Työttömille lisää pakollisia haastetteluja
https://yle.fi/uutiset/3-12353302
Työttömille luvassa ennennäkemättömän runsasta yhteydenpitoa, työnhakijat epäilevät uutta mallia – ”Tarjolla surkeita paikkoja orjapalkalla”
Vapun jälkeen yhteydenotot työttömiin vilkastuvat ennennäkemättömällä tavalla.
Hallitus tuo työnvälitykseen uuden mallin, joka velvoittaa useimpia työttömiä viikottaiseen työnhakuun. Virkailijat myös haastattelevat työnhakijoita jatkossa jopa 2,3 miljoonaa kertaa vuodessa.
– Meillähän on tällä hetkellä valtava kohtaanto-ongelma ja työvoimapula, ja tämä pohjoismainen työvoimapalvelumalli jos mikä osuu nyt oikeaan kohtaan, kehui työministeri Tuula Haatainen (sd.) mallia eduskunnassa joulukuussa.
Mistä on kyse?
Työllisyyspalvelut uudistuvat toukokuun alussa niin, että työnhakijalle tulee nykyistä enemmän tapaamisia ja uusi työnhakuvelvollisuus.
Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana hakijalla on työnhakukeskusteluja keskimäärin kahden viikon välein. Tämän jälkeen puolen vuoden välein on kuukauden jakso, johon sisältyy ainakin kaksi keskustelua. Tästä voi poiketa, mikäli hakijalla on esimerkiksi yli kuukauden kestävä tuettu työ tai työvoimakoulutus.
Työtön velvoitetaan hakemaan pääsääntöisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa. Mikäli hän laiminlyö velvoitteitaan, työttömyysetuus voi jäädä määräajaksi saamatta.
Hallitus haluaa, että uudistuksessa haastattelujen laatua parannetaan ja ne tapahtuvat useammin paikan päällä. Samalla niiden määrä tuplaantuu nykyisestä.
Tätä varten työllisyyspalveluihin palkataan 1 200 virkailijaa lisää. Siitä huolimatta virkailijoiden työmäärä uhkaa paisua entisestään.
Esimerkiksi kesäksi työttömäksi jäävä opettaja on määrä haastatella kahden viikon välein, vaikka hänellä olisi taas työ tiedossa syksyksi. Myös vastavalmistunut nuori, joka jää odottamaan opiskelupaikkaa haastateltaisiin kesän aikana seitsemän kertaa.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä palkka on 2200 e/kk brutto ja iso osa työttömistä saa tukia (työttömyysetuus+asumistuki) yli 1200 e/kk + toimeneentulotukea siihen päälle, joten ei se työkkärin härdelli ole kallis, työtön on!
Valehtelet koska asumistukea saa enimillään Helsingissä jossa kohtuulllisina asumismenoina pidetään 537 euroa kuukaudessa. Asumistuki on maksimissaan 80% eli 429,60 euroa.
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat 34,50 euroa päivältä ja siitä menee vero. Toimeentulotuen perusosan määrä on 514,82 mikä on maksimimäärä mikä jää elämiseen. Sitä ei saa jos asumistuki ja työmarkkinatuki tai peruspäiväraha ylittää tuon normin.
Siis 17,14 euroa päivässä jää työttömällä elämiseen jos ajatellaan kuukaudessa olevan 30 päivää.
TYöttömät on aina lapsettomia, eikös? Ja moni saa työttömyysetuutta enemmän kuin peruspäivärahan.
Joka tapauksessa työtön on yhteiskunnalle kalliimpi kuin työkkärin virkailija!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä työpaikkoja sen enempää tule, verorahoja kuitenkin menee julmetusti korruptoituneen virkamieskunnan elättämiseen. Ainoa porukka joka tästä hyötyy.
Mulle tulee yhä useammin mieleen tämä sama kysymys: miten meillä on yhteiskuntana varaa tähän työttömien ympärillä pyörivään härdelliin ja sen kustannuksiin?
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia ja tuo summa nousee 10 miljardiin tuli telkkarissa. Lisäksi maksetaan eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa / yksi eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, lääkkeitä, kelatakseja, toimeentulotukea, asumistukea, palveluseteleitä, verovähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Miten meinaavat että työkkäriin pääsee jos lähin on 40km päässä eikä omista autoa ja julkinen liikenne on olematon?
Mulla lähin työkkäri 120km päässä.
En oo menossa mihinkään haastatteluun, Huutonaurua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä palkka on 2200 e/kk brutto ja iso osa työttömistä saa tukia (työttömyysetuus+asumistuki) yli 1200 e/kk + toimeneentulotukea siihen päälle, joten ei se työkkärin härdelli ole kallis, työtön on!
Valehtelet koska asumistukea saa enimillään Helsingissä jossa kohtuulllisina asumismenoina pidetään 537 euroa kuukaudessa. Asumistuki on maksimissaan 80% eli 429,60 euroa.
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat 34,50 euroa päivältä ja siitä menee vero. Toimeentulotuen perusosan määrä on 514,82 mikä on maksimimäärä mikä jää elämiseen. Sitä ei saa jos asumistuki ja työmarkkinatuki tai peruspäiväraha ylittää tuon normin.
Siis 17,14 euroa päivässä jää työttömällä elämiseen jos ajatellaan kuukaudessa olevan 30 päivää.
TYöttömät on aina lapsettomia, eikös? Ja moni saa työttömyysetuutta enemmän kuin peruspäivärahan.
Työttömillä on lapsia. Työmarkkinatuki on 660 jos 2 lasta. Muita tukia ei tule, jos puoliso tienaa palkkaa 1600 netto. Työkokeilussa saa kulukorvausta 9 euroa / työpäivä. Mutta noilla tuloilla peritään lastenhoitomaksut. Kulukorvausta ei saa jos sairastuu tai lapsi sairastuu. Itse olin vatsataudissa työkokeilussa lasten hoitomaksujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Taisit väittää että työtön saa kuukaudessa 1200 euroa ja toimeentulotukea päälle etkä puhunut mitään lapsiperheistä. Summa ei ole lähellekään tuota vaikka miten laskisi.
Mikäli henkilö saa ansiosidonnaista päivärahaa tämä on hankkinut sen aiemmalla työllään. Työkkärin virkalijan kulut eivät ole pelkkä palkka vaan lisäksi siihen tulee työnantajamaksut päälle.
Väitteessäsi siis ei ole mitään järkeä ja luvut joita ylpeänä esittelit olivat täysin liioiteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisit hei, yöllä kuuluu nukkua.
Työttömillekin opetetaan päivärytmiä työkokeilussa
Kiva vitsi. Maksetaan poliiseille parempi palkka ja pienennetään työttömien tukia, se olisi reilua, saisivat molemmat nukkua päivällä.
Miksi työttömille pitää opettaa päivärytmiä jos toiset valvoo öisin.
Kyllä jokainen osaa sen kännykän laittaa herättämään.
No toukokuusta eteenpäin työnhaku katkeaa siihen, jos ei herätä eikä mene te-toimistoon asioimaan sovittuun aikaan. Tieto tulee parin viikon kuluttua eli se on sitten että voi voi.
Itse teen osa-aikatyötä ja jos mua pyydetään sinne ja jos ajaksi ehdotetaan aamua niin sanon aina etten pysty tulee kun silloin on työvuoro.
Mun työssä on se hyvä puoli et jos meen vaikka 2h ajaksi töihin illalla niin voin merkata tunnit vaikka aamuksi niin se ei haittaa mitään vaikka tarkistaisivat sen että olenko ollut töissä j a voin myös merkata siten että jos menen esim. torstaina töihin niin voin sen vuoron merkata vaikka keskiviikolle vaikken silloin olisi ollut oikeasti töissä. Meillä on tietyt tuntimäärät asiakkaille ja se on yks hailee pomolle että miten ne tunnit tekee kunhan ne tulee joka kuukausi tehtyä. Toki menetän iltalisät jos meen illalla töihin oikeasti mutta laitan aamuksi tunnit ja viikonloppulisät jos laitan vaikka perjantaille tunnit. Siten en koskaan tekisi että menen päivällä töihin ja merkkaan illalle tunnit lisien takia mutta työkkärin takia voin tarvittaessa uhrata lisät.
Sinulle ehdotetaan kolmea aikaa ja sitten sinun tulee sanoa, koska pääset. Jos yksikään aika ei sovi eli olet töissä joka päivä 8 tuntia, niin ilmoittavat maksajalle, että olet kokoaikatöissä. Kysyvät myös, katkaistaanko työnhaku.
Sopii mutta ei aamulla :) Voin raportoida kesäkuun alussa tänne onko työkkäristä otettu yhteyttä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
työvoimatoimiston virkailijat eivät edes välitä/ehdi lukea mitä työttömät etsivät, olen tehnyt tarkan profiilin mutta sitä ei lukenut kukaan, virkailijoita ei kiinnosta minkä alan työtä työttömät etsivät. Minulle tarjottiin mm. tiskauskurssia/harjoittelua ja rakennusalan työtä. Olen nainen ja minulla ei ole ruoka-alaan/siivoukseen eikä rakennusalaan liittyvää koulutusta eikä kokemusta, eikä sellaisesta mainintaa profiilissa. Kiva kun tarjotaan ihan mitä sattuu, luulin että he ovat siellä työssä sitä varten että tarjoaisivat jotain sopivaa. Ei ihme jos työntekijää ei löydy, jos muillekin tarjotaan mitä sattuu ilman perehtymistä siihen mihin soveltuu, itse en sovellu enkä hae rakennusalalle.
Tämä häiritsee toiseksi eniten - ihmisen perustoimeentulolla kiristämisen jälkeen. Eli että virkailijoilla ei oikeasti ole mitään tietoa minkään alan mahdollisuuksista, verkostoista ja työttömyystilanteesta! Mitä hvetin apua siitä tyypistä niin ku on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä työpaikkoja sen enempää tule, verorahoja kuitenkin menee julmetusti korruptoituneen virkamieskunnan elättämiseen. Ainoa porukka joka tästä hyötyy.
Mulle tulee yhä useammin mieleen tämä sama kysymys: miten meillä on yhteiskuntana varaa tähän työttömien ympärillä pyörivään härdelliin ja sen kustannuksiin?
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia ja tuo summa nousee 10 miljardiin tuli telkkarissa. Lisäksi maksetaan eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa / yksi eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, lääkkeitä, kelatakseja, toimeentulotukea, asumistukea, palveluseteleitä, verovähennystä.
TYöeläkkeet tulee rahastoista ja palstan mukaan jokaisen isä ja äiti saavat eläkettä nettona 3000 e/kk. Kyllä ne itse maksavat kulunsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työvoimatoimiston virkailijat eivät edes välitä/ehdi lukea mitä työttömät etsivät, olen tehnyt tarkan profiilin mutta sitä ei lukenut kukaan, virkailijoita ei kiinnosta minkä alan työtä työttömät etsivät. Minulle tarjottiin mm. tiskauskurssia/harjoittelua ja rakennusalan työtä. Olen nainen ja minulla ei ole ruoka-alaan/siivoukseen eikä rakennusalaan liittyvää koulutusta eikä kokemusta, eikä sellaisesta mainintaa profiilissa. Kiva kun tarjotaan ihan mitä sattuu, luulin että he ovat siellä työssä sitä varten että tarjoaisivat jotain sopivaa. Ei ihme jos työntekijää ei löydy, jos muillekin tarjotaan mitä sattuu ilman perehtymistä siihen mihin soveltuu, itse en sovellu enkä hae rakennusalalle.
Tämä häiritsee toiseksi eniten - ihmisen perustoimeentulolla kiristämisen jälkeen. Eli että virkailijoilla ei oikeasti ole mitään tietoa minkään alan mahdollisuuksista, verkostoista ja työttömyystilanteesta! Mitä hvetin apua siitä tyypistä niin ku on?
Se saa sen työttömän hakemaan töitä! Ja käyttämään verkostojaan.
Kun on pakko hakea ja joutuu selittämään perustelut jokaisesta hakemastaan työpaikasta, niin herää tosissaan työnhakuun, koska nyt on haettava, halusi lusmuilla tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä pikkuisen suututti viime kesänä, kun löysin yhden sankarin roskat tienpientareelta. Oli pelkkiä ns.merkkielintarvikeita ja osa täysiä pakkauksia. Asun kaupungin kalleimmalla postinumeroalueella ja tottakai siivosin hammasta purren, ettei lisää rottien määrää asuinalueella. Noh, sitten paljastui että pientareella oli myös sankarin avattu kela-kirje. Löytyi asumistukien määrät jne ja suututti vielä enemmän.
Kyseinen jonne asui samalla, kalliilla postinumeroalueella kelan piikkiin ja lisäksi työtön. Ja jostain syystä rahaa oli heittää Valion, Atrian ja Snellmannin tuotteissa hukkaan. Lisäksi oli petintäfian avaamaton kirje. En avannut. Säästin kirjeet ja ajattelin joskus käydä viemässä.
Miksi ulosotto kirjeissä on nimi, kun ne tulee väärään osoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja mulla on 2 lasta. Saan nettona 660e. Asumistukea tai toimeentulotukea en saa.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä pikkuisen suututti viime kesänä, kun löysin yhden sankarin roskat tienpientareelta. Oli pelkkiä ns.merkkielintarvikeita ja osa täysiä pakkauksia. Asun kaupungin kalleimmalla postinumeroalueella ja tottakai siivosin hammasta purren, ettei lisää rottien määrää asuinalueella. Noh, sitten paljastui että pientareella oli myös sankarin avattu kela-kirje. Löytyi asumistukien määrät jne ja suututti vielä enemmän.
Huikea tarina, työttömät ne vaan haaskaa merkkituotteita ja heittelee Kela-kirjeitä joissa asumistukien määrät töissäkäyvien kerättäväksi. Varmaan joku tämänkin sepustuksen ottaa tosisssaan.
En mene työkkärin aulaan odottamaan jos siellä ei turvavälit toteudu. Siellä voi joku asiakas yskiäkkin eikä kukaan voi vaatia että otan riskin että saanko koronan ja työkkäri tädillä tietenkin on oltava myös maski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TYöeläkkeet tulee rahastoista ja palstan mukaan jokaisen isä ja äiti saavat eläkettä nettona 3000 e/kk. Kyllä ne itse maksavat kulunsa!
Työeläkkeitä on maksettu rahastosta vain miljardi vuoden 2015 jälkeen.
Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään apua. Ei kannata myöskään odottaa heiltä mitään todellista apua. Ne työpaikat löytyvät ihan muualta, omin avuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeitä on maksettu rahastosta vain miljardi vuoden 2015 jälkeen.
Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.
2200 brutto palkalla maksat 1600 euroa eläkemaksuja vuodessa josta 40 euroa vuodessa menee omaan eläkkeeseesi eli tulet saamaan eläkettä 1000 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se saa sen työttömän hakemaan töitä! Ja käyttämään verkostojaan.
Kun on pakko hakea ja joutuu selittämään perustelut jokaisesta hakemastaan työpaikasta, niin herää tosissaan työnhakuun, koska nyt on haettava, halusi lusmuilla tai ei.
Vain kokoaikatyötä on haettava ja sellaista mihin oikeasti on mahiksia päästä. Täälläkään missä asun ei montaa sellaista paikka ole. Tulee olemaan helppoa :)
Vierailija kirjoitti:
Työttömän pitää opetella päivärytmiä työkokeilussa, syötetäänkö siellä työttömälle ruokakin lusikalla suuhun, kun ihminen taantuu muka vauvatasolle alle vuodessa?
Tässä nyt sekoitetaan työkokeilu ja höpöhöpö kurssit. Niillä kursseilla opetetaan niitä itsestäänselvyyksiä kuten syöminen ja nukkuminen.
Kyseinen jonne asui samalla, kalliilla postinumeroalueella kelan piikkiin ja lisäksi työtön. Ja jostain syystä rahaa oli heittää Valion, Atrian ja Snellmannin tuotteissa hukkaan. Lisäksi oli petintäfian avaamaton kirje. En avannut. Säästin kirjeet ja ajattelin joskus käydä viemässä.