Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä oli aivan hirveä riita teinin kanssa. En ymmärrä miten poika edes pystyi sanomaan sellaisia asioita.

Vierailija
23.03.2022 |

Hän huusi ja karjui niin kovaa, että en muista onko ikinä karjunut samalla tavalla. Hän kiroili ja haistatteli. Hän huusi minulle ihan hirveitä asioita siitä miten vihaa itseään ja olisin tyytyväinen jos häntä ei olisi. Tuon jälkeen ulisi kuin viimeistä päivää ja lopulta lähti omaan huoneeseen ja on nyt karjunut sieltä kirosanoja minkä on ehtinyt. Äsken hän karjui kuinka vihaa mua ja toivoo että kuo li sin.

Ja tämä kaikki alkoi siitä, että en luvannut häntä (15v) vappuna kaverin ja kaverin isoveljen ja kaverin isoveljen kavereiden kanssa jonnekin mökille, minne kuulema KAIKKI muut menee. Hänen käytöksensä ja kehitystasonsa perusteella ihan oikea päätös.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaan työssäni tällaisia nuoria säännöllisesti. Toisen asteen koulutus on saattanut onnistua tai mennä pieleen, mutta istuvat vain yksiöissään ja eivät uskalla mennä ihmisten ilmoille. Näistä ihmiskohtaloita et lehdestä lue, vaikka yksinäisyyden ja masennuksen kierre johtaisi kuolemaan.

Vierailija
42/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä kolme teiniä kotona: 16v ja 2x14v.

Eivät huuda suoraa huutoa eivätkä solvaa meitä vanhempia.

Kiroilevat kyllä mutta ei mitenkään paljoa (kun pelaavat tai joku juttu mene pieleen).

Esikoinen on jo 26v ja teininä hän kapinoi sillä ettei kapinoi.

Miksi AP, torppasit jutun heti alkumetreillä? Sanoit suoraan ei. Miksi?

Miksi et kuunnellut mitä nuorella oli kerrottavana? Kyllä minuakin ottaisi päähän kun ei KUUNNELLA ja KUULLA.

Sitä niität mitä kylvit🤷

Tämä! Mitään kunnioitusta ei tuon ikäiseltä ymmärrettävästi saa "koska minä sanon!!"-meiningillä. Mulla itsellä lähti alkoholinkäyttö ihan käsistä heti kotoa muutettua koska oli holhottu ja kontrolloitu ihan överesti eikä vanhemmat luottaneet pätkääkään vaikka olin rauhallinen ja fiksu nuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille piiskaa, niin oppii.

Vierailija
44/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaihtokauppa? Saa jotain tään mökkireissun tilalle? Neuvotelkaa! Mun poika on huippuhyvä neuvottelemaan. Aina väännetään kättä jostain🙂

Vierailija
45/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pientä. Luulee olevansa iso, mutta käytöksestäkin huomaa, että on vielä pieni... Onneksi hänellä on välittävä vanhempi.

Jos yrittäisit rajoittaa aikuisia ihmisiä samalla tavalla niin mitä tapahtuisi?

Aikuista ihmistä ei ole tarvetta valvoa ja rajoittaa, 15-vuotiasta on.

Vierailija
46/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla suuri pettymys nuorelle, joka ei käsittele samoin asiaa kuin aikuinen. Olisi voinut sanoa että myöhemmin ehtii reissuihin, ja voisi selittää nykyiset riskit sekä syyt miksi ei - ei toinen muuten ymmärrä asioita samoin. Teininä tosiaan ahdistus on kovaa ja kiroilu, huuto on arkipäivää. Joskus aikuisen tyly tapa sanoa asiat saa huutamaan ja ei pidä edes vanhemmasta, se on täysin vieras aikuinen. Pitäisi keksiä muuta kivaa mitä hän SAA tehdä.

Vierailija
47/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään päästäisi. Millä ne edes menisivät sinne? Jonkun kaverin veljen kaverin kyydillä? Joo ei, ihan sama vaikka olisivat kuinka kauan suunnitelleet ja vaikka kaikki muut sinne menisivät.

Ilmeisesti niin. En todellakaan uskaltaisi luottaa lastani sellaiseen kyytiin. Enkä muutenkaan minnekään mökkibileisiin keskelle ei mitään, suurimmaksi osaksi tuntemattomien nuorten kanssa. Sen uskon, että kaljaa tuo löytää ja saa muutenkin, jos haluaa, enkä siis usko että tällä tavalla voin häntä suojella pahoilta vaikutteilta. Tuo ympäristö ja seura on kuitenkin väärä. Haluan hänet yöksi kotiin. Myös kotipaikkakunnalla voi viettää ystävien kanssa aikaa.

(Ps. En kannusta mun lasta juomaan, enkä pidä ajatuksesta, että hän juo, mutta olen realistinen. Luulen, että se tekee sen viimeistään tuolloin. Meillä on tällä hetkellä ihan kammottava murrosikä, uhma ja kapina päällä...) Ap

Ei ne mitään tuntemattomia ole pojallesi, vaikka sinä et niitä tuntisi.

Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että minulle he ovat tuntemattomia. En tunne heitä enkä tiedä millaisia kavereita he ovat ja miten haluaisivat mahdollisesti nuorempia kiusata tai yllyttää. Minä en näe tuossa reissussa mitään muuta kuin vaaroja ja hälytyskelloja. Minun lapseni ei sinne mene. Rakastan häntä, eikä minulla ole varaa asettaa häntä vaaraan ❤️ Ap

Se ei voi saada alkoholimyrkytystä kaupungissa?

Tietysti kaupungissakin voi sattua mitä vaan, mutta ainakin apu on lähellä. Myös me vanhemmat ollaan lähellä. Kaupungilta on myös helppo lähteä kotiin, jos tulee sellainen olo. Mökiltä ei niin vain lähdetä. Lisäksi mua pelottaisi tuossa mökkireissussa automatkat mökille ja takaisin, uiminen, saunominen.. Ei ole minun mielestäni 15-vuotiaan paikka siellä. Ap

Kaupungeissa on paljon suurempi riski joutua rikoksen uhriksi kuin maalla. Avun saaminen ei usein edes auta, koska hukkumiseen menee minuutteja, joten virkavalta ei pääse mitenkään paikalle. Yleisesti kaupungissa eläminen on vaarallisempaa kuin maalla.

Vierailija
48/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pientä. Luulee olevansa iso, mutta käytöksestäkin huomaa, että on vielä pieni... Onneksi hänellä on välittävä vanhempi.

Niinpä niin, olenkin aina ihmetellyt sitä miksi kaikissa maissa on lainsäädäntö.

Vierailija
49/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein teet, pysy päätöksessäsi. Esikoisellani oli tuommoinen ns. kuohuva murrosikä - hänen tapauksessaan siis erittäin kuohuva. Järkeä ei ollenkaan mutta kova halu mennä ja olla ja irtautua - välillä tuntui että tyyppi on jossain ulkoavaruudessa henkisesti ja välillä se läiskähti ahdistuksineen ihan päin  pläsiä, niinkuin sillä olisi joku kuminauha joka venyy venyy venyy sinne ulkoavaruuteen ja sitten taas yks kaks ihan päin äitiä, tuli syliin ja oli ihan vauva - tosin ahdistunut vauva. 

Paras sijoitukseni häneen oli psykoterapeutin hankkiminen. Onneksi meillä oli varaa yksityisesti maksaa sitä ensimmäinen vuosi ilman kelan korvauksia, koska nuorisopsykiatrialle jo pelkkä ajan saaminen kesti ja kesti, ja siellä ne tutkimuksetkin olivat ihan tyhjänpäiväisiä. Mutta tyttö kävi yhteensä neljä vuotta psykoterapiassa, viimeinen oli jo ihan harvoin, ja varmaan se murrosikä siinä rauhoittui samalla ihan biologisista syistäkin.

Nuorempi lapsi, samat vanhemmat, sama kohtelu, oli ihan hissun kissun. Pari kertaa paiskasi ovea kiukuspäivään ja ensirakkauden myrskyissä tietysti itkeskeli välillä, mutta hyvin oli rauhallinen ihminen hän. Molemmat tyttöjä.

Minä olen se nuorempi lapsi joka oli hissun kissun, kun isompi sisarukseni otti tilansa ja oli äänekäs ja vaikea. Koen, ettei mua varsinaisesti kasvatettu mitenkään, koska olin niin helppo. Todellisuudessa olin käpertynyt kauhuissani sisäänpäin, kun pelkäsin että minunkin kanssani asioista tulee vääntöä jos näytän todelliset tunteeni. Joten tälleen ohiksena toivon että tämä helpompi lapsesi on saanut myös saman määrän huomiota ja mahdollisuuksia esim. siihen terapiaan, vaikka hänen ongelmansa eivät ulospäin näykään. Sisällä hänellä voi silti olla ihan yhtä paha ja vaikea olla kuin äänekkäämmällä sisaruksellaan.

Vierailija
50/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli myönnät että aikuinen reagoisi samalla tavalla. On täysin rationaalista vastata hyökkäykseen hyökkyäksellä.

Vierailija
51/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein teet, pysy päätöksessäsi. Esikoisellani oli tuommoinen ns. kuohuva murrosikä - hänen tapauksessaan siis erittäin kuohuva. Järkeä ei ollenkaan mutta kova halu mennä ja olla ja irtautua - välillä tuntui että tyyppi on jossain ulkoavaruudessa henkisesti ja välillä se läiskähti ahdistuksineen ihan päin  pläsiä, niinkuin sillä olisi joku kuminauha joka venyy venyy venyy sinne ulkoavaruuteen ja sitten taas yks kaks ihan päin äitiä, tuli syliin ja oli ihan vauva - tosin ahdistunut vauva. 

Paras sijoitukseni häneen oli psykoterapeutin hankkiminen. Onneksi meillä oli varaa yksityisesti maksaa sitä ensimmäinen vuosi ilman kelan korvauksia, koska nuorisopsykiatrialle jo pelkkä ajan saaminen kesti ja kesti, ja siellä ne tutkimuksetkin olivat ihan tyhjänpäiväisiä. Mutta tyttö kävi yhteensä neljä vuotta psykoterapiassa, viimeinen oli jo ihan harvoin, ja varmaan se murrosikä siinä rauhoittui samalla ihan biologisista syistäkin.

Nuorempi lapsi, samat vanhemmat, sama kohtelu, oli ihan hissun kissun. Pari kertaa paiskasi ovea kiukuspäivään ja ensirakkauden myrskyissä tietysti itkeskeli välillä, mutta hyvin oli rauhallinen ihminen hän. Molemmat tyttöjä.

Ei kai tuossa ole nuorella juuri muuta saumaa kuin padota sisäänsä ja olla kiltti, kun näkee miten kovilla vanhemmat ovat isosiskon kanssa.

Just näin, tätä minä tuossa aiemmin yritin tuoda ilmi.

Vierailija
52/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka on kolmen vuoden päästä täysi-ikäinen.

Meinaatko, että kolmessa vuodessa oppii vastuun ja vapauden vai vaan pelkän vapauden kun 18v päivä tulee eteen?

Vierailija
53/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit nyt antanut pojan mennä kavereiden kanssa vappua juhlimaan. Kyllä tuon ikäisen pitää jo päästä äidin helmoista joskus omiin ympyröihin ja vähän juhlimaan. Joka tapauksessa alkoholikokeilut suurimmalla osalla alkavat tuon ikäisenä.

Vierailija
54/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kasvattanut lasta oikein jos se riehuu tuolla tavalla.

Vierailija
55/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin olet kasvattanut kuin noin annat sinua kohdella. Meillä ei auota päätä vaikka kuinka harmittaa.

Hyvä käytäntö, kunhan se koskee myös aikuisia. Eli ette korota ääntänne tai puhu epäkohteliaasti lapsillenne edes vihaisena.

Vierailija
56/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli myönnät että aikuinen reagoisi samalla tavalla. On täysin rationaalista vastata hyökkäykseen hyökkyäksellä.

Oh come on rajojen asettaminen alaikäiselle ei ole mitään hyökkäystä.

t: lapseton ohis

Vierailija
57/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi kasvattaa lastasi tynnyrissä, koska kolmen vuoden päästä hän on täysi-ikäinen ja voi mennä miten haluaa. Mitä ajattelit tehdä silloin? Se on vähän isompi irtiotto sitten.

Vierailija
58/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto ootte ihan kujalla tuossa lasten kasvatuksessa :D Eipä ihme että kasvatusalan opettaja kyseli minulta vinkkejä teinien kanssa pärjäämiseen. Totesi, että myöhästyi, kun kerroin että se keskustelu alkaa jo todella pienenä. Lässyttäkää te vaan niille taaperoille ja katsokaa sitten mitä seuraa jos yhtään temperamenttisempi lapsi.. 

t. entinen yh äiti, jolla ei koskaan ongelmia kasvatuksessa ja aikuinen lapsi pärjää paremmin kuin hyvien perheiden pennut

Oot niin olevinas, mutta niin vain yyhooksi päädyit.

Miten se yhoona oleminen liittyy siihen MITEN kasvattaa lapsen?

Ei ydinperhe ole sama kuin hyvä lasten kasvatus.

Ja huomasitkos: ENTINEN yhäiti 😉

Vierailija
59/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän pääsin pitämään 16 kesäisenä mökkibileet. Meitä oli 7 läheisintä ystävystä siellä juhlimassa. Mitään pahaa ei tapahtunut, saunottiin, lämmitettiin takkaa, käytiin avannossa ja syötiin ja juotiin. Juomia oli maltillisesti ja oli mukavaa.

Vierailija
60/114 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään päästäisi. Millä ne edes menisivät sinne? Jonkun kaverin veljen kaverin kyydillä? Joo ei, ihan sama vaikka olisivat kuinka kauan suunnitelleet ja vaikka kaikki muut sinne menisivät.

Ilmeisesti niin. En todellakaan uskaltaisi luottaa lastani sellaiseen kyytiin. Enkä muutenkaan minnekään mökkibileisiin keskelle ei mitään, suurimmaksi osaksi tuntemattomien nuorten kanssa. Sen uskon, että kaljaa tuo löytää ja saa muutenkin, jos haluaa, enkä siis usko että tällä tavalla voin häntä suojella pahoilta vaikutteilta. Tuo ympäristö ja seura on kuitenkin väärä. Haluan hänet yöksi kotiin. Myös kotipaikkakunnalla voi viettää ystävien kanssa aikaa.

(Ps. En kannusta mun lasta juomaan, enkä pidä ajatuksesta, että hän juo, mutta olen realistinen. Luulen, että se tekee sen viimeistään tuolloin. Meillä on tällä hetkellä ihan kammottava murrosikä, uhma ja kapina päällä...) Ap

Ei ne mitään tuntemattomia ole pojallesi, vaikka sinä et niitä tuntisi.

Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että minulle he ovat tuntemattomia. En tunne heitä enkä tiedä millaisia kavereita he ovat ja miten haluaisivat mahdollisesti nuorempia kiusata tai yllyttää. Minä en näe tuossa reissussa mitään muuta kuin vaaroja ja hälytyskelloja. Minun lapseni ei sinne mene. Rakastan häntä, eikä minulla ole varaa asettaa häntä vaaraan ❤️ Ap

Se ei voi saada alkoholimyrkytystä kaupungissa?

Tietysti kaupungissakin voi sattua mitä vaan, mutta ainakin apu on lähellä. Myös me vanhemmat ollaan lähellä. Kaupungilta on myös helppo lähteä kotiin, jos tulee sellainen olo. Mökiltä ei niin vain lähdetä. Lisäksi mua pelottaisi tuossa mökkireissussa automatkat mökille ja takaisin, uiminen, saunominen.. Ei ole minun mielestäni 15-vuotiaan paikka siellä. Ap

Kaupungeissa on paljon suurempi riski joutua rikoksen uhriksi kuin maalla. Avun saaminen ei usein edes auta, koska hukkumiseen menee minuutteja, joten virkavalta ei pääse mitenkään paikalle. Yleisesti kaupungissa eläminen on vaarallisempaa kuin maalla.

Niin yleisesti ja kuten sanoin, voi kaupungissakin sattua mitä vain ja ymmärrän sen täysin. Siitä huolimatta on se mun mielestä turvallisempi vaihtoehto tässä tapauksessa. Vai kuinka hyvällä mielellä päästäisit selvästi alaikäisen lapsesi mökille, mistä hänen on mahdotonta päästä yksin pois, sinulle tuntemattomien nuorten kanssa, jonkun vasta kortin saaneen nuoren kyydillä? Mökille, jossa on viinaa, sauna ja järvi? Mökille, jossa ei ole yhtään turvallista aikuista katsomassa perään? Itse en uskaltaisi luottaa. Kuten sanoin, mä luulen, että lapseni löytää mahdollisuuden juoda, jos se niin haluaa. Ei tämä sitä estä. Kuitenkin näen, että tässä tilanteessa kaupungissa riskit ovat merkittävästi pienemmät kuin mitä tuohon mökkireissuun sisältyy. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi