Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä oli aivan hirveä riita teinin kanssa. En ymmärrä miten poika edes pystyi sanomaan sellaisia asioita.

Vierailija
23.03.2022 |

Hän huusi ja karjui niin kovaa, että en muista onko ikinä karjunut samalla tavalla. Hän kiroili ja haistatteli. Hän huusi minulle ihan hirveitä asioita siitä miten vihaa itseään ja olisin tyytyväinen jos häntä ei olisi. Tuon jälkeen ulisi kuin viimeistä päivää ja lopulta lähti omaan huoneeseen ja on nyt karjunut sieltä kirosanoja minkä on ehtinyt. Äsken hän karjui kuinka vihaa mua ja toivoo että kuo li sin.

Ja tämä kaikki alkoi siitä, että en luvannut häntä (15v) vappuna kaverin ja kaverin isoveljen ja kaverin isoveljen kavereiden kanssa jonnekin mökille, minne kuulema KAIKKI muut menee. Hänen käytöksensä ja kehitystasonsa perusteella ihan oikea päätös.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä kolme teiniä kotona: 16v ja 2x14v.

Eivät huuda suoraa huutoa eivätkä solvaa meitä vanhempia.

Kiroilevat kyllä mutta ei mitenkään paljoa (kun pelaavat tai joku juttu mene pieleen).

Esikoinen on jo 26v ja teininä hän kapinoi sillä ettei kapinoi.

Miksi AP, torppasit jutun heti alkumetreillä? Sanoit suoraan ei. Miksi?

Miksi et kuunnellut mitä nuorella oli kerrottavana? Kyllä minuakin ottaisi päähän kun ei KUUNNELLA ja KUULLA.

Sitä niität mitä kylvit🤷

Tämä! Mitään kunnioitusta ei tuon ikäiseltä ymmärrettävästi saa "koska minä sanon!!"-meiningillä. Mulla itsellä lähti alkoholinkäyttö ihan käsistä heti kotoa muutettua koska oli holhottu ja kontrolloitu ihan överesti eikä vanhemmat luottaneet pätkääkään vaikka olin rauhallinen ja fiksu nuori.

Mielestäsi 15v pojan pitää nyt päästä ryyppäämään täysi ikäisten kavereiden kavereiden kanssa, että ei vahingossakaan edesauteta sitä, että vanhempana alkoholinkäyttö ryöstäytyy käsistä?

Ihmeellinen ohje!

Vierailija
102/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiroilevat kyllä mutta ei mitenkään paljoa (kun pelaavat tai joku juttu mene pieleen).

Miksi et kuunnellut mitä nuorella oli kerrottavana? Kyllä minuakin ottaisi päähän kun ei KUUNNELLA ja KUULLA.

Sitä niität mitä kylvit🤷

Tämä! Mitään kunnioitusta ei tuon ikäiseltä ymmärrettävästi saa "koska minä sanon!!"-meiningillä. Mulla itsellä lähti alkoholinkäyttö ihan käsistä heti kotoa muutettua koska oli holhottu ja kontrolloitu ihan överesti eikä vanhemmat luottaneet pätkääkään vaikka olin rauhallinen ja fiksu nuori.

Mielestäsi 15v pojan pitää nyt päästä ryyppäämään täysi ikäisten kavereiden kavereiden kanssa, että ei vahingossakaan edesauteta sitä, että vanhempana alkoholinkäyttö ryöstäytyy käsistä?

Ihmeellinen ohje!

Niin siinä käy jos kasvaa ensimmäiset 18 vuotta tynnyrissä ja sitten vapautetaan maailmaan. Sitä vastuuta pitäisi antaa pikkuhiljaa enemmän, eikä kohdella 15-vuotiasta samalla tavalla kuin pientä lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kasvatetaan syrjäytyneitä.

Höpö höpö, niistä tulee syrjäytyneitä, joista ei välitetä ollenkaan.

Niistä ihmisistä kasvaa kuitenkin itsenäisiä, mutta ap:n metodeilla tulee yksinäinen ja ihmisiä pelkäävä aikuinen.

Oletko nyt ihan tosissasi!

15v ei pääse täysi-ikäisten puolituttujen kanssa mökille ryyppäämään johtaa siihen, että hänestä kasvaa ihmisiä pelkäävä aikuinen?!?

Vierailija
104/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kasvatetaan syrjäytyneitä.

Höpö höpö, niistä tulee syrjäytyneitä, joista ei välitetä ollenkaan.

Niistä ihmisistä kasvaa kuitenkin itsenäisiä, mutta ap:n metodeilla tulee yksinäinen ja ihmisiä pelkäävä aikuinen.

Oletko nyt ihan tosissasi!

15v ei pääse täysi-ikäisten puolituttujen kanssa mökille ryyppäämään johtaa siihen, että hänestä kasvaa ihmisiä pelkäävä aikuinen?!?

Kyseessä ei ole puolituttuja vaan ystäviä. Alkoholia en maininnut, vaikka sinulla onkin pakkomielle siihen.

Vierailija
105/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä niität mitä kylvit🤷

Ihmeellinen ohje!

Niin siinä käy jos kasvaa ensimmäiset 18 vuotta tynnyrissä ja sitten vapautetaan maailmaan. Sitä vastuuta pitäisi antaa pikkuhiljaa enemmän, eikä kohdella 15-vuotiasta samalla tavalla kuin pientä lasta.

Meillä on 15v teini ja häntä ei todellakaan kasvateta missään tynnyrissä, hän käy kavereiden kanssa kaupungilla ja milloin missäkin, mutta hän ei todellakaan ole menossa ryyppyporukan mukana ventovieraiden mökille!

Vierailija
106/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä niität mitä kylvit🤷

Ihmeellinen ohje!

Meillä on 15v teini ja häntä ei todellakaan kasvateta missään tynnyrissä, hän käy kavereiden kanssa kaupungilla ja milloin missäkin, mutta hän ei todellakaan ole menossa ryyppyporukan mukana ventovieraiden mökille!

Eihän aloituksesta tullut edes ilmi miksi ap luulee kyseessä olevan ryyppyporukka, mutta jos oletamme, että se on tosiaan ryyppyporukka niin miksi oletat ettei kaupungilla ole ryyppyporukoita. Ap:n pojan kaverit eivät ole ventovieraita vaan kavereita. Luultavasti sinunkin lapsella on kavereita, joita et ole tavannut syystä tai toisesta.

Vierailija
107/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v minä vain lähdin kaveri bileisiin enkä mitään lupia kysellyt. Siihen aikaan ei ollut kännyköitä edes. Siihen aikaan ei ollut mökki bileitä vaan koti bileitä. Käsitinkö oikein että siellä reisulla olisi isovelikin niin en ymmärrä miksi rääkätä pikkuveljeä päästämättä häntä sinne. Ainahan se on parempi jos isoveli on valvomassa ja ottaa vastuuta pikkuveljestä. 

Kun vaan vanhemmat tietävät missä nuoriso on ja kännykät pidetään auki valvontaa varten niin ei luulisi hätää. Sanot ehdoksi vain että pitää koko ajan kännykän auki että tarvittaessa saa kysyä kuulumisia. 

Liika ankaruus tekee haittaa vaan ja kasvattaa uhmaa, vihaa kun ei pääse muiden mukaan. 

Vierailija
108/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä huusin ja huo rittelin äitiäni.

Vierailija
109/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää jos 15v pidetään kotona kuin vankilassa ja minua ei kyllä olisi pidetty. Olin jo kesätöissä tienaamassa omaa rahaa ja 17v pidin välivuotta tienaamassa kun ei ihan heti kiinnostanut jatkaa opintoja. Omilla rahoillani sain mennä ja tehdä mitä lystää. Ostin kotiin ruokaa ja omat vaatteeni. Kyllä sitä nuorena kokemattomana tuli välillä kömmähdyksiä yli varojen elettyä mutta yhteistuumin välillä saksittiin luottokortti ja tasapainoitettiin budjettia. 

Vierailija
110/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap sinua, mutta ymmärrän myös poikaasi. Tietysti lapsestaan on aina huolissaan, ei halua häntä vaaroihin tai paikkaan, missä voi jotain sattua.

Poika selvästi sinuun luottaa, teillä on hyvät välit, kun poika uskaltaa näyttää raivoisatkin tunteesi sinulle ja kysyy sinulta lupaa. Toki tällainen raivoaminen ja hirveiden sanojen sanominen varmasti voi pelästyttää, jos poika on rauhallinen yleensä ollut, eikä ole tuollaista päästänyt. Rauhallinenkin teini voi suutuspäissään muuttua tuleksi ja tappuraksi, jos joku harmittaa toden teolla.

Ajattelen tältä kantilta, että teinit eivät yleensä edes kerro, mihin ovat menossa. Kaunistelevat vanhemmilleen, että "Meen yökylään Pekalle" vaikka tosiasiassa olisi viinan huuruiset mökkibileet. Sinun poikasi kertoi hyvin rehellisesti, mitä aikoo tehdä.

Jos poikasi sinne haluaa, hän kyllä keksii keinot, miten sinne päästä, vaikkapa sitten huijaamalla sinua.

Et voi kasvattaa lastasi pumpulissa, vaikka haluisit. Muistan, olin itsekin 15, ja kerroin äidilleni, että aion ryypätä kavereiden kanssa ja isosiskoni osti minulle alkoholit. Äiti oli huolissaan, mutta sanoi, että vaikka on huolissaan, niin tiedän, että tekisit sen silti.

Monien ryyppybileiden, vaarallisten kokemustenkin jälkeen sitä on viisastunut ja nykyään 15 vuotta myöhemmin, ei ryyppäämisessä ole iloa. Normaali ihminen minusta on kasvanut.

Vierailija
111/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap sinua, mutta ymmärrän myös poikaasi. Tietysti lapsestaan on aina huolissaan, ei halua häntä vaaroihin tai paikkaan, missä voi jotain sattua.

Poika selvästi sinuun luottaa, teillä on hyvät välit, kun poika uskaltaa näyttää raivoisatkin tunteesi sinulle ja kysyy sinulta lupaa. Toki tällainen raivoaminen ja hirveiden sanojen sanominen varmasti voi pelästyttää, jos poika on rauhallinen yleensä ollut, eikä ole tuollaista päästänyt. Rauhallinenkin teini voi suutuspäissään muuttua tuleksi ja tappuraksi, jos joku harmittaa toden teolla.

Ajattelen tältä kantilta, että teinit eivät yleensä edes kerro, mihin ovat menossa. Kaunistelevat vanhemmilleen, että "Meen yökylään Pekalle" vaikka tosiasiassa olisi viinan huuruiset mökkibileet. Sinun poikasi kertoi hyvin rehellisesti, mitä aikoo tehdä.

Jos poikasi sinne haluaa, hän kyllä keksii keinot, miten sinne päästä, vaikkapa sitten huijaamalla sinua.

Et voi kasvattaa lastasi pumpulissa, vaikka haluisit. Muistan, olin itsekin 15, ja kerroin äidilleni, että aion ryypätä kavereiden kanssa ja isosiskoni osti minulle alkoholit. Äiti oli huolissaan, mutta sanoi, että vaikka on huolissaan, niin tiedän, että tekisit sen silti.

Monien ryyppybileiden, vaarallisten kokemustenkin jälkeen sitä on viisastunut ja nykyään 15 vuotta myöhemmin, ei ryyppäämisessä ole iloa. Normaali ihminen minusta on kasvanut.

Omani ovat nyt jo yli parikymppisiä, mutta ei olis tullut kuuloonkaan meillä tämä. Muutoinkin pidettiin kiinni ikärajoista, eli esim. jotain leffaa, johon ei ikä riittänyt, ei meillä katseltu eikä viety katsomaan. Tämä ihan taaperosta, ihan juuri sen vuoksi, että kun viina ja tupakka tulee ajankohtaiseksi, on keskustelematta selvää, että me emme mitään ohhoh tee niinkuin tykkäät neuvoja anna.

Tuurilla olet selvinnyt, mutta mietipä, että aina on se huono-onninen nuori, jonka elämä päättyy näissä vaarallisiissa kokemuksissa aivan turhaan. Vain sen vuoksi, että vanhemmilla ei ole ollut munaa sanoa, että tietenkään et ryyppää ja antaa isosiskolle tosi isot satikutit viinan ostosta. Minä uhkaisin poliisilla, sillä alaikäiselle viinan osto on rikos.

Ja omiesi kanssa jatkat varmaan samaa jeesustelua, että minkäs mä sulle mahdan, joten normaaliksi en kutsuisi - omalla mittapuullani.

Vierailija
112/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän mahdollisena, että tässä selkkauksessa oli ongelmana enemmänkin se, miten Ap asian teinille ilmaisi kuin se, mitä hän varsinaisesti kielsi. Saattaa olla, että nuori koki, että hänet ehdotuksineen nöyryytettiin ja lytättiin, eikä niitä tosi asiassa kuunneltu, vaan pidettiin heti kättelyssä naurettavina. Selkävoittojen ottaminen ei oikeastaan koskaan ole hyväksi.

Tämä. Ongelma on se, että tässä tapahtui ns. kick in the teeth. Poika hymyili onnellisena unelmoiden vapusta, ja äiti ampui haaveen lennosta epähienotunteisesti, aspergermaisesti. 

Sinuna ap antaisin pojan rauhoittua ja sitten voisit puolestasi pyytää anteeksi sitä, että loukkasit häntä ja ymmärrät että ottaa koville, mutta että perustelusi kiellolle ovat ne ja ne. 

Annat hänelle näin tilaisuuden pyytää anteeksi omia sanojaan. Jos sitä ei tapahdu, voit todeta että sun mielestä hänelläkin olisi jotain pahoiteltavaa. Jos ei taivu, voit todeta, että niin kauan kun hänestä ei ole ottamaan sanojaan takaisin, ei taida olla hänellä tarpeeksi kypsyyttä että häntä todellakaan uskaltaisi päästää ulos muuten kuin koiranfleksissä. Anna sitten pari päivää aikaa hänelle miettiä ja kysy uudelleen, onko tullut uusia ajatuksia.

Sitkeyttä! 

Semmoista. Kuvitellaan onnelliset hymyt ja äidin aspergerit.

Laitetaan taipumaan kumminkin.

Vaaditaan passiivisaggressiivisesti taipumaan ja ottamaan sanansa takaisin ja ellei näin käy, nöyryytetään hieromalla harmia naamaan haukkumalla ja osoittelemalla epäkypsyyttä (niin kuin sitä yläasteikäisen edes tarvitsisi olla) pistetään miettimään oikein päiviksi kuinka nyt mammaa loukkasit, sinä senkin koira.

Teini on purkauksensa tehnyt, harmittaa sekin kuten sekin, että bileet jää väliin, kaikki ottaa päästä ja tunnemyrsky kunnollinen ja mammalla on tarjota päiväkaupalla herjoja ja tinkaamista, joka taivut.

Vuoden äiti.

Vierailija
113/114 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vappu käynyt vielä mielessäkään...

Vierailija
114/114 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M46 kirjoitti:

Tuossa iässä huusin ja huo rittelin äitiäni.

Kuitenkin sinustakin tuli ihan mallikansalainen, ajatella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi