Väsynyt koululaisen yökasteluun
Alkavat voimat olla vähissä tokaluokkalaisen yökastelijan kanssa. Olen lukenut aiheesta paljon ja varmasti olisi nyt korkein aika lähteä lääkärin juttusille. En tiedä onko kenelläkään kokemusta asiasta, mutta taitaa tämä olla aika yleinen ongelma, mitä nyt noita palstoja lueskelee.
Tuntuu, että kastelu on nyt pahentunut, kun perheessä on ollut muutoksia ja murheita muutenkin, vaikka psykologisesta vaivasta ei pitäisikään olla kyse. Pahimmillaan pesen kahdet kastuneet lakanat per yö. Viisihenkisellä perheellä on muutenkin pyykkiä tarpeeksi ja olen itse väsynyt loppuraskauden vuoksi. Välillä päivisinkin lirahtelee housuun, aivan kuin lapsi ei millään haluaisi mennä ajoissa vessaan.
Yöllä herätellään pissalle, mutta aina ei itsekään herää kellon soittoon tai sänky on jo ehtinyt kastua. Asiaa vaikeuttaa vielä lapsen totaaliset raivokohtaukset, kun pitäisi nousta sängystä pesulle. Siinä herää koko talo ja itse on vaikea suhtautua asiaan neutraalisti kun toinen rääkyy ja vastustelee suihkuun menoa.
Olen aika väsynyt tilanteeseen. Onko kenelläkään ollut apua lääkityksestä tai hälytinpatjasta? Enää kuntakaan ei tarjoa patjaa lainaan vaan se pitää itse ostaa... Nyt olisi hyvät neuvot kalliit!
Kommentit (61)
Mieheni kasteli 12-vuotiaaksi. Sitten loppui yhäkkiä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:23"]
"Olet ap nyt saanut vastauksina sellaista skeidaa, että se on hämmästyttävää jopa tällä palstalla (ja se on jo aika paljon sanottu). Ota ihan rauhassa vain ja mene keskustelemaan asiantuntijan kanssa. Ikävä kyllä lääkärien keinot yökastelun hoidossa ovat hyvin rajalliset, mutta sinun tilanteesi on sellainen että tarvitset asiasta keskustelua tervepäisen henkilön kanssa; kyllä se lääkäri sentään on parempi kohde kuin tämä palsta."
Ei kaikki ole skeidaa mikä ei miellytä sinua. Tunnen omasta lähipiiristä perheen läheisesti jossa oli sama ongelma, ja tasan tarkkaan voin sanoa että he ei välittäneet lapsistaan, niin kuin normaaliperheissä. Näin sitä itse joka päivä. Pinnallisesti kyllä mutta siihen se jäikin. Lasten psykologisista tarpeista ei välitetty. Lapsila ei ollut harrastuksia, riitti kun vaattet päällä ja ruoka pöydässä ja se siitä, (eikä aina ollut sitäkään)sitten olikn äidillä kiire kaveribileisiin, isällä sama juttu, olivat eronneet ja vastuuta ei oikein kukaan olisi halunnut ottaa. Lapsi katsoi aina isoilla silmillä ikään kuin anoen apua.Fyysistäkin väkivaltaa oli. Voin sanoa että vuosien jälkeen ongelmista tulikin vielä ISOMPIA ongelmia, mutta en mee nyt täällä niihin enempää.
[/quote]
Ja tämä yksi huonovointinen perhe lähipiiristäsihän vahvistaa sen, että lasten yökastelun syy on kaltoinkohtelu. Yökastelu on todella yleistä (siitä ei vain puhuta) joten toki sitä sattuu myös huonoihin perheisiin yhtä hyvin kuin hyviinkiin.
Miksi ap olet odottanut asian kanssa noinkin pitkälle jos kela ei enään0 korvaa.? Olisit vatimalla vaatinut..
Mm aika ajoin lidl myy edullisesti koko frotee muovitettuja lakanoita.. ei ole tullut mieleenkään aikaisemmin hommata sellaisia ja laittaa päälekkäin sänkyyn ettei sentään aina lakanoita tarvitse olla vaihtamassa..
Sama yö puvun housujen vaihto vaan eikä mitään suihkja, tai oletko jutellut lapsesi kanssa haluaako hän keskellä yötä suihkuun, eikö aamulla riitä? kaipa se on sille koululaisellekkin rankkaa herätä monta kertaa yössä suihkuun... ei vain sinulle!
AP:lle: hälytinpatjojen lisäksi on olemassa myös alushousujen sisälle kiinnitettäviä hälyttimiä. Ne ovat patjaa parempi siinä, että ne hälyttävät nopeammin - patja ei välttämättä ehdi edes kastua. Meillä täällä neuvolat lainaavat niitä ja sellaisen voi myös ostaa omaksi, hinta noin 100 euroa yksityisellä lääkäriasemalla.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:31"]
Olen itse ollut yökastelija, ja ilolla olisin pitänyt vaippoja, jos niitä olisi siihen aikaan ollut! Froteepyyhe/muovilakana ei paljoa auttanut.
Nyt kun vaiva on periytynyt joillekin lapsistani, itse laittavat housuvaipat illalla päälleen, ei mitään noloa! Yksi kouluikäinen ja 2 nuorempaa. Päiväkuivaksi lapseni ovat oppineet 2-3.v iässä.
Hälytin on auttanut jollekin, jollekin Minirin-lääke.
[/quote]
Minunkin serkkuni piti vaippoja 12-vuotiaana, johan se olisi lattiakin mennyt pilalle, jos pissataan vapaasti lattialle ja sängylle.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:53"]Eikö niitä saa ostaa mistään niitä sänkyyn asetettavia vaipan tyylisestä materiaalista tehtyjä liinoja, mitä sairaaloissakin käytetään? Sellainen lakanan alla imisi ainakin pissan tehokkaasti.
[/quote]
Saa. Juuri ostin Ikeasta meidän parisänkyyn muovisuojan. On muotoonommeltu ja pysyy paikoillaan. Syy, miksi ostin, on se, että luopus kömpii välillä viereen ja saattaa pissiä yöllä. Itse olen raskaana ja en halua pekariamme ihan pissaan, maitoon, pukluihin ja kakkaan, kun vauva nukkuu välissä myös. Helppo laittaa pyykkiin. Pitäisi käydä ostamassa toinenkin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:51"]
Lääkärikäynti on kyllä tehtävä pikaisesti. Kela myöntää hoitotukea yökastelusta, ei taida kuulua vammaistuen piiriin. Ummetuksesta ei kärsi ja käy illalla pissalla plus iltajuomista rajoitetaan.
Tiedän, että moni ihminen on sänkyyn tarpeensa tekevän omaishoitaja. Kyllä mä lohduttaudun sillä, että monella muulla on asiat huonommin. Olen tietysti itse väsähtänyt tilanteeseen, mutta kyllä tämä taitaa olla kurjinta lapsen itsensä kannalta ja siitäkin kannan huolta, mikä taas lisää kuormitustani.
Vitonen, mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että yökastelu on vahva merkki hyväksikäytöstä? Et taida tietää, että yökastelu on hyvin tavallinen ongelma. Mutta siis vastaus kysymykseesi: Hyväksikäytöstä ei ole kysymys.
ap
[/quote]Hoitotukipäätös edellyttää, että olet puoli vuotta pitänyt kirjaa kuivista / ei kuivista öistä. Ihmettelen kyllä, miksi et ole jo aiemmin hommannut lapselle lääkitystä tai sitä kasteluhälytintä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:12"]Hyi vittu. Noin vanha ja edelleenkin kusee housuihinsa. Veditkö viinaa kun olit raskaana? Sellanen tuollaisia kuulemma aiheuttaa. Hyi vittu joka tapauksessa. Veisit adoptioon tai piikille. [/quote] Tarkoituksesi oli provosoida ja loukata! Onneksi olkoon, onnistuit!
[/quote]
Tuollaiset kommentit antavat selvän kuvan kommentoijan luonteesta, mutta ei mitään tästä ongelmasta.
Olisiko yksi lapsen kastelun syy väsymys, kun äiti herättelee pitkin yötä ja vielä raahaa unisen lapsen suihkuunkin... Ei sen suihkun jälkeen kovin äkkiä voi nukahtaa, kun on kerran herännyt ja piristynyt vihaisena herätyksestä. Varmasti alkaisi itse kukin kusta alleen kun tuollaista kidutusta tarpeeksi kauan jatkaisi.
Hommaa siis kunnon vaipat ja patjan suojukset ja ANNA SEN LAPSEN NUKKUA! Jo pelkästään univajeen korjaaminen voi auttaa paljon, kun poistuu sen aiheuttama jatkuva stressitila.
Meillä asiaa hoiti terveyskeskuslääkäri, yökasteluun perehtynyt terveydenhoitaja, urohoitaja (tms.), koululääkäri. Ja munuaistutkimuksiakin tehtiin. Meillä periytyi sekä isän että minun puoleltani. Välillä tuntui toivottamalta, mutta kyllä se sitten loppui ennen murroikää. Asia on näköjään tabu eikä ymmärrystä löydy kuin asiaan oikeasti perehtyneeltä. Ihmettelen, ettei kukaan lääkäri ole niitä hormoneja tarjonnut hoidoksi. Soita terveyskeskukseen ja kysy kuka siellä olisi asiantuntija tässä asiassa. Meillä oli asiaan perehtynyt terveydenhoitaja ja hän tiesi asiasta enemmän kuin keskiverto lääkäri.
Kyllä minä ainakin sen ymmärrän, että lapsi pissaa ja että syyt on fysiologiset. Mutta en ymmärrä ettei käytetä mitään vaippaa ja patjasuojaa vaan annettaan tulla pitkin ja poikin. Ja aamusuihkua ei saa missään nimessä unohtaa muuten lapsi haisee.
Meillä se meni niin että poikien ollessa 2-3v asiasta puhuttiin poikien kanssa. Satunnaisesti olen myös herättänyt yöllä, kun lapsi ei itse välttämättä tajua herätä jos pissahätä. Ideana on että lapsi oppii menemään vessaan oli sitten yö tai päivä. Aikuinen voinee pidätellä kauemmin pissaa joten nuorelle aikuiselle ei ole ongelma vaikka äkkiä ei pääsisikään. Lapsella voi olla toista. Nyt 3 ja 5v pärjäävät ok vaipoitta eivätkä pissaile sänkyyn. Joskus on voinut vahinko käydä esim flunssassa, mutta ei saisi tehdä liian isoa numeroa asiasta. Kun lapsi oppii taas kuivaksi ja alkaa tulla kuivia öitä niin siitä kannattaakin antaa positiivista palautetta että hyvä ei käynyt vahinkoa. Yleensäkin positiivisen kautta asiat sujuvat mutkattomammin kuin rankaisemalla tai nöyryyttämällä. Itsetunto on lapselle erityisen tärkeää ja hyväksytyksi tuleminen. Ongelmia on jokaisessa perheessä, kuten meilläkin välinpitämätön äiti josta erosin ja tämä hieman viivytti 2. lapsen vaipasta eroon oppimista. Äiti kun ei laiskuuttaan viitsinyt paljoa opettaa ja päivinä jolloin poika oli äidin luona tämä piti aina vaippaa ettei tulisi pyykkiä. Ensimmäinen päivä kotona äidillä käynnin jälkeen oli alkuun haaste kun toinen piti vaippaa toinen opetti itsenäiseksi. Antakaa lapsille mahdollisuus kasvaa ja tukekaa sitä älkääkä holhotko ja nalkuttako liikaa yleisesti ei aloittajalle... Älä syyllistä tai vähättele lastasi ja yritä saada lapsesi tuntemaan itsensä tärkeäksi.
Yritin kahden sängyn taktiikalla tuota vapattomuutta. Eli varasänky lapsen sängyn vieressä ja siirtyminen siihen kun lapsen sänky kastui. No usein se varasänkykin kastui ja saman yönä vielä meidän sänkykin. Vaipoissa on ongelma, ettei ne pidä niin isoja pissoja. Sänky kastuu niistä huolimatta. Mutta vaippa, muovilakana ja vaihdettava petari rauhoittaa öitä. En kyllä koskaan suihkuttanut lasta yöllä vaan vasta aamulla. On tärkeää, että lapsi juo ja käy pissalla säännölisesti myös päivällä. Jos lapsi panttaa pissaamista, niin se vaikuttaa yökasteluunkin. (virtsarakon seinämä paksuuntuu ja lihakset tavallaan tulevat liian voimakkaiksi ja yöllä virtsaaminen on voimakasta. En osaa sitä selittää tarkkaan). Myös ummetus vaikuttaa tuohon virtsaamiseen. Hoidetaan ummetus ja päivällä juodaan ja käydään pissalla 2 tunnin välein. Helpommin sanottu kuin tehty.
Vaipat ????? Tadaa, ratkaisu on siinä.
Ja käske itse vaihtamaan kuivan vaipan kun kastelu on tapahtunut. Roskis ja kuivia vaippoja sängyn viereen. Sänky ei kärsi ja muut ei herää.
VAIPAT! Meillä on sama ongelma kuusivuotiaalla, eikä edes ole käynyt mielessä että jätettäisi vaippa pois. Miksi ihmeessä?Eilen oli aamutelkkarissa tästä aiheesta. Katso se juttu.
meijän 35 vuotiaskin käyttää vaippoja yöllä.
Positiivistahan tuossa on se, että lapsi on todella sitkeäuninen, joten saa kunnon lepoa. Juomisen määrää voi varmasti jonkin verran rajoittaa ja iltasyömisen ajankohtaa aikaistaa. Yökastelusta kärsivä sukulaiseni meni yökylään kaverinsa luokse 7-vuotiaana. Yökastelun pelko jännitti ja asiaan varauduttiin molemmissa perheissä. Ilmeisesti jännitys ja pieni pelkokin auttoi keveämpään useen ja asia oli tuolla hoidettu. Yökastelu ei haitannut enää koskaan.
Hälytyspatja kannattaa hankkia.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:12"]
Hyi vittu. Noin vanha ja edelleenkin kusee housuihinsa. Veditkö viinaa kun olit raskaana? Sellanen tuollaisia kuulemma aiheuttaa. Hyi vittu joka tapauksessa. Veisit adoptioon tai piikille.
[/quote]
Ettäs kehtaat!