***ENSIKOT LOKAKUUSSA***
Kommentit (198)
Piti vielä siitä teidän neidin nimestä sanoa.
Mä ujutin Liia nimen mun kivojen nimien listaan. Saas nähdä kelpuuttaako mies sen sinne. Kerään listaan kaikkia kivoja nimiä, joita voidaan hyödyntää sitten, kun mietitään joskus tulevaisuudessa pikkukakkosen nimeä (jos siis sellainen saadaan). On sinne muidenkin ensikkovauvojen nimiä päässyt :)
Huhtikuisiin oli muuten tullut yksi Lia niminen vauva. Kävin väestörekisterikeskuksen sivuilla katsomassa, että tänä vuonna on annettu 6 Liiaa ja 7 Liaa. Elikkäs aika harvinainen nimi, mutta kaunis.
pesukarhu... taas häiriköimässä täällä ;)
Jeee!! Ei tule lakkoa SASille niin äippä ja siskot pääsee ristiäisiin!! Minä olin jo ihan hermona että pieleen menee :) Piti päästä tuulettamaan johonkin heh.
Kiva muuten kun kerrotte noita ruokailujuttuja ja muita kokeiluja :) Ihan hyvä tietää kun se on itselläkin edessä. Moniko on muuten alottanut maistiaiset 4kk iässä? Mietin tässä että kannattaako jo kuukauden päästä kokeilla vai odotellaanko vielä pari.. Imetystä en kuitenkaan aio lopettaa kun vasta myöhemmin, sen verta kätevää kun hyvin sujuu.
Perskules kun sapettaa >:/ Olin ajatellut että siitä surullisenkuuluisasta täti punaisesta olisi päässyt eroon pitkäksikin aikaa mutta ei, eukko palasi hyvinkin pian, tänä aamuna.. Miten on muuten muilla alkanut menkat synnytyksen jälkeen? Onneksi nyt on ne minipillerit sitten niin ei tarvi heti huolia että toinen olisi jo tuloillaan :O KYllä nyt pari vuotta saa olla välissä.. tai ehkä ei pidä sanoa mitään, never say never :D
Kohta meidän pappa tulee kotiin niin saa kuulla kunnon versiot miten haastattelu meni :) Ja sitten alkaakin siivousrumba ristiäisiä varten, huh.
Omaa napaa siis heti aamusta :) Ja nyt hakemaan lisää kahvia!
M&M
Pitkästä aikaa ;)
Isi ja neiti nukkuvat vielä!! Isillä vapaa päivä tänään :)
Neiti kasvaa kovaa vauhtia..
1kk neuvolassa pituutta oli 54,8cm ja painoa hienosti 4024g.
Hymyilee jo niin kauniisti meille ja jokeltaa minkä kerkeää :) Neuvolasta saatu hymynaama on paras juttu kaveri sitten äidin jälkeen ;)
Maanantaina käytiin neuvolassa ottamassa rotavirus rokote! Neiti otti sen oikein nätisti eikä yhtään alkanut rämeltää.. neuvolan täti sai leveän hymyn kiitokseksi!! Vielä ei mitään suurempia sivuvaikutuksia ole ilmaantunut.. maanantai iltana vähän oli massu sekaisin ja itkeskeli mutta meni sekin ohi nopeasti :) Kallishan tuo rokote oli mutta kovin olisi ikävä jos nupulle tulis kaamee tauti päälle ja jouduttais sairaalaan tippaan :( No nyt sitä vaaraa ei pitäisi olla :)
Neiti nukkuu yöt oikein hyvin. (onneksi) Nukahtaa yöunille n. 23-24.00 ja vetelee 3-4h ekan pätkän ja sit aamuun (puolille päiville) asti mennään 2-3 tunnin pätkissä! Kohta sieltä pitäisi inahus kuulua..
Seuraavat unet otetaan vaunuissa ja käydään sillon yleensä kaupoissa tai muuten vaan kävelyllä! n. 16-17.00 aikaan otetaan pikku torkut max. tunti ja sit 18.00 jälkeen aletaan tankata mamman sylissä torkkuen loppuilta ennen yöunia :)
Itellä vuoto loppu 4vk. synnytyksestä.. olin varaytunut pitempään vuotoon! Jälkitarkastuksen varasin vasta tän kuun loppuun ku on noita ylimääräisiä neuvolakäyntejä neidin rokotteiden vuoksi!
Ajattelin aloittaa minipillerit heti tarkastuksen jälkeen.. pakko pelata varman päälle ettei ihan heti tule pikku-kakkosta :)
Maito riittää ihan hyvin.. ilta tankkauksella oon antanu 50ml nannia jos menee touhu kovin levottomaksi! Neiti välillä protestoi kun ei maitoa heru haluttuun tahtiin! Eihän sitä maitoa voi mitenkään tulla suihkuten 5h putkeen ;)
Nimiäisiä vietetään 15pv. mutta nimi ollaan jo mummoille kerrottu :) Ja nyt teille kans ;)
kuvia neidistä ym.
www.flickr.com/photos/eskeli
Nyt kuuluu äninää.. Täytynee avata baari nedille :)
kirjottelen kuulumisia paremmin ku taas aikaa löytyy!!
Niamey ja Aino 1kk 2vk
Kiitokset Pesukarhulle ja Katjulle haalarisuunnitelmista. Sellaisen kunnollisen välikausihaalarin ajattelin minäkin hankkia kevään, kesän ja toivon mukaan vielä seuraavan syksyn ajaksi. Pitää sitten keväämmällä sitä kokoa tarkkaan harkita, kun olisi mukava, että mahtuisi tosiaan vielä syksylläkin, mutta toisaalta, eipä se mukavaa ole, jos on ihan hulvattoman kokoinen keväälläkään. Ja ajattelin sitten, että jos kosteussuojahaalaria näyttäisi talvella sittenkin tarviivan, niin eikai se auta muu kuin ostaa, mutta jätän sen kyllä vielä odottamaan. Josko toivottavasti sitten jostain alehyllystä löytyisi, jos sellaisen tarvii.
Olipa Katjun Riku sairastellut! Hui, mahtoi äidillä olla hermot välillä kireällä, kun vauvan puolesta varmasti olet hermoillut. Onneksi tauti hellitti, ja ihan hyvän kokoinenhan se Riku on, vaikka olikin paino vähän pudonnut! Toivottavasti ei muita pöpöjä enää saa!
Ankan Allukin oli sairastellut ihan pitkään. Ja monilla muillakin tuntuu noita nuhia yms. olleen. Meillä on kyllä Matias helpolla päässyt, kun ei ole vielä sairastellut kertaakaan mitään. Täytynee vissiin koputtaa puuta... onnellinen kyllä olen ollut, kun on saanut poika olla terveenä!
Mysanille mukavaa ristiäisviikonloppua! Minua se stressasi ihan kamalasti, mutta niinhän ne sitten saatiin kunnialla järjestettyä onneksi. Meillä on suvussa niin paljon vuorotyöläisiä, että oli tuskaa saada kaikille passeli viikonloppu löytymään, lisäksi kun melkein kaikki vieraat tulivat yli 300 km päästä, oli mietittävä majoituksia yms. Huh.
Miten pikku-quun ristiäiset sujuivat? Oliko poika vieraskoreana vai heittäytyikö hankalaksi omissa juhlissaan?
Jahka Pesukarhu aloittaa pottukokeilut Joonan kanssa, niin kerrothan sitten kuinka sujuu? Aloittelette sitten, kun hyvältä tuntuu! Minusta se peruna oli tosiaan aika hyvä ensimakuna, varsinkin kun lantrasin sitä alkuun todella runsaalla tissimaidolla, jolloin se maistui tavallaan potun läpi. Olipahan sitten vähän jotain tuttua siinä uudessa ruoassa. Nyt olen vähentänyt maidon määrää seassa, kun alkaa tottua kiinteämpään rakenteeseen ja makuun.
Pitäisiköhän meidän Katjun kanssa vain sopia jokin päivä, aika ja paikka, miten nähdään, ja muut oululaiset tai kynnelle kykenevät tulevat, jos pääsevät? Näyttää, ettei muuten ehkä tule tapaamisesta ikinä mitään. Onko ehdotuksia ajasta?
Kissankello
Mutta pakko tulla hehkuttamaan tänne, sain Eetun nukkumaan tänään JO 21.30!!!! JIPPIII!!! No, yöllä tietenkin herätään sit monta kertaa, mut ees tää ilta on vähän parempi/rauhallisempi...
Pesukarhu kyseli ruokajuomista. Me annetaan Eetulle ihan vettä ja taikamukista (ilman venttiilii, kun ei raukka osannu imee siitä nokasta. Ei ole muutenkaan tutti/pullopoikia, peukku maistuu ihan niinkuin aikoinaan äidilleen ja puolelle hänen sukulaisiaan...) Oon antanut muutaman kerran myös korviketta, mutta eipä Eetu siitä tykkää, sylkee kaiken pois... Mutta kun oon aatellu tässä pikkuhiljaa lopetella tän maitobaarina olemisen (viimestään tuossa vuodenvaihteen jälkeen), niin tarvis saada tuo ukkeli juomaan mukista muutakin kuin vettä!
Mutta taidanpa mennä tuonne sohvalle tekemään vielä vähäksi aikaa miehen villapaitaa ja juomaan lasillisen viinii, ja sit nukkumaan... ÖITÄ!
napero, jälleen
Haalariasiasta oli ollut puhetta... Mie en ole vielä kerenny miettiä talveksi mitään. Muutaman Kevyttoppahaalarin olen saanut kavereilta ja sit on tietty äippäpakkauksen haalari, joten niillä mennään niin pitkälle kuin taretaan. Villasta väliin vain.
Hienosti kasvaa Niameyn Aino tyttö :) Piti heti käydä uusimmat kuvat katsomassa. Aivan ihanan ilmeikäs tyttö :))
Mysan kyseli menkoista... Ei ole näkynyt eikä kuulunut. Eikä kyllä ole ikäväkään! Ainoa haitta on tietysti se, et nyt saa tehä raskaustestejä joka kuukausi, kun pirustako sitä muuten tietää onko tärpänny ;)
Kiinteiden maistelusta oli ollut kans puhetta... Meillä aloteltiin 3kk1vko maisteleen lusikallinen tai kaks päivässä ja siitä sit viikon päästä alettiin syömään jo enempikin ja useammin. Me alotettiin hedelmäsoseilla ja niillä mentiin 2vko:a ja sit tuli vihannekset, niitäkin 2vko:a. Nyt menee jo potut ja lihat ja puurot, eli ihan mitä vain. Velliä Veeti ei koskaan ole tykännyt syyä, joten muutamien kertojen kokeilun jälkeen luovutin niitten tyrkyttämisen. Tissillä viihtyy onneksi edelleen ja yöllä onkin sit rinnalla 1-3x (päivisin parin tunnin välein). Eli aika kova on poika syömään :)
Hyvin se Rikuki on kasvanu sairastelusta huolimatta. On se kurjaa, kun pikkuistenkin pitää jo sairastella :(
Meillä on alkanu kans tuo öinen itkeskely. Hampaita on kyllä ollu tulossa jo heinäkuulta, mut en sit tiiä vaivaako ne vai mikä. Kaitpa se kuuluu vain kasvukauteen...
Parisuhteesta... Meillä mie meinaan kivahtaa kans välillä ihan ilman mitään syytä. Toisen ei tartte sanoa, kun jotain minun mielestä vähän oudosti, kun mie jo rähjään. Pistetään kaikki hormonien piikkiin ;)
Palaillaan
Lisa & V 4,5kk
Ihanaa! Hyvin nukuttu yö takana! Pikku-quu heräsi kyllä kaksi kertaa syömään niin kuin yleensäkin, mutta ei jäänyt vehtaamaan ollenkaan vaan jatkoi ruokailun jälkeen heti unia molemmilla kerroilla.
Hyvä, että naperokin on saanut Eetun rytmin taas tasaantumaan. Vai että viiniä, tulin oikein kateelliseksi, kun luin miten olit nautiskellut olostasi eilen illalla. :) Taidanpa minäkin ottaa vihdoinkin lasillisen tässä joku ilta, vaikka olinkin ajatellut, että viimeistään jouluna sitten. Mites te muut, ootteko juonut silloin tällöin jotain imetysaikana? Montakohan tuntia lasi viiniä vaikuttaa äidinmaitoon? Meillä quu nukahtaa yleensä klo 20 maissa ja herää ekalle yösyötölle klo 2 maissa. Eikös siinä välissä vois turvallisesti nautiskella yhden lasillisen? Tietty vois syöttää pullosta pakastettuakin maitoa, mutta ei mun nyt mikään pakko ole juoda, kun olen tähän astikin pitänyt nollalinjaa koko raskaus- ja imetysajan. Kieltämättä ajatus punaviinilasillisesta kuulostaa houkuttelevalta. Siihen kun vielä sais kunnon juustotarjottimen ja viinirypäleitä kaveriksi niin olis se kyllä aika namia!!! Ja kynttilät palamaan, kun on ihana syksy. :)
Joonako oli kääntynyt vatsalleen jo 3 kk lähtien? Ja Liia punkee istumaan? Vautsi! Meidän quu on jo monta kertaa suurella vaivalla kääntynyt vatsalta selälleen, mutta onkohan se ollut ihan vahinko? Kumpi suunta yleensä on helpompi vauvalle, vatsalta selälleen vai toisinpäin?
Vitsit toi ruokailu voi joskus olla vaikeeta... Eilen taas quu vetäisi sellaiset tissiraivarit, että huh huh! En tajua mikä siihen voi olla syynä, kun kuitenkin yleensä se syö ihan hyvin. Voiskohan vaikuttaa, kun sillä on ollut viimepäivinä vähän nokka tukossa? Ehkä siinä iskee ahdistus, kun henki ei kulje nenän kautta kunnolla ja suuhun suihkuaa maitoa... Näin järjellä ajateltuna en tykkäis itsekään syödä rauhassa tollasessa tilanteessa. ;)
Nyt meen viimeistelemään quun tilkkupeiton ja sitten sillä onkin uusi hieno molski, jolla se voi harjoitella lattialla kaikenlaisia voimistelutemppuja.
-Q- ja -q-
Piti vielä kommentoida, että suloinen tuo Liian tapa syödä salaa pikku kätösten suojissa! :) Kun quu hotkii maitoa ihan tikahtuakseen, minäkin aina välillä sanon, että syö vaan rauhassa, kun ei kukaan muu ole tähän samaan baariin tulossa...
-Q- taas
Meillä näyttäis nyt menneen noi iho-ongelmat pois... Eetun naamakin näyttää jo ihan hyvältä, vähän vielä punoittaa. Täytyy vaan toivoa että lähti pysyvästi pois tuo ihottuma! Mä jo tuossa maanantaina porasin koko päivän, kun näytti vielä huonolta olin varma että pitää mennä allergiatesteihin ja ties mihin muuhun... Ja pelkäsin että saadaan tuomioksi koira-allergia... (meillä kun nuo kaksi koiraa on...) Mutta täytyy nyt katsella mitä tuleman pitää... Nyt ollaan sitten miehen kanssa aloitettu siivousintoilu! (heh!) imuroidaan joka päivä koko huusholli (130neliöö..) mutta jos näin saatais noita koirankarvoja pois ja Eetunkin oloa parannettua, kuinkahan monta koirankarvaa se on kerenny poskeensa tuupata, kun ei olla nähty... lattialla kun kovasti viihtyy ja pääsee siis joka paikkaan.
RUOKAILUT meillä aloiteltiin kiinteät n4,5kk iässä, kun alkoi Eetun yöt olemaan tosi rikkonaiset, heräs tunnin välein syömään kaksi viikkoo putkeen. No, eipä ne auttaneet, kuului vissiin ikään... tai siis aloiteltiin maistiaiset, mutta tissimaito oli silti se pääruoka n5,5kk saakka (päivässä tais mennä noin ½purkkii yhteensä ruokaa, ja sekin moneen eri kertaan, joten ei sitä syömiseksi voinut sanoo.) Mutta nyt meillä syödään n klo 8 aamupuuro (n2dl)+hedelmäsosetta n ½purkkii ja klo 11 lounas (n 1½dl kasvis-lihasosetta+½purkkii hedelmäsosetta, klo 14 välipala (n 1-1½purkkii hedelmäsosetta) ja klo 16.30 iltaruoka (n1dl kasvislihasosetta + n½purkkii hedelmäsosetta) ja klo 19.30 iltapuuro (n2dl puuroo tai 1-1½ purkkii hedelmäsosetta) Iltapuuro ja hedelmäsose " vuorottelevat" , joka toinen päivä puuroo ja joka toinen sosetta, kun alkoi Eetu kyllästyyn puuroon... Ja kaikkien ruokailujen jälkeen otetaan tissijuomat päälle... Niin nuo ajat ovat noin aikoja.
TALVIHAALARI mä ostin Eetulle viime kevään alemyynneistä haalarin kokoa 74, mutta saattaapi olla että joudutaan ostaan uusi, jos tuo haalari onkin pieni... Tai siis ainakin nyt alkutalven mahtuu tuohon, mutta sit helmi-maalis ja ehkä huhti (?) (kun on kuitenkin sillon vielä " talvi" tai ainakin lunta maassa ja varmaan myös pakkasta) saatetaan tarvita isompaa... No, sillonhan on taas alet, hih!!! Mutta siis aateltiin kun meillä Eetu kuitenkin EHKÄ kävelee tuolloin jo, niin ei tartte tumpata kaverille kuriksii äp:n puvun päälle...
KIUKUTTELU mun mielestä noi miehet on aika omituisia, kun eivät ymmärrä meitä naisia ja tiedä jo puolesta sanasta/lauseesta mitä me halutaan tai ollaan haluamassa, vaan niille pitää aina vääntää rautalangasta kaikki! no, meillä olen minä (ylläri) joka vedän sen herneen nenään aikas usein, mutta tällä hetkellä kyllä laitan sen väsyn piikkiin...
KATJU84! Meillä ei Eetu ole saanut vielä kahdeksaa kiloakaan (viime viikolla sairaalareissulla punnittiin ja painoa oli hieman yli 7700g) rikki ja kuitenkin täyttää ens viikolla jo 8kk!!! Joten ihan hyvin teillä ollaan kasvettu. Tosin meillä 6kk neuvolassa Eetu oli n67senttii pitkäkin, mutta ei me vanhemmatkaan olla mitään kauhean pitkii, mä 166 ja mies 177, joten ei Eetu ole geeneissäänkään saanu pituutta... Mutta hyvin tuo kuulemma kasvaa, ainakin neuvolantädin mielestä, käyriä pitkin mennään...
Mutta nyt on lopeteltava ja aloitettava tuon jäppisen kanssa olo, heräs päikkäreiltä tunnin liian aikaisin... Kiva, kiva!!! Ja jätän tilaa muillekin, tuli taas romaani kirjoitettuu...
Napero ja Eetu (kuuspäivää vajaa 8kk)
Riku nukkuu, niin hetki aikaa istua koneella.
Joo, olihan se melko stressaava aikaa kun Riku sairasti.Nyt pelkään kokoajan, että jos kuume nousee kun taas tosiaan flunssassa.Jospa tällä kertaa päästäis vähän helpommalla.Ruoka onneksi maistuu hyvin.Puurolakkokin taisi johtua vain kyllästymisestä kaurapuuroon.Annettiin nimittäin eilen illalla riisipuuroa ja hyvin maistui.Tänään aamulla annettiin sitten vaan Piltin jogurttia ja maitoa.Pitää vissiin ottaa joku uus vilja mukaan, että saadaan vähän vaihtelua noihin aamu- ja iltapuuroihin.
Kissankello:Meille käy tapaaminen oikeastaan milloin vain.Nyt ei ole mitään kummempia suunnitelmia ainakaan tiedossa.Mielellään joskus kahdentoista-yhden aikaan, niin ehtii lounaan antaa kotona:) Ehkä tosiaan paras vaan sopia joku päivä ja aika kun ei se tapaaminen muuten näytä toteutuvan.Käviskö teille joku päivä jo ensi viikolla?Eiköhän tuo Rikun flunssa siihen mennessä parane.Meille käy mikä tahansa päivä ma-to.
Mitäs mun piti vielä sanoa...Riku tosiaan on melko isokokoinen.Isänsä geenit vissiin periny kun en minä ole kuin 165 pitkä.Mies on 186:)
Pää leikkaa nyt tyhjää.Luen nuo uudet viestit vielä myöhemmin uudelleen ja kirjoittelen vielä illalla, jos jäi joku asia nyt kommentoimatta.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
-Katju84 ja nukkuva Riku:)-
p.s. ai niin, viime yö olikin sitten taas ihan toista luokkaa kuin viime aikaiset.Riku söi vain kerran yön aikana ja muuten nukkui hiljaa.En sitten tiedä oliko syynä riisipuuro,väsymys(ei nukkunut kauheasti päivällä) vai se kun sai pitkästä aikaa nukkua äidin ja isän sängyssä(mies välttämättä halusi sen siihen illalla nukuttaa).Ens yö onkin sitten taas varmasti yhtä heräilyä.Tai no, Rikuhan kyllä nukkuu, mutta itkeskelee niin kamalasti unissaan.Mikä lie vaivaa kun ei niitä hampaitakaan näyttäisi ainakaan olevan tulossa...
Mä annan ruuan kanssa tytölle vetta, nokkamukista. Viikon verran olen näin tehnyt. Jonkun verran juo vettä, lähinnä annan niin, että ikäänkuin huuhtelee suunsa ruuan jälkeen. Osa valuu suunpielistä pois... tuttipullosta en saa tyttöä vettä juomaan.
Vatsalta selälleen taitaa olla helpompi homma lapselle, se saattaa käydä ihan vahingossa. Mutta selältä vatsalleen vaatii jo enemmän, näin kuvittelisin. Ainakin neuvolakortissa on se kohta, että laitetaan ruksi kun kääntyy vatsalleen, eikä toisinpäin. Meillä käännyttiin vatsalleen vähän vajaa 3kk ikäisenä.
Pitää mennä ompelemaan lakanat loppuun... tein tytölle lakanoita pussilakanoista, mitä en osannut meidän peittoihin laittaa... niistä puuttui nimittäin ne kädenreiät, että saisi sen pussilakanan laitettua!
mulla ei ole enää sappirakkoa ja mua ei voi enä sapettaa! =) Eli maanantaina mut leikattiin ja eilen tulin kotiin. Elsa oli pärjänny isin kanssa hienosti ja mumman ja faafankin kanssa loistavasti. Nyt meillä on harjoiteltu uusia vauvan hoitotyylejä, koska minä en saa nostaa Elsaa viikkoon. Onneksi mies on lomilla nyt. Imetyskin loppui tähän tai ainakin väheni merkittävästi ja Elsasta tuli sitten pullovauva, mutta en nyt siitä huolta kanna, kasvaa varmasti niinkin hyvin. Harmitti vaan kun TYKS ei ollut ollenkaan huomioonottava imetyksen suhteen. En siis pahemmin apuja pumppaamiseen saanu unenpöpperöissäni. Mutta nyt isistä tulikin sitten Elsan yöherääjä, ja mä saan nukkua yöt läpeensä. Ja luulenpa, että ELsa pian jättää yösyötöt itsekseen pois. =)
En ole ehtiny lueskella teitin muiden kuulumisia vähään aikaan...
Talvihaalarista joku kirjoitti... mäkin aion ehkä ostaa Elsalle jo 80cm reimatecin jos käydään Viros hakemassa se nyt syksyllä. Olis tarkoitus sinne lähteä kun on toivuttu kunnola leikkauksesta kun Elsakin ärjää mumman hoidossa niin hyvin.
Mutta sellaista tänne. Ja ei muuta kuin lokaikausita syksyä kaikille!
Minna ja
Elsa 7kk ja rapiat
PS: ELsa ottaa askelia tuettuna, mutta ei vieläkään ryömi tai konttaa...
menkoista: mulla alkoi vasta nyt ekat menkat Elsan syntymän jälkeen sopivasti laeikkausta edeltävänä päivänä...
MUt ihan hyvä niin et alkoi, niin saadaan aloittaa pikkukakkosen haaveilu kun tästä toivun. =)
Moi! Meidän poitsu on nyt sitten kastettu ja nimi on annettu virallisestikin! Ristiäiset oli tosi kaunis pieni tilaisuus omassa kodissa, ja quu nukkui koko ajan kummitädin sylissä. Ei herännyt edes siihen, kun pappi laittoi vettä päähän. Kuului vain pieni huokaus ja poika jatkoi unia. :)
Onpas Niameyn tyttö tosi söpönen ja hymyilevä! Ihanat pyöreät posket!!!
Mielenkiinnolla olen lukenut teidän viestejä kiinteiden maistelusta, vaikka meillä se onkin edessä vasta hieman myöhemmin. Eilen kokeiltiin syöttää quulle ekan kerran vähän tuttelia, kun ajateltiin, että jos se ei jostain syystä sitten sovikaan. Oon kyllä pumpannut jonkin verran maitoa pakkaseen, mutta voihan joskus tulla sellanen tilanne, että pitää jättää poika hoitoon jollekin tutulle korviketetran kanssa. Kyllä siinä menis hoitajalla sormi suuhun, jos poika ei huolisikaan tuttelia! Mutta kokeilu onnistui hyvin, ja tutteli maistui isin tarjoilemana pullosta. Meillä on nyt sellainen koliikkituttipullo, ja sen kanssa syöttö onnistuu hyvin, kun maito ei pulppua valtoimenaan vauvan suuhun. Annettiin muutamalla syöttökerralla 50ml tuttelia ja sitten äidinmaitoa päälle. Mitenköhän paljon 2kk vauva syö kerrallaan???Vähän vaikea arvioida, kun imettää...
Hyvin on pikku-quulle maito maistunut muutenkin, nimittäin tänään neuvolassa uusimmat mitat oli 57,5 cm ja 5150 g. Poika oli hyvällä tuulella ja väläytteli tädille oikein kunnon hymyjä. :)
Meillä quu on mennyt yleensä yöunille noin klo 22-23 ja herännyt sitten joskus klo 4 maissa kerran syömään ja nukkunut sitten aamuun noin klo 8 asti. Eilen kokeiltiin sellaista, että tehtiin " vauvojen yö" jo klo 20 maissa illalla, eli silloin kun quu on yleensä nukkunut vain noin tunnin iltapäikkärit. Nyt siis tehtiinkin rauhassa iltapesut, vaihdettiin yöppäri, sammuteltiin valot ja laulettiin iltalaulut jne. Poika nukahti tosi helposti klo 20. Yritti heräillä siinä klo 21 maissa, kuten yleensäkin, mutta kun laitoin tutin takaisin suuhun ja hiivin pois paikalta, quu ei huomanut äidin ja isin pientä " jymäytystä" vaan jatkoi yöuniaan klo 2 asti. Saatiin katsella rauhassa iltasarjat telkkarista, jee jee! Yöllä syötin sitten klo 2 ja klo 5.30. Herättiin kaikki kolme hyvin levänneinä klo 8! Meneeköhän seuraava yö yhtä hyvin? Taitaa quu tällä kertaa jymäyttää puolestaan äitiä ja iskää. ;)
Vaihdatteko te muut vaipan yöllä? Mietin vain, että onko liian kauan sama vaippa, jos se on klo 20-8 eli peräti 12 tuntia??? Ainahan neuvolastakin on sanottu, että yöllä ei kannata vaihtaa, kun siitä vauva virkistyy turhan paljon keskellä yötä eikä sitten varmasti nukahda heti uudestaan...
Nyt alkaa quun ruokailu, joten palataan asiaan myöhemmin.
-Q- ja -q- ~2kk
Laitan sulle muutaman linkin noihin sun imetysmietteisiin. Katotaan onnistunko saamaan ne tähän.
Tässä linkki imetystukilistan sivuille, jossa on tosta, että saako vauva tarpeeksi maitoa:
http://www.imetystukilista.net/faq/newman_tarpeeksi.php
Tässä on niistä rintaraivareista:
http://www.imetystukilista.net/faq/rintaraivarit.php
Tässä on alkoholista ja imetyksestä:
http://www.imetystukilista.net/faq/tupakka.php
En tiedä, että ootko käynytkin tuolta kattomassa, mutta ajattelin laittaa, kun mulle on noista sivuista ollut paljon hyötyä. Sieltä löytyy vastaus melkein kaikkeen imetykseen liittyvään.
Siitä masulleen pyörähtämisestä. Se mahalleen meno on tosiaan varmaan jotenkin tärkeempi juttu, kun sitä aina ootetaan ja siitä neuvolassakin vouhkataan. Silti mun mielestä jotenkin se selälleen meno ois vaikeempaa, kun miettii. Joona on kauan just mennyt vahingossa selälleen. Nyt vasta on alkanut tarkoituksella kääntymään mahalta selälleen.
Nyt täytyy lopettaa. Palailen paremmalla ajalla uudestaan.
pesukarhu
kun vastasitte tohon ruokajuomajuttuun :)
pesukarhu
Nyt pääsen sitten " rauhassa" kirjoittamaan loputkin... Jäi kuitenkin päivällä kirjoittamatta joihinkin vastauksia/mielipiteitä... Ja nyttenkin pitäis pakata, tai ainakin laittaa tavaroita valmiiksi kun lähetään perjantaina Kuopioon... Saa nähä mitä Eetu tykkää noin pitkästä ajomatkasta... (meiltä kuitenkin n400km sinne..)
En nyt muista oonko jo tänne kertonut että meillä mennään kovasti kontaten joka paikkaan, ja noustaan ylös ihan sama vaikka menis pystysuoraa seinää pitkin. Ja nyt ollaan jo harjoiteltu muutama päivä kävelyä siis kylläkin tukea pitkin, mutta kuitenkin... Ja mamma on täällä pikkuisessa paniikissa, koska toi ukkeli oikein lähtee käveleen... (ja kohta se jo muuttaa kotoo pois, nyyh)
Eetu tekee meillä nyt ylös hampaita, ja ei suostunu koko iltana olemaan miehen sylissä, vain äiti kelpas (ja tissi). Mutta nyt saatiin nukkumaan, saa nähä nukkuuko aamuun saakka vaiko herääkö yöllä! Tai no, meillä on nyt aamukin alkanut viikon verran joka aamu klo 6!!! Kivaa!!!
MENKOISTA Mulla alkoi lauantaina menkat, vaikka olinkin varautunut että tulevat sitten kun lopetan imetyksen. Mulla vain yksi huono puoli, eli se että nyt kun ei ole tarvinnu noita siteitä sitten synnytyksen jälkeen (vuosin n 1kk) niin jo on alapää ihan hellänä... ja kaippa se vähän on ärtynytkin. (mutta jos jotain hyvää alkaa etsimään tilanteesta, niin ny päästään " tosi" toimiin tuon pikkukakkosprojektin suhteen... Tai ei meillä mikään kiire oo, mutta tulee sit kun tulee...)
Niin ja Miinalle paranemisia!!! Ja Niameyllä oli ihanii kuvii. Quierolle kommentti tuosta vaipanvaihdosta yöllä, mä vissiin kerran tai kaksi vaihdoin Eetulle kakkavaipan kun koko makkari haisi, mutta onneksi " tajusi" ettei yöllä tehä isoo hätää... Mutta oon kyllä sitä mieltä ettei muuten tartte vaihtaa.
Jaahas, jospa nyt kuitenkin lopetan ja meen(kin) nukkuun. Kerkeehän sitä huomennakin pakata (tosin mies menee pelaan sulkista ja me Eetun kanssa kattoon kerhon pelii mun veljelle, joten se siitä pakkaamisesta, pakataan sitten pe!!!)
ÖITÄ!!!
napero (taasen) kera Eetun
Tai päivähän tämä jo on, kun M on jo tunnin vedellyt päikkäreitäänkin...
Pesukarhu: Niin arvelinkin, että olit joskus maininnut Joonan kääntymisestä, mutta kun tahtoo tuo muisti tehdä välillä tepposiaan. ;) Minä ehdin olla jo ihan hermostunut, että eikö M ala milloinkaan kääntymään mahalleen. Näemmä otti vain varman päälle, että saa sitten äkkiä opetella kaikki muutkin temput samaan syssyyn.
Meillä on vähän annettu vettä ruokajuomaksi. Tosin se on Matiaksen mielestä PAHAA! Ei siis juurikaan suostu nielemään. Lähinnä annan vettä myöskin suun huuhtelemiseen ruokailun lopuksi. Ensin kokeilin nokkamukia, mutta sen ideaa ei M hoksannut alkuunkaan (oli venttiilimalli, joten ehkä toimisi paremmin ilman venttiiliä, en ole kokeillut). Nyt olen antanut tuttipullosta, johon olen liittänyt kahvat, eli voi itse ottaa kahvoista kiinni. Siitä Matias näyttää ymmärtävän idean, mutta kun se vesi ei sitten ole yhtään hyvää... eli sylkee vedet pois. Ajattelin antaa tuttipullosta ensin vähän harjoitella, josko kohta taas siirryttäisiin kokeilemaan sitä nokkamukia.
Ei olla lihoja vielä aloiteltu, ajattelin ottaa puurot ensin kehiin. Jos pääsisi sitten antamaan iltapuuroa. Mutta niitäkään ei ole aloitettu vielä. Eilen otin omenan kokeiltavaksi. Ensin annoin hitusen pelkkää omenaa, mutta se oli liian väkevän makuista ehkä, ei hyvää. Mutta namnam, kun äiti sotki omenamössöä itse tehtyyn porkkanamössöön ja lisäsi vielä hitusen tissimaitoa, niin jopa oli hyvää! Poika veteli kuin vanha tekijä! Löytyi siis herkkuruoka!
Mitenkähän teillä kokeneemmilla kiinteiden syöjillä on aloitettu viljat? Siis onko jokin tietty vilja parasta aloittaa ekana, vai miten siinä edetään?
Pikkukakkoshaaveista: Haaveissa on, toivottavasti parin vuoden sisällä sellainen saataisiin alkuun. Ensin haluaisin kuitenkin olla vähän aikaa töissä, joten ensi kesänä ehkä alkaa kuumeilu sitten enemmän... Nytkin käyn " fiilistelemässä" välillä tuolla odotuspuolella.
Q: Minä olen joskus nauttinut pienen viinilasillisen tai saunaoluen tai -siiderin Matiaksen nukkumaanmenon jälkeen. Siinä on kuitenkin pitempi tauko, joten ennättää aikalailla haihtua höyryt syöttöön mennessä. Ja eihän tuo jokapäiväinen tapa ole, joten pieni rentoutus- ja herkutteluhetki tehnee hyvää äidillekin!
Nyt M heräsi päikkäreiltä! Meillä alkaa olla lounasaika, joten mössöt ja maitobaarit kehiin!
Kissankello
Voi räkä! Ja siis nimeomaan räkä.. Mathildalla on sitten ihka ensimmäinen flunssa :( Eilisen päivän aivasteli ja yski ja yö menikin sitten levottomasti tuhisten. Kai nyt kun nenä oli niin tukossa! Sai lopuksi nukuttua mun rinnan päällä kun ite oli puoli-istuvassa asennossa. Huonosti kyllä itsekkin nukkui kun kuuntelin koko ajan että saakos neiti henkeä. Pitää varmaan mennä ostamaan sellanen niistäjä.. mikäs sen kehutun nimi nyt oli?
Tosiaan suloinen tuo MiaMikin tyttö! Hassua ajatella että Mathilda on kans ollut tollainen pieni.. vaikka eihän se niin iso nyttenkään ole :)
Vatsalleen kääntymisestä: Mathilda on tehnyt sen vaan kerran kun oltiin vauvahieronnassa. Veikkaan kyllä että oli ihan puhdas vahinko, oli sen verran yllättynyt ilme naamalla :) Kyljelleen kyllä käännytään moneen kertaan. Nyt just on vaan noi sormet parhaat kaverit! Eilenkin tunki ne niin syvälle suuhun että rupes kakomaan ja yökkimään :D ja tietty nauroi päälle kun äiti sanoi että äläs nyt, tulee kohta oksu.. ja ei kun uudestaan koko nyrkki naamaan :D
Qlle tsemppiä noiden raivareiden kanssa, meillä niitä oli kans (joskus vieläkin) mutta vähitellen jäivät. Inhottavaa kyllä kun toiselle ei ruoka kelpaa, huudetaan vaan heti kun rinnalle kallistaa. Tossa imetystukilistalla oli kyllä tosi hyvät neuvot, ei auta kun kokeilla. Kyllä ne raivarit siitä loppuu, tai ainakin vähenee!
Pikkukakkos-suunnitelmia meillä ei vielä ole. Sain jälkitarkastuksesta minipillerit (vaikka en halunnut hormoneja..) ja niitä on nyt popsittu. Hyvä niin kun ekat menkat on jo ollut! Mutta kyllä sitä nyt parin vuoden sisään täytyy Mathildalle sisarus saada. Tossa kuukausi sitten kun mainistisn asiasta miehelle niin olisitte nähny naaman :D Raukka luuli että heti perään vaan toista tekemään, hyvä kun ei lähteny karkuun!
Huh, pitäs jaksaa imuroida vähän kun räkänokka hetken nukkuu, ei vaan nappaa moinen kun on niin väsy. Pitäkööt villakoirat juhlia nurkissa vielä muutaman tunnin, jos vaikka kahvit jois ensin ja lukis lehteä.
Väsy-Mysan ja Räkä-Mathilda
saas nähdä miten pitkän pätkän ehdin kirjoittaa kun on tämä pikku-apulainen sylissä.
Liialla on nyt kamala hinku punnertaa itseään sylissä istumaan,koko ajan ähertää;) Yhtenä yönä tyttö oli myös kääntyny kyljeltään vatsalleen nukkumaan, mutta se on jääny toistaiseksi yhteen kertaan..molemmille kyljille kyllä kääntyy varsinkin puuhamatolla touhutessa:) ..ja imettäessä Liia pitää huolen ettei kukaan muu näe äiskän tissiä, tytöllä on hassu tapa peittää tissi käsillään, laitaa käset tötterölle nännin ympärille,siellä salassa sitten lupsuttaa ja vilkuilee ympärilleen;) Meillä neiti ei ole yrityksistä huolimatta oppinut tuttia syömään, mutta iskee ikenensä äitiin aina kun mahdollista,mua on imetty olkapäästä,käsivarresta,jalasta..nyt lupsuttaa kättä...X)
Kiitos mukavista nimikommenteista!
Mia Mikin vauva oli ihana, mä vaan aina kuvittelin että oot tumma!
Niameyn pikkuinen oli myös ihana ja taisin jostain ull-mainkin vauvan bongata..ihania ne kaikki vaan on!
Kukahan kyseli vauvan tissille nukahtamisesta..meille neuvottiin sairaalasta että ihan pikkuista kannattaa imettäessä hieroa kämmenistä että pysyy hereillä ja jaksaa imeä..en tiedä auttaako kun en ole kokeillut!
jaaha,nyt tyttö hermostuu..mukavaa vkloppua kaikille!