Isoisäni kieltäytyi taistelemasta valkoisten tai punaisten riveissä.
Menetti siksi henkensä, koska kieltäytyi valitsemasta puolta taistelussa, jossa ei ollut enää kyse mistään isänmaan puolustamisesta. Siinä pohtimista niille, jotka ihmettelevät miksi joku haluaa paeta kotimaastaan sen vuoksi, että käsketään lähtiä sotimaan. Tilanne kun on juuri tuollainen: kenen riveissä sodit, kenen käskystä ja minkä puolesta?
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 13:49"]
Antti Tuuri kertoi yhdessä kirjassaan karmivan ja kauhean tarinan...miehestä Pohjanmaalta, ja hänet otettiin väkisin mukaan kansalaissodan pyörteisiin. Tämä mies oli tullut Amerikasta takaisin, hänet pakotettiin kuljettamaan ruumiita kun kieltäytyi aseista. Kirjan nimi on Kylmän kyytimies. Tarinan mies selviytyi kotiansa kaiken hirveyden keskeltä. Tämän päähenkilön periaate tekee kovan vaikutuksen.
[/quote]Se oli fiktiota.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 11:41"]Menetti siksi henkensä, koska kieltäytyi valitsemasta puolta taistelussa, jossa ei ollut enää kyse mistään isänmaan puolustamisesta. Siinä pohtimista niille, jotka ihmettelevät miksi joku haluaa paeta kotimaastaan sen vuoksi, että käsketään lähtiä sotimaan. Tilanne kun on juuri tuollainen: kenen riveissä sodit, kenen käskystä ja minkä puolesta?
[/quote]
Suomen armeijan kutsunnat koskivat 21-40 v. hyvämaineisia miehiä, sikäli aloitus hieman ontuu. Voiko Suomen armeijalle sanoa ei?? Sitähän minäkin.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:06"] [quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:59"]Mun isoisä meni metsään piiloon vuonna 1918. Oli torpan poika, uskovainen mies, joka ei voinut asettua kummankaan puolelle. Tuleva isoäitini vei hänelle ruokaa metsään, ison tilallisen ainoa lapsi. Ja jso ihmettelet ikää, niin tää oli äidin puolelta. Toinen isoisä oli jo liian vanha sotimaan, syntynyt vuonna 1872. Itse synnyb 1960-luvulla. [/quote] Minkä ikäinen isä sulla on, tai siis se vanhempi, kumman isä tuo 1872 syntynyt oli? [/quote] Isoisäni syntyi vuonna 1872, ja hänen poikansa, isäni, vuonna 1914. Äitini isä syntyi vuonna 1892. Isäni säilyi siis talvisodasta ja jatkosodasta hengissä (armeijan ja kertaukset käynyt mies), ainoana fyysisesti vahingoittumana 4 pojasta. Yksi kaatui, kaksi invalidisoi [/quote] Pappasi siis teki isäsi 42 vuotiaana ja Isäsi sinut 51 vuotiaana??? Melkoisen harvinaisia tapauksia tuohon maailman aikaan. Minun pappani oli sinun Pappaasi 47 vuotta nuorempi ja silti minä olen sinua useamman vuoden vanhempi, että näin.
[/quote]Tuohon maailman aikaan nämä nimenolmaan eivät olleet harvinaisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:06"] [quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:59"]Mun isoisä meni metsään piiloon vuonna 1918. Oli torpan poika, uskovainen mies, joka ei voinut asettua kummankaan puolelle. Tuleva isoäitini vei hänelle ruokaa metsään, ison tilallisen ainoa lapsi. Ja jso ihmettelet ikää, niin tää oli äidin puolelta. Toinen isoisä oli jo liian vanha sotimaan, syntynyt vuonna 1872. Itse synnyb 1960-luvulla. [/quote] Minkä ikäinen isä sulla on, tai siis se vanhempi, kumman isä tuo 1872 syntynyt oli? [/quote] Isoisäni syntyi vuonna 1872, ja hänen poikansa, isäni, vuonna 1914. Äitini isä syntyi vuonna 1892. Isäni säilyi siis talvisodasta ja jatkosodasta hengissä (armeijan ja kertaukset käynyt mies), ainoana fyysisesti vahingoittumana 4 pojasta. Yksi kaatui, kaksi invalidisoi [/quote] Pappasi siis teki isäsi 42 vuotiaana ja Isäsi sinut 51 vuotiaana??? Melkoisen harvinaisia tapauksia tuohon maailman aikaan. Minun pappani oli sinun Pappaasi 47 vuotta nuorempi ja silti minä olen sinua useamman vuoden vanhempi, että näin.
[/quote]
"suuret ikäluokat" ei taida kaikille kertoa aivan kaikkea. Jos jälkikasvua pukkaa kymmenenkin verran, niin siinä menee semmoiset 20-30 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 11:41"]Menetti siksi henkensä, koska kieltäytyi valitsemasta puolta taistelussa, jossa ei ollut enää kyse mistään isänmaan puolustamisesta. Siinä pohtimista niille, jotka ihmettelevät miksi joku haluaa paeta kotimaastaan sen vuoksi, että käsketään lähtiä sotimaan. Tilanne kun on juuri tuollainen: kenen riveissä sodit, kenen käskystä ja minkä puolesta? [/quote] Suomen armeijan kutsunnat koskivat 21-40 v. hyvämaineisia miehiä, sikäli aloitus hieman ontuu. Voiko Suomen armeijalle sanoa ei?? Sitähän minäkin.
[/quote]
Siis tä? Värväsikö Suomen armeija miehiä kansalaissotaan?
Eikö kansalaissota ollut kuitenkin hieman epävirallisempaa meininkiä? Oma isoisäni ei kuulunut punasiin eikä valkoisiin, vaikka kummaltakin puolelta oli painostuttu liittymään. Enkä siis ole aloittaja.
Onneksi nyt on rauhanaika ! Mutta ihailtavaa rohkeutta osoittivat punaiset , vaikka hävisivätkin sodan ! Heidän rohkeutensa ansiosta Suomi on myös osittain tasa-arvoinen maa elää ja työskennellä ! Ja siitä kiitos heille !
Parhaat yksilöt laittavat huutomerkin heti lauseen loppuun!
[/quote]
Just tuohon maailman aikaan oli erittäin yleistä, että nuorimmat lapset syntyivät 40-50-vuotiaille vanhemmille. Kun ei ollut sitä ehkäisyä, saattoi täyssisaruksilla olla hyvinkin 25 vuotta ikäeroa.
Mä olen 38, ja isäni serkku kaatui talvisodassa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 11:41"]Menetti siksi henkensä, koska kieltäytyi valitsemasta puolta taistelussa, jossa ei ollut enää kyse mistään isänmaan puolustamisesta. Siinä pohtimista niille, jotka ihmettelevät miksi joku haluaa paeta kotimaastaan sen vuoksi, että käsketään lähtiä sotimaan. Tilanne kun on juuri tuollainen: kenen riveissä sodit, kenen käskystä ja minkä puolesta? [/quote] Suomen armeijan kutsunnat koskivat 21-40 v. hyvämaineisia miehiä, sikäli aloitus hieman ontuu. Voiko Suomen armeijalle sanoa ei?? Sitähän minäkin.
[/quote]
Siis tä? Värväsikö Suomen armeija miehiä kansalaissotaan?
Eikö kansalaissota ollut kuitenkin hieman epävirallisempaa meininkiä? Oma isoisäni ei kuulunut punasiin eikä valkoisiin, vaikka kummaltakin puolelta oli painostuttu liittymään. Enkä siis ole aloittaja.
[/quote]
Ei ollut varsinaista Suomen armeijaa. Suojeluskunnat olivat vapaaehtoisia maanpuolustusjoukkoja, jotka olivat uskollisia hallitukselle. Ota huomioon, että Suomi oli julistautunut itsenäiseksi pari kuukautta aiemmin, ja venäläistä sotaväkeä oli edelleen maassa.
Juuri tuosta, että kaikki suvut eivät lisäännyt tasatahtia, seuraa erikoisuuksia. Mulla ja äidilläni esimerkiksi on yhteiset serkut, mitä monien on hankala käsittää.
Johtuu siitä, että veljeksistä vanhempi on nainut siskoksista nuoremman ja puolestaan tämä nuorempi veli on mennyt naimisiin tämän vanhemman veljensä vaimon siskon tyttären eli äitini kanssa. Eli veljekset ovat naineet toisen siskoksista sekä toisen siskoksen tyttären. Toinen siskoistahan on toisen siskon tyttären täti.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:42"]
[/quote]
Nyt kyllä olet kuutamolla ja pahasti ja alan epäillä, että olet vaan trollimielellä liikkeellä. Nimenomaan entisaikaanhan lapset tehtiin heti parikymppisinä ja mieluummin vielä sen alle ja kolmikymppinen ensisynnyttäjä oli äärimmäinen harvinaisuus. Nykyäänhän nelikymppinen ensisynnyttäjä ei ole laisinkaan harvinainen ja kolmikymppinen ihan normikauraa.
Ymmärräthän, että viime vuosisadan alussa syntyneiden eliniänodote oli alle 50 vuotta ja 1800 luvun puolella syntyneillä vieläkin vähemmän. Nykyäänhän se on yli 80 vuotta. 1800-luvulla syntyneet oli siis jo taattoiässä rapiat viiskymppisinä. Minä synnyin 50-luvulla ja yhdelläkään naapuruston lapsella ei ollut vanhempiinsa yli 30 vuotta ikäeroa, ei edes lähelle kolmeakymmentä vuotta.
Mä olen 40 vuotta, olen syntynyt 1975. Mun isä on syntynyt 1939 ja vaarini syntyi 1892. Hänen isänsä 1855.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 17:09"]
[/quote]
Just tuohon maailman aikaan oli erittäin yleistä, että nuorimmat lapset syntyivät 40-50-vuotiaille vanhemmille. Kun ei ollut sitä ehkäisyä, saattoi täyssisaruksilla olla hyvinkin 25 vuotta ikäeroa.
Mä olen 38, ja isäni serkku kaatui talvisodassa.
[/quote]
Juuri näin. Eikä ollut harvinaista ollenkaan, että äiti ja tytär olivat samaan aikaan raskaana. Äiti teki sisarusparven viimeisiä kun tytär odotti esikoistaan. Tuolloin naiset olivat huomattavan osan elämästään raskaana.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 17:23"]
Juuri tuosta, että kaikki suvut eivät lisäännyt tasatahtia, seuraa erikoisuuksia. Mulla ja äidilläni esimerkiksi on yhteiset serkut, mitä monien on hankala käsittää.
[/quote]No kerropas, miten tämä on mahdollista?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 17:03"]
Onneksi nyt on rauhanaika ! Mutta ihailtavaa rohkeutta osoittivat punaiset , vaikka hävisivätkin sodan ! Heidän rohkeutensa ansiosta Suomi on myös osittain tasa-arvoinen maa elää ja työskennellä ! Ja siitä kiitos heille !
Jep, puniikit aloittivat sodan!
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:27"]
Kirjallisuudella ja elokuvilla viittaat ilmeisesti Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -trilogiaan
[/quote]
Se on yksi monista. Vähän on fiktiota kirjoitettu valkoisten näkökulmasta. Tai punaisen terrorin uhrien.
[/quote]
No kerrotko tässä muita?
[/quote]
Kaarlo Valli: Liekeissä
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 17:26"]
[/quote]No kerropas, miten tämä on mahdollista?
[/quote]
Mitä tarkoitat? Luulin jo selittäneeni sen tyhjentävästi edellisessä kommentissa. Ks. alla lainaus aiemmasta kommentistani.
---
Johtuu siitä, että veljeksistä vanhempi on nainut siskoksista nuoremman ja puolestaan tämä nuorempi veli on mennyt naimisiin tämän vanhemman veljensä vaimon siskon tyttären eli äitini kanssa. Eli veljekset ovat naineet toisen siskoksista sekä toisen siskoksen tyttären. Toinen siskoistahan on toisen siskon tyttären täti.
---
[/quote]
Joo, meilläkin esimerkiksi äidilläni ja isäni isällä on neljä yhteistä serkkua. Äitini ja isäni eivät sentään kuitenkaan ole sukua toisilleen, vaan isäni isosetä oli naimisissa äitini tädin kanssa. Olivat suunnilleen saman ikäisiäkin
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 13:14"]
Valkoiset edustivat laillista esivaltaa. Punaterroristit olivat kapinallisia valtionvihollisia ja ryssän kätyreitä, oman aikansa Isis-taistelijoita.
[/quote]
Hyvin valkoisillekin olivat maittaneet korkeat virat ryssän hallinnossa ja jopa ryssän armeijassa. Lähin esimerkki oli valkoisten ylipäällikkö.
Hyvin vaikea olisi minunkaan ollut tuossa tilanteessa liittyä kummallekaan puolelle, jos olisin tiennyt, että läheisiä ystäviäni on toisella puolella ja saatan käytännössä joutua ampumaan heitä, jos liityn jompaankumpaan armeijaan. Tämähän oli ihan realistinen tilanne tuolloin etenkin niille, jotka eivät olleet leimallisesti ylimpien tai alimpien yhteiskuntaluokkien jäseniä.