Meillä oli aivan hirveä riita teinin kanssa. En ymmärrä miten poika edes pystyi sanomaan sellaisia asioita.
Hän huusi ja karjui niin kovaa, että en muista onko ikinä karjunut samalla tavalla. Hän kiroili ja haistatteli. Hän huusi minulle ihan hirveitä asioita siitä miten vihaa itseään ja olisin tyytyväinen jos häntä ei olisi. Tuon jälkeen ulisi kuin viimeistä päivää ja lopulta lähti omaan huoneeseen ja on nyt karjunut sieltä kirosanoja minkä on ehtinyt. Äsken hän karjui kuinka vihaa mua ja toivoo että kuo li sin.
Ja tämä kaikki alkoi siitä, että en luvannut häntä (15v) vappuna kaverin ja kaverin isoveljen ja kaverin isoveljen kavereiden kanssa jonnekin mökille, minne kuulema KAIKKI muut menee. Hänen käytöksensä ja kehitystasonsa perusteella ihan oikea päätös.
Kommentit (114)
Eikö sua yhtään huoleta, että se huutaa noin itsetuhoisia asioita?
Teininä elämä on joskus kovaa. Kyllä se siitä rauhoittuu.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta voisin kuvitella lasta tuntematta että nuo on tunnekuohussa heitettyjä asioita joilla ei ole mitään totuuspohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsetuhoisuus tulee esille vähän toisella tavalla, pelkästä huutamisesta en olisi vielä huolissani. Itsetuhoinen ihminen pyrkii yleensä pikemminkin eristäytymään muista toteuttaakseen aikeensa.
Vierailija kirjoitti:
Sano että lukeminen on paljon järkevämpi harrastus. jos lukee kirjaston kaikki kirjat tuossa iässä voi suuremmalla todennäköisyydellä saavuttaa jotain järkevää elämässään kuin suurinosa suomalaisista tyhjäntoimittajista.
Siis kuinka monta kirjaa ajattelet kirjastossa olevan? Tuumii kirjaston työntekijä.
Tällä hetkellä kolme teiniä kotona: 16v ja 2x14v.
Eivät huuda suoraa huutoa eivätkä solvaa meitä vanhempia.
Kiroilevat kyllä mutta ei mitenkään paljoa (kun pelaavat tai joku juttu mene pieleen).
Esikoinen on jo 26v ja teininä hän kapinoi sillä ettei kapinoi.
Miksi AP, torppasit jutun heti alkumetreillä? Sanoit suoraan ei. Miksi?
Miksi et kuunnellut mitä nuorella oli kerrottavana? Kyllä minuakin ottaisi päähän kun ei KUUNNELLA ja KUULLA.
Sitä niität mitä kylvit🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että lukeminen on paljon järkevämpi harrastus. jos lukee kirjaston kaikki kirjat tuossa iässä voi suuremmalla todennäköisyydellä saavuttaa jotain järkevää elämässään kuin suurinosa suomalaisista tyhjäntoimittajista.
Siis kuinka monta kirjaa ajattelet kirjastossa olevan? Tuumii kirjaston työntekijä.
Sehän riippuu ihan kirjastosta.
Toisissa on enemmän ja toisissa vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään päästäisi. Millä ne edes menisivät sinne? Jonkun kaverin veljen kaverin kyydillä? Joo ei, ihan sama vaikka olisivat kuinka kauan suunnitelleet ja vaikka kaikki muut sinne menisivät.
Ilmeisesti niin. En todellakaan uskaltaisi luottaa lastani sellaiseen kyytiin. Enkä muutenkaan minnekään mökkibileisiin keskelle ei mitään, suurimmaksi osaksi tuntemattomien nuorten kanssa. Sen uskon, että kaljaa tuo löytää ja saa muutenkin, jos haluaa, enkä siis usko että tällä tavalla voin häntä suojella pahoilta vaikutteilta. Tuo ympäristö ja seura on kuitenkin väärä. Haluan hänet yöksi kotiin. Myös kotipaikkakunnalla voi viettää ystävien kanssa aikaa.
(Ps. En kannusta mun lasta juomaan, enkä pidä ajatuksesta, että hän juo, mutta olen realistinen. Luulen, että se tekee sen viimeistään tuolloin. Meillä on tällä hetkellä ihan kammottava murrosikä, uhma ja kapina päällä...) Ap
Ei ne mitään tuntemattomia ole pojallesi, vaikka sinä et niitä tuntisi.
Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että minulle he ovat tuntemattomia. En tunne heitä enkä tiedä millaisia kavereita he ovat ja miten haluaisivat mahdollisesti nuorempia kiusata tai yllyttää. Minä en näe tuossa reissussa mitään muuta kuin vaaroja ja hälytyskelloja. Minun lapseni ei sinne mene. Rakastan häntä, eikä minulla ole varaa asettaa häntä vaaraan ❤️ Ap
Miksi tavallisen matalapalkkaisen lyhyen miehen läheisyydenkaipuu leimataan pillunpuutteeksi? Mutta kehopositiivinen neitonen saa asettaa vaikka mitä kriteereitä miesehdokkaille, ja tavallinen lyhyt mies kelpaa vain tykinruoaksi kuolemaan naisten puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään päästäisi. Millä ne edes menisivät sinne? Jonkun kaverin veljen kaverin kyydillä? Joo ei, ihan sama vaikka olisivat kuinka kauan suunnitelleet ja vaikka kaikki muut sinne menisivät.
Ilmeisesti niin. En todellakaan uskaltaisi luottaa lastani sellaiseen kyytiin. Enkä muutenkaan minnekään mökkibileisiin keskelle ei mitään, suurimmaksi osaksi tuntemattomien nuorten kanssa. Sen uskon, että kaljaa tuo löytää ja saa muutenkin, jos haluaa, enkä siis usko että tällä tavalla voin häntä suojella pahoilta vaikutteilta. Tuo ympäristö ja seura on kuitenkin väärä. Haluan hänet yöksi kotiin. Myös kotipaikkakunnalla voi viettää ystävien kanssa aikaa.
(Ps. En kannusta mun lasta juomaan, enkä pidä ajatuksesta, että hän juo, mutta olen realistinen. Luulen, että se tekee sen viimeistään tuolloin. Meillä on tällä hetkellä ihan kammottava murrosikä, uhma ja kapina päällä...) Ap
Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että minulle he ovat tuntemattomia. En tunne heitä enkä tiedä millaisia kavereita he ovat ja miten haluaisivat mahdollisesti nuorempia kiusata tai yllyttää. Minä en näe tuossa reissussa mitään muuta kuin vaaroja ja hälytyskelloja. Minun lapseni ei sinne mene. Rakastan häntä, eikä minulla ole varaa asettaa häntä vaaraan ❤️ Ap
Se ei voi saada alkoholimyrkytystä kaupungissa?
Hänellä on tyttöystävä joka on menossa sinne mökille (koko viikonlopun kestävät viinan ja hassiksen huuruiset bileet siis tiedossa). Hänellä on suuri huoli siitä että tyttis saa hyvää kyytiä koko viikonlopun ajan pojan veljen vanhemmilta kavereilta kun hän itse jää kotiin kyllikin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan kirjastosta.
Toisissa on enemmän ja toisissa vähemmän
Näin, täsmällinen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä. Luulee olevansa iso, mutta käytöksestäkin huomaa, että on vielä pieni... Onneksi hänellä on välittävä vanhempi.
Jos yrittäisit rajoittaa aikuisia ihmisiä samalla tavalla niin mitä tapahtuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kasvatus tosiaan mennyt pieleen jos teini raivostuu noin, tai paremminkin myös siksi, jos et voi lapseesi luottaa, että voisit päästää. Olisit puhunut kunnolla ja pienestä pitäen niin ei tarvitsisi olla huolissaan mistään vapun menoista tai muista. Meillä ei huudettu ikinä, meillä keskusteltiin asioista aina, ihan pienestä pitäen. Teini-ikäisenä poika osasi jo olla sen verran itseohjautuva ja fiksu, että jätti käymättä paikat missä olisi ongelmiin joutunut. Ei tarvinnut kytätä ja vahtia, koska nuorelle myös todella tärkeää se, että häneen luotetaan kun niitä siipiä lähdetään kokeilemaan.
t. yh äiti
Siinähän luotat.
15-vuotias vapuksi poikaporukassa mökille, ilmeisesti ajokortti-ikäisiä mukana? Mitäpä luulet että tekevät? Siinä on hyvät ainekset kasassa alkoholimyrkytykselle, saunapalolle, hukkumiskuolemalle ja rattijuopumukselle. Muun muassa.
Ei pidä äidin sentään hölmö olla.
Ja missään muualla samaa ei voi tapahtua? Hölmö sitä on jos siihen luottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oikeasti voi tietää millaisia ihmisiä poikasi kaverit ovat, vaikka olisit tavannut heidät. Kuka tahansa pystyy olemaan asiallisesti vähän aikaa, mutta se mitä tehdään jossain toisessa tilanteessa on täysin eri asia. Tulet käytökselläsi tekemään hallaa poikasi kasvamiselle ja tämä voi johtaa mm yksinäisyyteen ja välirikkoon kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei voi saada alkoholimyrkytystä kaupungissa?
Tietysti kaupungissakin voi sattua mitä vaan, mutta ainakin apu on lähellä. Myös me vanhemmat ollaan lähellä. Kaupungilta on myös helppo lähteä kotiin, jos tulee sellainen olo. Mökiltä ei niin vain lähdetä. Lisäksi mua pelottaisi tuossa mökkireissussa automatkat mökille ja takaisin, uiminen, saunominen.. Ei ole minun mielestäni 15-vuotiaan paikka siellä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hitto ootte ihan kujalla tuossa lasten kasvatuksessa :D Eipä ihme että kasvatusalan opettaja kyseli minulta vinkkejä teinien kanssa pärjäämiseen. Totesi, että myöhästyi, kun kerroin että se keskustelu alkaa jo todella pienenä. Lässyttäkää te vaan niille taaperoille ja katsokaa sitten mitä seuraa jos yhtään temperamenttisempi lapsi..
t. entinen yh äiti, jolla ei koskaan ongelmia kasvatuksessa ja aikuinen lapsi pärjää paremmin kuin hyvien perheiden pennut
Oot niin olevinas, mutta niin vain yyhooksi päädyit.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein teet, pysy päätöksessäsi. Esikoisellani oli tuommoinen ns. kuohuva murrosikä - hänen tapauksessaan siis erittäin kuohuva. Järkeä ei ollenkaan mutta kova halu mennä ja olla ja irtautua - välillä tuntui että tyyppi on jossain ulkoavaruudessa henkisesti ja välillä se läiskähti ahdistuksineen ihan päin pläsiä, niinkuin sillä olisi joku kuminauha joka venyy venyy venyy sinne ulkoavaruuteen ja sitten taas yks kaks ihan päin äitiä, tuli syliin ja oli ihan vauva - tosin ahdistunut vauva.
Paras sijoitukseni häneen oli psykoterapeutin hankkiminen. Onneksi meillä oli varaa yksityisesti maksaa sitä ensimmäinen vuosi ilman kelan korvauksia, koska nuorisopsykiatrialle jo pelkkä ajan saaminen kesti ja kesti, ja siellä ne tutkimuksetkin olivat ihan tyhjänpäiväisiä. Mutta tyttö kävi yhteensä neljä vuotta psykoterapiassa, viimeinen oli jo ihan harvoin, ja varmaan se murrosikä siinä rauhoittui samalla ihan biologisista syistäkin.
Nuorempi lapsi, samat vanhemmat, sama kohtelu, oli ihan hissun kissun. Pari kertaa paiskasi ovea kiukuspäivään ja ensirakkauden myrskyissä tietysti itkeskeli välillä, mutta hyvin oli rauhallinen ihminen hän. Molemmat tyttöjä.
Ei kai tuossa ole nuorella juuri muuta saumaa kuin padota sisäänsä ja olla kiltti, kun näkee miten kovilla vanhemmat ovat isosiskon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta voisin kuvitella lasta tuntematta että nuo on tunnekuohussa heitettyjä asioita joilla ei ole mitään totuuspohjaa.
En lähtis sanomaan ettei olis mitään totuuspohjaa, sillä jostainhan ne tulee. Voi toki tulla paljon voimakkaammin ja räikeämmin esitettyä asia tunnekuohuissa, mutta en sivuuttais kuitenkaan täysin niitä sanomisia.
Voi pientä. Luulee olevansa iso, mutta käytöksestäkin huomaa, että on vielä pieni... Onneksi hänellä on välittävä vanhempi.