En ottanut HPV-rokotetta
Onko muita? Tuntui, että kaikki muyt ottivat. Paitsi minä.
Kommentit (45)
Kansalliseen rokotusohjelmaan päässyt rokote on kattavasti arvioitu ja hyödylliseksi todettu. No, paranoiaan ei rokote tehoa. Murkkuikäinen toki saa jo päättää omasta kehostaan, mutta valitettavasti ei ole vielä riittävän kypsä arvioimaan toimintansa seurauksia. Siinä vanhempien rakastava tuki ja ohjaus on kullanarvoisia. Valitettavasti tuntuvat vain hörhöt äidit sotkea tyttöjen ajatukset entisestään. Kohdunkaulansyöpä on ikävä sairaus.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:02"]
Kansalliseen rokotusohjelmaan päässyt rokote on kattavasti arvioitu ja hyödylliseksi todettu. No, paranoiaan ei rokote tehoa. Murkkuikäinen toki saa jo päättää omasta kehostaan, mutta valitettavasti ei ole vielä riittävän kypsä arvioimaan toimintansa seurauksia. Siinä vanhempien rakastava tuki ja ohjaus on kullanarvoisia. Valitettavasti tuntuvat vain hörhöt äidit sotkea tyttöjen ajatukset entisestään. Kohdunkaulansyöpä on ikävä sairaus.
[/quote]
Thl pontevasti suositteli myös sikapiikkiä, joka oli niinikään testattu ja turvalliseksi todettu. Mites kävikään? kyllä sekin teki kuprun rokoteturvallisuudentunteeseen.
Tuskin kukaan vanhempi antaa tässäkään asiassa 12-vuotiaankaan täysin päättää asiaa, mutta ottaa kuitenkin mielipiteen huomioon. On tämä kuitenkin ihan eri asia kun vaikkapa vauvaiässä annettavat rokotteet, joita voidaan perustellakin ihan toisin.
Tämän HPV-rokoteen kohdalla kun on se yksi muista rokotteista poikkeava asia: tartunnan todennäköisyyeen voi vaikuttaa omalla käyttäytymisellä, toisin kun vaikkapa polioon tai jäykkäkouristukseen. Siihen nähden hpv-rokotteen riskien suhde hyötyihin on ihan toinen, kun vaikkapa muissa rokoteohjelman rokotteissa.
Olen työssäni tavannut aika monta, joka olisivat halunneet mahdollisuuden saada tuon rokotteen. Ei paljon naurata niitä nuoria naisia, jotka joutuvat kohdunpoistoon alle kolmekymppisinä. Siinä vasta sitä onkin aikamoiset vaikutukset siihen hedelmällisyyteen. PAPA-kokeessakaan ravaaminen ei ole mitää hauskaa touhua. Yksittäisten solumuutosten tulkinta mikroskoopilla on myös aika vaikeeta ja johtaa väksin turhiin toimenpiteisiin. Sen kustannukset yhteiskunnalle ovat myös aikamoiset. Luuletteko, että rokotteen tehoa ei ole tarvinnut osoittaa kliinisissä tutkimuksissa ennen markkinoille tuloa? Ärsyttävää, kun suomessa sössimme yhden merkittävimmistä terveysprojekteista fiilispohjalta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 20:14"]En oo ottanu myöskään hpv rokotusta. Tosin tänä vuonna sainkin sit tartunnan ja vähän vituttaa ennen sitä sillon pari vuotta sit ottanu. Mutta ei voi mitään, eikä se tartunta mun elämääni rajoita :D
[/quote] Minkä ikäinen olet? Ikävää, että tartunta tuli. Mutta olidiko sitten rokotekaan tehonnut.. ap
[/quote]
Oon 20 ja ei olisi kun mulle tuli kondylooma ni ois ne sataset menny ihan hukkaan
Kiva, kun on asiallista keskustelua aiheesta niin suuntaan kuin toiseenkin.ap