Järkevä ihminen pohtii: olisi raskasta olla tunneihminen
Olen kolmikymppinen, ja vasta viime vuosina olen alkanut ymmärtää, että monet ihmiset todella ovat täysin tunteidensa vietävissä. Itse olen ns. järki-ihminen eli vaikka tunteet voivat olla ihan kivoja, en anna niille kovinkaan paljon arvoa. Elämääni ei esimerkiksi ohjaa pakonomainen tarve saada tai antaa rakkautta. Tämä on ajanut monet tuttuni epäedullisiin suhteisiin ja hankaliin tilanteisiin.
Onko täällä muita järki-ihmisiä, joita ylenpalttinen tunteellisuus ja tunteiden korostaminen hämmentää?
Kommentit (26)
Minä olen tunneihminen, mutta päätökset pyrin tekemään järjellä. Ja ellen siihen kykene, mieheni puhuu mulle järkeä ja tehdään sitten niinkuin hän ehdottaa. Onneksi toisella on järkeä, ellei itselläni ole. Tunteiden vietävissä en kuitenkaan ole, vaikka koen monet asiat vahvasti.
Minä olen aina ollut enemmän analyyttinen järki-ihminen, kuin tunteidensa vietävänä olija. Tottakai minullakin on tunteet, mutta jos järki on ristiriidassa niin annan järjen voittaa. Ehkä tylsää, mutta eipä se toinen ääripääkään vaikuta mikään onnen automaatio olevan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:00"]
Olen tunneihminen jota järki ohjaa. Mitäs siihen sanot? :)
[/quote]Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? -ap
[/quote]
En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta pidän myös itseäni järkevänä tunneihmisenä. Eli ihminen, joka tuntee vahvasti, mutta ei kuitenkaan ole tunteidensa vietävänä vaan osaa tehdä järkeviä päätöksiä, vaikka se tuskallista olisikin. Sellainen kuin Elinor Jane Austenin kirjassa Järki ja tunteet.
[/quote]Okei. Minä kyllä määrittäisin tunneihmisen sellaiseksi ihmiseksi, joka pitää tunteita "tosina" ja nimenomaan tekee valintoja tunteiden ohjaamana. -ap
[/quote]
Ap, onko intuitio mielestäsi sama kuin tunne?
P.s. Huomaatko, kuinka ketjuusi ovat kommentoineet lähinnä ns. tunteella eläjät. Ja olemuksensa mukaisesti he ovat jopa loukkaantuneet sinuun, kun olet niin tunteeton. :)))
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:43"]
[/quote]
En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta pidän myös itseäni järkevänä tunneihmisenä. Eli ihminen, joka tuntee vahvasti, mutta ei kuitenkaan ole tunteidensa vietävänä vaan osaa tehdä järkeviä päätöksiä, vaikka se tuskallista olisikin. Sellainen kuin Elinor Jane Austenin kirjassa Järki ja tunteet.
[/quote]Okei. Minä kyllä määrittäisin tunneihmisen sellaiseksi ihmiseksi, joka pitää tunteita "tosina" ja nimenomaan tekee valintoja tunteiden ohjaamana. -ap
[/quote]
Ap, onko intuitio mielestäsi sama kuin tunne?
P.s. Huomaatko, kuinka ketjuusi ovat kommentoineet lähinnä ns. tunteella eläjät. Ja olemuksensa mukaisesti he ovat jopa loukkaantuneet sinuun, kun olet niin tunteeton. :)))
[/quote]No eivät ne synonyymejä ainakaan ole. Tunteellisuus on kaikkineen paljon laajempi ilmiö kuin intuitio.
Tarkoitin tunteisiin perustuvalla päätöksenteolla sellaista, että tunteiden ajatellaan olevan totta ja tärkeitä ja kertovan paljon siitä, miten missäkin tilanteessa tulee toimia. Järki-ihminen ei ajattele näin. Hänelle tunteet ovat mielen tuotteita, jotka voivat ohjata vähintään yhtä todennäköisesti väärään kuin oikeaan ratkaisuun. Parhaat päätökset tehdään tarkastelemalla tosiasioita ja omia tavoitteita.
En ole yllättynyt, että juuri tunteella eläjät ovat kommentoineet tähän ketjuun. Järki-ihminen katsoo otsikkoa, toteaa: "Totta" ja jatkaa eteenpäin. Tunneihmisellä on syy närkästyä ja klikata ketju auki. -ap
Ei vaan on raskasta olla järki-ihminen; näin olen sen kokenut. Jos tulee joku tunne tai tapahtuma niin heti tulee järjen ääni analysoimaan ja pohtimaan että mitähän tämäkin tarkoittaa, näin ainakin mulla.
Olen kokenut raskaana että aina mieli alkaa pohtimaan kaikenlaista, en osaa lainkaan olla spontaani ja heittäytyä johonkin tunteeseen- kyllä, kadehdin tunneihmisiä.
[/quote]