Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

apua! työnantaja väittää että olen ottanut lopputilin!

Vierailija
03.09.2015 |

Eli olen hoitovapaalla ja sain tänään sähköposti kun oli ollut puhetta paljanlaskijan kanssa että maksaa vanheinpainvapaalta lomarahat ni nyt tuli viestii että olen kuulemma irtisanonu itteni silloin kun lopetin enkä puhunut työnantajalle mitään hoitovapaista ym ym!! MITÄ HITTOA!?!? luulin että minua odottaa työpaikka mihin palata.. voiko niin tehdä? mietin jos tässä tulee joku riitatilanne täytyykö niillä olla joku todistus jonka olen allekirjottanut että irtisanoin itseni vai onko vain sana vastaan sana? mä tiesin että työnantaja on kunnon kieroilija mutten tätä uskonu :(

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:26"]

Miksi työnantaja edes haluaisi ap:sta eroon? Koulutetut työntekijät ovat tärkeä voimavara yritykselle/yhteisölle nykypäivänä. Uusia ei ole tulossa ovista ja ikkunoista. Ap:lle pitää maksaa lomarahat kuitenkin äitiysloman ja vanhempainvapaan ajalta, joten kuluja on tullut. Tietenkin työnantaja toivoo saavansa työpanoksen myös. Ei ole kannattavaa maksaa kaikkia lomarahoja "tyhjästä", jos työsuhde heti loppuu. Soita nyt sinne esimiehellesi ja selvitä asia! T: esimies hoitoalalta

[/quote]

Ei työnantaja halunnutkaan ap:stä eroon, mutta kun ei työntekijää näkynyt, eikä tullut mitään viestiä, niin mitä työnantaja voi kuin palkata hänen tilalleen uuden työntekijän.
[/quote]

Olisko voinut kysyä?

Vierailija
142/164 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:26"] Miksi työnantaja edes haluaisi ap:sta eroon? Koulutetut työntekijät ovat tärkeä voimavara yritykselle/yhteisölle nykypäivänä. Uusia ei ole tulossa ovista ja ikkunoista. Ap:lle pitää maksaa lomarahat kuitenkin äitiysloman ja vanhempainvapaan ajalta, joten kuluja on tullut. Tietenkin työnantaja toivoo saavansa työpanoksen myös. Ei ole kannattavaa maksaa kaikkia lomarahoja "tyhjästä", jos työsuhde heti loppuu. Soita nyt sinne esimiehellesi ja selvitä asia! T: esimies hoitoalalta [/quote] Ei työnantaja halunnutkaan ap:stä eroon, mutta kun ei työntekijää näkynyt, eikä tullut mitään viestiä, niin mitä työnantaja voi kuin palkata hänen tilalleen uuden työntekijän. [/quote] Olisko voinut kysyä?

[/quote]

Olisi voinut muttei tarvitse. Voit sinäkin vaikka maksaa minun kaikki laskuni muttei tarvitse. Ja ap:n juttuja kun katsoo niin en ihmettele miksei perään kysellyt kun ei työmaalla näkynyt, pomo laski varmaan päiviä milloin saa purkaa työsopimuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:21"]Uskokaa nyt, että ei se työsopimus purkaudu noin. Kirjallisesti se tapahtuu! Jos ei ap ole kirjallisesti sanonut itseään irti, eikä työnantaja ole kirjallisesti sanonut häntä irti, on työsopimus voimassa! Älkää olko hölmöjä. [/quote] Työsopimus purkautuu, kun on ollut 5 päivää ilmoittamatta pois

[/quote]

http://www.työsopimuslaki.fi/tietoa/irtisanominen/

Näinpä:

Irtisanominen luvattomien poissaolojen johdosta

Luvattomat poissaolot ovat usein sovellettu irtisanomisperuste. Työntekijällä ei ole oikeutta olla työstään pois, ellei hänellä ole siihen lakiin, työehtosopimukseen, tai työsopimukseen perustuvaa syytä. Myös jatkuvat myöhästelyt voivat jo muodostaa irtisanomisperusteen. On myös huomattava, että jos työntekijä on työstään poissa viikon ilmoittamatta hyväksyttävää syytä poissaololleen, voi työnantaja pitää työntekijän työsopimusta purkautuneena.

Vierailija
144/164 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:54"]

No, selvisiko perjantaina mitään?

[/quote]

en ole pystynyt vastaamaan viesteihinne mobiililla,lukee että pitäisi rekisteröityä, olen kyllä lukenut kaikki vastauksenne joten kiitos niistä. Perjantaina ikävä kyllä ei selvinnyt mitään uutta vaan asian selvittelyä jatketaan ensiviikolla. Pomo siis ajatteli että otin keikkahomman jälkeen lopputilin kun pyysin lomarahat kun keikkahommat loppu.(!?!??) Eli tähän ei liity mitään sellasta etten mennyt töihin sovittuna aikana tai vastaavaa. Ja totellakin vaikuttaa etten ole enään tervetullut takaisin töihin.. Ap

Vierailija
145/164 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, kutta en ihmettele ettet ole tervetullut töihin. Laitoin VIESTIN uudesta raskaudestasi? Varmaan tekstarin? En haluaisi työntekijää joka lähettää tekstarin raskaudesta, ei ilmoita hoitovapaalle jäämisestään, ei keskustele asiallisesti vaan jauhaa vaan keskustelupalstoilla!

Sulla on oikeuksia, mutta myös velvollisuuksia. Kasva aikuiseksi.

Vierailija
146/164 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:53"]

Sorry, kutta en ihmettele ettet ole tervetullut töihin. Laitoin VIESTIN uudesta raskaudestasi? Varmaan tekstarin? En haluaisi työntekijää joka lähettää tekstarin raskaudesta, ei ilmoita hoitovapaalle jäämisestään, ei keskustele asiallisesti vaan jauhaa vaan keskustelupalstoilla!

Sulla on oikeuksia, mutta myös velvollisuuksia. Kasva aikuiseksi.

[/quote]

näitä hommia hoidetaan etänä ja itsenäiseti enkä siis näe pomoa juuri koskaan ja puhelimitse ollaa yleensä yhte

yksissä, joten älä sielä huutele jos et tiedä.. Kuka vain voi keskustella mistä vain keskustelupalstoilla ja kysyä neuvoa

ap.

Vierailija
147/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo velvollisuus ilmoittaa asioista kirjallisesti tai edes suullisesti velvoittaa myös pomoa. Ei hän voi ajatella kenenkään irtisanoutuneen jos pyytää lomarahat - varsinkin jos kyseessä on hoitovapaalaisen työkeikka. Irtisanoutumiselle ei ole mitään koodikieltä vaan yleensä siitä käydään jonkinlainen keskustelu, jossa sana mainitaan selväsanaisesti ja vielä yleisemmin homma hoidetaan kirjallisesti.

Kuulostaa vahvasti sitä, että pomo lähinnä painostaa sinut eroamaan, ellei sitten ole todella typerä. Mitä hän sanoo siihen, että laitoit kirjallisen viestin toisesta raskaudestasi? Kuvitteliko kenties, että ihan vain huviksesi asiaa ilmoitat hänelle?

Vierailija
148/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet irtisanoutunut niin olishan heidän pitänyt lähettää verokorttisi takaisin ja maksaa lopputili. Uskon että olet vahvoilla.

Vierailija
149/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki viestit, joissa puhutaan anomisesta, voi unohtaa. Sana ei ole ollut juristien käytössä kymmeniin vuosiin. 

On olemassa hakemusasioita, kuten äitiysraha kelalt? Tehdään hakemus, jossa pyydetään jotakin, hakemus käisitellään, ja siitä tulee päätös. Päätös voi olla myönteinen tai kielteinen, tai osittain myönteinen. Päätöksestä voi valittaa. 

Sitten on ilmoitusasioita, kuten äitiysvapaa. Työnantajalle tulee riittävän ajoissa ilmoittaa raskaudesta. Työnantajalta ei varsinaisesti haeta äitiyslomaa, koska työnantaja ei voi mitenkään antaa kielteistä vastausta. Työnantaja ei myöskään voi päättää ajankohtaa tyyliin okei, mutta vasta joulukuussa.... Kaikki varmaan ymmärtävät syyn.

jos työntekijän pitäisi olla töissä, mutta hän ei tule töihin, työsuhde voidaan katsoa purkautuneeksi. Nyt kuulostaa kuitenkin mahdolliselta, että aloittaja on ilmoittanut hoitovapaan, joka ei ole vielä päättynyt, eli hänen ei ole pitänytkään olla töissä missään vaiheessa. Tällöin on työnantajan kannalta samantekevää, onko lapsia syntynyt lisää. Pääasia on, että aloittaja menee töihin sovittuna päivänä.

Vierailija
150/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:35"]Liity vaikka heti huomenna liittoon, niin pystyt kysymään sieltä apua ja neuvoja. Meillä kyllä palkanlaskija soitteli perään, kun esimies ei ollut laittanut eteenpäin tietoa anomastani hoitovapaasta. [/quote]Eihän ay-kommareiden liittoihin kannata liittyä. Ne vain kuppaavat kaikkien rahat ja ovat syyllisiä suomen tuhoon. Jokainen kyllä voi neuvotella paikallisesti asiansa.

[/quote]

Miten onnistuu neuvottelemaan työnantajan kanssa kun puoli miljoonaa työtöntä kärkkyy oven takana työntekijän työpaikkaa???  Kun työtekijät eivät kuulu liittoon, ei työnantajalla ole mitään rajaa mitä voi tehdä, vaikka mitä laittomuuksia saa tehdä niin paljon kun sielu sietää, ja jos joku valittaa, valittaja pihalle ja uusi tilalle jatkamaan orjatyötä.
[/quote]Sarkasmi...

Vierailija
151/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ot, itse en ole saanut liitosta kysymyksiini mitään järkeviä vastauksia koskaan, vaan suoraan kopioitua lakitekstiä, sen minkä olen tiennyt itsekin. Ongelmatilanteisiin en ole saanut apua, vaan vastaukseksi eri asiaa mitä kysyin. Mm. kun kysyin voinko sanoa itseni irti määräaikaisesta koska työ ei vastaa sopimusta ja vaihtaa työpaikkaa, siihen sain vastaukseksi että muistathan että työttömyysturvasi voi katketa jos irtisanoudut itse, vaikka en minä sitä kysynyt tai sitä itsestään selvää tietoa tarvinnut. Eli vastausta varsinaiseen kysymykseeni en saanut. 

Vierailija
152/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:59"]

Soita suoraan liittoon.

[/quote]

en kuulu liittoon :(
[/quote]

Just tällasten takia liitot on.. Ei voi ku sanoa että oma vika
[/quote]
Luottamusmiehille tiedoksi, että alousliberaalin Kokoomushuuman pauloissa olevat, liittoon kuulumattomat valkokaulus-menestyjät pärjäävät kyllä ilman apua.
Heitä ei pidä loukata ja leimata kommunnisteiksi, antamalla neuvoja edes niitä pyydettäessä. He ovat tehneet harvinaisen selväksi, että pärjäävät pomojensa kanssa keskenään.

Tämä ei ollut osoitettu ap:lle henkilökohtaisesti, vaan ihan yleisenä ohjeena kaikille.
[/quote]Tämä on naurettavan yleistä tänäpäivänä. Varsinkin on paljon pikkupomoja, jotka ovat vuosikymmenet olleet "samaa jengiä" työnantajan kanssa. Vinoilleet luottamushenkilöille ja julkisesti vihanneet ay-liikettä, koska ovat ylempää kastia kuin suoritusporras. Nyt kun yt-ralli on käynnissä, he anelevat liitoilta ohjeita ja kovasti kiinnostaa oikeudet irtisanomisten suhteen.
Myönnän. Olen kuunnellut tuota vittuilua ja halveksuntaa niin kauan, että välillä rehellisesti sanoen nautin heidän nöyrtymisestään...
M40

Vierailija
153/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen sopimus sinulla on ollut noista keikkatöistä? Ettei vain työnantaja ajattele, että olette sopineet sinun hoitovapaasi loppuneen tuohon keikkatöiden aloitukseen?

Vierailija
154/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:59"] Soita suoraan liittoon. [/quote]   en kuulu liittoon :( [/quote] Just tällasten takia liitot on.. Ei voi ku sanoa että oma vika [/quote] Luottamusmiehille tiedoksi, että alousliberaalin Kokoomushuuman pauloissa olevat, liittoon kuulumattomat valkokaulus-menestyjät pärjäävät kyllä ilman apua. Heitä ei pidä loukata ja leimata kommunnisteiksi, antamalla neuvoja edes niitä pyydettäessä. He ovat tehneet harvinaisen selväksi, että pärjäävät pomojensa kanssa keskenään. Tämä ei ollut osoitettu ap:lle henkilökohtaisesti, vaan ihan yleisenä ohjeena kaikille. [/quote]Tämä on naurettavan yleistä tänäpäivänä. Varsinkin on paljon pikkupomoja, jotka ovat vuosikymmenet olleet "samaa jengiä" työnantajan kanssa. Vinoilleet luottamushenkilöille ja julkisesti vihanneet ay-liikettä, koska ovat ylempää kastia kuin suoritusporras. Nyt kun yt-ralli on käynnissä, he anelevat liitoilta ohjeita ja kovasti kiinnostaa oikeudet irtisanomisten suhteen. Myönnän. Olen kuunnellut tuota vittuilua ja halveksuntaa niin kauan, että välillä rehellisesti sanoen nautin heidän nöyrtymisestään... M40

[/quote]

AINAKIN 10 yläpeukkua tälle, tiedän tunteen.

Vierailija
155/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:00"]

Kyllä nyt kuvittelis että täytyy kirjallinen irtisanoutuminen löytyä. Ota liittoon yhteyttä sekä työnantajaan.

[/quote]

Ei tarvitse olla kirjallista. Riittää jos äitiyslomalta hoitovapaalle siirtyvä ei ilmoita siitä laissa määrätyssä ajassa työnantajalle. 

Vierailija
156/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:59"]

Soita suoraan liittoon.

[/quote]

onko siitä hyötyä jos liityn heti huomenna?

en kuulu liittoon :(

[/quote]

[/quote]

Juu, eli sinun pitää nyt saada kaikki edut, mutta aikaisemmin et viitsinyt liittyä, ei hyvä, kärsi nahoissasi tyhmyytesi.

Vierailija
157/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:37"]Koska esikoisen hoitovapaa olisi loppunut? [/quote] jatkuisi edelleen. Vaikuttaako se asiaan että olen tehnyt muutaman keikan tässä välissä työnantajalle? ap [/quote] Eli siis olet SOPINUT että esikoisen hoitovapaa loppuu päivänä x. Muuta et ole sopinut kirjallisesti? [/quote] ei sovittu päivämäärää x vaan puhe oli että 2kk aijemmin ilmoitan kun haluun palata takaisin töihin. Ilmoitin siis ensimmäisen lapsen kohdalla kaikki ajoissa kun jäin kotihoidontuelle.. Sitten tein kumminkin työkeikkaa kotihoidontuella ollessani ja pian tulinkin uudestaan raskaaksi (ilmoitin asiasta pomolle kirjallisesti) ja työkeikat loppu, nyt siis kuukausi sitten ilmoitin että jään hoitovapaalle 2. lapsesta (suullisesti) ja nyt pomo väittää että otin lopputilin sen jäljeen kun keikkahommat loppu (vaikka en todellakaan ottanut) ap

[/quote]

Oletko kirjoittanut pomolle aijemmin...? En ihmettele että hän ei halua sinua töihin, koska et osaa kirjoittaa.

Vierailija
158/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:01"]

Täytitkö paperit ja ilmoiti hoitovapaan alkamisesta 2 kk ennen hoitovapaan alkua työnantajalle? mä tein työnantajan kanssa paerin jo ennen lapsen syntymää, jossa arvioin paluuajan, ja molemmat osapuolet allekirjoittivat sen. Mun piti työsyistä aloittaa työt pari viikkoa oletettyua aiemmin, ja siitäkin tehtiin paperi hyvissä ajoin, ei ollut itsestään selvää, mutta työnantajan intresseissä oli myös minun hiukan aikaistettu paluu.

[/quote]

totta vitusa se tehdään ENNEN lapsen syntymää, 2 KUUKAUTTA ennen !

eikä nitä päivämääriä ITSE arvioida ne saat kelasta kun raskaustodistus on saatu ja haet sieltä tarvittavat päivärahat !!

ihme pelleilyä taas ...

159/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:01"]

Täytitkö paperit ja ilmoiti hoitovapaan alkamisesta 2 kk ennen hoitovapaan alkua työnantajalle? mä tein työnantajan kanssa paerin jo ennen lapsen syntymää, jossa arvioin paluuajan, ja molemmat osapuolet allekirjoittivat sen. Mun piti työsyistä aloittaa työt pari viikkoa oletettyua aiemmin, ja siitäkin tehtiin paperi hyvissä ajoin, ei ollut itsestään selvää, mutta työnantajan intresseissä oli myös minun hiukan aikaistettu paluu.

[/quote]

totta vitusa se tehdään ENNEN lapsen syntymää, 2 KUUKAUTTA ennen !

eikä nitä päivämääriä ITSE arvioida ne saat kelasta kun raskaustodistus on saatu ja haet sieltä tarvittavat päivärahat !!

ihme pelleilyä taas ...

[/quote]  siis 2 kk ennen lomalle jääntiä ! 

Vierailija
160/164 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut esimiehenä vuosia naisvaltaisella alalla, ja ihmettelen, missä ei irtisanota/sanouduta kirjallisesti. Meillä ei ole edes mahdollista päättää työsuhdetta ilman kirjallista paperia. Jos joku on tullut sanomaan, että irtisanoutuu, olen ohjannut hänet täyttämään ilmoituksen. Jos kyse vakituisesta työstä, sitä tärkeämpi paperi, koska muutoin ei saa täyttölupaa vakanssille. Näin sekä julkisella että yksityisellä sektorilla ollut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi