Omaisuuden ositus avioerossa? Neuvoja, kiitos!
On yhteinen okt, josta lainaa jäljellä noin satatuhatta. Kuukausierä ollut nyt 1000€. Jos talo jäisi minulle, onko realistista, että saisin maksaa vain 800€ kuussa? Kuka sen talon arvon määrittelee vai joudunko maksamaan puolisolle hänen osuutensa JO maksetuista lainanlyhennyksistä. Meillä siis enemmän kuin puolet lainasta maksettu. Entä kk-erä? Pitääkö ottaa pankista lisää lainaa, että saan maksettua puolison pois? Siis ositetaanko se omaisuus kerralla eron yhteydessä ja maksan pankkilainalla hänet pois heti vai onko mahdollista maksaa toiselle esim. 200€ kuussa? Jos maksan yksin talolainaa, niin onko yleensä mahdollista saada remonttilainaa lisäksi, jos jotain menee rikki tai uusittavaksi? Toki myös talon myynti on mahdollinen. Nyt on niin surkea aika myydä, että miten me sitten käytännössä mitään jaetaan, jos molemmat maksaa vuokraa muualle ja myyntiaika vaikka vuosi?
Kommentit (40)
Niin on käynyt monille. Erotilanteessa myydään talo. Ja molemmille jää silti velkaa.
Ei välttämättä kannata lunastaa osuutta pois. Silloin tappio jää vain lunastajalle
Huom: kaikki vastaukset näkyvät perustuvan siihen oletukseen, että talo on ainoa omaisuutenne. Onko näin, vai onko teillä lisäksi autoja, osakkeita, säästöjä, mökkiä jne jne arvokasta? Nekin otetaan luonnollisesti osituksessa huomioon.
En usko että enää saat tuon lainan päälle remonttilainaa. Jos talon ostohinta on ollut noin 232 tonnia (varainsiirtoveroa ei huomioida), niin sen arvo lienee nyt luokkaa 210-220 tonnia. Sulla olisi jo ennestään lainaa se noin 160 tuhatta, ja sen realistinen kk-erä pitää olla luokkaa 900e + siihen mainitsemasi pankin vaatima vakuutus 100e. Ei sulla maksuvara riitä enää mihinkään remonttilainaan.
Ps: mistä aloittaja luulet niiden asuntoloukkujen tulevan? Juuri noista tilanteista, kun talo pitäisi saada eron myötä myytyä, ja siitä ei enää saakaan ostohintaa... Olkaa kuitenkin tyytyväisiä että teillä on lainasta puolet maksettu. Varmasti saatte talosta myynnissä ainakin sen verran, ettei lainaa jää enää jäljelle.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:15"] Helppoa varmaan myydä, jos käy kaupaksi! Täällä lähellä on ollut vastaava talo myynnissä nyt yli vuoden, alussa pyysivät reilusti yli 250t € ja nyt enää 220t €. Olem jutellut omistajien kanssa, jotka maksoivat 7 vuotta sitten 249t € ja ovat tehneet remonttia lähes 40t eurolla. Surkea hetki myydä siis. Mieluiten panisin myyntiin, mutta ei kyllä alle 220t € missään nimessä. -ap
[/quote]
Mikähän paikkakunta kyseessä? Joku vakavien rekennemuutosten alla oleva muuttotappiokunta? Tuo on kyllä harvinaista että ei saisi edes omiaan pois (remonttia huomioimatta). Onkohan tullut maksettua ylihintaa ostaessa? Vaikka tilastokeskus on vuosia raportoinut realihinan laskua, niin eurohinnat ovat kuitenkin pikkusen nousseet.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:47"]
Huom: kaikki vastaukset näkyvät perustuvan siihen oletukseen, että talo on ainoa omaisuutenne.
[/quote]
No sama kävi mielessä, mutta avauksessa ap kysyi vain talosta. Myhemmässä viestissä selviää että ap:lla on myös auto. Henkilötasolla pitää tietysti osituksessa huomioida kaikki henkilön omaisuus ja myös velat ja niistää lasketaan netto-omauisuus, joka tasataan osituksessa. Se pitää muistaa että jos omaisuus jää minuukselle, niin se miinusosuus jää omaan piikkiin, osituksessa toisen osuus voi painua vain nollaan, ei sen alle.
Ihan oikea talon arvo laskettiin ja mun ja siskon elareita ei tarvinnut isän enää maksaa. Äiti joutui antamaan hiukan isälle rahaa. Isä oli kuitenkin johtaja siihen aikaan niin ei kait ne elarit ihan pienet olleet. Talo on itse rakennettu ja siihen aikaan oli Keravalla halpaa tonttia.
Ihann virallisesti asia on hoidettu ja kukaan ei hyötynyt mitään. Paitsi että lapset ja äiti saatiin jäädä asumaan ok-taloon. Isä oli muutenkin aina poissa kotoota niin ei erokaan tuntunut missään.
Erossa yleensä jompikumpi pitää sen ok-talon.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:21"]
Entäs vuokraaminen? Onkohan se mahdollinen? Että saisitte lainan kk-erän verran vuokraa ja itse asuu muualla?
[/quote]
Vuoratulo katsotaan verotettavaksi pääomatuloksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:15"]Helppoa varmaan myydä, jos käy kaupaksi! Täällä lähellä on ollut vastaava talo myynnissä nyt yli vuoden, alussa pyysivät reilusti yli 250t € ja nyt enää 220t €. Olem jutellut omistajien kanssa, jotka maksoivat 7 vuotta sitten 249t € ja ovat tehneet remonttia lähes 40t eurolla. Surkea hetki myydä siis. Mieluiten panisin myyntiin, mutta ei kyllä alle 220t € missään nimessä. -ap
[/quote]
Jos talokauppa on alueela jäissä ja talon todellisen arvon määritteleminen siksi vaikeaa, niin miten pääsette sopuun talon arvosta? Ositusta tehdessä pariskunnalla on yleensä pulaa yhteisymmäryksetä ja yhteistyökyky on tipotiessä. Ehkä kannattaa ainakin ensin myydä, jos kauppaa ei tule, niin siitä tiedätte että talon arvo on ainakin vähemmän mitä pyysitte.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:15"] Helppoa varmaan myydä, jos käy kaupaksi! Täällä lähellä on ollut vastaava talo myynnissä nyt yli vuoden, alussa pyysivät reilusti yli 250t € ja nyt enää 220t €. Olem jutellut omistajien kanssa, jotka maksoivat 7 vuotta sitten 249t € ja ovat tehneet remonttia lähes 40t eurolla. Surkea hetki myydä siis. Mieluiten panisin myyntiin, mutta ei kyllä alle 220t € missään nimessä. -ap
[/quote]
Mikähän paikkakunta kyseessä? Joku vakavien rekennemuutosten alla oleva muuttotappiokunta? Tuo on kyllä harvinaista että ei saisi edes omiaan pois (remonttia huomioimatta). Onkohan tullut maksettua ylihintaa ostaessa? Vaikka tilastokeskus on vuosia raportoinut realihinan laskua, niin eurohinnat ovat kuitenkin pikkusen nousseet.
[/quote]
Kuinka niin? Me ostettiin Vantaalta 25 vuotta vanha talo vuonna 2008 ja maksettiin 220 tonnia. Eron jälkeen v. 2014 talosta sai 209 tonnia. Talo ikääntyy ja meilläkin se olisi ollut pintaremontin tarpeessa. Kylpyhuone ja katto ehdittiin uusia siellä asuessamme. Ei arvo pysy, kun talo vanhenee ja on remonttitarpeita. Tämä vaan huomiona. Aika monet, jotka eronneet tuttavapiirissä, ovat saman kokeneet, että ei saa omiaan takaisin. Lisäksi myyntiajat ovat pitkiä. Meidänkin taloa myytiin 8 kuukautta eron jälkeen. Kaksi pariskuntaa oli kiinnostuneita heti alussa, eikä kumpikaan saanut lainaa! Ei ollut säästöjä heillä tarpeeksi, kun ei enää pankit anna niin helposti asuntolainoja koko kauppahinnalle. Toinen pari sanoi, että heiltä oli pyydetty laittamaan 40-50000 omaa rahaa. Aika paljon minusta. Ei kannata erota, tulee kalliiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:47"]
Huom: kaikki vastaukset näkyvät perustuvan siihen oletukseen, että talo on ainoa omaisuutenne.
[/quote]
No sama kävi mielessä, mutta avauksessa ap kysyi vain talosta. Myhemmässä viestissä selviää että ap:lla on myös auto. Henkilötasolla pitää tietysti osituksessa huomioida kaikki henkilön omaisuus ja myös velat ja niistää lasketaan netto-omauisuus, joka tasataan osituksessa. Se pitää muistaa että jos omaisuus jää minuukselle, niin se miinusosuus jää omaan piikkiin, osituksessa toisen osuus voi painua vain nollaan, ei sen alle.
[/quote]
Meillä on molemmilla autot ja kumpikin pitää omansa. Ei ole mökkiä, venettä tai osakkeita, ei edes säästöjä. Remonttilainaa pari tonnia. Käytännössä jaettavaa on vain talo ja irtaimisto.
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:17"]Jos on lapsia niin elatusmaksut voi maksaa pois sillä talon puoliskolla. Noin mun isä teki aikanaan eli äiti maksoi sille vielä 30 000 mk ja isän ei tarvinnut maksaa ollenkaan elatusmaksuja. Tästä aikaa yli 30 vuotta. Et tietenkään saa omistaa yksin sitä osuutta mikä on jo maksettu pois vaan puolet kuuluu sun puolisollesi. [/quote] Oho, olipa reilu iskä. Tai halpa talo! Jos talon arvo olis vaikka 230 000 (kuten ap:lla saattaisi olla), niin iskä antaisi elatusmaksuja 115 000€. Se on kyllä aika paljon. Monikohan mies normaalisti maksaisi tuollaisia elareita, minä vaan kysyn...
[/quote]
Mun mies maksaa kolmesta lapsesta 900e/kk yhteensä. ELi vuodessa 10800e. Eli laske siitä paljonko kymmenessä vuodessa tulee maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:47"] Huom: kaikki vastaukset näkyvät perustuvan siihen oletukseen, että talo on ainoa omaisuutenne. [/quote] No sama kävi mielessä, mutta avauksessa ap kysyi vain talosta. Myhemmässä viestissä selviää että ap:lla on myös auto. Henkilötasolla pitää tietysti osituksessa huomioida kaikki henkilön omaisuus ja myös velat ja niistää lasketaan netto-omauisuus, joka tasataan osituksessa. Se pitää muistaa että jos omaisuus jää minuukselle, niin se miinusosuus jää omaan piikkiin, osituksessa toisen osuus voi painua vain nollaan, ei sen alle. [/quote] Meillä on molemmilla autot ja kumpikin pitää omansa. Ei ole mökkiä, venettä tai osakkeita, ei edes säästöjä. Remonttilainaa pari tonnia. Käytännössä jaettavaa on vain talo ja irtaimisto. -ap
[/quote]
Sittenhän kysymys on vain siitä, että
a) minä arvoinen talo on nyt
b) onko sinulla (tai miehellä) varaa lunastaa puolikas toiselta.
Suosittelen että kutsutte käymään esim. 3 kiinteistönvälittäjää, joille sanotte että aiotte laittaa talon myyntiin. Kerrotte rehellisesti että olette eroamassa, ja talo pitäisi saada suht pikaisesti kaupassa. Näin välittäjät eivät laita hinta-arvioonsa "unelmalisää". Niistä kolmesta arviosta saatte sitten keskimääräisen arvion siitä, paljonko talosta myydessä saisi. Jos molemmat teistä suostuvat, niin toinen lunastaa talon kyseiseen hintaan (edellyttäen että kohta b täyttyy, ja hän saa lainaa).
Jos ette pääse keskenänne sopuun talon lunastushinnasta, laitatte sen myyntiin ja myytte sillä hinnalla mitä siitä saatte. Huomioikaa kuitenkin että tällöin joudutte maksamaan talosta välityspalkkion (oletan, ettei oma osaaminen riitä myymään vaan käyttäisitte välittäjää). Eli tuossa aiemmassa lunastushinnassa voi huomioida vähän hinnan alennusta, kun säästätte välittäjän palkkion ja vaivaa. Ts. jos välittäjien keskiarvo-arvio on että talon voi myydä 220 tonnilla, käyttäisin teidän välisenä hintana esim. 205 tonnia, koska siinä on arvioitu säästyvä välittäjän palkkio sekä vielä vähän tinkivaraa hinnalle.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:17"]Jos on lapsia niin elatusmaksut voi maksaa pois sillä talon puoliskolla. Noin mun isä teki aikanaan eli äiti maksoi sille vielä 30 000 mk ja isän ei tarvinnut maksaa ollenkaan elatusmaksuja. Tästä aikaa yli 30 vuotta. Et tietenkään saa omistaa yksin sitä osuutta mikä on jo maksettu pois vaan puolet kuuluu sun puolisollesi. [/quote] Oho, olipa reilu iskä. Tai halpa talo! Jos talon arvo olis vaikka 230 000 (kuten ap:lla saattaisi olla), niin iskä antaisi elatusmaksuja 115 000€. Se on kyllä aika paljon. Monikohan mies normaalisti maksaisi tuollaisia elareita, minä vaan kysyn...
[/quote]
Mun mies maksaa kolmesta lapsesta 900e/kk yhteensä. ELi vuodessa 10800e. Eli laske siitä paljonko kymmenessä vuodessa tulee maksamaan.
[/quote]
Aika isot elarit sulla! Mä saan vain 330 € kuussa. Ei sillä, että olis exällä varaakaan maksaa enemmän. Kerrostalo-osakkeen ostoon ajattelin käyttää omaisuuden osituksesta saadut rahat, mut ei ne mihinkään riitä :(
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
En kadehdi. Tuo 900 on todella, todella iso summa. Tod.näk. lapset eivät tapaa siis isäänsä ollenkaan, koska elareista vähennetään sen mukaan, mitä lapset viettävät etävanhemman luona. Elatustuki on jotain 150€ per lapsi. Elatusmaksut siis tämän verran tai tästä ylöspäin, jos lapset vain toisen vanhemman luona. Meillä on yhteishuoltajuus, eikä kumpikaan maksa elatusmaksuja. Ja olen tyytyväinen tähän. Yhteistä kotia ei kannata missään nimessä myydä, jos on lapsia. Lapsen ei kannata heti totutella moneen uuteen kotiin. Jos on mahdollista säilyttää elämässä tuttu koti ja koulu/hoitopaikka, niin ehdottomasti kannattaa. Raha on yksi asia ja hyvinvointi toinen. Neuvottelu pankin kanssa lainaehdoista kannattaa!
Onhan se paljon, jos jää yhdelle ihmiselle lainaa vaikka 160 000€. Ja kun talo ikääntyy, alkaa tulla lisää remonttia.
Huomio myös, että ostaessasi miehesi osuuden, joudut maksamaan varainsiirtoveron hänen osastaan. Talon ostaessanne olet maksanut sen vain omasta puolikkaastasi, olettaen että talo on puoliksi molempien nimissä. Mikäli varasi riittävät, on varmasti kannattavampaa lunastaa toinen ulos kuin myydä huonolla hinnalla ja ostaa uusi asunto kalliimmalla ja maksaa siitäkin varainsiirtovero.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 13:25"]Huomio myös, että ostaessasi miehesi osuuden, joudut maksamaan varainsiirtoveron hänen osastaan. Talon ostaessanne olet maksanut sen vain omasta puolikkaastasi, olettaen että talo on puoliksi molempien nimissä. Mikäli varasi riittävät, on varmasti kannattavampaa lunastaa toinen ulos kuin myydä huonolla hinnalla ja ostaa uusi asunto kalliimmalla ja maksaa siitäkin varainsiirtovero.
[/quote]
En ole koskaan kuvitellut naisena asuvani ilman miestä omakotitalossa. Eli varmastikaan en tulisi ostamaan uutta taloa, jos muutan tästä kodista pois. Kerros- tai rivitalo-osake on mahdollinen. Mies ei suostu jäämään tähän, joten minä mietin nyt sitä vaihtoehtoa, että onko mahdollinen taloudellisesti minulle. Pitääkö minun siis maksaa uudestaan varainsiirtovero, jos jään tähän taloon?
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:47"]
[/quote]
[/quote]
En tajua. Miten voi jäädä miinukselle? Ja toinen nollille?
-ap
Varainsiirtovero on 4%. Paitsi osakkeissa vain 1,4%. Mieti siitä, mikä kannattaa! Jos myytte, saattaa välityspalkkio olla 4%. Paljon rahaa hukkaan.
Itselleni mies lahjoitti osituksessa jo maksamansa asuntolainan osuuden ja minä otin asunnon ja pankkilainan omiin nimiini. Avioero on peruttu, mutta asunto on minun. Mies maksaa nyt kuitenkin 1/2 asumiskustannuksistani kuukausittain. Hyvä diili minun kannaltani katsottuna. Luonnollisesti avioehto on myös tehty ennen avioeron perumista.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:17"]Jos on lapsia niin elatusmaksut voi maksaa pois sillä talon puoliskolla. Noin mun isä teki aikanaan eli äiti maksoi sille vielä 30 000 mk ja isän ei tarvinnut maksaa ollenkaan elatusmaksuja. Tästä aikaa yli 30 vuotta.
Et tietenkään saa omistaa yksin sitä osuutta mikä on jo maksettu pois vaan puolet kuuluu sun puolisollesi.
[/quote]
Oho, olipa reilu iskä. Tai halpa talo! Jos talon arvo olis vaikka 230 000 (kuten ap:lla saattaisi olla), niin iskä antaisi elatusmaksuja 115 000€. Se on kyllä aika paljon. Monikohan mies normaalisti maksaisi tuollaisia elareita, minä vaan kysyn...