Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä ottamasta lasta syliin?

Vierailija
02.09.2015 |

Hei, kysyisin teiltä äideiltä, miten voi kohteliaasti kieltäytyä tai ilmaista, etten tahdo vauvaa tai taaperoa syliini? Lähisuku ja tuttavat ovat alkaneet lisääntyä, ja sitä ravataan jos jonkinmoisissa tilaisuuksissa ja lasta tuodaan näytille yms. Vauvaa istutetaan vuorollaan jokaisen syliin ja sille pitää lässyttää ja niin edelleen. En itse pidä vauvoista, enkä osaa olla niiden kanssa, enkä halua sellaista syliin. Olen tähän mennessä vaan sanonut, kuitenkin kohteliaaseen äänensävyyn, että ei kiitos, en ota syliin. Olen huomannut, että joku mamma tuostakin pahoittaa mielensä. Monesti äiti on ollut jo kädet ojossa ojentamassa vauvaa, se jos mikä on kiusallista ja inhottavaa.

Olisiko siis mitään vinkkiä, miten ilmaista asia? Miten te reagoitte, jos joku kieltäytyy vauvanne syliinotosta? Miten te haluaisitte, että asiasta kieltäydytään?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sanonut kohteliaasti että et halua lasta syliin. Se riittää ja jonkun loukkaantuminen ei ole sun vastuulla.

Vierailija
2/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten taaperon saa menemään täysin vieraaseen syliin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus lusmuillut vaan tilanteesta muualle. Jos läsnä on muita, heidän syliinottonsa ja lepertelynsä yleensä riittää saamaan äidin tyytyväiseksi. Aika mamoa, mutta en minä niitä halua pidellä.

Vierailija
4/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että se on lapsen heitteillejättö, jos työnnät sen syliini.

Vierailija
5/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan vaan, että en halua lasta syliin. Jos joku tuosta vetää herneen nenään, niin ei voi mitään.

Itse en kehtaisi tyrkyttää lasta kenenkään syliin. Vauvan katsojia kun käynyt, niin vauva köllötellyt esim.sohvalla ja olen sitten sanonut, että saa ottaa syliin, jos haluaa tai vieraat itse kysyneet, että saako ottaa syliin.

Itse en loukkaantuisi, jos joku ei lasta halua sylitellä.

Vierailija
6/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa taida sellaista kieltäytymisen tapaa olla olemassa, josta joku ei saattaisi ottaa nokkiinsa. Itse olen aina osannut lukea tuttavapiiriini kuuluvia ihmisiä sen verran, etten ole väkisin ollut tuputtamassa vauvaa syliin kenellekään sellaiselle, joka selvästi kokee epävarmuutta/kiusaantuneisuutta tms. asiasta tai josta tiedän, ettei pidä lapsista/osaa olla lasten kanssa jne. Mutta ymmärrän hyvin senkin, että varsinkaan hormonihuuruissa olevan pienen vauvan äiti ei välttämättä hoksaa sitä, että hänen vauvelinsa ei olekaan kaikkien läsnäolevien mielestä maailman ihanin, ja saattaa hetkellisesti ottaa nokkiinsa siitä, jos joku ei halua vauvaa syliin. 

Vierailija
7/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun sanoo vaan suoraan, ettei vauvan sylissä pitäminen kiinnosta. Jos joku tuosta loukkaantuu, niin eiköhän hän järkytyksestä kuitenkin joskus toivu.

Oma pikkuveljeni ei ole ollenkaan lapsirakas ihminen ja onkin sisarustensa lapset nähnyt vain ristiäisissä ja jouluisin kun kokoonnutaan saman pöydän ääreen päivälliselle. Ei ole ollenkaan sellainen sylittelevä ja leikkivä setä/eno vaan lähinnä juoksee lapsia karkuun ja välttelee minkä ehtii :D. Ei tulisi mieleenkään hänelle vauvaa tunkea väkisin syliin ja ymmärrän että on muitakin joita sellainen ei kiinnosta.

Vierailija
8/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

veät sellasta mukakauhistunutta "voi eii, mulle ei kannata antaa noin pientä, kun tiputan sen kuitenkin" ja kehonkielellä teet selväksi, että olet kuitenkin tosissasi. jos silti yritetään tyrkyttää lasta asenteella että äääh, ota nyt vaan ei se siitä rikki mee, niin sitten saa sanoakin jo vähän "tylymmin" ettet ihan oikeasti osaa pidellä pientä lasta, sitte saa jo loukkaantua jos haluaa mielensä pahoittaa :)

Vierailija
9/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan tiedä, minulla on itselläni pieniä lapsia ja pidän lapsista, mutta inhoan itsekin tuota syliin tyrkyttämistä tai väkisin hellyydenosoitusten tuputtamista. Enkä koskaan tee sitä muille omien lasteni kohdalla.

Jotenkin ahdistaa suunnattomasti, että tullaan tyrkkäämään lapsi vaikkapa pussattavaksi. Osoitan paljon omille lapsilleni hellyyttä, mutta en koe luontevaksi alkaa pussailemaan puolituttuja lapsia. Höpöttelen kyllä lapsille, mutta omalla painollani, sitten kun koen sen miellyttäväksi, en väkisin.

Vierailija
10/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voi vain kieltäytyä. Samalla voisi laittaa kädet vaikka puuskaan että toinen ymmärtää että olet tosissasi.

Mielestäni ketään ei voi pakottaa pitämään vauvaa sylissä.(sama koskee muuten lemmikkieläinten silittelyä)

Vierailija
11/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimit jatkossakin niin kuin tähän asti olet toiminut. Loukkaantuu mammat jos loukkaantuu. Itselläni ei ole lapsia ja jos olisi en niitä varmasti tyrkyttäisi kenellekään.

En kuitenkaan ymmärrä, kuka hirviö ei nyt vaikka kahta minuuttia lasta voisi sylissään pitää? Missä käytöstavat? 

Vierailija
12/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse otin vaan syliin kun tyrkytettiin. En pidä lapsista, mutta en saanut tuosta traumojakaan. Ymmärrän jos äiti loukkaantuu vastustelusta.

Vierailija
13/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:41"]Miten taaperon saa menemään täysin vieraaseen syliin?
[/quote]

Kyllä jotkut taaperot ovat tosi sosiaalisia, reippaita ja oma-aloitteisia sylittelijöitä.
Mutta AP, ihan oikein olet toiminut tähänkin asti. Sanovat ystävällisesti ja selkeästi, jos joku siitä loukkaantuu niin vika on oma.

Vierailija
14/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:03"]

En kuitenkaan ymmärrä, kuka hirviö ei nyt vaikka kahta minuuttia lasta voisi sylissään pitää? Missä käytöstavat? 

[/quote]

Mulle lapset on vieraita ihmisiä siinä kuin aikuisetkin. En haluaisi syliini myöskään naapurin Peraa, tai kollegaani, tai kaupan kassatätiä. Yksinkertaisesti noin "intiimi" läheisyys minulle vieraan ihmisen kanssa tuntuu äärimmäisen epämukavalle ja inhottavalle. Melkeinpä se lapsi on epämieluisampi, koska se voi riuhtoa/puklata/vetää hiuksista/huitoa käsillä/jne jne eli pelkään myös satuttavani itseni (tai lapsen, jos vaistomaisesti esim. pudottaisin sen kun se alkaisi lyödä).

Vierailija
15/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:41"]Miten taaperon saa menemään täysin vieraaseen syliin? [/quote] Kyllä jotkut taaperot ovat tosi sosiaalisia, reippaita ja oma-aloitteisia sylittelijöitä. Mutta AP, ihan oikein olet toiminut tähänkin asti. Sanovat ystävällisesti ja selkeästi, jos joku siitä loukkaantuu niin vika on oma.

[/quote]

Mun molemmat lapset ovat olleet taaperoaikana todella sosiaalisia ja hirveän kiinnostuneita toisista ihmisistä. Reippaita myös. Mutta eivät ole menneet vieraiden syliin, vasta tutustumisen jälkeen on kiinnostanut.

Vierailija
16/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:11"]

Mun molemmat lapset ovat olleet taaperoaikana todella sosiaalisia ja hirveän kiinnostuneita toisista ihmisistä. Reippaita myös. Mutta eivät ole menneet vieraiden syliin, vasta tutustumisen jälkeen on kiinnostanut.

[/quote]

Nice story bro. Ei varmaan kuitenkaan ketään hirveästi kiinnosta, kun ei aiheeseen juuri liittynyt?

Vierailija
17/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat, että olet ehkä tulossa kipeäksi ja pelkäät sairastuttavasi pienen vauveliinin.

Ihmetytää kyllä nämä väkisin lasta toisten syliin tunkevat. Itsekin olen joutunut istumaan vierailulla vauva sylissä niin että hiki valuu (vauvat ovat kuumia) ja kahvin juomisesta ei tule mitään. Sitten pahimmassa tapauksessa isompi lapsi vielä kiljuu ja hyppii siinä vieressä.

Vierailija
18/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:11"]

[/quote]

Nice story bro. Ei varmaan kuitenkaan ketään hirveästi kiinnosta, kun ei aiheeseen juuri liittynyt?

[/quote]

Ei kiinnosta, mutta kuitenkin pitää kommentoida. Minä kommentoin toiseen viestiin, ja se liittyi siihen. Sinä kommentoit nillittääksesi. VOidaan toki hetki jatkaa tätä ajatustenvaihtoa näin, mutta meen kyllä ihan kohta syömään.

Vierailija
19/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä PIDÄN lapsista ja sillti tuo tapa on outo mielestäni, että pientä säikähtänyttä kierrätetään puolituntemattomien syleissä. Ihmisten, jotka eivät ole oikeasti lapsesta kiinnostuneita... Samoin inhosin kun meillä lapset oli pieniä, niin jopa mummien tapaa heti ovesta astuessa kaapata vauva. Vauva usein säikähtyi tällaista liian hötkyä toimintaa ja sit mummit naama väärinpäin kun ei mami-kullan sylkky kelpaa. ... kelpaishan se jos antais vauvan edetä omassa tahdissaan ja ensin vaikka 30 min tutkia tilannetta äidin sylistä päin...

Vierailija
20/26 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään halua ottaa vieraita vauvoja tai lapsia syliini, vaikka olen neljän äiti. Pidän lapsista, mutta en ole ikinä ollut mikään vauvahöperö, vaan aina astunut askeleen taaemmaksi jos joku on yrittänyt tyrkätä vauvan syliin. Jos ei ole eleestä ymmärtänyt, olen sanonut suoraan, että suloinen vauva, mutta ei kiitos, en halua ottaa syliin.  (Jos siis olisi hätätilanne, tottakai ottaisin ja auttaisin vauvan äitiä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme