Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkevä ihminen pohtii: olisi raskasta olla tunneihminen

Vierailija
05.09.2015 |

Olen kolmikymppinen, ja vasta viime vuosina olen alkanut ymmärtää, että monet ihmiset todella ovat täysin tunteidensa vietävissä. Itse olen ns. järki-ihminen eli vaikka tunteet voivat olla ihan kivoja, en anna niille kovinkaan paljon arvoa. Elämääni ei esimerkiksi ohjaa pakonomainen tarve saada tai antaa rakkautta. Tämä on ajanut monet tuttuni epäedullisiin suhteisiin ja hankaliin tilanteisiin.

Onko täällä muita järki-ihmisiä, joita ylenpalttinen tunteellisuus ja tunteiden korostaminen hämmentää?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska joku kommentoi kohta kuitenkin: jako järki-ihmisiin ja tunneihmisiin on kärjistys. Tietenkin ihmisten järkevyydessä ja tunteellisuudessa on oikeasti paljon sävyeroja. -ap

Vierailija
2/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voit olla onnellinen ja tyytyväinen, että järki ohjaa elämmäsi. Minä olin tunneihminen vaihdevuosiin asti. Vasta nyt tajuan, kuinka erilaiseksi koko elämäni olisi muodostunut, jos en olisi ollut tunteideni/hormonien vietävissä yki viisikymppiseksi. No, mennyt on mennyttä, yritän saada edes loppuelämääni jotain tolkkua. 

Vierailija
4/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:40"]

Ap, voit olla onnellinen ja tyytyväinen, että järki ohjaa elämmäsi.

[/quote]Kiitos! Olen kyllä oikein tyytyväinen. -ap

Vierailija
5/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä haluaa tulla rakastetuksi, sehän on perustarve.

Sinusta saa vain ylimielisen ihmisen kuvan, et kykene empatiaan tai ymmärtämään ihmismielen monivivahteisuutta millään tasolla.

Vierailija
6/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin sinua

Vierailija
7/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ylimieliseltä. Ehkä tapahtuu vielä jotain, joka lyö sut polvilleen. Elämä on arvaamatonta. Siinäpä olet upsista epäedullisessa tilanteessa. Eikä mulla ainakaan ole kiinnostusta auttaa.

T. Tunneihminen

Vierailija
8/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:49"]

Säälin sinua

[/quote]Säästä säälisi jollekulle, joka sitä tarvitsee. Et kuulosta täysin vilpittömältä. -ap

Vierailija
9/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin itse olla enemmän järjen, kun tunteiden vietävissä.. paljon pahaa olen itselle ja läheisilleni aiheuttanut kun en ole kuunnellut 'järjen ääntä ' vaan usein sairasiin suhteisiin ajautunut kun tunteet vie :(

Vierailija
10/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tunneihminen jota järki ohjaa. Mitäs siihen sanot? :) Kieltämättä joskus on vaikeaa, mutta tämä on elämisen arvoista elämää, ei mitään hätää.

Vierailija
11/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:50"]

Kuulostat ylimieliseltä. Ehkä tapahtuu vielä jotain, joka lyö sut polvilleen. Elämä on arvaamatonta. Siinäpä olet upsista epäedullisessa tilanteessa. Eikä mulla ainakaan ole kiinnostusta auttaa. T. Tunneihminen

[/quote]Ei sinun tarvitse minusta pitää. Itsekin pidän aika harvoista ihmisistä. Minusta olisi ylimielistä odottaa, että olisi jotenkin automaattisesti olisi oikeutettu muiden ihailuun ja arvostukseen. -ap

Vierailija
12/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:45"]

Sinusta saa vain ylimielisen ihmisen kuvan, et kykene empatiaan tai ymmärtämään ihmismielen monivivahteisuutta millään tasolla.

[/quote]Tämähän kertoo vain omista ennakkoluuloistasi, ei siitä, minkälainen ihminen todellisuudessa olen. Ei mitään niin monimutkaista asiaa kuin ihmisen persoonallisuus voi mitenkään päätellä parin tekstirivin perusteella. Sanoohan sen järkikin. :) -ap

Vierailija
13/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse henkeen ja vereen tunneihminen, mutta lähipiirissäni on parikin naista, jotka puolestaan ovat mielestäni korostetusti järki-ihmisiä. Ihailen heidän kykyään tehdä järkiperusteisia ratkaisuja, itse en vain siihen kykene jos tunteet ovat vahvasti pelissä. Tiedän monesti meneväni suin päin suden suuhun mutta minulla ei vain yksinkertaisesti ole tahdonvoimaa panna vastaan tunteille. En tiedä onko kyse siitä etteivät heidän tunteensa ole yhtä voimakkaita vai onko heillä vain yksinkertaisesti parempi itsekuri :)

Joskus heidän kanssaan on hankala keskustella, koska he turhautuvat siihen etteivät asiat ja ratkaisut ole minulle yhtä suoraviivaisia kuin heille ja minä taas turhaudun heihin, kun he eivät ymmärrä päätöksenteko-ongelmiani.

Ja niin. On mulla varmaan raskasta heihin verrattuna mutta uskon myös monessa suhteessa saavani enemmän irti elämästä ja esimerkiksi suhteista.

Vierailija
14/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:02"]Olen itse henkeen ja vereen tunneihminen, mutta lähipiirissäni on parikin naista, jotka puolestaan ovat mielestäni korostetusti järki-ihmisiä. Ihailen heidän kykyään tehdä järkiperusteisia ratkaisuja, itse en vain siihen kykene jos tunteet ovat vahvasti pelissä. Tiedän monesti meneväni suin päin suden suuhun mutta minulla ei vain yksinkertaisesti ole tahdonvoimaa panna vastaan tunteille. En tiedä onko kyse siitä etteivät heidän tunteensa ole yhtä voimakkaita vai onko heillä vain yksinkertaisesti parempi itsekuri :)

Joskus heidän kanssaan on hankala keskustella, koska he turhautuvat siihen etteivät asiat ja ratkaisut ole minulle yhtä suoraviivaisia kuin heille ja minä taas turhaudun heihin, kun he eivät ymmärrä päätöksenteko-ongelmiani.

Ja niin. On mulla varmaan raskasta heihin verrattuna mutta uskon myös monessa suhteessa saavani enemmän irti elämästä ja esimerkiksi suhteista.
[/quote]
Ihan kuin minun näppäimistöltäni!

Joskus tosin myönnän tunteella elämisen olevan tietyllä tavalla raskasta. Koen myös ilot, surut ja muut tunteet hyvin voimakkaasti ja vaikka järjellä osaan ajatella esim. surun menevän kyllä ohi, saatan olla mieli maassa suht pienestäkin asiasta useamman päivän ja itkeä naamani turvoksiin.

Vierailija
15/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:00"]

Olen tunneihminen jota järki ohjaa. Mitäs siihen sanot? :)

[/quote]Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? -ap

Vierailija
16/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:45"]

[/quote]Tämähän kertoo vain omista ennakkoluuloistasi, ei siitä, minkälainen ihminen todellisuudessa olen. Ei mitään niin monimutkaista asiaa kuin ihmisen persoonallisuus voi mitenkään päätellä parin tekstirivin perusteella. Sanoohan sen järkikin. :) -ap

[/quote]

Jos olisit järki-ihminen, olisit lukenut kommenttini ja ymmärtänyt, etten kuvannut tai tehnyt johtopäätöksiäsi koko persoonallisuudestasi. Vain ensivaikutelmasta ja parista taidosta - en muusta.

Sen sijaan sinä vastauksena neutraaliin kommenttiini hyökkäsit heti kiinnittäen huomiosi "ennakkoluuloihini", kas kummaa kun itse otit vapauden tuomita aloitusviestissä muiden tavat elää ja tuntea.

Kaiken kaikkiaan: et ole muuta kuin hatara kulissi ja kova kuori jonka olet kehittänyt mitä luultavammin vastauksena pahoihin takaiskuihin / hylkäämisiin elämässäsi. Nyt esität muita parempaa tässä suhteessa ja yrität suojautua ihmiselämään kuuluvilta asioilta kuten siltä, että tunteet ovat keskiössä.

Vierailija
17/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaankin tunne-ihminen? Tosin en silti koe olevani tunteideni vietävissä, osaan käyttää myös järkeä. Mutta on ihanaa olla tunne-ihminen. Minusta tuntuu, että eln tuhat kertaa enemmän kuin sellainen joka elää koko elämänsä järjellä asiat laskien. Säälin sellaisia ihmisiä jotka jättää elämättä. 

Vierailija
18/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut todella tunteellinen, mutta silti kaivan järjen äänen jostain ja tartun siihen. Nykyään en enää ihan niin voimakkaasti tunne kuin aiemmin, se oli jo hulluutta, mutta silti välillä pitää toppuutella itseään.

Vierailija
19/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:02"]

On mulla varmaan raskasta heihin verrattuna mutta uskon myös monessa suhteessa saavani enemmän irti elämästä ja esimerkiksi suhteista.

[/quote]Väärin. Sinä saat elämästä ja suhteista irti eri asioita kuin me "järki-ihmiset". Ei meillä ole mitään käyttöä niille korostuneen tunteellisille elämänsisällöille, joiden perään te olette.

Vierailija
20/26 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:00"]

Olen tunneihminen jota järki ohjaa. Mitäs siihen sanot? :)

[/quote]Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? -ap

[/quote]

En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta pidän myös itseäni järkevänä tunneihmisenä. Eli ihminen, joka tuntee vahvasti, mutta ei kuitenkaan ole tunteidensa vietävänä vaan osaa tehdä järkeviä päätöksiä, vaikka se tuskallista olisikin. Sellainen kuin Elinor Jane Austenin kirjassa Järki ja tunteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä