Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?
Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.
Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.
Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.
Koko kesäajan saisi lopettaa.
Kommentit (424)
Vierailija kirjoitti:
Menen nukkumaan kun väsyttää ja herään kun on aika.
Tuo ongelma taitaa olla niillä, joiden täytyy nukkua vähintään 7 tuntia vuorokaudessa? Itse nukun keskimäärin 4-5 tuntia, eikä iltavirkkuus ole koskaan haitannut aikaista heräämistä, kun siihen on ollut tarvetta. Jos tulee kahden tunnin yöunet, niin seuraavana iltana täytyy sovittaa nukkumaan menoa sopivasti, että ehtii nukkua sen 6-7 tuntia ja sen jälkeen asian voi unohtaa.
Joo Hitler nukkui kuulemma 4 tuntia yössä ja seuraukset tiedämme! Miksi joidenkin pitää tuollaisella leuhkia että nukkuu niin vähän? Mikä arvo se on? Ihan normaalia on nukkua 7-9 tuntia/vrk.
En ole nukkunut kunnolla kellojen siirron jälkeen. En tykkää yhtään tästä vekslaamisesta. Jompi kumpi mutta ei näitä siirtoja. Mieluummin se normaali.
En voi käsittää, miten jollain voi joku tunnin heitto tuntua jossain. Mä saatan yhden viikon sisällä herätä joko klo 6 tai klo 11, tai kaikkea siltä väliltä, ihan päivästä riippuen.
Ihan peestä. Illalla ei saa unta ajoissa millään, ja aamulla sitten ihan kanttuvei. Kestää taas aikansa sopeutua. Ensi viikolla varmaan jo helpottaa. Unelmoin silti ikuisesta talviajasta.
Kesäaika pysyväksi kirjoitti:
Kesäaika on mahtava keksintö! Saisi olla voimassa ympäri vuoden! Silloin olisi vapaa-ajalla iltaisin pidempään valoisaa. Työssä käyvälle ei aamulla tai päivisin olevasta valosta ole mitään iloa.
Selvä, eli siis kannatat kellojen siirtämistä 8h eteenpäin, saataisiin kaikki vapaa-aika valoisan aikaan.
Vai eikö se olekaan hyvä? Eikö satukkaan aamuvirkun luontaiseen rytmiin sellainen?
Minä nimittäin tiedän että teillä aamuvirkuilla on hyvin tarkka rytmi myös(vaimoni on sellainen). Heille valvominen myöhään on yhtä tuskaa kuin iltavirkuille herääminen.
Te aamuvirkut olette itsekkäitä kusipäitä. Ette tajua että on muunkinlaisia ihmisiä kuin te. Osa teidän pölisköjen lapsistakin joutuu kärsimään tästä, mutta se ei aamupirpelön mieltä muuta. Menkää aikasemmin nukkumaan, se on teidän ratkaisu ongelmaan. Menkää te prkl myöhemmin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se ei vaikuta mitenkään. Herään muutenkin usein aikaisemmin kuin pitäisi, vaikka olenkin iltavirkku.
Tänäkin aamuna olin hereillä jo puoli seitsämältä. Kiva kun illat ovat nyt valoisampia pitempään.
Kesäaika voisi vaikka jäädä pysyväksi. Olisi talvellakin valoisampaa edes vähän myöhempään.
Heräät usein aikaisemmin kuin pitäisi vaikka olet iltavirkku? Anteeksi, mutta mitä sieniä olet napostellut?
Hah, en edes huomannut- siirsin vaan kellot.
Kolmivuorotyöläisenä yksi tunti sinne tänne ei paljoo merkkaa mitään..
Vallvon vaan pitempään. Kyl se siit.
Ei muhun vaikuta yksi vaivainen tunti suuntaa tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan peestä. Illalla ei saa unta ajoissa millään, ja aamulla sitten ihan kanttuvei. Kestää taas aikansa sopeutua. Ensi viikolla varmaan jo helpottaa. Unelmoin silti ikuisesta talviajasta.
Oot outo, että noin paljon vaikuttaa ja päivätolkulla.
Ne joihin tuo kellojen siirtely vaikuttaa kovasti, ovat varmaan sellaisia ihmisiä jotka elävät tiukan tarkan minuuttiaikataulun mukaan joka päivä. Muuten ei voi ymmärtää.
En selviä, pitää taas odottaa puolivuotta että palaa normaali aika. Miksi muuten näitä kelloja enää siirrellään, eikö sen typerän tavan pitänyt jo loppua?
Tykkäään kesäajasta ja valoisista illoista, mutta tää kellojen siirtely on kauheaa. Aamulla ei meinaa millään herätä.
Loppukevään aamut on kyllä ärsyttäviä, kun linnut rääkyy puissa heti kun aurinko nousee. Tsirp, tsirp, tsirp, me ollaan niiiin pirteitä! Xp Siinä mielessä kesäaika on hyvä. Olisi vaan koko ajan kesäaika. Talvella tulisi pimeä kuudelta eikä viideltä. Tai syksyllä talviaikaan siirryttäessä sovittaisiin, että edelleen kaikki kellonajat on kesäajan mukaan, ts. yhteiskunta siirrettäisiin tunnin aiemmaksi.
Voisin kyllä paremmin jos kelloja ei olisi siirretty. Nyt koko kevään odottamisesta meni maku on aamut on jäätäviä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kyllä paremmin jos kelloja ei olisi siirretty. Nyt koko kevään odottamisesta meni maku kun aamut on jäätäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunti eteen päin, mikä tuossakin hankalaa muka.
Laitetaan tunti taaksepäin. Se sopisi mulle paremmin.
Kyllä laitetaankin. Muutaman kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä kellon siirrosta valittajat ikinä herää tai mene nukkumaan eri aikaan? Esim viikonloppuna? Saavatko he rytmihäiriöitä matkustamisesta eri aikavyöhykkeelle? Ei tuommoinen ole normaalia, että yhden tunninkin ero pilaa koko elämän.
Kesäaikaan siirtymisestä on kuukausi ja vieläkin vuorokausirytmi on pakotetun aikaisemman heräämisen vuoksi sekaisin. Paras vaihtoehto ainakin minulle olisi se, että kellojen siirtelystä luovutaan, koska silloin vuorokausirytmi pysyy valoon nähden suunnilleen kohdallaan.
Tuota matkustamiskommenttia en ymmärrä. Mitä tekemistä kesäajan takia tehtävillä kellojen siirroilla on matkustamisen kanssa? Kotona ollessa kellojen siirtely muuttaa valoisan ajan sijoittumista kellonaikaan nähden. Tietysti matkustettaessa aikavyöhykkeeltä toiselle kelloja siirretään myös, mutta silloin kellonaika pysyy paikallaan valoisuuden vaihteluun nähden. Matkakohteessa eletään kellonajan mukaisesti (ainakin työmatkoilla), joten rasitus on selvästi pienempi kuin kesäaikakellonsiirroissa, koska valoisuus suhteessa kellonaikaan ei muutu.
Ainakin omat kokemukset matkoilta kertovat, että parin aikavyöhykkeen ylittäminen aiheuttaa paljon vähemmän haittaa kuin kesäajan takia tehtävä kellonkääntely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä tuntuu tämä siirtely kesäaikaan. Jossain äitienpäivän tienoilla on normaali olo, ei ennen.
Et siis matkusta koskaan?
Voi luoja tätä draamailua.
Matkustaessaan tarvitsee harvemmin olla skarppina töissä klo 8-16 😁