Psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö
Minulla ilmeisesti on tuo, epävakaan persoonallisuushäiriön lisäksi. Oisko kellään täällä kokemusta kyseisestä häiriöstä? Miten olet pärjännyt elämässä sen kanssa ja tarvitko lääkitystä? Luin, että tuohon ei välttämättä tarvisi edes psykoosilääkitystä ja olenkin miettinyt, että jättäisin ne kokonaan pois. Miten luulette, että pärjäisinkö?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:02"]
Minkälainen biposta tulee, jos hän vähentää tai lisää lääkkeitä?
[/quote]
Miten tuo tähän liittyy? Mulla ei ole bipoa. Oli kyllä sekin diagnoosi, mutta se oli väärä ja otettiin pois.
Ap
[/quote]
Ne keksii kaikkea uutta ja kokeilet uusia lääkkeitä ja uskot niitä. Koko psykologia on ihan keksitty tieteenhaara ja sillä ei ole mitään perustetta. Silkkaa paskaa.
Olet normaali terve ihminen. Toki jos haluat leikkiä sairasta ja tykkäät että maailma pyörii sinun nenäsi ympärillä niin jatka leikkiäsi ja syö nappejasi.
Varmasti vaikutusta on myös sillä tuella mitä saat. Ei tarvitse tehdä töitä.
[/quote]
Itse asiassa haluaisin mielelläni tehdä töitä tai opiskella, ja elää mahdollisimman "normaalia" elämää, mutta en vointini takia vielä kykene. Enkä minä kyllä ole ihan terve ihminen ja se on fakta. Mutta en nyt kovin pahasti sairaskaan.
Ap
[/quote]
höpö höpö
[/quote]
Mulla on just ollu psykoosi, ei sitä heti lähdetä töihin sen jälkeen.
Ap
Eikö täällä oikeasti kellään muulla ole tuota?
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:29"]
Eikö täällä oikeasti kellään muulla ole tuota?
Ap
[/quote]
Mulla on oikea diagnoosi psykoosista ja lääkityksenä risperdal, mutta katkaisin kuntoutustuen koska haluan tehdä töitä.
Aika vähäisiä ne oireet on. Agressiivisuutta ja välillä vituttaa vainoharhoissa niin paljon että potkin bussipysäkin roskikseen pahimmat raivot ulos. Kuvittelen jatkuvasti että pomo ja muut juonii ja kusettaa mua pahasti.
Yritän miettiä että ne on vain mielikuvitusta jotka tuntuu todelta. Ei noi sun oireet kuulosta niin pahoilta ettetkö voisi käydä töissä. Minäkin käyn töissä ja olen aika fucktdup. Perheen takia käyn töissä, ei tuolla tuella elellä leveästi. Lääkkeitä en syö niiden sivuvaikutusten takia. PAhemmat sivuvaikutukset kuin hyödyt.
Täällä on yksi jolla on (pelkästään) psykoosipiirteinen diagnoosina. Sain tuon diagnoosin sen jälkeen, kun tuli loppuunpalaminen koulussa, ja silloin oli vähän outoja ajatuksia ja todellisuus tuntui oudolta ja vääristyneeltä. Olin päiväsairaalassa hoidossa ja olen kokeillut tuloksetta monia lääkkeitä. Parhaan avun olen saanut psykoterapiasta, sekä siitä että olen kiinnittänyt huomiota terveelliseen elämäntapaan (riittävä nukkuminen, ruokavalio ja liikunta). Nuo olivat asioita jotka olivat kaikki aika laiminlyötyjä kun sairastuin, sillä vain opiskelin 24/7.
Tämän diagnoosin nimi on aika hurja ja monillä ihmisillä on vähän virheellisiä ja pelokkaita käsityksiä tästä. Itse en ole ollut ikinä väkivaltainen tai agressiivinen, mikä on ihmisten ensimmäisiä kysymyksiä jos kerron tästä. Ainoastaan läheisimmät ystäväni ja perheeni tietävät tästä ja muuten lähipiirini luulee minua enemmän tai vähemmän normaaliksi ihmiseksi. Muita samalla diagnoosilla varustettuja en ole tavannut, tai sitten kukaan ei ole vain kertonut siitä. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla enemmän muiden tilanteista ja sairastumisesta.
Olen nyt vihdoin vuosia sairastumiseni jälkeen pääsemässä jälleen kiinni opiskeluun (tosin kevennetysti) ja osa-aikaisia töitäkin olen tehnyt. Pyrin pitämään stressitasoni mahdollisimman alhaisena kaikilla elämäni osa-alueilla. Mitään lääkitystä minulla ei ole tällä hetkellä (lääkärin määräyksestä), mutta aktiivinen hoitokontakti on ja jos psykoosioireita ilmenee, niin otetaan siihen joku kuuriluontoinen lääkitys. Viimeisestä psykoosijaksosta on reilu pari vuotta ja olen varovaisen toiveikas tulevaisuuden suhteen :)
En ole kertaakaan syvemmin seurustellut. Treffeilläkyllä kahdesti. Nykyisin kylmään tunteeni mitätulee naisiin ja lapsiin
Minulla todettiin 2000 ennen varusmiespalvelustani F29 psykoosi NAS ja konsultaatioryhmän keslustelujen ja haastattelujen, erillisen psykologin NES- patteriston haastattelun jälkeen puutteita primääritson kognitiivisissa taidoissa. 2001 sain F21 diagnoosin psykoosipiirteinen persoonallisuus.
Ajattelin palata tähän ketjuun, kun tämä aihe taas tuli mieleen. Minulle ei siis diagnosoitukaan tuota ja unohdin asian pitkäksi aikaa, nyt taas muistui jostain mieleen ja löysin tällaisen ketjun.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/8800644/psykoosipiirteinen-persoonallisu…
Onkohan tuossa ihan faktatietoa kyseisestä häiriöstä? Siis tunnistaako kukaan ppp kuvauksesta itsensä? Minuun tuo sopii melkein täysin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:02"]
Minkälainen biposta tulee, jos hän vähentää tai lisää lääkkeitä?
Miten tuo tähän liittyy? Mulla ei ole bipoa. Oli kyllä sekin diagnoosi, mutta se oli väärä ja otettiin pois.
Ap
Ne keksii kaikkea uutta ja kokeilet uusia lääkkeitä ja uskot niitä. Koko psykologia on ihan keksitty tieteenhaara ja sillä ei ole mitään perustetta. Silkkaa paskaa.
Olet normaali terve ihminen. Toki jos haluat leikkiä sairasta ja tykkäät että maailma pyörii sinun nenäsi ympärillä niin jatka leikkiäsi ja syö nappejasi.
Varmasti vaikutusta on myös sillä tuella mitä saat. Ei tarvitse tehdä töitä.
Ylläoleva kirjoittaja on selvästi jonkun diagnoosin tarpeessa.
Mitä luulette, olisiko lääkäri vain laittanut tuon diagnoosin, jos minulla oikeasti olisi se? Pistin vastaan, kun tuosta puhuttiin ja sanoin, ettei minulla ole sitä. Sitä ei sitten laitettu mihinkään. Jäin vain miettimään, että oliko lääkäri sitten itsekään varma tuosta, kun kuunteli mun mielipidettä asiaan? Vai ajattelikohan, että kyseessä ei ole sellainen "tärkeä" diagnoosi, jota välttämättä tarvii edes minnekään laittaa ylös ja antoi sitten periksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin palata tähän ketjuun, kun tämä aihe taas tuli mieleen. Minulle ei siis diagnosoitukaan tuota ja unohdin asian pitkäksi aikaa, nyt taas muistui jostain mieleen ja löysin tällaisen ketjun.
Onkohan tuossa ihan faktatietoa kyseisestä häiriöstä? Siis tunnistaako kukaan ppp kuvauksesta itsensä? Minuun tuo sopii melkein täysin.
Ap
Tunnistan kuvauksesta yhden entisen tuttavani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tunnistan kuvauksesta yhden entisen tuttavani.
Kysyinkin tunnistaako kukaan itsensä. Tuttavana et varmaan tunne ihmistä kovin hyvin ja et voi tehdä muuta kuin omia oletuksia.
Ap
Että mua korpeaa nämä, jotka ovat katsoneet yhden psykiatriaa koskevan youtube-dokumentin ja diagnosoivat keittiöpsykan kokemuksella kaikki sairastuneet psykiatrian aivopesemiksi laiskoiksi loisiksi. Jos asia olisi niin niin miksi kukaan sairastunut feikkaisi itselleen veitsiarpia, osastohoitoa, pieleenmenneitä ihmissuhteita, lääkityksiä sivuvaikutuksineen ja ansionmenetystä ihan vain, jotta saisi diagnoosin varjolla loikoilla kotona tietoisena siitä, että tämän kaiken ihanuuden elämään toi erityiseksi tekevä lääkärin keksimä nimittäjä.
Totta kai psykiatriassa on mukana hyötymistarkoituksessa alaa ja potilaita kuppaavia opportunisteja, joilla ei pitäisi valkoista takkia ollakaan vaan valkoiset seinät ympärillä. Niinhän on joka alalla varsinkin positioissa, joissa vaikutetaan suoraan ihmisten elämiin ja hyvinvointiin. Potilaan riippuvuus on psykopaatin vallanhimon ihana oikeutus.
En vain mitenkään voi uskoa, että koko ala olisi sairas. Jos niin kerran on niin miksi se on auttanut monia tuntemiani ihmisiä takaisin elämään sairausjaksojen jälkeen? Suoraan sanottuna ajatus siitä, että psykiatria olisi kokonaisuudessaan huuhaata on mustavalkoinen ja siten lapsellinen. Psykiatria on tiedettä niin kauan kuin se toteuttaa tieteen metodeja eli sen luomat teoriat voi asettaa kyseenalaiseksi, todentaa, kumota tai niitä voi kehittää. Sekin on tervettä, että potilas kyseenalaistaa jopa ammattilaisen diagnoosin ja sen perusteet. Oikeamielinen lääkäri on tällöin tyytyväinen, että potilaasta löytyy tervettä skeptisyyttä ja ammattitaitoinen lääkäri saa perustella miksi. Jos sen sijaan lääkäri syöttää vain käskyjä ja lääkkeitä kannattaa vaihtaa lääkäriä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:16"]
Ei tuollainen käy, että on liian sairas töihin mutta liian terve hoidettavaksi kuntoon. Kusetusta.
[/quote]
Provo. Sanoinhan juuri, että olen menossa psykoterapiaan. Ei ne lääkkeet ole ainut hoito ja sitäpaitsi ne ei hoida mitään, poistaa vaan oireet.
Ap
[/quote]
Mutta mun tapauksessa ei ole enää mitään sellaisia oireita jota niillä täytyisi poistaa.
Ap