Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ottanut HPV-rokotetta

Vierailija
02.09.2015 |

Onko muita? Tuntui, että kaikki muyt ottivat. Paitsi minä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan tyttö ottanut. Luokan tytöistä ehkä noin puolet otti sen rokotteen. En ole törmännyt vielä yhteenkään järkiperusteeseen, joka puoltaisi sen rokotteen ottamista.

Vierailija
22/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut. En luota tehoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:16"]

Hyvä hyvä. Rokotteen ottamalla saa viruksen 100% varmasti. Ilman rokotetta sen saaminen on hyvin epätodennäköistä.

[/quote]

Höpö höpö. Rokote ei aiheuta HPV-tartuntaa. Huomaa, että olet vasta lapsi, etkä ole perehtynyt rokotteisiin.

Vierailija
24/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]

Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.

[/quote]

Sitähän on tutkittu todella perusteellisesti! Sitä on myyty kymmeniä miljoonia, ja se on Euroopassakin ollut myynnissä jo kahdeksan vuotta, ja nimenomaan lisääntymisikään tuleville naisille, joten kyllä tuollainen lapsettomuusvaikutus olisi jo havaittu. Jos noin ajattelee, mitään rokotetta ei voi ottaa, ja kumminkin kohdunkaulan syöpä tappaa paljon suuremmalla todennäköisyydellä.

http://tyttojenjuttu.fi/hpv-rokote/

[/quote] http://www.hs.fi/m/hyvinvointi/a1427511548717

Haittoja pelkäsin rokotteessa niin paljon, että en halunnut ottaa. Vaikkei Suomen rokote olekaan sama. ap

Vierailija
25/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:16"]

Ei papassa tarvi rampata, jos ei ole seksiä eikä oireita. Riittää 5 v välein, sanoi gyne kk sitten.

[/quote]

Ei toki, jos ei ole seksiä, eikä ole koskaan ollutkaan. Mutta jos olet kerrankin sekstaillut, sulla voi olla HPV, ja se voi aiheuttaa solumuutoksia vasta vuosien perästä.

Vierailija
26/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin sen rokotteen noin 3v sitten. Ainoa sivuvaikutus oli vuorokauden kuluessa alkanut äkillinen korkea kuume ja oksennuskohtaukset. Nestettä lähti kehosta niin paljon että paino tippui pysyvästi parilla kilolla. :D Eipä se kyllä haitannut. Paranin kyllä melkein yhtä nopeasti kuin se oli alkanutkin.

Vierailija
27/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.
[/quote]

Ei ainakaan minulla ole ainakaan näin ööö... 5 vuoden? aikana aiheuttanut lapsettomuutta.

Nimim. Kaksi kertaa erittäin helposti raskaaksi tarkoituksella ja kerran ei-toivotusti yhdestä kerrasta kondomin kanssa.

Vierailija
28/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"] Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia. [/quote] Sitähän on tutkittu todella perusteellisesti! Sitä on myyty kymmeniä miljoonia, ja se on Euroopassakin ollut myynnissä jo kahdeksan vuotta, ja nimenomaan lisääntymisikään tuleville naisille, joten kyllä tuollainen lapsettomuusvaikutus olisi jo havaittu. Jos noin ajattelee, mitään rokotetta ei voi ottaa, ja kumminkin kohdunkaulan syöpä tappaa paljon suuremmalla todennäköisyydellä. http://tyttojenjuttu.fi/hpv-rokote/   [/quote] http://www.hs.fi/m/hyvinvointi/a1427511548717 Haittoja pelkäsin rokotteessa niin paljon, että en halunnut ottaa. Vaikkei Suomen rokote olekaan sama. ap

[/quote]

Nimenomaan se ei ole sama, eikä noitakaan riskejä vielä tiedetä, liittyvätkö ne mitenkään hpv-rokotteeseen.

Vierailija
29/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.
[/quote]

Ei ainakaan minulla ole ainakaan näin ööö... 5 vuoden? aikana aiheuttanut lapsettomuutta.

Nimim. Kaksi kertaa erittäin helposti raskaaksi tarkoituksella ja kerran ei-toivotusti yhdestä kerrasta kondomin kanssa.
[/quote] Se, ettei sinulla ole aiheuttanut lapsettomuutta, ei tarkoita että se voisi sitä joskus ajansaatossa aiheuttaa joillain. ap

Vierailija
30/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.
[/quote]

[/quote] Se, ettei sinulla ole aiheuttanut lapsettomuutta, ei tarkoita että se voisi sitä joskus ajansaatossa aiheuttaa joillain. ap
[/quote]

Mistäs sen sitten tietää onko muuten vain ei niin hedelmällinen vai että johtuu nimenomaan rokotteesta?

Vierailija
31/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"] Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia. [/quote] Sitähän on tutkittu todella perusteellisesti! Sitä on myyty kymmeniä miljoonia, ja se on Euroopassakin ollut myynnissä jo kahdeksan vuotta, ja nimenomaan lisääntymisikään tuleville naisille, joten kyllä tuollainen lapsettomuusvaikutus olisi jo havaittu. Jos noin ajattelee, mitään rokotetta ei voi ottaa, ja kumminkin kohdunkaulan syöpä tappaa paljon suuremmalla todennäköisyydellä. http://tyttojenjuttu.fi/hpv-rokote/   [/quote] http://www.hs.fi/m/hyvinvointi/a1427511548717 Haittoja pelkäsin rokotteessa niin paljon, että en halunnut ottaa. Vaikkei Suomen rokote olekaan sama. ap

[/quote]

Nimenomaan se ei ole sama, eikä noitakaan riskejä vielä tiedetä, liittyvätkö ne mitenkään hpv-rokotteeseen.

[/quote] No, jos 20 vuoden päästä on ilmennyt, että kohdunkaulasyöpä on vähentynyt rokotetuilla eikä jälkiseurauksia ole tullut, voisin rokotteesta maksaa. ap

Vierailija
32/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:16"]

Ei papassa tarvi rampata, jos ei ole seksiä eikä oireita. Riittää 5 v välein, sanoi gyne kk sitten.

[/quote]

Ei toki, jos ei ole seksiä, eikä ole koskaan ollutkaan. Mutta jos olet kerrankin sekstaillut, sulla voi olla HPV, ja se voi aiheuttaa solumuutoksia vasta vuosien perästä.

[/quote]

Joo, ja niitä tarkistetaan 5 v välein joukkopapalla. Tämä oli ihan arvostetun gynen ohje. Seksiä ollut mutta nyt ei ole ollut vuosiin.

Vierailija
33/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:03"]

No, muista sitten pitää huoli siitä, että lopuelämäsi käyt parin vuoden papa-kokeissa. HP-viruksen aiheuttama visvasyylä on ikävä tauti, se lisää kohdunkaulan syövän riskiä, ja sen toteaminen alkuvaiheessa on mahdotonta ilman gynekologista tutkimusta tai irtosolukoetta.

HPV taarttuu helpoimmin suojaamattomassa seksissä, mutta myös muilla tavoin.

[/quote]

Visvasyylä, syyliä aiheuttavat hpv:n tyypit, ei sisälly rokotteen vasta-aineisiin. Rokote ei suojaa visvasyylältä vaan parilta litteän kondylooman virustyypiltä (ei aiheuta näkyviä syyliä vaan voi aiheuttaa solumuutoksia ja kohdunkaulansyövän). Kondylooma (sukupuolitaudiksi luokitellut tyypit) tarttuu rokotteesta huolimatta.

Vierailija
34/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 12-vuotiaan tytön äiti, ja asia on meille nyt ajankohtainen. Rokotetta tarjotaan nyt kutosluokkalaisille. Tytär ei halua ottaa rokotetta itse, koska asioita seuraavana oli jo itse lukenut maailmalla heränneestä huolesta, mitä kaikkea ei-toivottua rokote voi aiheuttaa. Luokaltaan hänkin on ainoa, jolle rokotetta ei tule. Useimmille kavereilleen ei ole annettu mitään sananvaltaa asiassa vaan pakotetaan ottamaan, vielä useampi ei ole kyseenalaistanut/tutkinut rokotteesta mitään, vaan ottaa sen ns.sokkona "kun muutkin ottavat" mietimättä yhtään sen enempää.

Minulle oli itsestään selvää, että annan tässä asiassa päätäntävaltaa lapselle itselleen: faktoilla perustellen (rehellisesti plussat ja miinukset pöytään) luotan siihen, että osaa jo valita itse.

Tytär valitsi ettei rokotetta ota, ja äitinä olen samaa mieltä ja tähän päätökseen erittäin tyytyväinen siksi, koska

-on paljon hpv-tartuntaa ilkeämpiäkin seksitauteja, joilta vain kortsu suojaa

-kondomin käyttö on erittäin perusteltua joka tapauksessa sinne asti kunnes lapsia halutaan/parisuhde vakiintuu aikuiselle tasolle

-myös minua huolettaa rokotteen turvallisuus hyötyynsä nähden. En kyseenalaista samoin esim. muita rokoteohjelman rokotuksia-ihan tarpeellisia ne ovat.

-omalla seksikäyttäytymisellä voi vaikuttaa tartuntariskiin kaikenkaikkiaan

-fiksu nainen käy papa-kokeessa silti,vaikka rokote olisikin

-rokote ei anna elinikäistä suojaa,vaan vaatii tehosteen muutaman vuoden välein

Vierailija
35/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein jokaisella naisella on elämänsä mittaan jossain vaiheessa HPV-tartunta. Vaikka tuo rokote puree vain kahteen HPV:n alatyyppiin, ne nimenomaiset kaksi alatyyppiä aiheuttavat 70% kohdunkaulan syövistä. Miettikääpä asiaa.

Ja joka vuosi noin 150 suomalaisnaista sairastuu kohdunkaulan syöpään. Se on hyvin hoidettavissa, jos se - papassa!! - todetaan ajoissa, mutta kohdunkaulan syövän ikävä piirre on, että se ei aiheuta kipua tai verenvuotoa kuin vasta aika pitkälle edenneessä muodossa. 

http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/kohdunkaula/oireet-ja-tutkimukset/

Rokote EI aiheuta HPV-tartuntaa. Suomen rokoteohjelmassa olevaa Cervarixia on maailmalla myyty kymmeniä miljoonia annoksia, ja Euroopassakin se on ollut käytössä 8 vuotta, mitä ennen sitä on tutkittu kymmenillä tuhansilla.

Ei siinä mitään, jokainen tekee itse ratkaisunsa, mutta suotavaa olisi, että ratkaisu perustuisi faktoihin, eikä nettimutuiluun. Itse olen parikymppisenä sairastanut sitkeän kondylooman, jonka hoito ei meinannut millään tehota - mahdotonta nytemmin sanoa, mitä HPV-alatyyppiä oma virukseni oli, mutta aika ikävä näin viisikymppisenäkin käyvä parin vuoden välein papassa just in case se tartunta olikin vaarallista HPV-alatyyppiä. Olisi ollut todella mahtavaa, jos ainakin syöpäriskiä ei tarvitsisi murehtia ihan niin paljon. Toki kondomin käytö ja säännölliset tarkastukset ovat aina järkeviä, mutta lisäsuoja tuo silti on!

Vierailija
36/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia. [/quote] Ei ainakaan minulla ole ainakaan näin ööö... 5 vuoden? aikana aiheuttanut lapsettomuutta. Nimim. Kaksi kertaa erittäin helposti raskaaksi tarkoituksella ja kerran ei-toivotusti yhdestä kerrasta kondomin kanssa. [/quote] Se, ettei sinulla ole aiheuttanut lapsettomuutta, ei tarkoita että se voisi sitä joskus ajansaatossa aiheuttaa joillain. ap

[/quote]

Luetko saamiasi vastauksia vai etkö ymmärrä niitä? Tuolla jo sanottiin, että mitään viitteitä ei lapsettomuusriskistä ole, vaikka miljoonat lisääntymisikää lähenevät naiset ovat ottaneet rokotetta jo, vuosikausia.

Ei siis ole pelkästään yksilöistä kyse.

ps. Kohdunpoisto se vasta lapsettomuutta aiheuttaakin.

Vierailija
37/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:20"] [quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"] Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia. [/quote] Sitähän on tutkittu todella perusteellisesti! Sitä on myyty kymmeniä miljoonia, ja se on Euroopassakin ollut myynnissä jo kahdeksan vuotta, ja nimenomaan lisääntymisikään tuleville naisille, joten kyllä tuollainen lapsettomuusvaikutus olisi jo havaittu. Jos noin ajattelee, mitään rokotetta ei voi ottaa, ja kumminkin kohdunkaulan syöpä tappaa paljon suuremmalla todennäköisyydellä. http://tyttojenjuttu.fi/hpv-rokote/   [/quote] http://www.hs.fi/m/hyvinvointi/a1427511548717 Haittoja pelkäsin rokotteessa niin paljon, että en halunnut ottaa. Vaikkei Suomen rokote olekaan sama. ap [/quote] Nimenomaan se ei ole sama, eikä noitakaan riskejä vielä tiedetä, liittyvätkö ne mitenkään hpv-rokotteeseen.   [/quote] No, jos 20 vuoden päästä on ilmennyt, että kohdunkaulasyöpä on vähentynyt rokotetuilla eikä jälkiseurauksia ole tullut, voisin rokotteesta maksaa. ap

[/quote]

Sitten se on jo myöhäistä, rokote on otettava ennen sukupuolielämän aloittamista ja mahdollista virustartuntaa. Sorry!

Vierailija
38/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:03"]

No, muista sitten pitää huoli siitä, että lopuelämäsi käyt parin vuoden papa-kokeissa. HP-viruksen aiheuttama visvasyylä on ikävä tauti, se lisää kohdunkaulan syövän riskiä, ja sen toteaminen alkuvaiheessa on mahdotonta ilman gynekologista tutkimusta tai irtosolukoetta.

HPV taarttuu helpoimmin suojaamattomassa seksissä, mutta myös muilla tavoin.

[/quote]

Visvasyylä, syyliä aiheuttavat hpv:n tyypit, ei sisälly rokotteen vasta-aineisiin. Rokote ei suojaa visvasyylältä vaan parilta litteän kondylooman virustyypiltä (ei aiheuta näkyviä syyliä vaan voi aiheuttaa solumuutoksia ja kohdunkaulansyövän). Kondylooma (sukupuolitaudiksi luokitellut tyypit) tarttuu rokotteesta huolimatta.

[/quote]

Totta kai, en minä niin edes väittänykään. Mutta visvasyylää eli kondyloomaa ne litteätkin läiskät (jotka havaitaan kolposkoopilla) ovat. Sanoin vaan, että visvasyylä on yleinen ja ikävä sairaus, osa kondyloomista aiheuttaa kohdunkaulansyöpä

Mutt rokote estää juuri niitä kahta virustyyppejä, jota aiheuttavat valtaosan kohdunkaulansyövältä. Siksi rokotetuilla ei ole samalla lailla pakottavaa syytä käydä parin vuoden välein papassa, harvempilin tahti riittää.

Vierailija
39/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttärelle koulussa tarjottiin tuota rokotetta, eikä hän sitä ottanut. Oli oma valinta. Jos olisi sen halunnut, olisin kieltänyt.

Toi lapsettomuusjuttu ei ole ihan huuhaata. Raskausaikana otettuna saattaa aiheuttaa keskenmenon ja sillä on noin viiden vuoden raskautta ehkäisevä vaikutus.

Vierailija
40/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt oikeasti niin hirveä homma käydä kahden vuoden välein papassa, jos haluaa pelata varman päälle? Ihmiset käy hammaslääkärissä joka vuosi just in case ja monet käy gynelläkin vuosittain.

Ja kun se rokotteen ottaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että nuo papatarkistukset voisi jättää väliin! Niin en näe mikä ilo tuosta rokotteesta on olevinaan. Yhteiskunta toki lakkaa tarjoamasta ilmaisia papaseulontoja rokotteisiin vedoten, näin uskon. Siksi tätä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn, yhteiskunnan etu ei kuitenkaan ole yksilön etu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän