Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isän kanssa täysin erilainen käsitys alkoholin käytöstä

Vierailija
01.09.2015 |

Anteeksi jo etukäteen kun taas selitän tänne näitä ''mammajuttuja'' :-D Mutta pakko päästä purkamaan ajatuksia jonnekin.

Eli lapsen isän kanssa ollaan erottu ja otettu onnistuneesti käyttöön vuoroviikonloppusysteemi. Kaikki on onnistunut muuten hyvin, mutta en ymmärrä lapsen isän tarvetta edes niille saunakaljoille lapsen ollessa siellä. Itse olen kasvanut alkoholistiperheessä ja käynyt varhaisteininä jo läpi ongelmat alkoholin liikakäytöstä ihan alkoholimyrkytykseen asti.

Nykyään alkoholia käytän kerran/kaksi vuodessa ja lapsi ei ikinä tällöin ole minun hoidettavissa saatikka näkemässä tätä ''juomistani''. Lapsen isällä taas alkoholiin suhtautuminen on rentoa. Viiniä voi juoda arkena ruoan kanssa, parit saunakaljat voi ottaa ja vaikka yömyssyn enenn nukkumaanmenoa. Tää on ihan fine, mutta en haluaisi että hän harrastaa tätä lapsen ollessa hänen hoidettavana.

Puhuminen tästä ei auta, koska lapsen isän mielestä minä ylireagoin ja opetan tabu suhtautumista alkoholiin lapselle. Ymmärrän pointin, mutta en voi sille mitään että alkoholin käyttö lapsien (muidenkin kuin omani) seurassa ahdistaa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräm sua, mutta mielestäni ex- miehesi on oikeassa. 

Vierailija
2/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sitä mieltä, että sä oot nyt tässä väärässä ja miehesi oikeassa. Siis ei se sun tunteet tietenkään ole vääriä, ymmärrän kyllä sen, että ahdistaa, mutta sun täytyy nyt vain päästä niiden yli. Alkoholistiperheessä kasvaminen on varmasti aivan hirveää, mutta se, että joku ottaa alkoholia noin kuin lapsesi isä, ei vaikuta lapseen mitenkään. Hän ei ajattele siitä yhtään mitään. Se ei ahdista häntä, se on hänestä normaalia. Se ei aiheuta hänessä turvattomuutta tai pelkoa. Nämä tunteet tulevat sulle, kun ajattelet sitä, että lapsi on nyt siellä, missä alkoholia juodaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se saunakalja ahdista lasta jollei siitä tehdä numeroa tai niitä oteta liikaa. Sulla on trauma lapsuusperheestäsi mut sun lapsilla ei. Älä nyt vinksauta sun lasten suhtautumista alkoholiin. Ei siitä tarvii numeroa tehdä jos joskus yhen oluen ottaa.

Vierailija
4/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse saanut väärinkäyttäjiltä alkoholikasvatusta kotonasi. Humalaa, liikakäyttöä, ongelmia.

Mitä jos lapsesi saisi normaalin terveen suhteen alkoholiin näkemällä, että pari kaljaa ei johda ikävyyksiin? Koko muu maailma osaa ottaa pari, ja se kää siihen. Eikö olisi mahtavaa jos sun lapset osaisi juoda näin?

Vierailija
5/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:28"]

Ei se saunakalja ahdista lasta jollei siitä tehdä numeroa tai niitä oteta liikaa. Sulla on trauma lapsuusperheestäsi mut sun lapsilla ei. Älä nyt vinksauta sun lasten suhtautumista alkoholiin. Ei siitä tarvii numeroa tehdä jos joskus yhen oluen ottaa.

[/quote]

Näin juuri! Älä siirrä ahdistustasi lapseen! Se jäi sanomatta.

3

Vierailija
6/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te voitte kyllä kasvattaa erilailla lasta. Mutta muista, että sinun tapasa ei ole mikään ehdottoman oikea vaikka itsestäsi siltä tuntuu.

Alkoholin näkemisen kieltäminen on vähän sama kuin alastomuuden häpeäminen. Siitä voi jäädä trauma lapselle. Parempi kun lapsi saa mallin, että alkoholin käytössä ei ole mitään hävettävää eikä sitä tarvitse pelätä tai demonisoida vaan näyttää esimerkkiä että alkoholi voi kuulua normaaliin arkeen ilman että siitä tehdään mitään numeroa.

Vierailija
7/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sä olet oikeassa! Mun perheessä ei koskaan juotu lasten edessä eikä poltettu tupakkaa ja arvaa mitä, kumpikaan meistä lapsistakaan ei juo eikä polta. Esimerkin voima on valtava

Vierailija
8/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se saunakalja nyt kamalaa ole jos ei ole humalassa.

Vierailija
9/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei kuitenkaan humallu lasten nähden? Eli ruokaviini jää yhteen lasiin ja saunakalja yhteen pulloon? En oikeasti näe asiassa ongelmaa.

Vierailija
10/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:23"]Ymmärrän pointin, mutta en voi sille mitään että alkoholin käyttö lapsien (muidenkin kuin omani) seurassa ahdistaa.
[/quote]

Tässä sanot jo itse että ymmärrät mutta ahdistaa (huonojen kokemusten vuoksi).
Miehesi on normaali. Älä pilaa lapsen suhtautumista asioihin omien pelkojesi takia

Vierailija
11/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan lapsihan saa  mitä parhaimman mallin isältään miten alkoholia käytetään yleisesti hyväksytyllä sopivalla tavalla erilaisissa tilanteissa.

Vierailija
12/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat jo isompia, kaksi vuotta erosta, lapset ovat olleet isällään noin 5 kertaa. Joka kerta olen hakenut heidät kotiin kesken kaiken kun isä on kaatokännissä. Ja joka kerta saan isältä paskamyrskyn siitä että en ymmärrä normaalia alkoholinkäyttöä.
Ja kyllä en pysty opettamaan lapsille normaalia suhdetta alkoholiin. Elin vuosia alkoholistin kanssa.

Vierailija
13/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:34"]

Lapseni ovat jo isompia, kaksi vuotta erosta, lapset ovat olleet isällään noin 5 kertaa. Joka kerta olen hakenut heidät kotiin kesken kaiken kun isä on kaatokännissä. Ja joka kerta saan isältä paskamyrskyn siitä että en ymmärrä normaalia alkoholinkäyttöä. Ja kyllä en pysty opettamaan lapsille normaalia suhdetta alkoholiin. Elin vuosia alkoholistin kanssa.

[/quote]

Mutta kysehän on aivan eri asioista.

Vierailija
14/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:31"]

Mun mielestä sä olet oikeassa! Mun perheessä ei koskaan juotu lasten edessä eikä poltettu tupakkaa ja arvaa mitä, kumpikaan meistä lapsistakaan ei juo eikä polta. Esimerkin voima on valtava

[/quote]

Mun vanhemmat ei juoneet koskaan, eikä polttaneet tupakkaa. Silti meistä kuudesta lapsesta kaikki on polttaneet, ja osa polttaa edelleen. Juominen on mielestäni parilla liiallista, eikä kukaan sylje lasiin. Varmaan kaikki sekoilleet kännissä, tosin se on takanapäin. Voidaan ottaa viiniä ja saunolutta, eikä kellään seuraavan sukupolven jäsenellä ole ongelmaa, juovat hyvin vähän, enempi urheiluhulluja. Tai yksi siskontytär polttaa joskus.

Vierailija
15/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:34"]Lapseni ovat jo isompia, kaksi vuotta erosta, lapset ovat olleet isällään noin 5 kertaa. Joka kerta olen hakenut heidät kotiin kesken kaiken kun isä on kaatokännissä. Ja joka kerta saan isältä paskamyrskyn siitä että en ymmärrä normaalia alkoholinkäyttöä.
Ja kyllä en pysty opettamaan lapsille normaalia suhdetta alkoholiin. Elin vuosia alkoholistin kanssa.
[/quote]

Miten tää nyt liittyy tähän mitenkään? Kyse on normaalista alkoholinkäytöstä eli ruuan kanssa viiniä tai saunakalja. Ei kaatokännit.

Vierailija
16/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen alkkisperheestä ja nyt omassa perheessäni ei alkoholia käytetä lainkaan. Ymmärrän ahdistuksesi ja olisin itse täysin samalla kannalla jos olisin tilanteessasi. Miehen ei ole pakko ottaa alkoholia kun lapsi on paikalla. Toki ymmärrän, että alkoholia voi ottaa myös kohtuudella, mutta mielestäni on parempi, ettei lapsen tarvitse nähdä sellaista ollenkaan.

Vierailija
17/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on parasta, että lapsi oppii isältään sivistyneen alkoholin käytön. Suomessa kun on usein kaikki tai ei mitään -suhtautuminen alkoholiin, eikä se ole hyvä juttu. Sä ap teet alkoholista tabun, kun isä taas näyttää, että alkoholi on seurustelu- ja ruokajuoma, josta nautitaan, jota juodaan hitaasti ja vähän, ei humaltumisen takia. Alkoholi ei ole paha asia, kun sen käyttö hallitaan ja osataan. Siitä ei tarvitse tehdä numeroa eikä mörköä.

Vierailija
18/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua koska itsekkin alkoholisti perheestä.
Mutta miehesi on oikeassa. Kasvatat alkoholista tabua lapsellesi. Jos ei ikinä näe ketään juovan yhtä saunaolutta niin alkoholi on liian tuntematon ja sitä kautta vaarallinen uteliaalle teinille.

Minkä ikäinen lapsesi on nyt?

Vierailija
19/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riehumalla noin mitättömästä asiasta sinulle ei kohta enää rehellisesti kerrota mitään koska suutut kuitenkin, saman oppii sitten lapsi aikanaan ja mukaan tulee kapinointi kaatokännien muodossa. Valitettavaa, mutta niin se menee jos et muuta asennettasi.

Vierailija
20/20 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-miehesi on oikeassa. Sinun ei tietystikään tarvitse juoda alkoholia, jos ei maistu. Et kuitenkaan voi estää toista huoltajaa nauttimasta kohtuullisia määriä. Lapselle siitä ei ole minkäänlaista haittaa. Ahdistuksestasi sen sijaan saattaa olla, joten keskity asian hyväksymiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi