Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajat vaativat mahdottomia.

Vierailija
22.03.2022 |

Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.

Kommentit (1465)

Vierailija
301/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä parasta olisi, jos verotusta kevennettäisiin reilusti, polttoaineiden ym hintaa laskettaisiin eli jokaiselle jäisi enemmän rahaa käyttöönsä nykyisestä palkastaan ja olisi varaa ostaa jotain muutakin kuin pakolliset ruuat, laskut ja työmatkakulut. Stressi vähenisi ja elämänlaatu paranisi.

Hallitus voi sitten miettiä kannattaako kaikkia Suomen rahoja tunkea ulkomaille miljarditolkulla koko ajan.

Niinpä. Jos kerran tätä nyt yli 5% inflaatiota ei ole varaa kompensoida täysimääräisesti palkankorotuksina, niin etsitäänpä vaihtoehtoja:

- Työpaikkaruokailu verovapaaksi eduksi? Lisäisi ainakin kuppiloiden myyntiä ja sitä kautta verotuloja/työllisyyttä. Nettohyöty n. 200€/kk

- Verovapaaksi työsuhde-eduksi myös bussilippu? Sopisi ympäristötavoitteisiin. Nettohyöty 100€/kk

- Jos bussikyyti ei ole mahdollista, niin ainakin työparkkipaikat maksuttomiksi.

-Eläkevakuutusmaksut ja sivukulut alemmas palkansaajalta.  Palataan aiempaan 5% tuntumaan. Nettohyöty min. 100€/kk.

Näkyy ainakin Kevalla olevan varaa pistää vaikka Stokkan kiinteistöön 400 milj.€ ihan tosta vaan. Ei ole rahapulaa siellä. Voitaisiin kompensoida myös ylimpien eläkkeiden leikkauksella ja eläkekatolla.

- Yleisesti päälle vielä ruoan ALV:n alennus. (Taitaa vaan olla liian kallis operaatio?)

Kompensaatio luksustuotteiden verolla?

Ei tarvitsisi korotella niitä bruttopalkkoja, joissa korotuksen nettohyöty jää kuitenkin vähäiseksi.

Näillä saataisiin hoitsulle käteenjäävää nettoliksaa jopa 500€/kk. Tällä olisi jo merkitystä!

Voisi soveltaa muillekin aloille.

Sopisit politiikkaan. Äänestäisin heti.

Kiva. Saa toki tehdä parempiakin ehdotuksia. Sarkastista vinoilua havaittavissa?

Anteeksi? Olin kanssasi samoilla linjoilla asioista. Hyviä ehdotuksia kaikki.

Anteeksi. Tulkitsin väärin. Kiitos kiitoksista. Ja edelleenkin saa esittää omia ehdotuksia.

Vierailija
302/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 42v sairaanhoitaja. Olen ollut alalla kohta 20 vuotta (olin 23v valmistuessani). Työvuosia on takana jo 20v, sillä tein keikkaa opiskeluaikanakin. Olen urani huipulla. Täydet lomat, kokemuslisät (n. 200e). Kolmivuorotyö. Peruspalkka on 2550e/kk. Siihen toki sitten saan ne KOKEMUSlisät, hurjat 200e. Silloin palkka 2750e. JOS teen paljon sunnuntaivuoroja ja JOS teen paljon yövuoroja niin toki palkka sitten on BRUTTONA yli 3000e/kk, mutta mun tarvii tosiaan silloin öisin olla siellä töissä kun muut nukkuvat. Ja olla ne lauantai-illat kun omat koululaiset on viikonloppuvapaalla.. Kaverit kyselee illanistujaisiin ja lapsiensa synttäreille viikonloppuina tai kesällä olis vaikka häitä/ristiäisiä/festareita? Ei niihin pääse jos on töissä.  Tästä kolmivuorotyöstä otetaan kaikki verot ym. pois.. Ei siitä käteen jää niin paljoa, etteikö samaa rahaa saisi jostain helpommastakin työstä jossa ei tarvitse valvoa öitä ja viettää viikonloppuja, jouluja ja juhannuksia työpaikalla. Kas kun siitä juhannuksesta ja joulustakin maksetaan vain normaalin sunnuntain verran.. Kuka silloin haluaa sen joulun/juhannuksen tehdä?? Niinpä!

YLITÖILLÄ voi palkkaansa nostaa. Mutta ne on just sitä mitä tuossa lukee. NIITÄ YLITÖITÄ. Niiden eteen tehdään LISÄÄ TÖITÄ ja väsytään entistä enemmän. 

Oman työni ohessa ohjaan jatkuvasti opiskelijoita, uusia työntekijöitä, myös englanniksi, sillä suomalaisia ei ole enää tulossa riittävästi. Eikä tuosta ohjauksesta makseta yhtään palkanlisää.

No, katsotaan olenko enää itsekään seuraavaa 20 vuotta töissä :D.. Silloin ehtii tulla 40 vuotta hoitoalaa täyteen. Vähän tuntuu siltä, että jos tämä on arvostus niin voitte uskoa, että ei tälle alalle ihmiset jää itseänsä hajottamaan tällä palkalla. Liian iso vastuu ja stressi toisen ihmisen elämästä. Liian kiire, liian pieni palkka, liian epämukavat työolot, liikaa tarttuvia tauteja (mm. vaikka noro ja tää koronakin, eikä jää viimeiseksi tämä korona). Selkäsi hajotat vuodeosaston nostoissa.. Jep. Vuodeosastolla olen. Sijaisia ei ole jne.. Ja sitten ohjaat kiireessä englanniksi jotain kiinalaista opiskelijaa ilmaiseksi?? Kuulostaako unelmalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hoitoalalla vain voi mennä esimiehen huoneeseen ja sanoa, että haluan palkankorotuksen tai irtisanon itseni nyt heti? Näin minä tekisin. :D

Vierailija
304/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2070 euroa oli mun huippupalkkani kaikilla ikälisillä. Siitä käteen jäi 1500 euroa.

Lopetin siinä vaiheessa, kun joka päivä alkoo tuntua selviytymistaistelulta, aina pelotti, milloin jotain sattuu. Yhä näen painajaisia vaikka tuosta on jo 4 vuotta.

Niin olit siis lähäri, et sairaanhoitaja. Palkkakolutuksen mukaan. Lisät on myös hyvät.

Vierailija
305/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Make85 kirjoitti:

Ja vitut. Olen sairaanhoitajana päivätyössä ja tienaan 2600e bruttona. Duunari aloilllakin saa parempaa palkkaa päivätyöstä. Huom. Koulutus on pikkasen pitempi vs 2vuoden duunari koulutukseen.

Ei saa, ellei ole ollut pitkään hommissa. Jos saavat hyvää ansiota, koostuu se enimmäkseen ylitöistä ja lisistä. Päivätyöstä tuo on ihan ok palkka. Ei mikään päätähuimaava, mutta ok.

Ei ole ok palkka vuoro- eikä päivätyöstä. Helpottaahan se tietenkin, kun korkeasti koulutetut hoitajat huolehtivat omaisistanne. Saattavat monet työkuntoon takaisin tai huolehtivat siitä, että omaiset saavat käydä omissa töissään (tai olla käymättä).

Vierailija
306/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vuosilomia onkin sitten paljon enemmän kuin normi duunarilla.

Vierailija
307/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tuo intersektionaalinen feminismi ilmenee kaikin muin tavoin, mutta ei silloin, kun on hoitajien palkoista kysymys? Onko sairaiden ja vanhojen ym. hoito niin vähäpätöistä mielestänne?

Verratkaa nyt vastaavan koulutuksen, tai alemman, saaneiden miesvaltaisten alojen palkkoihin. 

Itse olen nainen, mutta teen tuottavaa työtä ja työpanokseni tuo ulkomailta rahaa Suomeen, josta hyötyvät kaikki eli koen olevani oikeutettu vaatimaan työnantajalta lisää palkkaa tuottavuuteni mukaisesti. Muuten työnantaja menettää minut ja saa mahdollisesti tilalle jonkun joka tuo taloon vähemmän rahaa olemalla vähemmän tehokas. Ihan duunariala ja ilman koulutusta. Eli se onko työ kuinka tuottavaa ja kuka sen maksaa, taitaa olla monesti syy joidenkin alojen parempaan palkkaan jopa ilman koulutusta. Näihinhän saa hakea töihin kuka vain milloin vain.

Jos sairastut, kuka sinut hoitaa taas tuottavaksi tai huolehtii omaisesi, jonka hoito on pois harteiltasi? 

Vierailija
308/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin on huonot palkat ravitsemuspuolellakin. Mutta kukaan ei ole nostanut äläkkää. kunnilla ja kuntayhtymillä on se trendi, että teetetään esim luokkien siivousta ravitsemistyöntekijällä pienellä palkalla. Että kyllä palkankorotuksia tarvitaan yleisesti kaikille naisvaltaisille aloille, tässä tapauksessa hoitajille lisää palkkaa ja muutkin asiat kuntoon siellä työpaikoilla, niin ehkäpä niitä tekijöitäkin löytyy.

Vierailija
309/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hoitoalalla vain voi mennä esimiehen huoneeseen ja sanoa, että haluan palkankorotuksen tai irtisanon itseni nyt heti? Näin minä tekisin. :D

Se esimies sanoisi ainakin julkisella puolella, että meillä on voimassaoleva TES ja sen mukaiset lisät.  Parempipalkkaista vakanssia ei sinulle ole nyt tarjolla.

Näistä ei poiketa, ja jos ei kelpaa, niin voitte poistua irtisanomisajan jälkeen.

Yksityisellä puolella voi olla tietenkin toisin.

Kommentoijalla ei taida olla kokemusta työelämästä?

Aika monella on harhakuvitelmia omasta korvaamattomuudestaan.

Vierailija
310/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko tämä?

Hoitajat ovat aikoibaan vaihtaneetoalkankorotukset lomiin, kun kunnilla ei ollut varaa maksaa palkankorotuksia.

Ja tästä vttu sitten olet kateellinen?

Vai opettajien lomista?

Tieditkö, etyä opettajat tekevät tuntimääräisesti sanan määrän työtunteja töitä, kuin muutkin, mutta lyhyemmässä ajassa.

Vierailija
311/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä parasta olisi, jos verotusta kevennettäisiin reilusti, polttoaineiden ym hintaa laskettaisiin eli jokaiselle jäisi enemmän rahaa käyttöönsä nykyisestä palkastaan ja olisi varaa ostaa jotain muutakin kuin pakolliset ruuat, laskut ja työmatkakulut. Stressi vähenisi ja elämänlaatu paranisi.

Hallitus voi sitten miettiä kannattaako kaikkia Suomen rahoja tunkea ulkomaille miljarditolkulla koko ajan.

Niinpä. Jos kerran tätä nyt yli 5% inflaatiota ei ole varaa kompensoida täysimääräisesti palkankorotuksina, niin etsitäänpä vaihtoehtoja:

- Työpaikkaruokailu verovapaaksi eduksi? Lisäisi ainakin kuppiloiden myyntiä ja sitä kautta verotuloja/työllisyyttä. Nettohyöty n. 200€/kk

- Verovapaaksi työsuhde-eduksi myös bussilippu? Sopisi ympäristötavoitteisiin. Nettohyöty 100€/kk

- Jos bussikyyti ei ole mahdollista, niin ainakin työparkkipaikat maksuttomiksi.

-Eläkevakuutusmaksut ja sivukulut alemmas palkansaajalta.  Palataan aiempaan 5% tuntumaan. Nettohyöty min. 100€/kk.

Näkyy ainakin Kevalla olevan varaa pistää vaikka Stokkan kiinteistöön 400 milj.€ ihan tosta vaan. Ei ole rahapulaa siellä. Voitaisiin kompensoida myös ylimpien eläkkeiden leikkauksella ja eläkekatolla.

- Yleisesti päälle vielä ruoan ALV:n alennus. (Taitaa vaan olla liian kallis operaatio?)

Kompensaatio luksustuotteiden verolla?

Ei tarvitsisi korotella niitä bruttopalkkoja, joissa korotuksen nettohyöty jää kuitenkin vähäiseksi.

Näillä saataisiin hoitsulle käteenjäävää nettoliksaa jopa 500€/kk. Tällä olisi jo merkitystä!

Voisi soveltaa muillekin aloille.

työssäkäymisen kustannuksien leikkaaminen toisi tasaisesti hyötyä kaikille työssä käyville ja piristäisi liiketoimintaa palvelualoilla. Mielestäni on älytöntä valittaa ettei sairaanhoitajan palkoilla saa laskuja maksettua koska ihan keskituloja saavat. Muutenkin mielikuva sairaanhoitajista on hieman negatiivinen. Kokoomusta äänestävät, itsensä korkeakoulutetuiksi ja vähän paremmaksi väeksi itsensä mieltävät. Ihmishengistä vastaavat mm. bussikuskit joka päivä, miksi he eivät vaadi sädekehää ja isoja liksoja?

Vierailija
312/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taasko tämä?

Hoitajat ovat aikoibaan vaihtaneetoalkankorotukset lomiin, kun kunnilla ei ollut varaa maksaa palkankorotuksia.

Vai opettajien lomista?

Tieditkö, etyä opettajat tekevät tuntimääräisesti sanan määrän työtunteja töitä, kuin muutkin, mutta lyhyemmässä ajassa.

No kyllä mä itse asiassa olen hieman kateellinen, kun siskoni ja tämän mies saavat kesälomia pari viikkoa enemmän kuin minä (kokemuslisän tms. kanssa mikä heillä tulee lomiin tietyn palvelusvuosimäärän jälkeen). Palkkakin taitaa olla heillä samaa luokkaa, varmaan jopa parempi, ja he ovat siis julkisella töissä ja minä yksityisellä. 

Vierailija
313/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tuo intersektionaalinen feminismi ilmenee kaikin muin tavoin, mutta ei silloin, kun on hoitajien palkoista kysymys? Onko sairaiden ja vanhojen ym. hoito niin vähäpätöistä mielestänne?

Verratkaa nyt vastaavan koulutuksen, tai alemman, saaneiden miesvaltaisten alojen palkkoihin. 

Kuten keskustelussa on jo usein todettu, julkisen ja yksityisen sektorin palkkoja on vaikea verrata. Eroa on vuosilomien määrässä, niiden laskentatavassa, lisissä (mukaan lukien henkilökohtaiset lisät,  julkisella lisä tulee erikseen tehtäväkohtaisen palkan päälle, yksityisellä usein korotetaan sitä tehtäväkohtaista palkkaa, kun katsotaan työntekijän ansaitsevan korotuksen) jne. jne. Siksi otan tähän pyytämääsi vertailuun Kuntatyönantajien palkkatilastosta satunnaisia eri ammattien palkkoja. Eli kaikki ovat KVTES:n piirissä, samat työehdot jne. Kokonaispalkka sisältää lisät, lomarahat ym. On myös huomioitava, että kunta- tai sairaanhoitopiirikohtaisesti saatetaan neuvotella ammattiryhmille erilaisia, tätä korkeampia palkkoja. Tätä kutsutaan TVA-työksi, siinä otetaan huomioon työn vaativuus. Linkki tilastoon: Palkkatilastot | Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

- asentaja 2234,00e, kokonaisansio 2880 > oletan, että ammattikoulu riittää koulutukseksi 

-  automaatioinsinööri 3361e, kokonaisansio 4267 > amk-koulutus

-  dieettikokki 2085, kokonaisansio 2449 > ammattikoulu, lisäksi dieettikokin ammattitutkinto. Vastuu vaikeista erityisruokavalioista mm. keskussairaaloissa (en tarkoita nyt mitään laktoosi-intoleranssia, vaan esim. dialyysipotilaan ruokavalio) 

-  erityiskasvatuksen päivähoitaja 2165e, kokonaisansio 2325 > ammattikoulu

- erityisluokanopettaja 3005e, kokonaisansio 3918 > yliopistotutkinto 

-  huoltoasentaja 2165e, kokonaisansio 2894 > ammattikoulu

- huoltoinsinööri 3415e, kokonaisansio 3963e > amk-tutkinto 

-  ict-tukihenkilö 2475e, kokonaisansio 2759 > en tiedä, vaatiiko amk-tutkinnon vai riittääkö ammattikoulu

-  keittiöapulainen 1911e, kokonaisansio 2132 > ammattikoulu 

-  kiinteistöhuoltaja 2109e, kokonaisansio 2502 > ammattikoulu 

-  koneenkuljettaja 2080e, kokonaisansio 2571 > ammattikoulu 

-  koulunkäynnin ohjaaja 2003e, kokonaisansio 2176 > ammattikoulu 

-  kuraattori 3022e, kokonaisansio 3288 > yliopistotutkinto 

-  laitoshuoltaja 1941e, kokonaisansio 2311 > ammattikoulu 

- laitosmies 2135e, kokonaisansio 2763 > ammattikoulu 

-  lastentarhanopettaja 2452e, kokonaisansio 2765 > yliopistotutkinto

-  linja-autonkuljettaja 2085e, kokonaisansio 2820 > ammattikoulu 

-  lvi-asentaja 2274e, kokonaisansio 2816 > ammattikoulu 

- lvi-insinööri 3368e, kokonaisansio 3881 > amk-tutkinto 

-  palkkasihteeri 2399e, kokonaisansio 2703 > ammattikoulu saattaa riittää, usein vaaditaan amk-tutkinto

-  palomies 2106e, kokonaisansio 3320 > onkohan ammattitutkinto vai amk? 

Siinä muutamia kunta-alan palkkoja, lisää voi tutkia palkkatilastosta. 

Vierailija
314/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se esimies sanoisi ainakin julkisella puolella, että meillä on voimassaoleva TES ja sen mukaiset lisät.  Parempipalkkaista vakanssia ei sinulle ole nyt tarjolla.

Näistä ei poiketa, ja jos ei kelpaa, niin voitte poistua irtisanomisajan jälkeen.

Yksityisellä puolella voi olla tietenkin toisin.

Kommentoijalla ei taida olla kokemusta työelämästä?

Aika monella on harhakuvitelmia omasta korvaamattomuudestaan.

Koko ajan olen ollut työelämässä ja näin nimenomaan toiminutkin. Yksityisellä puolella ei tessiä niin pilkun tarkkaan tuijoteta, vaan huomioidaan osaamisen laajuus. Kunta-alalla en ole koskaan ollut, joten siksi kysyinkin.

Vierailija
315/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taasko tämä?

Vai opettajien lomista?

"tuntimääräisesti sana määrä työtunteja, mutta lyhyemmässä ajassa"

Kuinkas tuo on mahdollista noin käytännön tasolla?

Toivottavatsi et ole opetaja, ih noien kirotusvihreienki takii.

Vierailija
316/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taasko tämä?

Vai opettajien lomista?

"tuntimääräisesti sana määrä työtunteja, mutta lyhyemmässä ajassa"

Kuinkas tuo on mahdollista noin käytännön tasolla?

Toivottavatsi et ole opetaja, ih noien kirotusvihreienki takii.

🙈🙈🙈 eihän se mitenkään voi olla mahdollista, kun sinä niin sanot. Buahahahaaaa. Ä ä l i ö ja i m be s i l l i.

Vierailija
317/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat on jo kymmeniä vuosia vaatineet ja uhkailleet lakoilla. Koskaan eivät ole saaneet tahtoaan läpi.

Hoitajien pitää lakkoilla niin, että ihmisiä alkaa kuolemaan, eiköhän ala palkankorotus tulemaan. 

Ei kaikki hoitajat työskentele ihmishenkien kanssa. Saavatko siis kaikki hoitajat palkankorotuksen vai vain ihmishenkien kanssa työskentelevät?

Jopas olet fiksu.

Vierailija
318/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 42v sairaanhoitaja. Olen ollut alalla kohta 20 vuotta (olin 23v valmistuessani). Työvuosia on takana jo 20v, sillä tein keikkaa opiskeluaikanakin. Olen urani huipulla. Täydet lomat, kokemuslisät (n. 200e). Kolmivuorotyö. Peruspalkka on 2550e/kk. Siihen toki sitten saan ne KOKEMUSlisät, hurjat 200e. Silloin palkka 2750e. JOS teen paljon sunnuntaivuoroja ja JOS teen paljon yövuoroja niin toki palkka sitten on BRUTTONA yli 3000e/kk, mutta mun tarvii tosiaan silloin öisin olla siellä töissä kun muut nukkuvat. Ja olla ne lauantai-illat kun omat koululaiset on viikonloppuvapaalla.. Kaverit kyselee illanistujaisiin ja lapsiensa synttäreille viikonloppuina tai kesällä olis vaikka häitä/ristiäisiä/festareita? Ei niihin pääse jos on töissä.  Tästä kolmivuorotyöstä otetaan kaikki verot ym. pois.. Ei siitä käteen jää niin paljoa, etteikö samaa rahaa saisi jostain helpommastakin työstä jossa ei tarvitse valvoa öitä ja viettää viikonloppuja, jouluja ja juhannuksia työpaikalla. Kas kun siitä juhannuksesta ja joulustakin maksetaan vain normaalin sunnuntain verran.. Kuka silloin haluaa sen joulun/juhannuksen tehdä?? Niinpä!

YLITÖILLÄ voi palkkaansa nostaa. Mutta ne on just sitä mitä tuossa lukee. NIITÄ YLITÖITÄ. Niiden eteen tehdään LISÄÄ TÖITÄ ja väsytään entistä enemmän. 

Oman työni ohessa ohjaan jatkuvasti opiskelijoita, uusia työntekijöitä, myös englanniksi, sillä suomalaisia ei ole enää tulossa riittävästi. Eikä tuosta ohjauksesta makseta yhtään palkanlisää.

No, katsotaan olenko enää itsekään seuraavaa 20 vuotta töissä :D.. Silloin ehtii tulla 40 vuotta hoitoalaa täyteen. Vähän tuntuu siltä, että jos tämä on arvostus niin voitte uskoa, että ei tälle alalle ihmiset jää itseänsä hajottamaan tällä palkalla. Liian iso vastuu ja stressi toisen ihmisen elämästä. Liian kiire, liian pieni palkka, liian epämukavat työolot, liikaa tarttuvia tauteja (mm. vaikka noro ja tää koronakin, eikä jää viimeiseksi tämä korona). Selkäsi hajotat vuodeosaston nostoissa.. Jep. Vuodeosastolla olen. Sijaisia ei ole jne.. Ja sitten ohjaat kiireessä englanniksi jotain kiinalaista opiskelijaa ilmaiseksi?? Kuulostaako unelmalta?

Hoitsuille on noussut oma asema päähän kun opisto muutettiin amk:i. Hoitajan peruspalkka on koulutukseen, osaamiseen ja koulutukseen nähden täysin riittävä. Hoitaja ei ole akateeminen vaan ammatillisentutkinnon suorittanut. Eikä omaa lääketieteellistä osaamista vaan on nimenomaan vain ruumiillisen perustyön tekijä. Hoitaja voi nostaa palkkaansa vuorolisillä kuten muutkin perusduunarit. Mitä harjoittelijoiden ohjaamiseen tulee ei siitä makseta muillakaan aloilla.

Vierailija
319/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nainen, mutta teen tuottavaa työtä ja työpanokseni tuo ulkomailta rahaa Suomeen, josta hyötyvät kaikki eli koen olevani oikeutettu vaatimaan työnantajalta lisää palkkaa tuottavuuteni mukaisesti. Muuten työnantaja menettää minut ja saa mahdollisesti tilalle jonkun joka tuo taloon vähemmän rahaa olemalla vähemmän tehokas. Ihan duunariala ja ilman koulutusta. Eli se onko työ kuinka tuottavaa ja kuka sen maksaa, taitaa olla monesti syy joidenkin alojen parempaan palkkaan jopa ilman koulutusta. Näihinhän saa hakea töihin kuka vain milloin vain.

Jos sairastut, kuka sinut hoitaa taas tuottavaksi tai huolehtii omaisesi, jonka hoito on pois harteiltasi? 

Luultavasti kuolen pois, koska en usko Suomen olevan mitenkään hyvinvoinvaltio enää lähivuosien jälkeen. Tähän olen alkanut asennoitumaan.

Vierailija
320/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitsuille on noussut oma asema päähän kun opisto muutettiin amk:i. Hoitajan peruspalkka on koulutukseen, osaamiseen ja koulutukseen nähden täysin riittävä. Hoitaja ei ole akateeminen vaan ammatillisentutkinnon suorittanut. Eikä omaa lääketieteellistä osaamista vaan on nimenomaan vain ruumiillisen perustyön tekijä. Hoitaja voi nostaa palkkaansa vuorolisillä kuten muutkin perusduunarit. Mitä harjoittelijoiden ohjaamiseen tulee ei siitä makseta muillakaan aloilla.

Itse perehdytän jatkuvasti uusia työntekijöitä ja vanhoja tekijöitä uusiin hommiin, mutta ei siitä mitään makseta. Kuuluu työnkuvaan. Eli ei muillakaan aloilla makseta ohjaamisesta/perehdyttämisestä mitään joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.