Kuinka aktiivisesti käytte vanhempainilloissa?
Meillä lapset 7. ja 4. luokalla ja aina olen ollut vanhempainillassa... Nyt pienemmällä olisi vanhempainilta eikä pätkääkään kiinnosta mennä. Opettaja on vaihtunut niin ehkä olisi ihan hyvä käydä mutta toisaalta, en todellakaan ole ainoa vanhempi joka jättää illan väliin...
Kommentit (18)
Käyn, tosin koen henkilökohtaiset vanhempainkeskustelut tärkeämmiksi. Vanhempainilloissa harvoin on mitään uutta mitä ei olisi jo lukenut koulun matskuista.
Kerran vuodessa. Eli silloin kun vanhempainilta järjestetään.
En ikinä. Aivan hirveää paskan jauhamista ja nahistelua täynnä nuo kemut.
Nykyään vain ne pakolliset eli seiskan tutustumiset ja ysin yhteishaun. Olen niin monta kertaa istunut jo nuo, että osaan ne ulkoa. En siksi enää jaksa lähteä kuuntelemaan tuttuja asioita, koska osaan rehtorin puheen jo melkein ulkoa.
Käyn aina. Minulla 7. ja 9. luokalla olevat lapset. Osoittaa kiinnostusta koulunkäyntiin ja näyttää hyvän mallin omille lapsille. Sanoisin, että on kansallisvelvollisuus :)
Joo en käy enää ollenkaan. Kolme lasta ja jo toisen kohdalla riitti. Olen kurkkuani myöten täynnä sitä paskanjauhantaa. Kukaan ei sano mitään, kyräillään puolin ja toisin ja odotetaan, että millon helevetissä täältä pääsee kotiin. En halua tutustua uusiin ihmisiin enkä nähdä muita vanhempia, ei ne mua kiinnosta. Jutun aiheet on vaan "perustetaanko toimikuntaa ja myydäänkö kakkuja jne".
Vanhempainilloissa on vaan sitä yleistä lätinää, vanhempainvartti on hyödyllisempi. Wilman kautta pidetään myös aktiivisesti yhteyttä ja kuulun myös kodin ja koulun yhteistyöryhmään joten enköhän skippaa tämän illan... Ap
Joo, vähän pakkopullaahan se on, mutta kansalaisvelvoite. Tosi hyvä paikka verkostoitua ja olla aktiivinen. Sekä kaveerata vähän openkin kanssa ;-)
Meillä on esikoinen tokalla, mutta vastaan myös tarhan vanhempainiltojen osalta. Menen aina, kun pääsen. Viime vuonna kävi niin, että sekä koululaisen vanhempainvartti ettämolempien tarhalaisten vanhempainilta (siis saman tarhan kahdella ryhmällä oli omat vanhempainiltansa) olivat samaan aikaan. Menin tietenkin vanhempainvarttiin.
En ikinä käy. Ei ole mitään syytä niissä käydä. Informaatio tulee kuitenkin paperilla kotiin
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:03"]
Joo, vähän pakkopullaahan se on, mutta kansalaisvelvoite. Tosi hyvä paikka verkostoitua ja olla aktiivinen. Sekä kaveerata vähän openkin kanssa ;-)
[/quote]
Miten siellä verkostoituu :)
Menemme luokkaan, missä opettaja esittelee itsensä. Sitten pikainen esittelykierros, missä kenenkään nimi ei jää mieleen. Opettaja kertoo säännöt ja wilman käytön. Tämän jälkeen onkin kiire yleiseen osaan, eli juoksemme auditorioon, missä rehtori ja opinto-ohjaaja käyttävät 40minuuttia kertoen yleisiä asioita ja opetussuunnitelmat ja tuntikehykset. Ilta loppuu siihen ja vanhemmat valuvat autoilleen ja menevät kotiin.
Meillä on vanhempainiltoja vuodessa noin 8-10 kappaletta, minä hoidan noista koulun ja kahden harrastuksen, isä kolmen harrastuksen vanhempainillat. Aina ollaan paikalla.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:11"]
[/quote]
Menemme luokkaan, missä opettaja esittelee itsensä. Sitten pikainen esittelykierros, missä kenenkään nimi ei jää mieleen. Opettaja kertoo säännöt ja wilman käytön. Tämän jälkeen onkin kiire yleiseen osaan, eli juoksemme auditorioon, missä rehtori ja opinto-ohjaaja käyttävät 40minuuttia kertoen yleisiä asioita ja opetussuunnitelmat ja tuntikehykset. Ilta loppuu siihen ja vanhemmat valuvat autoilleen ja menevät kotiin.
[/quote]
Just näin, tää on ihan TUSKAA! Mä en ainakan kehtaa kertoa mitään muiden kuullen. Yritän istua jossain takanurkassa hiljaa ja sydän hakkaa jo puoli tuntia ennen kun tulee oma vuoro sanoa nimi ja kertoa jotain itsestä. Inhoan inhoan inhoan tällaisia kokoontumisajoja. En käy ikinä. Joskus ala-asteella kävin ja meinasin kuolla. Siis mitä verkostoitua, en mä halua verkostoitua!!
Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä, jotka ette käy vanhempainilloissa, miten lastenne koulunkäynti sujuu ja miten lastenne kaverisuhteet toimii? Onko vanhempainilloilla mitään merkitystä?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:30"]
Ihan mielenkiinnosta kysyn teiltä, jotka ette käy vanhempainilloissa, miten lastenne koulunkäynti sujuu ja miten lastenne kaverisuhteet toimii? Onko vanhempainilloilla mitään merkitystä?
[/quote]
Koulunkäynti sujuu kohtalaisesti vain, kavereita on paljon ja eipä poikaa paljon kotona näykään, kun aina mopoilee luokkatovereiden seurassa. Vanhempainilloilla ei ole mitään merkitystä. Meillä on ainakin tarjolla vanhempainvartteja, en tiedä onko kaikissa kouluissa. Niin ja wilma.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]
Just näin, tää on ihan TUSKAA! Mä en ainakan kehtaa kertoa mitään muiden kuullen. Yritän istua jossain takanurkassa hiljaa ja sydän hakkaa jo puoli tuntia ennen kun tulee oma vuoro sanoa nimi ja kertoa jotain itsestä. Inhoan inhoan inhoan tällaisia kokoontumisajoja. En käy ikinä. Joskus ala-asteella kävin ja meinasin kuolla. Siis mitä verkostoitua, en mä halua verkostoitua!!
[/quote]
Minä en edes ymmärrä, miten tuossa ehtisi edes verkostoitua. Tarttuuko joku kiinni oudon vanhemman käsipuolesta ja esittelee itsensä, vai korotaako äänensä ja lähdön koittaessa ottaa puheenvuoron ja ehdottaa verkostoitumista ja vielä omalla ajalla keskustelua koulusta, jos koulun vahtimestarille sopii, että hälyttimiä ei panna vielä päälle. Vai saatteko vanhemmat parkkipaikalla kiinni ja kerättyä ryhmäksi ja siellä alatte rupattelemaan verkostoitumisesta.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, koska minä en ainakaan ole yhdessäkään vanhempainillassa tutustunut yhteenkään vanhempaan ja opettajankaan kanssa ei ole tullut vaihdettua yhtään kahdenkeskistä sanaa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:30"]
[/quote]
Minä olen käynyt, mutta olen lopettanut, kuten tuolla ylempänä jo vastasin.
Koulu menee hyvin ja kavereiden kanssa myös. Vanhempainilloilla ei ole ollut mitään merkitystä. Ei se nuoren kaverisuhteisiin vaikuta tippaakaan, että istun siellä luokassa kuuntelemassa koulun sääntöjä muiden outojen vanhempien kanssa
Lapset hoitaa koulumenestyksensä. En minä siellä vanhempainillassa voi siihen vaikuttaa.
Käyn aina, ellei nyt ole ylivoimaista estettä. Koulun ja kodin yhteistyö on tosi tärkeää.