"Moni rakastaa salaa sitä, kun joku puhuttelee etunimeltä". Mitä mieltä?
Minusta tuo puhelinmyyjien tekniikka on todella ontuva ja teennäinen. Inhoan sitä.
Entä te?
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008699946.html
Kommentit (41)
Vain jos kyseessä on joku, jonka sanomisilla on väliä. Esimerkiksi kun ihastus sanoo nimeni... Ah. Mutta jos se on joku tuntematon, niin ärsyttää pikemminkin.
Puhelinmyyntiin en ota kantaa, mutta on ihan huomaavaista mainita ihmisen nimi, jos sen tietää.
Jos mulle rakas ja tärkeä ihminen käyttää musta välillä etunimeä erityisesti korostaessaan jotain mukavaa asiaa mulle jutellessaan, niin onhan se kivaa. Tuntemattomilta ylenpalttinen etunimen käyttö on minusta tunkeilevaa eikä sovi suomalaiseen kulttuuriin (tietty hyvä on esim. ensi kertaa tavatessa toisen nimi toistaa että se jää mieleen tai kerran todeta että hei Matti muuten, mutta semmoinen jatkuva matittelu ei ole ok).
Vieraan ihmisen suusta tungettelevaa ja lipevää. En tykkää lainkaan!
Yhdellä entisellä heilalla oli kyllä tapa puhutella nimeltä niin että hyrisin. Toisaalta nykyinen mieheni kutsuu hellittelynimellä aina ja se vasta onkin ihanaa.
Jenkkihapatusta moinen etunimittely.
Etunimellä puhuttelun tehokkuudesta on tutkimuksellista näyttöä. Ns. cocktail-efekti. Toki se voi myös kääntyä itseään vastaan, kun asian tiedostaa, esim. juuri puhelinmyyjien tapauksessa.
Minusta se on ärsyttävää. Taatusti oli Amerikoista käännetty tuo artikkeli, ei sovi Suomeen.
Kuulostaa siltä kuin puhuteltaisiin jotain jälkeenjäänyttä tai muuten lapsenmielistä. "Hei Pekka, mitäpä sinä Pekka tykkäisit jos tehtäisiin Pekka sillä tavalla että sillälailla"
Vierailija kirjoitti:
Etunimellä puhuttelun tehokkuudesta on tutkimuksellista näyttöä. Ns. cocktail-efekti. Toki se voi myös kääntyä itseään vastaan, kun asian tiedostaa, esim. juuri puhelinmyyjien tapauksessa.
Varmaan USAssa tehty tutkimus. Tuskin ainakaan Suomessa.
Ei sovi suomalaiseen kulttuuriin yhtään. Minuakin ärsyttää jos puhelinmyyjät käyttävät etunimeäni, tulee vaan tungetteleva olo kun en tunne kyseistä henkilöä ollenkaan enkä ole antanut lupaa nimen käyttöön esittäytymällä. Häiritsee myös kun aina kaikissa amerikkalaisissa sarjoissa ja elokuvissa puuhtellaan ihmisiä ihan jatkuvasti nimellä. Jos keskustellaan kahdestaan niin luulisi tyhmemmänkin ihmisen tietävän että hänelle puhutaan ilman että tarvitsee erikseen nimellä yrittää saada toisen huomiota minuutin välein.
Tiimikaverini, puhuttelee meitä muita ”tytöt”
En ole koskaan oikeastaan pitänyt etunimestäni, joten en tykkää.
Mulla on kaks miespuoleista työkaveria, jotka käyttävät tuota. Tykkään. Heistä ei kuulla läpi mielistely. Sen kyllä erottaa.
Varmaan amerikkalainen artikkeli. Minä inhoan ja kaikki kenen kanssa olen puhunut, inhoaa sitä.
Etunimellä puhuttelu on karmivaa, joten teen sitä jos haluan olla karmiva.
Onko Matti itse puhelumessa?(kukapa muukaan, prkln pölvästi...)
Oiiikein mukavaa, kun tavoitin Sinut,Matti!
Kuule, Matti, minulla on sinulle oiikein mukavaa asiaa!
Me olemme laatineet Sinulle, Matti, erikoistarjoiksen, ja tämä on vain Sinulle, Matti...
Naps tuut tuut tuut...
En pidä siitä. En pidä siitäkään, että joku toivottaa aamulla Hyvää huomenna Matti!, pelkkä hyvää huomenta on parempi.
Vierailija kirjoitti:
En pidä siitä. En pidä siitäkään, että joku toivottaa aamulla Hyvää huomenna Matti!, pelkkä hyvää huomenta on parempi.
Nimellä puhuttelussa on vähän sellainen "oletko tyhmä" -sivumaku.
Inhoan sitä!!
Sen myös aina huomaa, kun se on valittu mielistelymielessä.
Vierailija kirjoitti:
Tiimikaverini, puhuttelee meitä muita ”tytöt”
Meidän tiimissä on "tyttöjä" ja "poikia" ja kaikki tietävät aina keistä puhutaan.
Inhoan myös. Niin teennäisen kuuloinen kuin olla ja voi.