ihan huima ja ihan itketti, että miten voikaan rakastaa niin paljon, Ei enää ikinä hormoneita onneksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:09"]
On aika huolestuttavaa, että tuollaisista sivuvaikutuksista ei mainita ollenkaan lääkärin toimesta kun reseptejä ekaa kertaa kirjoitetaan
[/quote]
Mutta pakkausselosteessa kyllä mainitaan esim haluttomuus, mielialamuutokset, masennus jne... lista on pitkä. Pakkausseloste kannattaa aina lukea...