Suomen kaunein kesämökki
Nyt alkaa, tässä jaksossa esitellään skandinaavisia mökkejä.
Kommentit (930)
Mun mielestä taso oli tänä vuonna heikko kautta linjan. Jatkoon meno monta, joista en tykännyt yhtään, eikä niissä karsiutuneissakaan mitään erityisen hyviä ollut. Se omituinen mökinpuolikas, yleisellä uimarannalla oleva tylsä mökki ja voittanut eräkämppä oli kaikki sellaisia, joitten jatkoon menoa jo ihmettelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suon reunassa, pimeä mökki!
Itku tulisi, jos vastaavanlaisessa joutuisi yöpymään..
HIRVEÄ!Mökki oli kuivalla kankaalla, eikä missään kostealla alueella. Kuinka lähellä se suo on mökkiä? Löytyykö jostain tarkempaa kuvausta alueesta?
https://www.mtv.fi/sarja/suomen-kaunein-koti-kesamokit-3007049/jakso-10…
Tuosta löytyy.
on tiedä, mikä olisi Suomen kaunein kesämökki, mut ainakin Suomen kauneimman kesäterassin oon jo löytänyt omasta pihasta :)))
tämä pöytä+tuolit siis tekivät oman asiansa täydellisesti! https://futonota.fi/products/ggf010-terassiryhma-poyta-ja-2-tuolia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella itikka- ja hyttymäärän tuolla suomökillä ja rannassa. Sitäpaitsi kesällä suoranta haisee todella pahalle. Uimaan en menisi suolampeen tai mikä tuo lie.
Mökki pimeä ja ympäristö ankea. Masennukseen ja alakuloon taipuvalle suomalaiselle todellinen murheellisten laulujen mökki.Suokasvit tuoksuu hyvälle. Kyllä voi polskia vedessä sehän on ilmeisesti umpeenkasvanut lampi. Sudenkorennot, sammakot ja linnut syö hyttyset.
Suolammen vesi on kirkasta ja kylmää sekä suoraan juomakelpoista, ellei lähellä ole jätteitä veteen tuottavaa maatilaa, sikalaa tms.
Suolammen vesi ei ole juomakelpoista sellaisenaan, eikä oikein muutenkaan. Suolampi muodostuu yleensä alueen alimpaan kohtaan, johon kaikki vedet virtaavat ympäristöstä. Vesi on usein hapanta, sisältää runsaasti humusta ja seisoo pitkiä aikoja = EI JUOTAVAKSI
Suolampia on monenlaisia. Jos siinä on virtaava vesi niin sitä voi juoda.
Näyttihän tuossa lammessa olevan ihan vapaata vettä, toinen omistajista meloi kanootilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suon reunassa, pimeä mökki!
Itku tulisi, jos vastaavanlaisessa joutuisi yöpymään..
HIRVEÄ!Mökki oli kuivalla kankaalla, eikä missään kostealla alueella. Kuinka lähellä se suo on mökkiä? Löytyykö jostain tarkempaa kuvausta alueesta?
Kyllä tuo suolampi on aika lähellä. Varmasti on itikoita, mutta niiltahän voi suojautua.
Vierailija kirjoitti:
No huh, enpä olisi uskonut että suomalaisilla on vielä noin perinteinen maku mökeissä. Boomerit äänestäneet pääosin? Koska ei juuri kukaan alle viisikymppinen oikein tuollaisesta mökistä haaveile. Mä en haluaisi edes ilmaiseksi mennä sinne keskelle suota itikkaräkän keskelle kärsimään.
No minä boomeri en muistanut äänestää, mutta olisin äänestänyt sitä punaista vanhaa taloa, missä kylpyamme kuistin lattian alla. Minusta siinä oli tunnelmaa.
Suolampi on suolampi, oli avaraa vettä eli ei.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki paikalliset on varmaan lahjottu äänestään sitä voittajahirvitystä. Painjaismainen paikka, jotain hyytävää kauhu leffaa vois kuvata noissa olosuhteissa.
Kauniita mökkejä Suomi täynnä, sitte tollane irvikuva niiden joukossa. Hyi.
Nämä sisaruksethan olivat Kokkolasta kotoisin, joten eiköhän ne äänestäjät tule etelämmästä. Pelkosenniemellä asuu niin vähän ihmisiä ja ikärakenne alkaa olla vanhemman puoleista. Ko ihmiset eivät seuraa instan ja facebookin mökkimainontaa. Kummankin naisen sometileillä on mainostettu Pelkosenniemen mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta on aivan eri käydä umpeenkasvaneessa suonsilmäkkeessä kuin vapaana lainehtivassa suolammessa. Edellinen on enemmän turvekylpy.
Pelkosenniemestä tulee ensiksi mieleen Andy Mc Coy. On saanut patsaankin keskelle kylää.
Saattaa olla, että käyn joskus paikkakunnalla ja kiinnostaa käydä kesällä, jolloin voisi ehkä nähdä tuon voittajamökin.
Eihän nämä tylleröt ees omista tuota ihanaa hyttyspesää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh, enpä olisi uskonut että suomalaisilla on vielä noin perinteinen maku mökeissä. Boomerit äänestäneet pääosin? Koska ei juuri kukaan alle viisikymppinen oikein tuollaisesta mökistä haaveile. Mä en haluaisi edes ilmaiseksi mennä sinne keskelle suota itikkaräkän keskelle kärsimään.
No minä boomeri en muistanut äänestää, mutta olisin äänestänyt sitä punaista vanhaa taloa, missä kylpyamme kuistin lattian alla. Minusta siinä oli tunnelmaa.
Tämä, suurin osa suomalaisit kaipaa omaa rauhaa, ja elääkin hieman askiteekkisesti, suurin osa meistä ei tällaista ottaisi, mutta tämä meidän unelma. Mökki Pelkosenniemellä suonlaidalla!!!!
Täytyy olla manipuloitu tuo äänestyksen tulos! Kuka oikeasti äänestäisi keskellä suota kököttävää röttelöä?! Itikoitten määrä täytyy olla jäätävä joten joo, mikäs siinä, varmaan ihan unelma loma tuossa mökissä... Jos siis tykkää itseään kiduttaa kaiken muun lisäksi ilman mitään mukavuuksia.
Minulle ei ole selvinnyt kyseisessä mökkiohjelmassa käytettävät arvosteluperusteet. Vaikuttaako sisustus, mökin ulkonäkö, pihapiiri ja maisemat kaikki tasapuolisesti vai kiinnitetäänkö huomiota ensisijaisesti mökin sisätiloihin? Minusta paras olisi ollut voittajamökki, jos se olisi sijainnut etelämmässä ja ihan oikean järven rannalla. Siitä huolimatta että yhden ulkorakennuksen lahot alahirret oli näköjään naamioitu uusilla, matalilla halkopinoilla. Avohakkuu- , uimaranta- ja peltotontit sekä kaupunkikesäasunnot eivät minua miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on aivan eri käydä umpeenkasvaneessa suonsilmäkkeessä kuin vapaana lainehtivassa suolammessa. Edellinen on enemmän turvekylpy.
Mutta rannasta on sinne vapaaseen veteen mentävä. Rannassa on sitä turvetta ja mitä lie rämmentä ja uponneita puita yms.
Ainoa keino on juuri mennä veneellä kauemmas, mutta sekin vaatii vaivaa. Ja pitää mennä uimaan veneestä, on monesti syvää vettä, pitää olla hyvä uimari.
Lapsille tuollainen ranta olisi tosi huono uida ja kaiken lisäksi aika vaarallisen upottava.
On ihan aikuisten paikka. Mietin juuri mitä ihmettä lapset tuolla tekisivät. Heillehän hyvä uimaranta on tärkeä ellei ehdoton. Lisäksi pienempiä pitäisi vahtia kaiken aikaa. Hulahdus vain kun hupsahtavat johonkin rämeeseen tai salakavalaan vesikuoppaan.
Kun Suomessa on paljon järviä, jokia ja merta ei ole kenenkään tarve suon lähelle mökkiään tehdä.
No, ei ainakaan turhia vieraita tuolla tarvitse pelätä. Aikalailla saa olla omissa porukoissaan.
Ne, jotka mökkiä vuokraavat, ovat itsekin eräjormia tai vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä tylleröt ees omista tuota ihanaa hyttyspesää
Kuka omistaa?
Eniten tämä kesämökkiä muistutti ,kantovesi ,ei valoja ,kaukana kaikkialta, tiskivesi lämmitetään ym..ei kai tätä alle viisikymppiset tietokone /kännykkä ihmiset äänestä.Eihän ne tulisi toimeen päivääkään ,kun ei saa somettaa.
Ei nuo stailatut talot paljon mökkiä muistuta.Mutta makunsa jokaisella.
Haluan tuollaisen mökin Karjalan saareen, omaan sukupaikkaan.
Mikään lapsiperheen mökki tuo voittanut ei ole.
No, se nyt ei ole kriteeri voittaa tai hävitä.
Mutta yleensä mökki on suunniteltu niin, että on mahdollisimman monipuolinen käyttää.
Miten tuolla voi olla talvella? Miten avataan sinne menevät tiet?
Onko yksityistie ja tarvitsee huolehtia itse.
Kiva mennä kovan lumimyräkän jälkeen.
Olen asunut Puijon lähellä n 10 vuotta ja tapana on käydä lenkillä myös Puijon metsässä.
Olen ihmetellyt miksi itikoita näkyy tai ne pistävät iholla harvoin? Jos ollenkaan, yleensä ei ole yhtään. Sitä samaa on ihmetellyt vieraani Oulusta joka asuu Itiok- talo-alueella kuusimetsän vieressä ja siellä itikoita solkenaan, eikä voi istuskella juuri ulkona.
Jotkut sanoivat ennen, että jos käyttää b- vitamiinia siitä erittyy iholle viesti, ettei itikat pure. Käytän kyllä mutta ei kerro silti, koska vieras ei käytä.
Itikat viihtyvät ja lisääntyvät tietynlaisessa ympäristössä ja vaativat kosteikon ja vettä. Eivät viihdy eivätkä lisäänny kuivassa. Eli kuivilla kangasmailla on harvemmin itikoita.