Hoitajat vaativat mahdottomia.
Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.
Kommentit (1465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan työolot vaikuttaa kyllä surkeilta. Onkohan edes poliiseilla noin huonoa työvuorosuunnittelua. Ite olisin työkyvytön varmaan kuukauden hoitsuilun jälkeen.
Toivottavasti nyt jotain parannuksia tulisi.
Ja kukas ne työvuorolistat siellä laatii? Ettei olisi sairaanhoitaja koulutukseltaan? Pitäisikö väh’n kouluttautua lisää, että osaisi edes työvuorolistan laatia? Saisko siitä vaikka toisen korkeakoulututkinnon aikaseksi ”työvuorolistapätevyys”?
Työvuoro listat laatii osastonhoitaja.
Ja osastonhoitajaksi ei näinä aikoina pääse ilman johtaja-esimieskoulustusta.
Lähes kaikilla osastonhoitajilla on yliopistossa erikseen suoritettu terveystietenn tutkinto, tai jokin muu koulutus esimiestehtäviin.
Ei ketä tahansa noin vaan siepata pystymetsästä johtamaan jotakin osastoa, oli se osasti sitten kirurgian, sisätautien, naisentautien, syöpäsairauksien, lastentautien, psykiatrinen tai mikä tahansa osasto.
Osastonhoitaja on vastuussa koko osastosta, muistakin asioista kuin vain työvuorolistoista.
Hän vastaa siitä että kaikki sujuu, ja toimii ja että kaikki noudattavat sairaalan ohjeita ja sääntöjä.
Seuraa sairaslomia, poissaoloja, kuuntelee kaikki mahdolliset valitukset ja toivomukset työvuoroista ja lomista ja lapsiperhe-elämän vaikeuksista.
Hän seuraa ja valvoo sitä, lääkekaappi ja lääkejakelu toimii sääntöjen mukaan ym kaikki, mitä sillä hänen osastollaan tapahtuu.
Mm. se, että onko hän laittanut tiettyyn vuoroon liikaa kokemattomia ja vasta aloittaneita ja hoitajia, jollon on sattunut jokin moka potilaiden hoidossa, jne, jne.
Kun osastolla jokin menee totaalisesti päin p#rsetttä, on osastonhoitaja se, joka joutuu ensmmäisenä tulilinjallea
Osastonhoitajakin on hoitaja, joten miksi ette hakeudu näihin tehtäviin, jotka haluaa lisää vastuuta ja lisää liksaa? Opinnot tekee noin vuodessa kandiksi, kun amk-tutkinnosta hyväksyiluetaan niin älyttömän paljon. Ei ole iso ponnistus paremmasta liksasta.
Esim. amk-inssi saa yliopistossa muutaman peruskurssin anteeksi, mutta lähes tutkinto on kokonaan tehtävä. Esim. matematiikka ja fysiikka pitää kuitenkin opiskella, koska on yliopistossa sen verran vaativampaa ja tarvitaan jatkokursseissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 42v sairaanhoitaja. Olen ollut alalla kohta 20 vuotta (olin 23v valmistuessani). Työvuosia on takana jo 20v, sillä tein keikkaa opiskeluaikanakin. Olen urani huipulla. Täydet lomat, kokemuslisät (n. 200e). Kolmivuorotyö. Peruspalkka on 2550e/kk. Siihen toki sitten saan ne KOKEMUSlisät, hurjat 200e. Silloin palkka 2750e. JOS teen paljon sunnuntaivuoroja ja JOS teen paljon yövuoroja niin toki palkka sitten on BRUTTONA yli 3000e/kk, mutta mun tarvii tosiaan silloin öisin olla siellä töissä kun muut nukkuvat. Ja olla ne lauantai-illat kun omat koululaiset on viikonloppuvapaalla.. Kaverit kyselee illanistujaisiin ja lapsiensa synttäreille viikonloppuina tai kesällä olis vaikka häitä/ristiäisiä/festareita? Ei niihin pääse jos on töissä. Tästä kolmivuorotyöstä otetaan kaikki verot ym. pois.. Ei siitä käteen jää niin paljoa, etteikö samaa rahaa saisi jostain helpommastakin työstä jossa ei tarvitse valvoa öitä ja viettää viikonloppuja, jouluja ja juhannuksia työpaikalla. Kas kun siitä juhannuksesta ja joulustakin maksetaan vain normaalin sunnuntain verran.. Kuka silloin haluaa sen joulun/juhannuksen tehdä?? Niinpä!
YLITÖILLÄ voi palkkaansa nostaa. Mutta ne on just sitä mitä tuossa lukee. NIITÄ YLITÖITÄ. Niiden eteen tehdään LISÄÄ TÖITÄ ja väsytään entistä enemmän.
Oman työni ohessa ohjaan jatkuvasti opiskelijoita, uusia työntekijöitä, myös englanniksi, sillä suomalaisia ei ole enää tulossa riittävästi. Eikä tuosta ohjauksesta makseta yhtään palkanlisää.
No, katsotaan olenko enää itsekään seuraavaa 20 vuotta töissä :D.. Silloin ehtii tulla 40 vuotta hoitoalaa täyteen. Vähän tuntuu siltä, että jos tämä on arvostus niin voitte uskoa, että ei tälle alalle ihmiset jää itseänsä hajottamaan tällä palkalla. Liian iso vastuu ja stressi toisen ihmisen elämästä. Liian kiire, liian pieni palkka, liian epämukavat työolot, liikaa tarttuvia tauteja (mm. vaikka noro ja tää koronakin, eikä jää viimeiseksi tämä korona). Selkäsi hajotat vuodeosaston nostoissa.. Jep. Vuodeosastolla olen. Sijaisia ei ole jne.. Ja sitten ohjaat kiireessä englanniksi jotain kiinalaista opiskelijaa ilmaiseksi?? Kuulostaako unelmalta?
Eihän tuohon tarvitse tehdä kuin kaksi sunnuntaita tai yksi sunnuntai ja kaksi lauantai-iltaa niin palkka ylittää sen 3000e. Ainakin meillä kolmen viikon listasta ollaan pääsääntöisesti kaksi viikonloppua töissä, teilläkö saa halutessaan kaikki viikonloput vapaiksi?
Vierailija kirjoitti:
2070 euroa oli mun huippupalkkani kaikilla ikälisillä. Siitä käteen jäi 1500 euroa.
Lopetin siinä vaiheessa, kun joka päivä alkoo tuntua selviytymistaistelulta, aina pelotti, milloin jotain sattuu. Yhä näen painajaisia vaikka tuosta on jo 4 vuotta.
Kyse on kanssa siittä että "hoitajina" pidetään monenlaisia työtehtäviä tekeviä.
Selkein jako menee siinä onko käynyt vain vuoden pari ammattikoulua vai 4 vuotta tai enemmän AMK:ta tai peräti erikoistunut yliopistossa.
Ei kotihoitaja voi saada samaa liksaa kuin leikkaussalin anestesiahoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on jo kymmeniä vuosia vaatineet ja uhkailleet lakoilla. Koskaan eivät ole saaneet tahtoaan läpi.
Hoitajien pitää lakkoilla niin, että ihmisiä alkaa kuolemaan, eiköhän ala palkankorotus tulemaan.
Samalla logiikalla lääkärit ja muut ihmisten pelastajat lakkoilemaan ja vaatimaan lisää palkkaa. Vain taivas on rajana kuinka paljon pyytää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 42v sairaanhoitaja. Olen ollut alalla kohta 20 vuotta (olin 23v valmistuessani). Työvuosia on takana jo 20v, sillä tein keikkaa opiskeluaikanakin. Olen urani huipulla. Täydet lomat, kokemuslisät (n. 200e). Kolmivuorotyö. Peruspalkka on 2550e/kk. Siihen toki sitten saan ne KOKEMUSlisät, hurjat 200e. Silloin palkka 2750e. JOS teen paljon sunnuntaivuoroja ja JOS teen paljon yövuoroja niin toki palkka sitten on BRUTTONA yli 3000e/kk, mutta mun tarvii tosiaan silloin öisin olla siellä töissä kun muut nukkuvat. Ja olla ne lauantai-illat kun omat koululaiset on viikonloppuvapaalla.. Kaverit kyselee illanistujaisiin ja lapsiensa synttäreille viikonloppuina tai kesällä olis vaikka häitä/ristiäisiä/festareita? Ei niihin pääse jos on töissä. Tästä kolmivuorotyöstä otetaan kaikki verot ym. pois.. Ei siitä käteen jää niin paljoa, etteikö samaa rahaa saisi jostain helpommastakin työstä jossa ei tarvitse valvoa öitä ja viettää viikonloppuja, jouluja ja juhannuksia työpaikalla. Kas kun siitä juhannuksesta ja joulustakin maksetaan vain normaalin sunnuntain verran.. Kuka silloin haluaa sen joulun/juhannuksen tehdä?? Niinpä!
YLITÖILLÄ voi palkkaansa nostaa. Mutta ne on just sitä mitä tuossa lukee. NIITÄ YLITÖITÄ. Niiden eteen tehdään LISÄÄ TÖITÄ ja väsytään entistä enemmän.
Oman työni ohessa ohjaan jatkuvasti opiskelijoita, uusia työntekijöitä, myös englanniksi, sillä suomalaisia ei ole enää tulossa riittävästi. Eikä tuosta ohjauksesta makseta yhtään palkanlisää.
No, katsotaan olenko enää itsekään seuraavaa 20 vuotta töissä :D.. Silloin ehtii tulla 40 vuotta hoitoalaa täyteen. Vähän tuntuu siltä, että jos tämä on arvostus niin voitte uskoa, että ei tälle alalle ihmiset jää itseänsä hajottamaan tällä palkalla. Liian iso vastuu ja stressi toisen ihmisen elämästä. Liian kiire, liian pieni palkka, liian epämukavat työolot, liikaa tarttuvia tauteja (mm. vaikka noro ja tää koronakin, eikä jää viimeiseksi tämä korona). Selkäsi hajotat vuodeosaston nostoissa.. Jep. Vuodeosastolla olen. Sijaisia ei ole jne.. Ja sitten ohjaat kiireessä englanniksi jotain kiinalaista opiskelijaa ilmaiseksi?? Kuulostaako unelmalta?
Hoitsuille on noussut oma asema päähän kun opisto muutettiin amk:i. Hoitajan peruspalkka on koulutukseen, osaamiseen ja koulutukseen nähden täysin riittävä. Hoitaja ei ole akateeminen vaan ammatillisentutkinnon suorittanut. Eikä omaa lääketieteellistä osaamista vaan on nimenomaan vain ruumiillisen perustyön tekijä. Hoitaja voi nostaa palkkaansa vuorolisillä kuten muutkin perusduunarit. Mitä harjoittelijoiden ohjaamiseen tulee ei siitä makseta muillakaan aloilla.
Miten väärässä oletkaan tuon lääketieteellisen osaamisen kanssa! Hoitaja on se, joka tarkkailee ja toimii ensimmäisenä. Pohtii tarvitaanko nyt lääkäri, jota ei välttämättä ole edes saatavilla yöaikaan esim.. Hoitaja on se, joka lääkitsee (toki määräysten perusteella, mutta omaa varsin vahvan tietämyksen näistä lääkkeistä itsekin) ja on paikalla silloin ekana kun pitää esim. elvyttää.
Vierailija kirjoitti:
Niin helppoahan se on kun siirrät yli satakiloisen miehen pesulavetille, kun koko sänky on paskassa vaipasta huolimatta. Peset, rasvaat, vaihdat tietysti kaikki sänkyvaatteet. Siirrät sänkyyn Laitat vaipan ja toivot parasta ettei enää tulisi ja useimmiten vuorossa asukkaita on 5-7 ja palkka se pari tonnia kuussa. lisillä pari sataa enemmän.
Tekeekö tätä siis korkeakoulutettu sairaanhoitaja vai lähihoitaja?
Make85 kirjoitti:
Ja vitut. Olen sairaanhoitajana päivätyössä ja tienaan 2600e bruttona. Duunari aloilllakin saa parempaa palkkaa päivätyöstä. Huom. Koulutus on pikkasen pitempi vs 2vuoden duunari koulutukseen.
Duunari se hoitajakin on.
Duunari:
(puhekieltä) työläinen, työntekijä (fyysistä suorittavaa työtä tekevä)
Miksi ihmeessä sitten valitsit hoitotyön, jos saisit enemmän palkkaa missä tahansa muualla?
Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitoalalla vain voi mennä esimiehen huoneeseen ja sanoa, että haluan palkankorotuksen tai irtisanon itseni nyt heti? Näin minä tekisin. :D
Voihan sitä. Ei se liksa siitä kuitenkaan mihinkään muutu vaan on aina tessin mukainen:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vuosilomia onkin sitten paljon enemmän kuin normi duunarilla.
Taasko tämä?
Hoitajat ovat aikoibaan vaihtaneetoalkankorotukset lomiin, kun kunnilla ei ollut varaa maksaa palkankorotuksia.
Ja tästä vttu sitten olet kateellinen?
Vai opettajien lomista?
Tieditkö, etyä opettajat tekevät tuntimääräisesti sanan määrän työtunteja töitä, kuin muutkin, mutta lyhyemmässä ajassa.
"tuntimääräisesti sana määrä työtunteja, mutta lyhyemmässä ajassa"
Kuinkas tuo on mahdollista noin käytännön tasolla?
Toivottavatsi et ole opetaja, ih noien kirotusvihreienki takii.
🙈🙈🙈 eihän se mitenkään voi olla mahdollista, kun sinä niin sanot. Buahahahaaaa. Ä ä l i ö ja i m be s i l l i.
Kiitos kauniista kommentistasi. Turvallista matkaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamutelevisiossa todettiin, että sairaanhoitajan palkalla ei laskuja makseta. Sairaanhoitajan peruspalkka on 2375,71 €.
Esimerkkejä huonommin palkatuista kunta-alan tehtävistä:
Lähihoitajan peruspalkka on 2063,84 €. Laitoshuoltajan peruspalkka on 1854,28 €.Miten näillä palkoilla maksaa laskut, jos sh:n palkalla ei makseta?
Amiksilla kuuluukin olla huonompi palkka kuin alemman korkeakoulututkinnon suorittaneilla. Miksei näiden alojen liitot tee mitään palkankorotusten eteen? Nariskaa sinne.
Kyse ei ollut tutkinnon tasosta, vaan siitä, että sh palkalla ei voi maksaa laskuja.
Eikö alemmin koulutetuilla ja palkatuilla ole laskuja? Vai onko raha jotenkin erilaista, että sillä voi maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja. Suurin ongelma työssäni ei ole palkan vähyys. Suurin ongelma on se, ettei sijaisia saa. Koko ajan on sairaslomia, ja soitat 20 hoitajaa, kellekkään ei käy.
Sitten sun on pakko jäädä tekemään pitkä päivä, koska sen illan keikkalaiset eivät suostu tulemaan, jos joutuvat tekemään vajaalla ja sitten ei ole ketään hoitajaa iltavuorossa.
Pidän melko hyvin puoleni, mutta kyllä kilteimmät siellä joustaa. Pakkohan se on, kun lakikin sen määrää, ettei ketään voi jättää heitteille asukasta.
Toiseksi eniten ärsyttää se, että olet naimisissa työsi kanssa. Vapaatoiveen kun antaa, et koskaan tiedä, saatko sitä vapaaksi. Jos haluisi hätätilanteessa ottaa palkatonta, ei sitä meinaa saada, koska kukaan ei tee vuoroasi.
Meillä ainakin oma työpaikka on kuin uppoava laiva. Varmaan palkkaa pitäisi nostaa, että sinne joku motivoituisi tulemaan.
Tätä juuri ei ole ymmärretty -hoitoala on jo ajanut karille. Palkkaneuvottelut (jotka eivät edes mene läpi) on viimeinen yritys pelastaa tilanne. Liian myöhään, liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitoalalla vain voi mennä esimiehen huoneeseen ja sanoa, että haluan palkankorotuksen tai irtisanon itseni nyt heti? Näin minä tekisin. :D
Voihan sitä. Ei se liksa siitä kuitenkaan mihinkään muutu vaan on aina tessin mukainen:D
Mutta miksi? Haluaako esimies todellakin alkaa etsimään uutta työntekijää itselleen hyvän, ahkeran, joustavan, osaavan ja mukavan työntekijän tilalle? Vai onko se joku laissa määritelty asia noudattaa tessiä hoitoalalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat valittaneet palkastaan jo ainakin 30 vuotta. Miksi hakeutuvat alalle, jos haluavat insinöörin tai lääkärin palkan? Eikö matematiikan osaaminen riitä?
Taitaa lääkelaskutentit olla ne vaikeimmat, peruskoulun matikalla pärjää niissä (prosenttilaskut, tilavuudet…).
”Annostelutehtävillä tarkoitetaan potilaalle annetta-van annoksen laskemista, kun lääkärin määräys jalääkkeen vahvuus ovat tiedossa. Esimerkiksi Digoxin-sydänlääkkeestä on kolmea eri vahvuutta: Digoxin0,25 mg tabletti, Digoxin semi 0,125 mg tabletti jaDigoxin mite 0,0625 mg tabletti. Kuinka monta Di-goxin 0,25 mg -tablettia annetaan, kun määräys on ol-lut 0,125 mg x 1? Määräyksen x 1 tarkoittaa, että lääkeannetaan kerran vuorokaudessa. Tyypilliset virheellisetvastaukset tässä tehtävässä ovat kokemukseni mukaanolleet viisi ja kaksi Digoxin 0,25 mg -tablettia” (Liisa Näveri, FT, HY, Solmu 2/14)
5 tablettia annettaisiin potilaalle, huhhuh!
Tässä vain 1 potilas saa yliannostuksen, mutta jos siltojen ja rakennusten lujuuslaskelmat tai teidän kallistukset laskettaisiin samalla matikalla, voisi tulla enemmän ruumiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamutelevisiossa todettiin, että sairaanhoitajan palkalla ei laskuja makseta. Sairaanhoitajan peruspalkka on 2375,71 €.
Lähihoitajan peruspalkka on 2063,84 €. Laitoshuoltajan peruspalkka on 1854,28 €.Miten näillä palkoilla maksaa laskut, jos sh:n palkalla ei makseta?
Amiksilla kuuluukin olla huonompi palkka kuin alemman korkeakoulututkinnon suorittaneilla. Miksei näiden alojen liitot tee mitään palkankorotusten eteen? Nariskaa sinne.
Kyse ei ollut tutkinnon tasosta, vaan siitä, että sh palkalla ei voi maksaa laskuja.
Eikö alemmin koulutetuilla ja palkatuilla ole laskuja? Vai onko raha jotenkin erilaista, että sillä voi maksaa?
Olen varastoduunari ja luottotiedot tallella eli kaikki laskut maksettu ajallaan. Mutta en ajelekaan uusilla autoilla tai asu 200 000 e asunnossa. On lapsi ja auto ja pitkät työmatkat ylimääräisinä kuluerinä myös täälläkin. Joten ei vedota siihen, että sairaanhoitajan palkka ei riittäisi laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Tajuavatkohan he että markkina täytyy hoitajista jos palkat nousevat noin. Sen jälkeen onkin kiva olla kortistossa pienellä korvauksella kun töitä ei enää riitäkään kaikille. Minä lähden heti hoitoalalle jos palkat nousevat noin paljon.
Minä en ainakaan lähde. Olen kokeillut eikä mikään raha saa minua palaamaan.
Mutta se hoitoalan houkuttelevuus on yksi pointti tässä. Niitä työntekijöitä halutaan sinne lisää. Koska nyt niitä on siellä aivan liian vähän. Ei se työ niin kivaa ole, että ihmiset sankoin joukoin palkan takia sinne menisi. Mutta tällä hetkellä moni alasta kiinnostunut päätyy toiselle alalle juuri palkan takia.
Jos nykyisellä hoitajan palkalla ei tule toimeen, voi katsoa peiliin ja miettiä omia kulutustottumuksiaan. Oon itse ammattiini ja palkkaani tyytyväinen sh. Palkka on jo nyt hyvä. Työ on ajoittain raskasta mutta se työ on sen verran kiinnostavaa ja mielekästä, että nautin tästä. Nautin potilaskohtaamisista ja siitä, kun näen potilaan toipuvan operaatiosta. Mielestäni hoitajan työ on kutsumustyötä. Jos palkka ei miellytä, aina voi yrittää päästä lääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuavatkohan he että markkina täytyy hoitajista jos palkat nousevat noin. Sen jälkeen onkin kiva olla kortistossa pienellä korvauksella kun töitä ei enää riitäkään kaikille. Minä lähden heti hoitoalalle jos palkat nousevat noin paljon.
Minä en ainakaan lähde. Olen kokeillut eikä mikään raha saa minua palaamaan.
Mutta se hoitoalan houkuttelevuus on yksi pointti tässä. Niitä työntekijöitä halutaan sinne lisää. Koska nyt niitä on siellä aivan liian vähän. Ei se työ niin kivaa ole, että ihmiset sankoin joukoin palkan takia sinne menisi. Mutta tällä hetkellä moni alasta kiinnostunut päätyy toiselle alalle juuri palkan takia.
Niin... Parturi-kampaajaksi tai myyjäksi, josta saa saman tai vähemmän palkkaa. Vai siirtyykö kaikki asiantuntija-tehtäviin missä tienaa hoitoalaa enemmän?
Mielestäni kyse on hoitoalan negatiivisesta maineesta. On aina niin raskasta ja kukaan ei ole tyytyväinen työhönsä. Kuka haluaa sellaiseen ilmapiiriin!? Muilla aloilla on yhtä raskasta, mutta he valittavat vähemmän. Sinne on mukavampi mennä töihin, vaikka palkka olisi pienempi ja lisät huonommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat valittaneet palkastaan jo ainakin 30 vuotta. Miksi hakeutuvat alalle, jos haluavat insinöörin tai lääkärin palkan? Eikö matematiikan osaaminen riitä?
Taitaa lääkelaskutentit olla ne vaikeimmat, peruskoulun matikalla pärjää niissä (prosenttilaskut, tilavuudet…).
”Annostelutehtävillä tarkoitetaan potilaalle annetta-van annoksen laskemista, kun lääkärin määräys jalääkkeen vahvuus ovat tiedossa. Esimerkiksi Digoxin-sydänlääkkeestä on kolmea eri vahvuutta: Digoxin0,25 mg tabletti, Digoxin semi 0,125 mg tabletti jaDigoxin mite 0,0625 mg tabletti. Kuinka monta Di-goxin 0,25 mg -tablettia annetaan, kun määräys on ol-lut 0,125 mg x 1? Määräyksen x 1 tarkoittaa, että lääkeannetaan kerran vuorokaudessa. Tyypilliset virheellisetvastaukset tässä tehtävässä ovat kokemukseni mukaanolleet viisi ja kaksi Digoxin 0,25 mg -tablettia” (Liisa Näveri, FT, HY, Solmu 2/14)
5 tablettia annettaisiin potilaalle, huhhuh!
Tässä vain 1 potilas saa yliannostuksen, mutta jos siltojen ja rakennusten lujuuslaskelmat tai teidän kallistukset laskettaisiin samalla matikalla, voisi tulla enemmän ruumiita.
Opiskelin AMK-inssiksi aikuisiällä ja samassa ryhmässä oli kaksi entistä lähihoitajaa, alanvaihtajia siis. Oli tosi ahdistavaa, että kumpikaan heistä ei osannut matikan lähtötasoa kartoittavassa tentissä laskea edes ainuttakaan murtolaskua. He eivät siis osanneet esim. laskea, paljonko on 1/2 + 3/4. Tiedän, että yleensä lääkkeiden annostelu on sairaanhoitajien tehtävä, mutta ahdistaa ajatuskin siitä, että tuolla laskutaidolla olevia ihmisiä on kuitenkin saattanut olla samoissa tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mutta se ei ole sairaanhoitajien ongelma. Ottakoot yhteyttä omiin liittoihinsa ja ryhtykööt lakkoon. Kyse on lisäksi koulutuksesta. Alemmalla korkeakoulututkinnolla pitää saada enemmän peruspalkkaa kuin pari vuotta ilman lukiota koulua käynyt amis. Peruspalkoissa eroa pari sataa.
Samalla logiikalla lääkärit ja muut ihmisten pelastajat lakkoilemaan ja vaatimaan lisää palkkaa. Vain taivas on rajana kuinka paljon pyytää?