Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kaunein kesämökki

Vierailija
21.03.2022 |

Nyt alkaa, tässä jaksossa esitellään skandinaavisia mökkejä.

Kommentit (930)

Vierailija
161/930 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykännyt yhtään näistä "mökeistä" kylmiä, kolkkoja, persoonattomia taisi kaikissa olla samanlainen kattovalaisinkin. Musta väri on kamala, on muka luonnon väri, ei ole! Luonnossa ei missään ole mustaa. Kolmos mökki ihan todella karulla paikalla, mitä ihmettä esim lapset voi tehdä siellä ulkona? Missään ei ainakaan voi esim pelata mitään. Lisäksi vielä ne portaat, voi kauhistus.

Kommentoin vain nyt tuota lasten viihtymistä: Ei lapsilla tarvitse aina olla jotain aikuisten järjestämää esim. pelinurmea (ja trampoliinia) viihtyäkseen. Normaalin mielikuvituksen ja tekemisen vapauden omaavat lapset kyllä keksii tekemistä ympäristössä kuin ympäristössä. Usko pois, tuollainen kallioinen ja kivinen maasto on loputtoman inspiroiva (ellei hysteerinen aikuinen kiellä tekemistä).

En ole hysteerinen aikuinen, neljän lapsen äitinä ja 20 vuotta perhepäivähoitajana toimineena erotan kyllä hyvät leikkipaikat. Ja usko pois, trampoliini on monikäyttöinen väline, esim siitä saa hyvän ison teltan lapsille kun laittaa lakanoita reunoille. Kallioinen ja kivinen maasto ei ole hyvä leikkipaikka.

Kallioinen ja kivinen maasto voi olla pahimmillaan vaarallinen (mutta ei ehkä niin vaarallinen kuin trampoliini) mutta parhaimmillaan se on kyllä paras ja virikkeellisen ympäristö lapsille. Tutkitusti. T. Myös neljän lapsen äiti ja opettaja.

Vierailija
162/930 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viettänyt kaikki lapsuuteni kesät mökillä, kallioita, polkuja jotka täynnä juurakkoa, käpyjä jne. Paljain jaloin aina mökillä. Ei mökillä tarvitse olla tehtyjä sileitä kulkureittejä. Siihen aikaan 60- luvun loppupuolelta 70- luvun lopulle mökit olivat hyvin luonnontilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/930 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohoitoisin on  metsäinen kalliotontti, ei nurmikkoa.

Vapaa-ajan asunnon ja ympäristön pitää mielestäni olla erilainen kuin kotona, mökkifiilistä täytyy olla.

Vierailija
164/930 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa tämä luontohehkutus. "Siis mahtavaa, tohon on jätetty toi mänty, olen siis niin puuihminen" ym. tuubaa. Siis oikein puita jätetty, ohhoh. Kymmenien metrien terassilaudasta tehdyt kulkuväylät, jotta ei vaan luonto osu varpaisiin. Minkähänlaisia näiden ihmisten asunnot ovat, jos tämä on pakoa luontoon? Toki, makuasioita kaikki, itse en viihtyisi.

Samaa mieltä. Ja kyllähän ihan kinttupolku on helppokulkuisempi, nopeampi ja turvallisempi reitti korkealta mäeltä rantaan kuin jotkut raput. Ihan minkä ikäiselle tahansa!

Vierailija
165/930 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökki voi olla miten pramea tahansa, mutta näyttäisivät millaiset maisemat avautuvat joka suuntaan ja minkälainen äänimaailma on. Terassille voi näkyä typerä tuulivoimala tai naurettava radiomasto, naapurin navetalta näyttävä ja haiseva mökki ja oman tontin vieressä lojuva paskahuussi. Mökille voi kuulua moottoritien pauhu tai naapurin alituinen viulun vingutus.

Se on kokonaisuus joka ratkaisee viihtyykö mökillä eikä mikään räsymaton väri tai Ikeasta ostettu meriaiheinen sisustustaulu parven seinällä.

Juuri näin. Tontti ylipäätään, ilmansuunnat jne., ja missä naapurit sijaitsevat. Viimeisimmässäkin jaksossa yksi mökki oli ahtaasti kahden muun mökkitontin välissä. Tai että kun katsoo saunan ikkunasta ulos, tuijottaa suoraan naapurin mökkiä. Laskisi minulla viihtyvyyttä heti.

Vierailija
166/930 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki voi olla miten pramea tahansa, mutta näyttäisivät millaiset maisemat avautuvat joka suuntaan ja minkälainen äänimaailma on. Terassille voi näkyä typerä tuulivoimala tai naurettava radiomasto, naapurin navetalta näyttävä ja haiseva mökki ja oman tontin vieressä lojuva paskahuussi. Mökille voi kuulua moottoritien pauhu tai naapurin alituinen viulun vingutus.

Se on kokonaisuus joka ratkaisee viihtyykö mökillä eikä mikään räsymaton väri tai Ikeasta ostettu meriaiheinen sisustustaulu parven seinällä.

Juuri näin. Tontti ylipäätään, ilmansuunnat jne., ja missä naapurit sijaitsevat. Viimeisimmässäkin jaksossa yksi mökki oli ahtaasti kahden muun mökkitontin välissä. Tai että kun katsoo saunan ikkunasta ulos, tuijottaa suoraan naapurin mökkiä. Laskisi minulla viihtyvyyttä heti.

Anteeksi, siis kakkosjaksossa oli nämä mökit vierivieressä. Joku pieni järvi, jonka ympärillä on kymmeniä ja kymmeniä mökkejä. Voi sitä möykkää juhannuksena ja vähän harvase viikonloppu... 

Vierailija
167/930 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, mökit joko liian isoja ja prameita tai pieniä ja vaatimattomia. Minusta kaikki ovat olleet kivoja ja mahtava päästä kurkistamaan muiden mökkeihin. Harvoin löytyy täydellisiä, mutta kyllä kaikissa on ollut paljon potentiaalia verrattuna mökkeihin, joita itse olen elämäni aikana nähnyt.

Vierailija
168/930 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo ole mökkejä vaan kakkoskoteja.

Ja eikö tähän ohjelmaan nyt vihdoin saataisi tuon hiton Sumarin tilalle jotain toista tyyppiä? En jaksa sen kiekumista ja teennäistä ihastelua.

Vierailija
169/930 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo ole mökkejä vaan kakkoskoteja.

Ja eikö tähän ohjelmaan nyt vihdoin saataisi tuon hiton Sumarin tilalle jotain toista tyyppiä? En jaksa sen kiekumista ja teennäistä ihastelua.

Hyvinkin yksinkertaisia mökkejä kakkosjaksossa, ykkösessäkin selvästi mökkejä vaikka uusia ja hienoja olivatkin.

Vierailija
170/930 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persoonallista mustaa, puuta ja lasia. Ai niin ja ajatonta myös

Ne vanhat kunnon 60- ja 70-luvun mökithän ovat ah-niin-persoonallisia. Samalta nekin kaikki näyttää.

Vierailija
171/930 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykännyt yhtään näistä "mökeistä" kylmiä, kolkkoja, persoonattomia taisi kaikissa olla samanlainen kattovalaisinkin. Musta väri on kamala, on muka luonnon väri, ei ole! Luonnossa ei missään ole mustaa. Kolmos mökki ihan todella karulla paikalla, mitä ihmettä esim lapset voi tehdä siellä ulkona? Missään ei ainakaan voi esim pelata mitään. Lisäksi vielä ne portaat, voi kauhistus.

Kommentoin vain nyt tuota lasten viihtymistä: Ei lapsilla tarvitse aina olla jotain aikuisten järjestämää esim. pelinurmea (ja trampoliinia) viihtyäkseen. Normaalin mielikuvituksen ja tekemisen vapauden omaavat lapset kyllä keksii tekemistä ympäristössä kuin ympäristössä. Usko pois, tuollainen kallioinen ja kivinen maasto on loputtoman inspiroiva (ellei hysteerinen aikuinen kiellä tekemistä).

En ole hysteerinen aikuinen, neljän lapsen äitinä ja 20 vuotta perhepäivähoitajana toimineena erotan kyllä hyvät leikkipaikat. Ja usko pois, trampoliini on monikäyttöinen väline, esim siitä saa hyvän ison teltan lapsille kun laittaa lakanoita reunoille. Kallioinen ja kivinen maasto ei ole hyvä leikkipaikka.

Kallioinen ja kivinen maasto voi olla pahimmillaan vaarallinen (mutta ei ehkä niin vaarallinen kuin trampoliini) mutta parhaimmillaan se on kyllä paras ja virikkeellisen ympäristö lapsille. Siellä voi käydä kuin Vahaselle ja Fräntille saarella Jolon. He löysivät jostain tutkimattoman kolon. Sinne he työnsivät hikisen molon. Olen itsekin saanut osani kulttuurista, jossa hoitaja on vain hoitaja ja pyyhkii vain perseitä. Tutkitusti. T. Myös neljän lapsen äiti ja opettaja.

Vierailija
172/930 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökissä pitää olla kantovesi ja ulkohuussi. Muuten on talo.

Vierailija
173/930 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla nuissa mökeissä fengshui kohikkain

Vierailija
174/930 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelisi muitakin kirjoitti:

Eilisessä ohjelmassa se kakkosmökki oli kyllä nätti, mutta sen oloinen, että möesim. lapset eivät saa siellä sisällä tehdä yhtään mitään, ettei sisustus kärsi. 

Toinen asia tästä mökistä (joka ei tietenkään vaikuta mitenkään mökin kauneuteen) oli sen perheen äti: MINUN mökkini, MINÄ tykkään tällaisesta, MINUN lapsuudenmaisemani, MINUN serkkuni asuu lähellä, joten MINÄKIN hausin tänne, MINÄ MINÄ MINÄ loputtomiin. 

Mitä virkaa mökillä on miehellä ja lapsilla? Pakollisia riippakiviä?

Mahtaa miehenkin olla surkeaa olla tuollaisella mökillä, kuin vieraisilla koko ajan. 

Kiinnitin huomion samaan asiaan. 😔 No, tuli selväksi, kenen unelmaa eletään.

Vierailija
175/930 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jld

Vierailija
176/930 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan jossain vaiheessa Oikeita mökkejä? Niitä odottelen.

Vierailija
177/930 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen tupa ja perunamaa kirjoitti:

Tuleekohan jossain vaiheessa Oikeita mökkejä? Niitä odottelen.

Jos kakkosjaksossa ei ollut oikeita mökkejä, kerto mikä on oikea mökki!

Vierailija
178/930 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosjakson pienet mökit olivat kaikki ihania. Pieneen määrään neliöitä oli saatu mahtumaan kaikki mökillä tarvittavat toiminnot.

Vierailija
179/930 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallioinen ja kivinen maasto voi olla pahimmillaan vaarallinen (mutta ei ehkä niin vaarallinen kuin trampoliini) mutta parhaimmillaan se on kyllä paras ja virikkeellisen ympäristö lapsille. Siellä voi käydä kuin Vahaselle ja Fräntille saarella Jolon. He löysivät jostain tutkimattoman kolon. Sinne he työnsivät hikisen molon. Olen itsekin saanut osani kulttuurista, jossa hoitaja on vain hoitaja ja pyyhkii vain perseitä. Tutkitusti. T. Myös neljän lapsen äiti ja opettaja.

Kannattaa jäädä sairaslomalle.

Vierailija
180/930 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nämä vierivieressä nököttävät järvimökit ei iske. Ei mitään yksityisyyttä. Kunnon merenaava, kun avautuu mökin ikkunasta, siinä on sitä jotakin.

Oliko tämän viimeisen perinteisen puumökin omistajat äiti ja poika vai hyvin epäsuhta pariskunta?

Meri on mökkinaaprina kylmä, kesällä pitkään on merivesi kylmää, syksyllä toki lämmintä, mutta kun muutoin lomakausi päättyy, koulut alkaa ja työt. Ja kun tuulee, niin auringon paisteellakin on kylmä.

Meidän merenrantanökki on poukamassa, josta näkyy aava meri, ei vastarantaa. Silti lämmin kesällä, tuulenvire vain hyvä. Viime vuonna oli pari viikkoa liian kuuma jopa helteellä. Yleensä hyvin sopiva. Ja merivesi ihanan vilvoittavaa. Pienillä järvillä vesi liian lämmintä ja seisovaa. Alkaa myös haista.

Pitää oll kyllä aika pieni lammikko, jos alkaa haista. Järvi-Suomessa kasvaneena en ole haisevaan järveen törmännyt. Joku seisova ihan pieni lampi saattaa olla eri juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi