Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömille lisää pakollisia haastetteluja

Vierailija
22.03.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12353302

Työttömille luvassa ennennäkemättömän runsasta yhteydenpitoa, työnhakijat epäilevät uutta mallia – ”Tarjolla surkeita paikkoja orjapalkalla”

Vapun jälkeen yhteydenotot työttömiin vilkastuvat ennennäkemättömällä tavalla.

Hallitus tuo työnvälitykseen uuden mallin, joka velvoittaa useimpia työttömiä viikottaiseen työnhakuun. Virkailijat myös haastattelevat työnhakijoita jatkossa jopa 2,3 miljoonaa kertaa vuodessa.

– Meillähän on tällä hetkellä valtava kohtaanto-ongelma ja työvoimapula, ja tämä pohjoismainen työvoimapalvelumalli jos mikä osuu nyt oikeaan kohtaan, kehui työministeri Tuula Haatainen (sd.) mallia eduskunnassa joulukuussa.

Mistä on kyse?

Työllisyyspalvelut uudistuvat toukokuun alussa niin, että työnhakijalle tulee nykyistä enemmän tapaamisia ja uusi työnhakuvelvollisuus.

Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana hakijalla on työnhakukeskusteluja keskimäärin kahden viikon välein. Tämän jälkeen puolen vuoden välein on kuukauden jakso, johon sisältyy ainakin kaksi keskustelua. Tästä voi poiketa, mikäli hakijalla on esimerkiksi yli kuukauden kestävä tuettu työ tai työvoimakoulutus.
Työtön velvoitetaan hakemaan pääsääntöisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa. Mikäli hän laiminlyö velvoitteitaan, työttömyysetuus voi jäädä määräajaksi saamatta.

Hallitus haluaa, että uudistuksessa haastattelujen laatua parannetaan ja ne tapahtuvat useammin paikan päällä. Samalla niiden määrä tuplaantuu nykyisestä.

Tätä varten työllisyyspalveluihin palkataan 1 200 virkailijaa lisää. Siitä huolimatta virkailijoiden työmäärä uhkaa paisua entisestään.

Esimerkiksi kesäksi työttömäksi jäävä opettaja on määrä haastatella kahden viikon välein, vaikka hänellä olisi taas työ tiedossa syksyksi. Myös vastavalmistunut nuori, joka jää odottamaan opiskelupaikkaa haastateltaisiin kesän aikana seitsemän kertaa.

Kommentit (237)

Vierailija
141/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten meinaavat että työkkäriin pääsee jos lähin on 40km päässä eikä omista autoa ja julkinen liikenne on olematon?

Tätä eduskunnassa mietittiin ja ajateltiin, että josko ei saisi tukia, jos asuu liian kaukana työpaikoista. Silloinhan on itse tehnyt valinnan olla työtön.

Vierailija
142/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli viime puhelinhaastattelussa helmikuussa mukana jopa kaksi sosiaaliohjaajaa linjoilla + työkkärin tantta. Oli siinä puhetta ja olivat niin huolestuneita. Onkohan toukokuusta eteenpäin myös sosiaaliohjaajat mukana. kyselivät muun muassa unirytmistä ja mitä teen päivisin. Kaikki työttömät ilmeisesti heidän mielestään elämänhallinnan menettäneitä. 

Entä vuorotyöläiset, nukkuvat päivällä, valvovat yöt niinkuin teinit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuttavasi lapsi ei pääse heti lukion jälkeen opiskelemaan niin hänellä on päässä sairaus

Luuseri nuoria

En nyt hirveästi mollaisi nuoria tuolla oikeinkirjoitustaidolla.

oikein kirjoitustaidolla kirjoitetaan erikseen.

En tiedä oliko tämä tosissaan kirjoitettu vai ihan todella hauska läppä 😂😂😂😂

Vierailija
144/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meinaavat että työkkäriin pääsee jos lähin on 40km päässä eikä omista autoa ja julkinen liikenne on olematon?

Tätä eduskunnassa mietittiin ja ajateltiin, että josko ei saisi tukia, jos asuu liian kaukana työpaikoista. Silloinhan on itse tehnyt valinnan olla työtön.

Onko keskusta maaseutu puolue?

Vierailija
145/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Videohaastattelu. 

Vierailija
146/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli viime puhelinhaastattelussa helmikuussa mukana jopa kaksi sosiaaliohjaajaa linjoilla + työkkärin tantta. Oli siinä puhetta ja olivat niin huolestuneita. Onkohan toukokuusta eteenpäin myös sosiaaliohjaajat mukana. kyselivät muun muassa unirytmistä ja mitä teen päivisin. Kaikki työttömät ilmeisesti heidän mielestään elämänhallinnan menettäneitä. 

Pitäisi varmaan laittaa nuo työkokeiluun opettelemaan päivärytmiä

Vierailija
147/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että ainut konsti jolla tämä työllistää on kun tarvii palkata jonninjoutavia haastattelijoita työttömille. Eli ihan höpöhöpöhommaa joka olettaa että työttömät on vaan laiskoja ja kunhan vaan tarpeeksi potkitaan ja tökitään niin kyllä sitä työtä löytyy.

Ja se on mahdotonta löytää puolelle miljoonalle työttömälle kokoaikatyötä kun avoimia paikkoja alle 30 000 vai eivätkö he osaa laskea ketkä muuta väittävät :D

Mulle kerran soitettiin kunnasta työasioista. Sanoin et olen vakituisessa osa-aikatyössä niin se virkailija sanoi että no ei sitten mitään. Eivät olleet tietoisia et mulla on töitä.

Vierailija
148/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nukkuuko osa poliiseista ja hoitajista keskellä päivää?

Vierailija
149/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erään seudun työttömistä muistan joskus aikoinaan yhden asiantuntijan sanoneen, että muuttavat sinne, että voivat nimen omaan olla työttöminä. Eli sikäli eduskunnassa tiedetään varsin hyvin tilanne.

Vierailija
150/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet päässyt kotoasi töihin aikaisemmin? Miten ajattelit hoitaa työmatkat jatkossa?

Vierailija
151/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erään seudun työttömistä muistan joskus aikoinaan yhden asiantuntijan sanoneen, että muuttavat sinne, että voivat nimen omaan olla työttöminä. Eli sikäli eduskunnassa tiedetään varsin hyvin tilanne.

Noista kylistä loppuu koulut ja jää tyhjiksi, kun eläkeläiset kuolee

Vierailija
152/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielenkiinnolla" odotan.. opinnot päättyvät parin kuukauden päästä ja toiveet saada töitä ovat aika olemattomat, en pysty tekemään muuta kuin ns. toimistohommia ja kaikki työkokemus on fyysisesti kuormittavasta työstä. Tuo TE-toimiston virkailijan homma kävisi oikein hyvin mulle :P eli jospa laitan ne pakolliset hakemukset vain sinne, ihan sama mitä hakevat.

Vierailija
153/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään usko tähän malliin, mutta on täällä myös todella paljon virheellistä ns. tietoa, esim. rahojen katkeamisesta; ensimmäisestä unohduksesta tai laiminlyönnistä seuraa muistutus. Jos menettely toistuu, TE-toimisto asettaa viiden etuuspäivän karenssin. Jos menettely toistuu toisen kerran, seuraa 10 etuuspäivän karenssi. Tämän jälkeen työnhakija menettää toistaiseksi oikeutensa työttömyysetuuteen.

Oon myös kuullut, että tosiasiassa uusia työntekijöitä työkkäriin on tullut vähän, enemmänkin määräaikaisia vakinaistettu. Jotkut esim. vaikeasti työllistyvät työttömät hyötyisivät siitä, että henkilökohtaisesta tukea saisi enemmän, mutta on kyllä älytöntä juoksuttaa kaikkia näissä tapaamisissa yhtä usein eli liian kaavamainen uudistus.

Vierailija
154/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista kylistä loppuu koulut ja jää tyhjiksi, kun eläkeläiset kuolee

Ne ainoat kyläkaupat loppuu, kun eläkeläiset kuolee.

Vierailija
155/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömät käyttäisi edes 10 % töidenvälttelyenergiasta töiden tekemiseen, ei meillä olisi mitään ongelmia, Suomi olisi vauras maa.

Vierailija
156/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että ainut konsti jolla tämä työllistää on kun tarvii palkata jonninjoutavia haastattelijoita työttömille. Eli ihan höpöhöpöhommaa joka olettaa että työttömät on vaan laiskoja ja kunhan vaan tarpeeksi potkitaan ja tökitään niin kyllä sitä työtä löytyy.

Ja se on mahdotonta löytää puolelle miljoonalle työttömälle kokoaikatyötä kun avoimia paikkoja alle 30 000 vai eivätkö he osaa laskea ketkä muuta väittävät :D

Mulle kerran soitettiin kunnasta työasioista. Sanoin et olen vakituisessa osa-aikatyössä niin se virkailija sanoi että no ei sitten mitään. Eivät olleet tietoisia et mulla on töitä.

Suurin osa firmoista ei hae avoimesti työntekijöitä vaan pätevät tyypit tulevat verkostojen kautta. Niin omassakin firmassa. Virherekrytointi maksaa firmalle paljon.

Vierailija
157/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nukkuuko osa poliiseista ja hoitajista keskellä päivää?

Ehkä sosiaaliohjaaja voisi soittaa noille ja kertoa päivärytmistä. Yöllä nukutaan ja aamulla herätään aikaisin.

Vierailija
158/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti esim. Pälkäneellä on pienempi työttömyys% kuin Helsingissä eli jostain syystä maalla tehdään hanakammin töitä.

Vierailija
159/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa firmoista ei hae avoimesti työntekijöitä vaan pätevät tyypit tulevat verkostojen kautta. Niin omassakin firmassa. Virherekrytointi maksaa firmalle paljon.

Ja paljon virherekrytointeja on tehty esim. tupakan polttajat ja saikuttajat sekä ne jotka ei vastaa työpuheluihin.

Vierailija
160/237 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällä Aktiivi-2:lla on työllistävä vaikutus, nuo 1200 te-virkailijaa mutta siihen se sitten jääkin. Mutta ministeri Tuula Haataisen sanoja lainatakseni:"Työtön kokee, että hänestä välitetään", ai että ihan tässä silmäkulma kastuu tästä välittämisestä. Olen vajaa 60v ja piiiiiitkäaikaistyötön, ainut haastattelu johon enää pääsen tai joudun on kun te-täti soittaa minulle. No onhan sekin jotakin 😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän