Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ottanut HPV-rokotetta

Vierailija
02.09.2015 |

Onko muita? Tuntui, että kaikki muyt ottivat. Paitsi minä.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, muista sitten pitää huoli siitä, että lopuelämäsi käyt parin vuoden papa-kokeissa. HP-viruksen aiheuttama visvasyylä on ikävä tauti, se lisää kohdunkaulan syövän riskiä, ja sen toteaminen alkuvaiheessa on mahdotonta ilman gynekologista tutkimusta tai irtosolukoetta.

HPV taarttuu helpoimmin suojaamattomassa seksissä, mutta myös muilla tavoin.

Vierailija
2/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry typot, loppuelämäsi käyt parin vuoden VÄLEIN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papakokeessa täytyy käydä joka tapauksessa!!! En itsekään ikimaailmassa ottaisi tuota hyvin kyseenalaista rokotetta.

Vierailija
4/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:03"]No, muista sitten pitää huoli siitä, että lopuelämäsi käyt parin vuoden papa-kokeissa. HP-viruksen aiheuttama visvasyylä on ikävä tauti, se lisää kohdunkaulan syövän riskiä, ja sen toteaminen alkuvaiheessa on mahdotonta ilman gynekologista tutkimusta tai irtosolukoetta.

[/quote] Ei hätää, papakokeissa tulen käymään säännöllisesti sitten viimeistään kun seksielämä alkaa. Ja kondomeilla sitten suojaudun. Joka muuten suojaa paremmin, kuin tuo rokote (Suomen rokote tehoaa kahteen eri virustyyppiin, mutta muistaakseni niitä eri viruksia oli useampi sata).

Vierailija
5/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.

Vierailija
6/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:04"]Papakokeessa täytyy käydä joka tapauksessa!!! En itsekään ikimaailmassa ottaisi tuota hyvin kyseenalaista rokotetta.
[/quote] Onneksi äitini antoi minun tehdä itse päätöksen, haluanko kyseisen rokotteen vai en. Lukiossakin sitä vielä terkkari tarjosi, ja tenttasi miksen rokotetta ota. ap

Vierailija
7/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:03"]

No, muista sitten pitää huoli siitä, että lopuelämäsi käyt parin vuoden papa-kokeissa. HP-viruksen aiheuttama visvasyylä on ikävä tauti, se lisää kohdunkaulan syövän riskiä, ja sen toteaminen alkuvaiheessa on mahdotonta ilman gynekologista tutkimusta tai irtosolukoetta.

[/quote]

Rokote suojaa muutamalta virustyypiltä, ei todellakaan kaikilta. Ja rokotteen antama suoja ei myöskään ole koskaan 100% varma.

Vierailija
8/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.
[/quote] Kiva löytää ns. kohtalotovereita! Päätitkö itse rokotteesta? Kaikki ystäväni ottivat, koska vanhemmat niin päätivät. Olimme 15/16-vuotiaita rokotettaessa.ap

Vierailija
9/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:04"]Papakokeessa täytyy käydä joka tapauksessa!!! En itsekään ikimaailmassa ottaisi tuota hyvin kyseenalaista rokotetta.
[/quote]

Niinpä :) kyllähän kumiakin suositellaan vaikka miten popsisi pillereitä. En mäkään oo ottanu rokotetta. Mutta tytär saa sen koulussa.

Vierailija
10/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.
[/quote] Kiva löytää ns. kohtalotovereita! Päätitkö itse rokotteesta? Kaikki ystäväni ottivat, koska vanhemmat niin päätivät. Olimme 15/16-vuotiaita rokotettaessa.ap
[/quote]
Lääkäri-isä varoitti, ettei rokotetta ole tutkittu tarpeeksi pitkällä aikavälillä. Muuten emme ole lainkaan rokotevastaisia, kaikki muut perusrokotteet on tietenkin voimassa. Itse tein lopullisen päätöksen, ja meillä kanssa kaikki otti rokotteen, paitsi minä.

Vierailija
11/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.
[/quote]
Lääkäri-isä varoitti, ettei rokotetta ole tutkittu tarpeeksi pitkällä aikavälillä. Muuten emme ole lainkaan rokotevastaisia, kaikki muut perusrokotteet on tietenkin voimassa. Itse tein lopullisen päätöksen, ja meillä kanssa kaikki otti rokotteen, paitsi minä.
[/quote] Itsekin kaikki muut perusrokotukset olen ottanut, mutta minuakin vaivasi se, ettei rokotr ole ollut pitkään käytössä. Ja joistain rokotuksista on tullut haittojakin. ap

Vierailija
12/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:03"]No, muista sitten pitää huoli siitä, että lopuelämäsi käyt parin vuoden papa-kokeissa. HP-viruksen aiheuttama visvasyylä on ikävä tauti, se lisää kohdunkaulan syövän riskiä, ja sen toteaminen alkuvaiheessa on mahdotonta ilman gynekologista tutkimusta tai irtosolukoetta. HPV taarttuu helpoimmin suojaamattomassa seksissä, mutta myös muilla tavoin.     [/quote] Ei hätää, papakokeissa tulen käymään säännöllisesti sitten viimeistään kun seksielämä alkaa. Ja kondomeilla sitten suojaudun. Joka muuten suojaa paremmin, kuin tuo rokote (Suomen rokote tehoaa kahteen eri virustyyppiin, mutta muistaakseni niitä eri viruksia oli useampi sata).

[/quote]

HPV-viruksia on yli sata, mutta kymmenkunta sukupuolielimissä, ja niistä nuo pari on niitä, jotka aiheuttavat 70% vakavista solumuutoksista ja kohdunkaulansyövästä. Kaikki siis eivät esiinny edes sukuelimissä, eivätkä varsinkaan aiheuta vaarallisia, kohdunkaulansyöväksi kehittyviä solumuutoksia.

kondomi on hyvä, mutta HPV voi sitten tarttua myös käsistä. Ja se voi elää piilevänä pitkään, ja varsinkin miehellä aiheuttaa silmin näkymättömiä, litteitä solumuutoksia. Joten jos jossain vaiheessa luovut kondomista vakipartnesin kanssa, sen voi saada siinä vaiheessa siltä vakikumppanilta, joka on elänyt tietämättään kondylooman kanssa vuosia.

Että todella, muista myös ne papa-kokeet!

Vierailija
13/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.
[/quote]
[/quote] Itsekin kaikki muut perusrokotukset olen ottanut, mutta minuakin vaivasi se, ettei rokotr ole ollut pitkään käytössä. Ja joistain rokotuksista on tullut haittojakin. ap
[/quote]
Samaa mietin minäkin, joten jätin ottamatta.
-edellinen

Vierailija
14/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ottanu myöskään hpv rokotusta. Tosin tänä vuonna sainkin sit tartunnan ja vähän vituttaa ennen sitä sillon pari vuotta sit ottanu. Mutta ei voi mitään, eikä se tartunta mun elämääni rajoita :D

Vierailija
15/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä. Rokotteen ottamalla saa viruksen 100% varmasti. Ilman rokotetta sen saaminen on hyvin epätodennäköistä.

Vierailija
16/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei papassa tarvi rampata, jos ei ole seksiä eikä oireita. Riittää 5 v välein, sanoi gyne kk sitten.

Vierailija
17/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään olisi ottanut, jos olisi tarjottu (ei ehtinyt aikanani vielä kouluihin). Fiksu ap.

Vierailija
18/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:14"]En oo ottanu myöskään hpv rokotusta. Tosin tänä vuonna sainkin sit tartunnan ja vähän vituttaa ennen sitä sillon pari vuotta sit ottanu. Mutta ei voi mitään, eikä se tartunta mun elämääni rajoita :D
[/quote] Minkä ikäinen olet? Ikävää, että tartunta tuli. Mutta olidiko sitten rokotekaan tehonnut.. ap

Vierailija
19/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:07"]

Täällä toinen, joka ei ottanut (olen 16v). Rokotteen pitkäaikaisista vaikutuksista ei kuitenkaan tiedetä mitään, sehän voi aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. En todellakaan halua riskeerata hedelmällisyyttäni ja muuta terveyttäni rokotteen takia.

[/quote]

Sitähän on tutkittu todella perusteellisesti! Sitä on myyty kymmeniä miljoonia, ja se on Euroopassakin ollut myynnissä jo kahdeksan vuotta, ja nimenomaan lisääntymisikään tuleville naisille, joten kyllä tuollainen lapsettomuusvaikutus olisi jo havaittu. Jos noin ajattelee, mitään rokotetta ei voi ottaa, ja kumminkin kohdunkaulan syöpä tappaa paljon suuremmalla todennäköisyydellä.

http://tyttojenjuttu.fi/hpv-rokote/

Vierailija
20/45 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh,anteeksi kirjoitusvirheet. Lyhyillä kynsillä on vaikea naputella viestejä :) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi