Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?
Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.
Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.
Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.
Koko kesäajan saisi lopettaa.
Kommentit (424)
Saikutan pari päivää duunista, että saan tasattua olotiloja.
Mä boikotoin koko hommaa. Olen tehnyt sitä jo aiemminkin. Työpaikan seinäkellon jätin yhtenä vuonna talviaikaan ja siinä se on varmaan yhä.
Luin että alkioiden siirrosta ja ihmettelin miten se liittyy kesäaikaan.
Kun kelloja siirretään eteenpäin kesäaikaan, valoisuus lisääntyy aamuun ei iltaan.
Minulle kellojen siirtely lisää uniongelmia tosi paljon. Eli en selviydy hyvin.
Helposti. Se on *ttu vaan tunti, eikä haittaa kenenkään normaalin ihmisen elämää yhtään mitenkään.
Mitäpä valoisista illoista kun työkoneilla ja sirkkeleillä ei kyllä enään iltakuuden jälkeen touhuta naapurisovun takia.
Olen jo vuosia keväisin herännyt jo edellisenä aamuna herätyskellolla viimeistään arkiaamun kellon aikaan. Pitänyt itseni päivän kiireisenä ja treenannut aiemmin sekä syönyt illalla vielä hiilaripitoisen ruuan, että uni tulee ajoissa.
Muistoissa on vielä nuoruuden krapula aamut ja kipeä pää niin kellojen siirto menee helpommin.
En myöskään jaksa käyttää aikaani sellaisen asian vatvomiseen, mihin en voi vaikuttaa. Elämässä on tärkeämpiäkin asioista.
Ei ole mitään ongelmaa mulla siirtyä kesäaikaan, vaikka olenkin iltavirkku. Mielelläni otan kaikki mahdolliset lisätunnit valoisaa. Voikun tätä siirtelyä ei lopetettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo, joita kellojen siirtely häiritsee, eivät tekisi niin, että siirtävät omaa vuorokausirytmiään puoleenväliin? Jos aamuisin pitää herätä vaikka klo 7, niin tekisivät niin, että heräävät klo 7 vain silloin kun on kesäaika, ja silloin kun on talviaika, heräävät klo 6, ja käyttävät sitten sen talviaamun vaikka siihen "aamunvalosta" nauttimiseen, tai ihan mihin vain. Silloin ei mene vuorokausirytmi sekaisin siksi, että äkkiä heräämisaika muuttuu - ainoastaan vain muu päivärytmi hieman vaihtuu.
Se nyt vain on näin että en rupea heräämään klo 6. Yhteiskunta toimii työaikojen ja esim kauppojen aukioloaikojen ja TV:n ohjelmat tulee lähetysaikojen mukaan. KEllloja siirretään siksi että olisi keväällä ja syksyllä tunti myöhemmin valoisaa kaikilla. Sillä säästää myös sähköä.
Kelloja siirretään siksi että itsekkäät aamuvirkut saisivat elää iltavirkkujen tyylillä ilta-aktiivista elämää. Aamuvirkuille ei sovi heidän oma luontainen rytminsä jossa herätään tunti pari ennen auringonnousua ja pitäisi odotella töihin lähtöä. Onneksi sentään yökyöpeleillä ei ole enemmistöä, silloin kelloja siirrettäisiin siten että 08-16 olisi pimeää ja aurinko nousisi klo 16.
Valoahan on vuorokaudessa ihan yhtä paljon, liikutettiin kelloja tai ei, valon lisääntymisestä puhuminen on bullshittiä.
Vuorokaudessa valoa on toki ihan yhtä paljon, mutta jos ajatellaan valveillaoloaikaa, joka on nykyään noin klo 8.00-21.00. Tässä aikavälissä talviajassa on vähemmän valoa.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon niin kyllästytnyt tähän kellojen siirtoon, kuulkaas. Ajettelinkin siirtää kelloja samantien 10 tuntia eteenpäin, niin ei tarvitse 10 vuoteen siirtää ollenkaan.
Mä olen tehnyt sitä jo 41 vuotta eikä vieläkään kyllästytä. Kannattaisi sinunkin hankkia jokin mieluinen harrastus, niin ei olisi elämä noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään ongelmaa mulla siirtyä kesäaikaan, vaikka olenkin iltavirkku. Mielelläni otan kaikki mahdolliset lisätunnit valoisaa. Voikun tätä siirtelyä ei lopetettaisi.
Ei lopeteta. Euroopassa on tärkeämpiä kuin asioita pohdiskeltavina, mm. se, miten ei ajauduttaisi kolmanteen maailmansotaan.
No nyt on hiljasta, kun jengi on unten mailla. Mua ei aamuvirkkuna pahemmin hetkauta yksi tunti, mutta toki mielummin pysyisin normaaliajassa - tykkään valosta aamulla enemmän kuin illalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun kelloja siirretään eteenpäin kesäaikaan, valoisuus lisääntyy aamuun ei iltaan.
Minulle kellojen siirtely lisää uniongelmia tosi paljon. Eli en selviydy hyvin.
Hetki kannattaisi miettiä, mitä on sanomassa, enne kuin puhuu.
"Tänään" normaaliajassa tulee valoisaa klo 8. Ensi yönä klo 2 siirretään kelloja tunnilla eteenpäin niin, että kello onkin kolme. Tulee "huomisaamu", ja auringon nousun aika. Vaan koska kelloja on siirretty eteenpäin, kello ei olekaan kahdeksan, vaan yhdeksän.
Onko aamu siis valoisampi vai pimeämpi?
Pakko vain selvitä. Nyt aamusta nukuin sen tunnin verran normaalia pidempään ja huomenna taas kiinni normaaliin arkirytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Se on *ttu vaan tunti, eikä haittaa kenenkään normaalin ihmisen elämää yhtään mitenkään.
Totta. En ole koskaan käsittänyt valitusvirttä kellojen käännöstä. Mikä siinä on niin kauheaa?
Mitä se kello nyt on? Kun en tiedä onko kello jo siirtänyt ajan itsekseen vai pitäisikö sitä vielä siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Ei moskovan ajalle!
Kyllä Moskovan ajalle!
Mulla se ei vaikuta mitenkään. Herään muutenkin usein aikaisemmin kuin pitäisi, vaikka olenkin iltavirkku.
Tänäkin aamuna olin hereillä jo puoli seitsämältä. Kiva kun illat ovat nyt valoisampia pitempään.
Kesäaika voisi vaikka jäädä pysyväksi. Olisi talvellakin valoisampaa edes vähän myöhempään.
Vituroilleen meni tämäkin siirtyminen. En päässyt ajoissa nukkumaan ja aamuyöstä valvoin kaikkia stressijuttujen takia. Sitten nujahdin ja heräsin ihan liian myöhään. Tunti on varastettu elämästä ja sen saa takaisin vasta syksyllä, ilman korkoja. Oman rytmin muuttaminen tulee vuosi vuodelta vaikeammaksi. En kaipaa valoisia iltoja, koska olen luonnostani taipuvainen valvomaan liian pitkään. Valoisuus vähentää iltaväsymyksen tunnetta turhaan entisestään. Yhteiskunta on kuitenkin aamupainotteinen. En tykkää siitä että aamut siirtyivät pimeämpään suuntaan ja jos aamulla pitää lähteä jonnekin, on pidempään hyytävän kylmä.
En halua, että siirtyttäisiin pysyvästi kesäaikaan. Se olisi kidutusta.
Talveenhan sillä pysyvällä kesäajalla sitä valoisaa tuntia haetaankin. Kesällä tosiaan on Suomessa valon kannalta ihan sama, kumpaa aikaa eletään.