Meillä oli aivan hirveä riita teinin kanssa. En ymmärrä miten poika edes pystyi sanomaan sellaisia asioita.
Hän huusi ja karjui niin kovaa, että en muista onko ikinä karjunut samalla tavalla. Hän kiroili ja haistatteli. Hän huusi minulle ihan hirveitä asioita siitä miten vihaa itseään ja olisin tyytyväinen jos häntä ei olisi. Tuon jälkeen ulisi kuin viimeistä päivää ja lopulta lähti omaan huoneeseen ja on nyt karjunut sieltä kirosanoja minkä on ehtinyt. Äsken hän karjui kuinka vihaa mua ja toivoo että kuo li sin.
Ja tämä kaikki alkoi siitä, että en luvannut häntä (15v) vappuna kaverin ja kaverin isoveljen ja kaverin isoveljen kavereiden kanssa jonnekin mökille, minne kuulema KAIKKI muut menee. Hänen käytöksensä ja kehitystasonsa perusteella ihan oikea päätös.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Olisit nyt antanut pojan mennä kavereiden kanssa vappua juhlimaan. Kyllä tuon ikäisen pitää jo päästä äidin helmoista joskus omiin ympyröihin ja vähän juhlimaan. Joka tapauksessa alkoholikokeilut suurimmalla osalla alkavat tuon ikäisenä.
15-vuotias on kasi- tai ysiluokkalainen koululainen, tuon ikäiset ovat lapsia joiden turvallisuudesta ja terveydestä vanhemmat ovat vastuussa vielä monta vuotta. Ei todellakaan ole tuon ikäiselle lapselle turvallista tai normaalia lähteä minnekään mökille täysi-ikäisten (?) kanssa juhlimaan. 15-vuotiaan vapunvieton paikka on omassa kotikaupungissa saman ikäisessä seurassa ja yöksi kotiin vanhempien luokse.
Kuten ap jo taisi vastatakin, tuskin on kysymys siitä että vanhempi mökkireissun kieltämisellä kuvittelisi onnistuvansa estämään alkoholikokeilut. Kyse on siitä, että peruskouluikäisen lapsen ei pidä lähteä kavereidensa kanssa mökille runsaan etäisyyden päähän sellaisella porukalla, jota vanhempi ei tunne kunnolla ja jonka joukossa on vanhempaa porukkaa. Minun 15-vuotiaani ei tuollaiselle reissulle pääsisi, olisi eri tilanne jos jonkun tutun kaverin vanhempi olisi menossa mukaan.
Teinit on teinejä. Teit ihan oikein kun et päästänyt. Kyllä se siitä vielä leppyy ja kasvaa aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän pääsin pitämään 16 kesäisenä mökkibileet. Meitä oli 7 läheisintä ystävystä siellä juhlimassa. Mitään pahaa ei tapahtunut, saunottiin, lämmitettiin takkaa, käytiin avannossa ja syötiin ja juotiin. Juomia oli maltillisesti ja oli mukavaa.
Poikien bileissä on usein hiukan erilainen "agenda".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään päästäisi. Millä ne edes menisivät sinne? Jonkun kaverin veljen kaverin kyydillä? Joo ei, ihan sama vaikka olisivat kuinka kauan suunnitelleet ja vaikka kaikki muut sinne menisivät.
Ilmeisesti niin. En todellakaan uskaltaisi luottaa lastani sellaiseen kyytiin. Enkä muutenkaan minnekään mökkibileisiin keskelle ei mitään, suurimmaksi osaksi tuntemattomien nuorten kanssa. Sen uskon, että kaljaa tuo löytää ja saa muutenkin, jos haluaa, enkä siis usko että tällä tavalla voin häntä suojella pahoilta vaikutteilta. Tuo ympäristö ja seura on kuitenkin väärä. Haluan hänet yöksi kotiin. Myös kotipaikkakunnalla voi viettää ystävien kanssa aikaa.
(Ps. En kannusta mun lasta juomaan, enkä pidä ajatuksesta, että hän juo, mutta olen realistinen. Luulen, että se tekee sen viimeistään tuolloin. Meillä on tällä hetkellä ihan kammottava murrosikä, uhma ja kapina päällä...) Ap
Ei ne mitään tuntemattomia ole pojallesi, vaikka sinä et niitä tuntisi.
Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että minulle he ovat tuntemattomia. En tunne heitä enkä tiedä millaisia kavereita he ovat ja miten haluaisivat mahdollisesti nuorempia kiusata tai yllyttää. Minä en näe tuossa reissussa mitään muuta kuin vaaroja ja hälytyskelloja. Minun lapseni ei sinne mene. Rakastan häntä, eikä minulla ole varaa asettaa häntä vaaraan ❤️ Ap
Se ei voi saada alkoholimyrkytystä kaupungissa?
Tietysti kaupungissakin voi sattua mitä vaan, mutta ainakin apu on lähellä. Myös me vanhemmat ollaan lähellä. Kaupungilta on myös helppo lähteä kotiin, jos tulee sellainen olo. Mökiltä ei niin vain lähdetä. Lisäksi mua pelottaisi tuossa mökkireissussa automatkat mökille ja takaisin, uiminen, saunominen.. Ei ole minun mielestäni 15-vuotiaan paikka siellä. Ap
Kaupungeissa on paljon suurempi riski joutua rikoksen uhriksi kuin maalla. Avun saaminen ei usein edes auta, koska hukkumiseen menee minuutteja, joten virkavalta ei pääse mitenkään paikalle. Yleisesti kaupungissa eläminen on vaarallisempaa kuin maalla.
Niin yleisesti ja kuten sanoin, voi kaupungissakin sattua mitä vain ja ymmärrän sen täysin. Siitä huolimatta on se mun mielestä turvallisempi vaihtoehto tässä tapauksessa. Vai kuinka hyvällä mielellä päästäisit selvästi alaikäisen lapsesi mökille, mistä hänen on mahdotonta päästä yksin pois, sinulle tuntemattomien nuorten kanssa, jonkun vasta kortin saaneen nuoren kyydillä? Mökille, jossa on viinaa, sauna ja järvi? Mökille, jossa ei ole yhtään turvallista aikuista katsomassa perään? Itse en uskaltaisi luottaa. Kuten sanoin, mä luulen, että lapseni löytää mahdollisuuden juoda, jos se niin haluaa. Ei tämä sitä estä. Kuitenkin näen, että tässä tilanteessa kaupungissa riskit ovat merkittävästi pienemmät kuin mitä tuohon mökkireissuun sisältyy. Ap
Se on silti paljon turvallisempaa. Mitä ajattelit tehdä jos lapsesi hukkuu 5 km päässä? Entä 10 km? Et voisi tehdä mitään, vaikka sinulle tulisi parempi mieli. Vappuna on varmasti monet bileet sielläkin kaupungissa ja niissä tapahtuu vaikka ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Hitto ootte ihan kujalla tuossa lasten kasvatuksessa :D Eipä ihme että kasvatusalan opettaja kyseli minulta vinkkejä teinien kanssa pärjäämiseen. Totesi, että myöhästyi, kun kerroin että se keskustelu alkaa jo todella pienenä. Lässyttäkää te vaan niille taaperoille ja katsokaa sitten mitä seuraa jos yhtään temperamenttisempi lapsi..
t. entinen yh äiti, jolla ei koskaan ongelmia kasvatuksessa ja aikuinen lapsi pärjää paremmin kuin hyvien perheiden pennut
No olet sinä sitten aikamoinen guru, jos oikein kasvatusalan opettaja neuvojasi kyselee 🤔
Vierailija kirjoitti:
Et voi kasvattaa lastasi tynnyrissä, koska kolmen vuoden päästä hän on täysi-ikäinen ja voi mennä miten haluaa. Mitä ajattelit tehdä silloin? Se on vähän isompi irtiotto sitten.
Kolme vuotta on nuoren kehityksessä todella pitkä aika. Miksi 15-vuotiaan tulisi elää 18-vuotiaan elämää, siihen on hänen kohdallaan kuitenkin vielä vuosia aikaa? Samalla periaatteella voisi ajatella, että 15-vuotiaan tulisi elää 12-vuotiaan elämää ja vice versa. Tällaiset asiat päätetään ikätasoisesti. 12-vuotiaan vapun juhliminen tapahtuu joko perheen kanssa tai ystävien kanssa vaikkapa yökyläillen, 15-vuotias saa pyöriä kylillä kavereineen, puhelin päällä ja yöksi himaan. 18-vuotias tekee tietysti miten tahtoo, 15-vuotias ei ole 18-vuotias eikä hän siksi voi vielä kaikkia sen ikäisen vapauksia saada (kuten luonnollisesti ei ole vastuitakaan).
Voit olla ylpeä itsestäsi että teini uskaltaa päästellä höyryjä, hän luottaa sinuun ja olet hänelle tärkeä, vaikka sanoisi mitä. Kuuluu kehitysvaiheeseen. Itse alkoholistiperheen lapsena en uskaltanut koskaan korottaa ääntäni vanhemmilleni vaan patosin kaikki sisälleni. Olisipa minullakin ollut äiti jolle olisin voinut raivota.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla helppo ymmärtää miksi nykylapset on ihan kujalla ja ilman mitään rajoja kun täällä ihan tosissaan aikuiset puolustaa että kyllä pitää päästä teinin juomaan :D tsiisös
Saattaa juoda tai olla juomatta, mutta kavereiden tapaaminen on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla helppo ymmärtää miksi nykylapset on ihan kujalla ja ilman mitään rajoja kun täällä ihan tosissaan aikuiset puolustaa että kyllä pitää päästä teinin juomaan :D tsiisös
Niitä kavereita voi nähdä kaupungissakin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olet kasvattanut kuin noin annat sinua kohdella. Meillä ei auota päätä vaikka kuinka harmittaa.
Missäs se nuori sitten voi opetella tunteiden käsittelyä, jos kotona ei uskalla?
Juuri tuolla kasvatustyylillä kasvaa ahdistunut tunteensa piilottava kynnysmatto.
Oon kai sitten huono äiti, mutta minusta oli ihan mukavaa, kun perheen nuorin alkoi lähteä viikonloppujen viettoon omien kavereitten tai isoveljien kanssa, eikä vaan nysvännyt kotona nenä kiinni tietokonepelissä. Nuorison mökkeilyyn kuului lähinnä saunomista, jouten loikoilua, grillailua, ja no joo, varmaan vähän oluttakin. Ei sieltä hirveän väsähtäneitä tai krapulaisia kaveruksia kotia palaillut, joten annoin poikien mennä. Nyt ovat jo aikuisia, ja ihan ihmisiä on heistä tullut.
Miksi poikasi pitäisi tulla illalla kotiin? Väsyneenä ajaminen on vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi jos kaverit eivät ole kaupungissa.
Pidän mahdollisena, että tässä selkkauksessa oli ongelmana enemmänkin se, miten Ap asian teinille ilmaisi kuin se, mitä hän varsinaisesti kielsi. Saattaa olla, että nuori koki, että hänet ehdotuksineen nöyryytettiin ja lytättiin, eikä niitä tosi asiassa kuunneltu, vaan pidettiin heti kättelyssä naurettavina. Selkävoittojen ottaminen ei oikeastaan koskaan ole hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Pidän mahdollisena, että tässä selkkauksessa oli ongelmana enemmänkin se, miten Ap asian teinille ilmaisi kuin se, mitä hän varsinaisesti kielsi. Saattaa olla, että nuori koki, että hänet ehdotuksineen nöyryytettiin ja lytättiin, eikä niitä tosi asiassa kuunneltu, vaan pidettiin heti kättelyssä naurettavina. Selkävoittojen ottaminen ei oikeastaan koskaan ole hyväksi.
Tämä. Ongelma on se, että tässä tapahtui ns. kick in the teeth. Poika hymyili onnellisena unelmoiden vapusta, ja äiti ampui haaveen lennosta epähienotunteisesti, aspergermaisesti.
Sinuna ap antaisin pojan rauhoittua ja sitten voisit puolestasi pyytää anteeksi sitä, että loukkasit häntä ja ymmärrät että ottaa koville, mutta että perustelusi kiellolle ovat ne ja ne.
Annat hänelle näin tilaisuuden pyytää anteeksi omia sanojaan. Jos sitä ei tapahdu, voit todeta että sun mielestä hänelläkin olisi jotain pahoiteltavaa. Jos ei taivu, voit todeta, että niin kauan kun hänestä ei ole ottamaan sanojaan takaisin, ei taida olla hänellä tarpeeksi kypsyyttä että häntä todellakaan uskaltaisi päästää ulos muuten kuin koiranfleksissä. Anna sitten pari päivää aikaa hänelle miettiä ja kysy uudelleen, onko tullut uusia ajatuksia.
Sitkeyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kasvatus tosiaan mennyt pieleen jos teini raivostuu noin, tai paremminkin myös siksi, jos et voi lapseesi luottaa, että voisit päästää. Olisit puhunut kunnolla ja pienestä pitäen niin ei tarvitsisi olla huolissaan mistään vapun menoista tai muista. Meillä ei huudettu ikinä, meillä keskusteltiin asioista aina, ihan pienestä pitäen. Teini-ikäisenä poika osasi jo olla sen verran itseohjautuva ja fiksu, että jätti käymättä paikat missä olisi ongelmiin joutunut. Ei tarvinnut kytätä ja vahtia, koska nuorelle myös todella tärkeää se, että häneen luotetaan kun niitä siipiä lähdetään kokeilemaan.
t. yh äiti
Siinähän luotat.
15-vuotias vapuksi poikaporukassa mökille, ilmeisesti ajokortti-ikäisiä mukana? Mitäpä luulet että tekevät? Siinä on hyvät ainekset kasassa alkoholimyrkytykselle, saunapalolle, hukkumiskuolemalle ja rattijuopumukselle. Muun muassa.
Ei pidä äidin sentään hölmö olla.Ja missään muualla samaa ei voi tapahtua? Hölmö sitä on jos siihen luottaa
Hölmö on ja erittäin vastuuton vanhempi, jos keskenkasvuisen laskee ryyppybileisiin jonnekin mökille. Voi olla ettei lapsi elävänä kotiin tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä?
Ei niitä kavereita ole ollenkaan välttämätöntä nähdä ihan joka päivä. Ihmiset käy matkoillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä?
Ei niitä kavereita ole ollenkaan välttämätöntä nähdä ihan joka päivä. Ihmiset käy matkoillakin.
Voi olla, että mahdollisuuksia tavata olisi vain viikonloppuisin, joten jos ei koskaan pääse niin ei tule kaverisuhteita.