Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut iltavirkut selviätte kellojen siirrosta kesäaikaan?

Vierailija
21.03.2022 |

Viikonloppuna siirretään taas kellot tunnilla eteenpäin eli normaaliajasta kesäaikaan.

Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.

Mitä vinkkejä olisi muilla iltavirkuilla tästä selviämiseen? Kun se aikaisin herääminen on normaalistikin vaikeaa... Eikä auta edes aikaisin nukkumaan meno.

Koko kesäajan saisi lopettaa.

Kommentit (424)

Vierailija
381/424 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla toivun kun yhden tunnin aikaerosta matkustaessa lomalla tai työmatkoilla. Niissä vieläpä kahteen kertaan, yksi siirtymä suuntaansa.

Vierailija
382/424 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi.

Tää on ihan asennekysymys, niinkuin joku heinänuhakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/424 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti, heräsin vasta kymmeneltä kun normaalissa ajassa herään 8-9 mutta kroppa elää vielä oikeassa ajassa ja kestää vähintään viikon että palautuu tästä taas.

Vierailija
384/424 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis kesäajassa joudut joka aamu heräämään (sisäisen kellosi mukaan) tuntia aikaisemmin kuin nyt.

No en joudu ihan joka aamu. Nimittäin tänä aamuna en tehnyt niin. Olen valvonut eilisestä lähtien ja aion pysytellä hereillä vielä kuutisen tuntia. Sitten otan unilääkkeen ja menen nukkumaan, ja maanantaiaamuna herään ihan kohtalaisen hyvin.

Minulle kesäaika sopii paremmin, vaikka iltavirkku olenkin. Pidän siitä, että illalla, kun on aikaa ulkoiluun, on valoisaa. Tämän siirtymän hoitelen yleensä juuri valvomalla reilun vuorokauden putkeen.

(Oikeastaan en ole iltavirkku, vaan vuorokausirytmini on selvästi pidempi kuin 24 tuntia. Silloin ei oikeastaan ole mitään yhtä luontaista heräämisaikaa, vaan se siirtyy myöhemmäksi ja myöhemmäksi, kunnes onkin aikainen.)

Vierailija
385/424 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 ihmistä kuoli taas turhaan kellojen siirron takia. Tilastokeskuksen sivuilla ajankohtainen kuolonlaskuri.

Vierailija
386/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen herätys meni ihan hyvin ja piti nousta aikaisin ja mennä hammaslääkäriin, mutta tänään tiistaina koko kroppa on ihan oudon tuntuinen. Heräsin muutenkin yöllä monta kertaa. Normaalisti herätys on aina siinä 6.15 niin onhan se kropalle taas tilanne, kun se joutuukin nousemaan 5.15 sisäisen kellon mukaan. Ihme kohmelo olo.

Vierailija
387/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaikaan siirto meni hyvin kuten aina. Heräsin samaan aikaan kuin yleensäkin, reilun 8 tunnin unien jälkeen. Ainut ero on se että nyt täällä Keski-Euroopassa ilta on kerrasta valoisampi ja iltavirkkuna rakastan pitkiä iltoja. Uskallan mennä ulos lenkille myöhempään, energiaa riittää myös töiden jälkeen. Menin heti piknikille puistoon, kun lämmintäkin oli 20 astetta. Rakastan kesäaikaa :).

Vierailija
388/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka julistavat ”koen iltavirkkuna valoisat illat mukavana asiana” eivät oikeasti ole iltavirkkuja. He ovat niin kaukana iltavirkusta, että eivät edes ymmärrä mistä tässä asiassa on kysymys. Iltavirkun sopeutuminen aikaisempaan nukkumaan menoon ja aaikaiseen aamuun herätykseen ei lainkaan helpotu siitä että aurinko paistaa puoleenyöhön asti.

Tämä. Iltavirkku kärsii siitä kun ei tule pimeä ollenkaan eikä pääse nukkumaan. Aamut ei yhtään helpotu sillä, että valvoo auringonlaskuun saakka.

Mulla aunakin kesäisin menee rytmi niin sekaisin, että olen väsynyt kaiken aikaa.

Tietoisku: nukkumaan pääsee ihan milloin haluaa/tarvii. Olen iltavirkku ja rakastan valoisia iltoja. On ihanaa istua ystävien kanssa myöhään niin ettei ole vielä pimeää. Sitten kun pitää mennä nukkumaan, laitetaan verhot ikkunan eteen ja mennään sänkyyn. Eipä ole aurinko koskaan estänyt nukkumaanmenoani, ja toisaalta eipä ole päivänvalo koskaan helpottanut heräämistäni. Heräminen on kamalaa joka tapauksessa, paitsi jos saan nukkua klo 2/3 - 10/11. Ja kun se ei onnistu, pidän ihan itse huolta omasta nukkumisestani. Aurinko ei siihen vaikuta mitenkään, mutta tekee ne illat ihaniksi.

Vierailija
389/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka julistavat ”koen iltavirkkuna valoisat illat mukavana asiana” eivät oikeasti ole iltavirkkuja. He ovat niin kaukana iltavirkusta, että eivät edes ymmärrä mistä tässä asiassa on kysymys. Iltavirkun sopeutuminen aikaisempaan nukkumaan menoon ja aaikaiseen aamuun herätykseen ei lainkaan helpotu siitä että aurinko paistaa puoleenyöhön asti.

Tässä ketjussa kun puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Kukaan iltavirkku ei väitä, että valoisa ilta helpottaisi sitä hiton aikaista aamuherätystä.

Sitä ei helpota mikään! Sen kannalta useimmille on ihan sama, ovatko aamut ja illat valoisia vai pimeitä.

Illan valoisat tunnit ovat kivoja, koska silloin iltavirkku on aktiivinen ja energinen muutenkin, ja on mukavaa puuhailla ja harrastaa valoisammassa.

Eli joo, tuo väitteesi voi pitää paikkansa jossain teoriassa, jos tavoite on, että iltavirkku koittaa kouluttaa luontaisen rytminsä toisenlaiseksi. Työlästä ja huonosti menestyvää se silti on.

Perusteena kesäajan vastustamiselle tuo on aika tehoton argumentti, koska se on enemmän makuasia. Se tehoaa ihmisiin, jotka ovat herkkiä rytmien muutoksille.

Jos määritelmä iltavirkulle ei ole se, että tällaisen henkilön vireystaso on korkeimmillaan illan tunteina, ole hyvä ja kerro mikä se sitten on. Kun ilmeisesti tunnet biologiansa heitä itseään paremmin.

Eikä nyt sitä ketjun alussa jankattua köpöä " ei ole iltavirkku jos tarvitsee illalla valoa " - juttua. Kun kukaan iltavirkuksi ilmoittautunut ei ole niin väittänytkään. He ovat sanoneet pitävänsä siitä, sekä maininneet olevansa iltaisin vireitä valon määrästä riippumatta.

Näin ja aamen. Sanoitit täydellisesti sen mitä yritin itsekin ilmaista. Täällä puhutaan ristiin iltavirkuista jotka joutuvat pakottaman itseään aamurytmiin (siltikään valo ei henkkoht minua auta heräämään) ja niistä jotka haluavat nauttia elämästä. Kuulun jälkimmäisiin ja olen järjestänyt elämäni niin että arkena herätys on 8.55. Työt loppuvat klo 17 ja on todella mahtavaa että siinä on vielä valoisaa aikaa jäljellä. En asu Suomessa joten ero on dramaattisempi ja vaikuttaa koko elämääni vain ja ainoastaan positiivisesti.

Vierailija
390/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellisenä en voi "järjestää" elämääni niin, ettei tarttis herätä aikaisin. Ihan kamalaa joka vuosi kesäaika. En illalla osaa mennä tarpeeksi aikaisin nukkumaan eikä uni tule. Aamulla olen kuin zombi.

Mielestäni normaaliaika olisi kaikkien etu.

Vierailija
391/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tieteellisesti on todettu, että valon määrä vaikuttaa sisäiseen kelloon. Siksi kesäaika on huono, koska ihmisen kroppa ei muutu kellon siirtelyn myötä.

Vierailija
392/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika pysyväksi kirjoitti:

Nimenomaan iltavirkkuna rakastan kesäaikaa! Aamut ovat aina vaikeita - oli sitten valoisaa tai ei. Sensijaan VAPAA-AJALLE iltaan sijoittuva valo on todella tärkeää! Siinä olet kyllä oikeassa että kesäaikaa henkeen ja vereen vastustavat työssäkäyvät ovat usein myös vähän yksinkertaisia ihmisiä. Eivät näet ymmärrä edes sitä, että vapaa-ajalla olevaa valoisuutta voi käyttää mm. lenkkeilyyn ja muuhun terveelliseen ulkoliikuntaan.

Valon voimallako sinä liikut? Voi sitä lenkkeillä pimeässäkin, katuvalot monesti auttavat tässä.

Vierailija
393/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellisenä en voi "järjestää" elämääni niin, ettei tarttis herätä aikaisin. Ihan kamalaa joka vuosi kesäaika. En illalla osaa mennä tarpeeksi aikaisin nukkumaan eikä uni tule. Aamulla olen kuin zombi.

Mielestäni normaaliaika olisi kaikkien etu.

Olet ihan itse valinnut perhe-elämän, turha siitä on nyt ruikuttaa. Suuri osa ihmisistä pitää enemmän kesäajasta eli talviaika ei ole "kaikkien etu".

Vierailija
394/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennekysymyshän tämä on. Jos asiaa stressaa, niin onhan se rytminmuutos vaikeaa. Kuitenkin valtaosa työikäisistä ihmisistä tekee vuoro-työtä valittamatta ja pärjäilee.

Ottakaa selvää mikä on uni-ikkuna ja käyttäkää sitä hyödyksi jos on ongelmia. Iltaisin on myös hyvä hämärtää kotia reilusti ennen nukkumaanmenoa erityisesti, jos kokee olevansa hyvin herkkä valolle.

Itse tein aikaisemmin 3vuoroa ja joskus pelkkää yötäkin ja olen matkustellut työni puolesta jonkin verran, päivänhän se ottaa kun tulee muutoksia..mutta siinä se. Toki jokainen on yksilö ja erojakin löytyy, mutta niin löytyy keinojakin 😀

Vierailija
395/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomalla..

Vierailija
396/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En totu.Menin nukkumaan eileen kello 17.00 ja heräsin aamulla kello 08.30 .

Vierailija
397/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin selviän, vaikka olen iltavirkku. ihanaa että siirrytään kesäaikaan. Taas aivan turhaa uikutusta ja valitusta yhdestä ainoasta tunnista. Kellojen siirtely on hyvä järjestely, saadaan nauttia valoisista illoista. 

Vierailija
398/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilinen herätys meni ihan hyvin ja piti nousta aikaisin ja mennä hammaslääkäriin, mutta tänään tiistaina koko kroppa on ihan oudon tuntuinen. Heräsin muutenkin yöllä monta kertaa. Normaalisti herätys on aina siinä 6.15 niin onhan se kropalle taas tilanne, kun se joutuukin nousemaan 5.15 sisäisen kellon mukaan. Ihme kohmelo olo.

Pyh. Lumevaikutusta koska stressaat ja teet asiasta hirveän numeron. 

Vierailija
399/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänä vuonna meni äärettömän helposti, sillä olin 7 päivän vapaalla juuri kellojen siirtelypäivän ympärillä. ELin tuon ajan tietoisesti ilman kelloa, menin nukkumaan kun siltä tuntui ja heräsin kun siltä tuntui. Nyt ei ole ollut mitään ongelmia. Täytyy koittaa ensi vuonna samaa. Varmaan riittäisi lyhyempikin vapaa kuin viikko, tänä vuonna nyt vain sattui olemaan viikon vapaa juuri tässä.

Vierailija
400/424 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En selviä!

Nukun syksyyn. Herään sitten, kun kelloja taas siirretään. Aaarghh.