Miten kukaan uskaltaa kuljettaa lasta pyörän tarakalla lastenistuimessa?
Tämä ei ole v-uilua, mutta en kehtaa kysyä suoraan keltaan koska se kuulostaisi suoraan arvostelulta.
Mutta siis miten kukaan uskaltaa? Polkupyörän tarakka on korkealla tiestä. Pyörällä mennään kovaa, alamäkeen vauhtia tulee helposti 50 km/h huonolla mummopyörälläkin. Jos pyörällä kaatuu, lapsen pää osuu maahan kovalla vauhdilla suuressa kaaressa. Aikuisen polkijan oma pää ei pienemmissä kaatumisissa ole vaarassa koska jalat ehtii saada maahan, mutta se lapsi on sidottu tuoliin.
Joo, pyörällä ei optimitilanteessa kaadu. Eikä hyvä pyöräkuski kaadu omasta syystään. Kuitenkin itsekin menen yli 1000km vuodessa pyörällä, ja olen kaatunut viimeisen vuoden aikana. Syynä se, että piti tehdä äkkijarrutus arvaamattomasti käyttäytyneen auton takia ja asfaltin päällä oli soraa jonka takia renkaat ei pitäneet.
Ja sitten jos ajaa niin hiljaa että ei voi käydä näin, pyörällä ajo on todella raskasta ja hankalaa. Lapsi tarakalla painaa kumminkin sen verran, että kaatuminen on heti todennäköisempää.
Tälläistä vaan mietiskelin.
Kommentit (27)
Alamäessä ei kyllä mennä 50km:h…. Ja pyörässä on jarrut, joten alamäetkin voi mennä niin hitaasti kuin haluaa..
Se tuolikin suojaa jonkun verran, eikä se lapsi irtoa tuolista. Jos kaatui sivuttain niin ei siinä lapsen pää osu mihinkään katuun. Sitä voi testailla vaikka pyörän ja tyhjän tuolin kanssa.
Järkevät vanhemmat osaavat ajella hiljalleen ja turvallisesti istuimen kanssa. Lapsi viihtyy siellä kun näkee hyvin ympärilleen.
Jaa, eipä ollut ennen edes turvaistuimia...
Peräkärry on hyvä ratkaisu! Mutta pyörän turvaistuimessakin on lapsi kulkenut. Lapselle luonnollisestikin kypärä päähän, hyvä istuin suojaa kyllä kaatumistilanteessa sivuilta. Ja mikään pakkohan ei ole ajaa lujaa.
Mummi haki minut usein kesäisin pyörällä koulusta ja päiväkodista. Oli kiva istua mummin tarakalla kun köröteltiin mummolaan. Hyviä muistoja :).
Sellainen joka ei keuli kuin ykää karkuun kaasuttava Derbi-jonne.
Ap on siis kyllä itsekin aikanaan istunut pyörän turvaistuimessa ja lapsellehan se oli kivaa.
Eihän mikään kypärä tai tuoli voi kokonaan vaimentaa iskua jos lapsen pää iskee maahan 1,5m korkeudesta. Se äkkipysäys aivoille tulee kuitenkin, vaikka ei kallo mene rikki.
Omat on kulkeneet vain peräkärryssä.
Vierailija kirjoitti:
En ole harrastanut sitä koska kauppareissuille mentiin autolla, samoin päiväkotiin. Minä (isä) kuljin julkisilla tai pyörällä töihin että emäntä sai hoitaa ne pennun viemiset autolla. Sitten kun ikää oli yli 5 niin tietenkin ajoi itse omalla pyörällä.
Sanoisin että se on kumminkin turvallisempi kuin ne polkupyöräperäkärryt.
Miksi ihmeessä olisi turvallisempi kuin peräkärry? Kärryssä ei kaadu korkealta vaikka se kaatuisikin, lisäksi on turvavyö ja kypärä ja kärryn kanssa varmaan helpompi ajaakin kun paino on tasaisesti takana. Lisäksi kärryjä käyttävät ystävät ovat kertoneet, että milloinkaan muulloin eivät autoilijat anna yhtä paljon tilaa ja huomioi pyöräilijää kuin silloin, kun on tuollainen peräkärry matkassa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, eipä ollut ennen edes turvaistuimia...
Meillä oli aikanaan kasarilla siskoa varten sellainen turvaistuin, jonka sai roikkumaan ohjaustankoon. Niin sitä mentiin sisko edessä, äiti polkemassa ja itse tarakalla istumassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on siis kyllä itsekin aikanaan istunut pyörän turvaistuimessa ja lapsellehan se oli kivaa.
Eihän mikään kypärä tai tuoli voi kokonaan vaimentaa iskua jos lapsen pää iskee maahan 1,5m korkeudesta. Se äkkipysäys aivoille tulee kuitenkin, vaikka ei kallo mene rikki.
Mutta mikä on se tilanne jossa se pää oikeasti todella nopeasti iskee yli 1,5 m korkeudesta maahan? Toki jos kuorma-auto ajaa päälle 100km/h, mutta silloin käy huonosti vaikka olisi jalankulkijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole harrastanut sitä koska kauppareissuille mentiin autolla, samoin päiväkotiin. Minä (isä) kuljin julkisilla tai pyörällä töihin että emäntä sai hoitaa ne pennun viemiset autolla. Sitten kun ikää oli yli 5 niin tietenkin ajoi itse omalla pyörällä.
Miksi ihmeessä olisi turvallisempi kuin peräkärry? Kärryssä ei kaadu korkealta vaikka se kaatuisikin, lisäksi on turvavyö ja kypärä ja kärryn kanssa varmaan helpompi ajaakin kun paino on tasaisesti takana. Lisäksi kärryjä käyttävät ystävät ovat kertoneet, että milloinkaan muulloin eivät autoilijat anna yhtä paljon tilaa ja huomioi pyöräilijää kuin silloin, kun on tuollainen peräkärry matkassa.
Mun käsittääkseni se pyöräkärryn vetoaisa on vielä nivelletty niin, ettei kärry kaadu, vaikka pyörä kaatuisi.
Ihminen, joka ei pelkää poistua kotoa.
Peräkärry hyvä voi kotiin tuoda sammuneen miehenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni se pyöräkärryn vetoaisa on vielä nivelletty niin, ettei kärry kaadu, vaikka pyörä kaatuisi.
Näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä on se tilanne jossa se pää oikeasti todella nopeasti iskee yli 1,5 m korkeudesta maahan? Toki jos kuorma-auto ajaa päälle 100km/h, mutta silloin käy huonosti vaikka olisi jalankulkijana.
Mikä tahansa tilanne, jossa pyörä menee nurin. Vastaa tilannetta, että aikuinen ihminen kaatuisi maahan suorin vartaloin. Ja huomaa, että niin ei oikeasti koskaan käy, koska ihminen osaa taivuttaa vartaloaan ja pehmentää iskua, ja lopussa vielä pystyy ottamaan vastaan käsivarsilla.
Sehän tuossa niin pelottavan näköistä onkin. Vaikka polkupyörä menisi paikoiltaan nurin, lapsen päähän kohdistuu erittäin voimakas kiihtyvyys.
Helposti. Ei sillä pyörällä ole mikään pakko kaahailla. Ja lapsi nyt voi satuttaa päänsä vaikka kävelisi aina kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa tilanne, jossa pyörä menee nurin. Vastaa tilannetta, että aikuinen ihminen kaatuisi maahan suorin vartaloin. Ja huomaa, että niin ei oikeasti koskaan käy, koska ihminen osaa taivuttaa vartaloaan ja pehmentää iskua, ja lopussa vielä pystyy ottamaan vastaan käsivarsilla.
Sehän tuossa niin pelottavan näköistä onkin. Vaikka polkupyörä menisi paikoiltaan nurin, lapsen päähän kohdistuu erittäin voimakas kiihtyvyys.
Jaa, että mitä :D:D Lapsella on tietysti kypärä päässään. Eikä se pää mihinkään kiihdy.
Ihmettelen aina samaa, vaikka itse kuljetin lastani lastenistuimessa tarakalla, kun hän oli pieni.
Hysteria on sairaus. Siihen on saatavilla apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan ikinä uskaltaa ajaa autolla? Siinä vasta kiihtyvyyttä tuleekin, jos törmää toiseen autoon.