Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömille lisää pakollisia haastetteluja

Vierailija
22.03.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12353302

Työttömille luvassa ennennäkemättömän runsasta yhteydenpitoa, työnhakijat epäilevät uutta mallia – ”Tarjolla surkeita paikkoja orjapalkalla”

Vapun jälkeen yhteydenotot työttömiin vilkastuvat ennennäkemättömällä tavalla.

Hallitus tuo työnvälitykseen uuden mallin, joka velvoittaa useimpia työttömiä viikottaiseen työnhakuun. Virkailijat myös haastattelevat työnhakijoita jatkossa jopa 2,3 miljoonaa kertaa vuodessa.

– Meillähän on tällä hetkellä valtava kohtaanto-ongelma ja työvoimapula, ja tämä pohjoismainen työvoimapalvelumalli jos mikä osuu nyt oikeaan kohtaan, kehui työministeri Tuula Haatainen (sd.) mallia eduskunnassa joulukuussa.

Mistä on kyse?

Työllisyyspalvelut uudistuvat toukokuun alussa niin, että työnhakijalle tulee nykyistä enemmän tapaamisia ja uusi työnhakuvelvollisuus.

Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana hakijalla on työnhakukeskusteluja keskimäärin kahden viikon välein. Tämän jälkeen puolen vuoden välein on kuukauden jakso, johon sisältyy ainakin kaksi keskustelua. Tästä voi poiketa, mikäli hakijalla on esimerkiksi yli kuukauden kestävä tuettu työ tai työvoimakoulutus.
Työtön velvoitetaan hakemaan pääsääntöisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa. Mikäli hän laiminlyö velvoitteitaan, työttömyysetuus voi jäädä määräajaksi saamatta.

Hallitus haluaa, että uudistuksessa haastattelujen laatua parannetaan ja ne tapahtuvat useammin paikan päällä. Samalla niiden määrä tuplaantuu nykyisestä.

Tätä varten työllisyyspalveluihin palkataan 1 200 virkailijaa lisää. Siitä huolimatta virkailijoiden työmäärä uhkaa paisua entisestään.

Esimerkiksi kesäksi työttömäksi jäävä opettaja on määrä haastatella kahden viikon välein, vaikka hänellä olisi taas työ tiedossa syksyksi. Myös vastavalmistunut nuori, joka jää odottamaan opiskelupaikkaa haastateltaisiin kesän aikana seitsemän kertaa.

Kommentit (237)

Vierailija
181/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisit hei, yöllä kuuluu nukkua.

Työttömillekin opetetaan päivärytmiä työkokeilussa

Kiva vitsi. Maksetaan poliiseille parempi palkka ja pienennetään työttömien tukia, se olisi reilua, saisivat molemmat nukkua päivällä.

Miksi työttömille pitää opettaa päivärytmiä jos toiset valvoo öisin.

Kyllä jokainen osaa sen kännykän laittaa herättämään.

Itse en ole työtön ja mun työ on sellainen että voin valvoa yöllä ja nukkua pitkään :) Kello soi päivällä aina.

Vierailija
182/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työvoimatoimiston virkailijat eivät edes välitä/ehdi lukea mitä työttömät etsivät, olen tehnyt tarkan profiilin mutta sitä ei lukenut kukaan, virkailijoita ei kiinnosta minkä alan työtä työttömät etsivät. Minulle tarjottiin mm. tiskauskurssia/harjoittelua ja rakennusalan työtä. Olen nainen ja minulla ei ole ruoka-alaan/siivoukseen eikä rakennusalaan liittyvää koulutusta eikä kokemusta, eikä sellaisesta mainintaa profiilissa. Kiva kun tarjotaan ihan mitä sattuu, luulin että he ovat siellä työssä sitä varten että tarjoaisivat jotain sopivaa. Ei ihme jos työntekijää ei löydy, jos muillekin tarjotaan mitä sattuu ilman perehtymistä siihen mihin soveltuu, itse en sovellu enkä hae rakennusalalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva vitsi. Maksetaan poliiseille parempi palkka ja pienennetään työttömien tukia, se olisi reilua, saisivat molemmat nukkua päivällä.

No toukokuusta eteenpäin työnhaku katkeaa siihen, jos ei herätä eikä mene te-toimistoon asioimaan sovittuun aikaan. Tieto tulee parin viikon kuluttua eli se on sitten että voi voi.

Onneksi en nuku yksin omakotitalossa.

Vierailija
184/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toukokuusta eteenpäin työnhaku katkeaa siihen, jos ei herätä eikä mene te-toimistoon asioimaan sovittuun aikaan. Tieto tulee parin viikon kuluttua eli se on sitten että voi voi.

Vieläkö keski-Suomessa se mies tiirikoi lukot auki, vie naisten pikkuhousuja ja jättää kahvipaketin. Se mies mikä ohittaa valvontakameratkin.

Vierailija
185/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työvoimatoimiston virkailijat eivät edes välitä/ehdi lukea mitä työttömät etsivät, olen tehnyt tarkan profiilin mutta sitä ei lukenut kukaan, virkailijoita ei kiinnosta minkä alan työtä työttömät etsivät. Minulle tarjottiin mm. tiskauskurssia/harjoittelua ja rakennusalan työtä. Olen nainen ja minulla ei ole ruoka-alaan/siivoukseen eikä rakennusalaan liittyvää koulutusta eikä kokemusta, eikä sellaisesta mainintaa profiilissa. Kiva kun tarjotaan ihan mitä sattuu, luulin että he ovat siellä työssä sitä varten että tarjoaisivat jotain sopivaa. Ei ihme jos työntekijää ei löydy, jos muillekin tarjotaan mitä sattuu ilman perehtymistä siihen mihin soveltuu, itse en sovellu enkä hae rakennusalalle.

Missä asut?

Vierailija
186/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö keski-Suomessa se mies tiirikoi lukot auki, vie naisten pikkuhousuja ja jättää kahvipaketin. Se mies mikä ohittaa valvontakameratkin.

Se mies mikä käy yksin asuvien naisten taloissa.

Vierailija
187/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole työtön ja mun työ on sellainen että voin valvoa yöllä ja nukkua pitkään :) Kello soi päivällä aina.

Eli sinut pitäisi laittaa työkokeiluun opettelemaan päivärytmiä.

Vierailija
188/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä työpaikkoja sen enempää tule, verorahoja kuitenkin menee julmetusti korruptoituneen virkamieskunnan elättämiseen. Ainoa porukka joka tästä hyötyy.

Mulle tulee yhä useammin mieleen tämä sama kysymys: miten meillä on yhteiskuntana varaa tähän työttömien ympärillä pyörivään härdelliin ja sen kustannuksiin?

Vierailija
189/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä työpaikkoja sen enempää tule, verorahoja kuitenkin menee julmetusti korruptoituneen virkamieskunnan elättämiseen. Ainoa porukka joka tästä hyötyy.

Mulle tulee yhä useammin mieleen tämä sama kysymys: miten meillä on yhteiskuntana varaa tähän työttömien ympärillä pyörivään härdelliin ja sen kustannuksiin?

Mulle nousee kysymys: miten meillä on yhteiskuntana varaa työttömiin, kun työssäkäyviä veronmaksajia on jatkuvasti yhä vähemmän.

Vierailija
190/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niistä haastatteluista tehdää nyt laadukkaampia? Ja mikä niissä ennen oli laadutonta? Kun ei ole mitään työhönosoituksia tarjolla niin miten parannetaan ja miitä? Tein itse noita haadtatteluja mutaman vuoden sekä puhelimessa että kasvokkain - enkä keksi mistä Haatainen puhuu. Kun ei se virkailija siinä työpaikaksi voi muuttua.

Vierailija
191/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle nousee kysymys: miten meillä on yhteiskuntana varaa työttömiin, kun työssäkäyviä veronmaksajia on jatkuvasti yhä vähemmän.

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työllisiä oli vuoden 2022 helmikuussa 89 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömiä oli helmikuussa 40 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Työllisyysasteen trendiluku oli helmikuussa 74,0 prosenttia ja työttömyysasteen trendiluku 6,8 prosenttia.

Vierailija
192/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen osa-aikatyötä ja jos mua pyydetään sinne ja jos ajaksi ehdotetaan aamua niin sanon aina etten pysty tulee kun silloin on työvuoro.

Mun työssä on se hyvä puoli et jos meen vaikka 2h ajaksi töihin illalla niin voin merkata tunnit vaikka aamuksi niin se ei haittaa mitään vaikka tarkistaisivat sen että olenko ollut töissä j a voin myös merkata siten että jos menen esim. torstaina töihin niin voin sen vuoron merkata vaikka keskiviikolle vaikken silloin olisi ollut oikeasti töissä. Meillä on tietyt tuntimäärät asiakkaille ja se on yks hailee pomolle että miten ne tunnit tekee kunhan ne tulee joka kuukausi tehtyä. Toki menetän iltalisät jos meen illalla töihin oikeasti mutta laitan aamuksi tunnit ja viikonloppulisät jos laitan vaikka perjantaille tunnit. Siten en koskaan tekisi että menen päivällä töihin ja merkkaan illalle tunnit lisien takia mutta työkkärin takia voin tarvittaessa uhrata lisät.

Vierailija
193/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työllisiä oli vuoden 2022 helmikuussa 89 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömiä oli helmikuussa 40 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Työllisyysasteen trendiluku oli helmikuussa 74,0 prosenttia ja työttömyysasteen trendiluku 6,8 prosenttia.

Tottakai, kun korona puski päälle täysillä vielä viime vuonna.

Vierailija
194/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä palkka on 2200 e/kk brutto ja iso osa työttömistä saa tukia (työttömyysetuus+asumistuki) yli 1200 e/kk + toimeneentulotukea siihen päälle, joten ei se työkkärin härdelli ole kallis, työtön on!

Vierailija
195/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän pitää opetella päivärytmiä työkokeilussa, syötetäänkö siellä työttömälle ruokakin lusikalla suuhun, kun ihminen taantuu muka vauvatasolle alle vuodessa?

Vierailija
196/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen osa-aikatyötä ja jos mua pyydetään sinne ja jos ajaksi ehdotetaan aamua niin sanon aina etten pysty tulee kun silloin on työvuoro.

Mun työssä on se hyvä puoli et jos meen vaikka 2h ajaksi töihin illalla niin voin merkata tunnit vaikka aamuksi niin se ei haittaa mitään vaikka tarkistaisivat sen että olenko ollut töissä j a voin myös merkata siten että jos menen esim. torstaina töihin niin voin sen vuoron merkata vaikka keskiviikolle vaikken silloin olisi ollut oikeasti töissä. Meillä on tietyt tuntimäärät asiakkaille ja se on yks hailee pomolle että miten ne tunnit tekee kunhan ne tulee joka kuukausi tehtyä. Toki menetän iltalisät jos meen illalla töihin oikeasti mutta laitan aamuksi tunnit ja viikonloppulisät jos laitan vaikka perjantaille tunnit. Siten en koskaan tekisi että menen päivällä töihin ja merkkaan illalle tunnit lisien takia mutta työkkärin takia voin tarvittaessa uhrata lisät.

Sinulle ehdotetaan kolmea aikaa ja sitten sinun tulee sanoa, koska pääset. Jos yksikään aika ei sovi eli olet töissä joka päivä 8 tuntia, niin ilmoittavat maksajalle, että olet kokoaikatöissä. Kysyvät myös, katkaistaanko työnhaku.

Vierailija
197/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä palkka on 2200 e/kk brutto ja iso osa työttömistä saa tukia (työttömyysetuus+asumistuki) yli 1200 e/kk + toimeneentulotukea siihen päälle, joten ei se työkkärin härdelli ole kallis, työtön on!

Puolison kanssa asuvat ei saa muita tukia.

200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja osa heistä saa toimeentulotukea.

Vierailija
198/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei voi hakea hoitoalalle eikä poliisiksi eikä palomieheksi, koska työttömän pitää opetella päivärytmiä työkokeilussa, ei saa valvoa yöllä.

Vierailija
199/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet koska asumistukea saa enimillään Helsingissä jossa kohtuulllisina asumismenoina pidetään 537 euroa kuukaudessa. Asumistuki on maksimissaan 80% eli 429,60 euroa.

Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat 34,50 euroa päivältä ja siitä menee vero. Toimeentulotuen perusosan määrä on 514,82 mikä on maksimimäärä mikä jää elämiseen. Sitä ei saa jos asumistuki ja työmarkkinatuki tai peruspäiväraha ylittää tuon normin.

Siis 17,14 euroa päivässä jää työttömällä elämiseen jos ajatellaan kuukaudessa olevan 30 päivää.

Vierailija
200/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niistä haastatteluista tehdää nyt laadukkaampia? Ja mikä niissä ennen oli laadutonta? Kun ei ole mitään työhönosoituksia tarjolla niin miten parannetaan ja miitä? Tein itse noita haadtatteluja mutaman vuoden sekä puhelimessa että kasvokkain - enkä keksi mistä Haatainen puhuu. Kun ei se virkailija siinä työpaikaksi voi muuttua.

Kysytään paljon enemmän työnhausta, ei enää kysellä yleisesti asiasta, vaan halutaan täsmätietoja. Mitä hait, miksi hait, mikä erityisesti siinä työpaikassa vetosi sinuun jne. Ja joka kerta varmistetaan, että oikeasti on osattu hakea töitä, uskomattoman moni ei sitä osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme