Vinkki lapsettomille: säästäkää rahat, jotka kuluisivat lasten elättämiseen
Kuulemma lapsettomana säästää paljon rahaa, koska sitä ei kulu lasten elättämiseen. Käteen pitäisi jäädä jopa useampi satanen enemmän kuussa. Minun taloudessani sitä säästöä ei vain koskaan näkynyt missään: se mikä tuli, myös meni äkkiä.
Muutama vuosi sitten kyllästyin tilanteeseen. Selvitin, mitkä ovat vanhemmuuden keskimääräiset kustannukset kuukausitasolle jyvitettynä, ja aloin laittaa sen verran syrjään joka palkasta. Niistä rahoista sai yllättävän nopeasti kokoon asunnon käsirahan, ja nyt niillä maksaa asuntolainasta lyhennykset ja korot.
Jotenkin hullu ajatus, että minulla on varaa asuntoon siksi, ettei minulla ole lapsia. Mutta näin se vain käytännössä on.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:01"]
Ihmeen vihamielistä suhtautumista ap:n vinkkiä kohtaan... Onkohan kyse siitä karusta totuudesta, että lapsettomalla on halutessaan mahdollisuus käyttää rahojaan jopa niin suuriin hankintoihin kuten asuntoon?
Tutkitustihan lapsi maksaa vanhemmilleen 18 ensimmäisen ikävuotensa kuluessa sen n. 90 000 e. Siitä voi miettiä mitä sillä rahalla lapseton voi itselleen hankkia.
[/quote]
Luulen, että ihmiset on vaan huvittuneita, koska ap on ehkä tehnyt niinkin tavallisesta asiasta kuin säästämisestä vähän turhan hankalan. Tai siis, useimmat ihmiset säästää ihan vaan niin, että pakollisten menojen jälkeen laitetaan tietty summa säästöön. Ei siinä tarvitse minkään olemattoman lapsen/koiran/auton/yms. kuluja miettiä. Mutta toki jos tämä ajatusmalli kannustaa säästämään ja konkretisoimaan niitä säästyneitä rahoja niin mikäs siinä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:27"]
Ihmeen vihamielistä suhtautumista ap:n vinkkiä kohtaan... Onkohan kyse siitä karusta totuudesta, että lapsettomalla on halutessaan mahdollisuus käyttää rahojaan jopa niin suuriin hankintoihin kuten asuntoon?
Tutkitustihan lapsi maksaa vanhemmilleen 18 ensimmäisen ikävuotensa kuluessa sen n. 90 000 e. Siitä voi miettiä mitä sillä rahalla lapseton voi itselleen hankkia.
[/quote]
Luulen, että ihmiset on vaan huvittuneita, koska ap on ehkä tehnyt niinkin tavallisesta asiasta kuin säästämisestä vähän turhan hankalan. Tai siis, useimmat ihmiset säästää ihan vaan niin, että pakollisten menojen jälkeen laitetaan tietty summa säästöön. Ei siinä tarvitse minkään olemattoman lapsen/koiran/auton/yms. kuluja miettiä. Mutta toki jos tämä ajatusmalli kannustaa säästämään ja konkretisoimaan niitä säästyneitä rahoja niin mikäs siinä.
[/quote]
Osa tarvitsee konkreettisen mittarin säästämiseen.
Kyllähän sitä muutakin helpotusta on elämässä lapsettomana. Voi mennä ja tulla, muuttaa eikä jumittua yhdelle paikkakunnalle.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja se heille toki sallittakoon. Sanoinpahan vaan, että ei tää nyt ollut mikään kovin mullistava oivallus.
Kiitos koirakululaskelmista, 22! -ap
itse laitan säästöön kuukaudessa 150e kun en polta tupakkaa ja eikös tupakoivilla suunilleen tuo summa mene röökiin? onpa sit aikanaan mukava summa säästössä :)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:41"]
itse laitan säästöön kuukaudessa 150e kun en polta tupakkaa ja eikös tupakoivilla suunilleen tuo summa mene röökiin? onpa sit aikanaan mukava summa säästössä :)
[/quote]Pari kaveriani lopettivat tupakoinnin ja alkoivat laittaa rahat säästöön. En muista, mitä he sanoivat tupakkaan kuluvan, mutta kyllä se vähintään useita kymppejä kuussa oli. Varmaan aika motivoivaa katsella, kun rahaa tulee lisää vain siksi, ettei vahingoita omaa terveyttään. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:00"]
Paljon se lapsikustannus on kuussa, paljon menee säästöön?
[/quote]Perinpohjaisen taustatutkimuksen (= lyhyen googlailun) perusteella summaksi paljastui 130 000 euroa, joka on 18 vuodelle jyvitettynä 600 euroa kuussa. Tosin siinä vaiheessa, kun aloin säästämään, en vielä ajatellut, että yleensähän nota kustannuksia on kaksi jakamassa kaksi ihmistä. Minä olen sitten kai yh-lapseton. :) -ap
[/quote]No, kaksi lasta on kaikkein yleisin lapsiluku. Siitä tulee tuon verran per vanhempi tai ainakin hyvin lähelle.
Säälittävää, että omaa lapsettomuutta on tarpeen korostaa tuolla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja se heille toki sallittakoon. Sanoinpahan vaan, että ei tää nyt ollut mikään kovin mullistava oivallus.
[/quote]En toki ajattele, että kyse olisi mullistavasta oivalluksesta. Kyllähän lasten hankintaa suunnitteleville pariskunnillekin suositellaan tällaista säästämistä. Ideana on tietenkin se, että jos ei saa laitettua yhtään rahaa sivuun eukäteen, tulot ja menot eivät ole riittävässä tasapainossa lasten hankintaa ajatellen. -ap
Käytän itseeni ne rahat mitkä menisi lapsiin.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:34"]
Käytän itseeni ne rahat mitkä menisi lapsiin.
[/quote]Juu, no itseeni minäkin ne rahat käytän. Asumiseen tarkalleen sanoen. -ap
Tänään oli työkaverin kanssa juttua sitä, miten päivähoitomaksut taas nousevat. Ei käy kateeksi. Kyllä lapsen kasvattaminen on tavattoman kallista. -ap
Hyvä ap! Mekin säästetty samoilla keinoilla ja käyty maailmanympärimatkalla 8kk :)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:51"]
Hyvä ap! Mekin säästetty samoilla keinoilla ja käyty maailmanympärimatkalla 8kk :)
[/quote]Vau! Tuollainen olisi mahtava juttu. -ap
[/quote]Perinpohjaisen taustatutkimuksen (= lyhyen googlailun) perusteella summaksi paljastui 130 000 euroa, joka on 18 vuodelle jyvitettynä 600 euroa kuussa. Tosin siinä vaiheessa, kun aloin säästämään, en vielä ajatellut, että yleensähän nota kustannuksia on kaksi jakamassa kaksi ihmistä. Minä olen sitten kai yh-lapseton. :) -ap
[/quote]
Onko tuossa luvussa huomioitu lapsilisät? YH-lapsettomana baaripanolle saisit kai jotkut minimielatusmaksut. Minkä suuruiset ne ovat esim. 3 000 e/kk ansaitsevalle?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:51"]
[/quote]Hei, jos satut olemaan palstalla vielä, voitko kertoa vähän noista maailmanympärimatkan kustannuksista? Minkälainen budjetti teillä oli? -ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:13"]
[/quote]
Onko tuossa luvussa huomioitu lapsilisät? YH-lapsettomana baaripanolle saisit kai jotkut minimielatusmaksut. Minkä suuruiset ne ovat esim. 3 000 e/kk ansaitsevalle?
[/quote]En tiedä näistä mitään, sori. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:48"]
Itsehän olen koirattomana laittanut säästöön sen verran rahaa kuin koiraan kuluisi kuukaudessa.
[/quote]Paljonko tämä on? Olen miettinyt koiran hankkimista, mutta kustannuksista ei ole vielä selvää kuvaa. -ap
[/quote]
Minulla on yksi koira en saa kuukausi tasolla isoja kustannuksia aikaan. Koira on noin 30kg painava ja syö 56€ maksavan 15kg ruokasäkin noin 2-3 kuukaudessa. Lisäksi silloin tällöin luita noin 3€ kolmen pakkaus. Menisiko näitä yksi paketti per 2-3kk. Rokotukset toki nyt 3 vuoden välein vajaa satanen. Koirassa maksaa sitten alkuhankinta hinta, olethan halukas maksamaan asiantuntevalle luotettava lle kasvattajalle pennusta 800-1000€? Aluksi tulee madotus ja rokotus kustannukset noin reilu satanen ja koira tulee myös myöhemmin madottaa kahdesti vuodessa. Maksaa noin 20€vuosi. Laadukas panta hihna, joka kestää ainakin aikuisella koiralla eliniän maksaa noin 80€ yhteensä. Ja ehdottomasti aitoa nahkaa. Kertaluontoinen kustannus siis. Pennulla menee edullinen kevyt talutin ja panta säätövaralla koko pentu vaiheen. Leluja saat hyvin kirppareilta pehmoleluja ja palloja, minulla ei näihin mene edes joka vuosi rahaa. Meillä myös koira nukkuu lattialla, koska paksu turkki. Koiran tuomat kustannukset siis ovat max 30€ per kk vuositasolta laskettuna. Näin siis minulla.