Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moniavioisuus

Vierailija
01.09.2015 |

Mitä mieltä olette, voisiko Suomen laissa moniavioisuus olla ok? Minulla on muutamia opiskelukavereita, jotka asuvat polyamorisesti kommuunissa ja heistä vain yksi on avopari, vaikka kaikki harrastavat seksiä keskenään (3 naista, yksi mies). Myös muista maista tänne muuttaa moniavioisia perheitä, jotka ovat heidän kotimaassaan laillisia, mutta Suomessa pitää paperiin merkitä, että yksi pari on naimisissa ja muut yksinhuoltajia. Palveleeko tämä nykytilanne hyvin?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pitäisi sallia. Ei ole mitään järkevää syytä miksi polyamoriset avioliitot pitäisi kieltää.

Vierailija
2/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saisi sallia. Lisää yksilöiden vapautta ja oikeuksia, eikä vahingoita ketään muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyamorisia liittoja ei voi ainakaan Räsänen ja muut hihhulit vastustaa, koska Raamattu on täynnä moniavioisuutta.

Vierailija
4/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen moniavioisuus helpottaisi myös perheen tukien laskemista, sillä moniavioinen perhe on yksi taloudellinen yksikkö, vaikka suomen lakeihin sovitettuna ollankaan nyt eri talouksia. Esim. nyt jo avopari voi tehdä niin, että asuvatkin erillään ja saavat tukea kahteen asuntoon. He voivat kuitenkin epävirallisesti asua yhdessä ja käyttää toista asuntoa esim. loma-asuntona tai varastona tai alivuokrata (pimeästi).

Vierailija
5/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen miettinyt että miten hemmetin sekava soppa tuollaisessa liitossa voisi syntyä esim. eron, kuoleman, perinnönjaon yhteydessä kun pitäisi ruveta omaisuutta, velkoja tai muuta rasitetta jakamaan asianosaisten kesken.

Vierailija
6/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:26"]

Joskus olen miettinyt että miten hemmetin sekava soppa tuollaisessa liitossa voisi syntyä esim. eron, kuoleman, perinnönjaon yhteydessä kun pitäisi ruveta omaisuutta, velkoja tai muuta rasitetta jakamaan asianosaisten kesken.

[/quote]

Ei se ole silti pätevä syy sille että ne pitäisi kieltää.

Vierailija
7/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:26"]

[/quote]

No eikö tilanne nyt ole, jos porukka on epävirallisesti moniavioinen ja virallisesti ei? Nykytilanteeseen nähden tilanne voi vaan parantua.

Vierailija
8/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sekin täällä toteudu. Myös sukulaisten keskinäiset aviot pitää sallia.

Vierailija
9/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, olen muuten niin arvoliberaali kuin olla ja voi, mutta tässä menee mun raja :D -n25

Vierailija
10/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:33"]

Okei, olen muuten niin arvoliberaali kuin olla ja voi, mutta tässä menee mun raja :D -n25

[/quote]

Miten se sua häiritsee jos jotkut on polyamorisessa liitossa vapaaehtoisesti? Ei sulla ole oikeutta kieltää.

Vierailija
11/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et ole arvoliberaalia nähnytkään jos muiden ihmisten polyamoria on jo liikaa.

Vierailija
12/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee itkemään taloudellisia etuja heti. Harrastakaa mitä tahdotte mutta älkää vetäkö muita järjestelmiä siihen.

Vierailija
13/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät nuoret sitä ainakin kannattaa.

Vierailija
14/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli sun raja menee siinä, että hyväksyt hiljaisesti tän suhteen, mutta et halua kirjoittaa paperille, mistä oikeasti on kyse? Ei se nimi paperissa ja rekisterissä liity mitenkään panemisen määrään siellä kommuunissa.

Vierailija
15/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:33"]

[/quote]

Eli sun raja menee siinä, että hyväksyt hiljaisesti tän suhteen, mutta et halua kirjoittaa paperille, mistä oikeasti on kyse? Ei se nimi paperissa ja rekisterissä liity mitenkään panemisen määrään siellä kommuunissa.
[/quote]
Jaa. No mä olen tosi pro homoliitot -tyyppi, olen siis hetsku itse. Mutta toi tuntuu tosi vieraalta ajatuksena ja sanonpa, että aika luonnotonta vaikka samaa sanoo homofoobikot. Homous on kuitenkin normi juttu muillakin eläinlajeilla, mutta että moniavioisuus? Ja hirveesti byrokratiaa ym. Ja sori jos otan lapset esille, mutta miten lapset pystyy elämään jossain panokommuunissa. t.N25

Vierailija
16/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:33"] Okei, olen muuten niin arvoliberaali kuin olla ja voi, mutta tässä menee mun raja :D -n25 [/quote] Eli sun raja menee siinä, että hyväksyt hiljaisesti tän suhteen, mutta et halua kirjoittaa paperille, mistä oikeasti on kyse? Ei se nimi paperissa ja rekisterissä liity mitenkään panemisen määrään siellä kommuunissa. [/quote] Jaa. No mä olen tosi pro homoliitot -tyyppi, olen siis hetsku itse. Mutta toi tuntuu tosi vieraalta ajatuksena ja sanonpa, että aika luonnotonta vaikka samaa sanoo homofoobikot. Homous on kuitenkin normi juttu muillakin eläinlajeilla, mutta että moniavioisuus? Ja hirveesti byrokratiaa ym. Ja sori jos otan lapset esille, mutta miten lapset pystyy elämään jossain panokommuunissa. t.N25

[/quote]

Jättää lapset hankkimatta? Ei noilla ole lapsia.

Vierailija
17/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:17"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:33"] Okei, olen muuten niin arvoliberaali kuin olla ja voi, mutta tässä menee mun raja :D -n25 [/quote] Eli sun raja menee siinä, että hyväksyt hiljaisesti tän suhteen, mutta et halua kirjoittaa paperille, mistä oikeasti on kyse? Ei se nimi paperissa ja rekisterissä liity mitenkään panemisen määrään siellä kommuunissa. [/quote] Jaa. No mä olen tosi pro homoliitot -tyyppi, olen siis hetsku itse. Mutta toi tuntuu tosi vieraalta ajatuksena ja sanonpa, että aika luonnotonta vaikka samaa sanoo homofoobikot. Homous on kuitenkin normi juttu muillakin eläinlajeilla, mutta että moniavioisuus? Ja hirveesti byrokratiaa ym. Ja sori jos otan lapset esille, mutta miten lapset pystyy elämään jossain panokommuunissa. t.N25

[/quote]

Jättää lapset hankkimatta? Ei noilla ole lapsia.
[/quote]
Siis kiellettäisiinkö moniavioisessa liitossa eläviltä lastenteko? Tuskinpa ois mahdollista. t.N25

Vierailija
18/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:17"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:12"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:33"] Okei, olen muuten niin arvoliberaali kuin olla ja voi, mutta tässä menee mun raja :D -n25 [/quote] Eli sun raja menee siinä, että hyväksyt hiljaisesti tän suhteen, mutta et halua kirjoittaa paperille, mistä oikeasti on kyse? Ei se nimi paperissa ja rekisterissä liity mitenkään panemisen määrään siellä kommuunissa. [/quote] Jaa. No mä olen tosi pro homoliitot -tyyppi, olen siis hetsku itse. Mutta toi tuntuu tosi vieraalta ajatuksena ja sanonpa, että aika luonnotonta vaikka samaa sanoo homofoobikot. Homous on kuitenkin normi juttu muillakin eläinlajeilla, mutta että moniavioisuus? Ja hirveesti byrokratiaa ym. Ja sori jos otan lapset esille, mutta miten lapset pystyy elämään jossain panokommuunissa. t.N25 [/quote] Jättää lapset hankkimatta? Ei noilla ole lapsia. [/quote] Siis kiellettäisiinkö moniavioisessa liitossa eläviltä lastenteko? Tuskinpa ois mahdollista. t.N25

[/quote]

Ei vaan se on henkilökohtainen valinta. Jos on enemmän polyamorinen panosuhde, niin sitten ei kannata hankkia lapsia. Jos on erilliset perheet eri naisten kanssa, niin perhe-elämä on luonnollisesti helpompi toteuttaa. Moniavioisuus ei automaattisesti tarkoita ryhmäseksiä. Silti molemmat elämänmuodot voivat olla moniavioisia ja nämä ihmiset haluta tätä.

Vierailija
19/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:30"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:17"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:12"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:33"] Okei, olen muuten niin arvoliberaali kuin olla ja voi, mutta tässä menee mun raja :D -n25 [/quote] Eli sun raja menee siinä, että hyväksyt hiljaisesti tän suhteen, mutta et halua kirjoittaa paperille, mistä oikeasti on kyse? Ei se nimi paperissa ja rekisterissä liity mitenkään panemisen määrään siellä kommuunissa. [/quote] Jaa. No mä olen tosi pro homoliitot -tyyppi, olen siis hetsku itse. Mutta toi tuntuu tosi vieraalta ajatuksena ja sanonpa, että aika luonnotonta vaikka samaa sanoo homofoobikot. Homous on kuitenkin normi juttu muillakin eläinlajeilla, mutta että moniavioisuus? Ja hirveesti byrokratiaa ym. Ja sori jos otan lapset esille, mutta miten lapset pystyy elämään jossain panokommuunissa. t.N25 [/quote] Jättää lapset hankkimatta? Ei noilla ole lapsia. [/quote] Siis kiellettäisiinkö moniavioisessa liitossa eläviltä lastenteko? Tuskinpa ois mahdollista. t.N25

[/quote]

Ei vaan se on henkilökohtainen valinta. Jos on enemmän polyamorinen panosuhde, niin sitten ei kannata hankkia lapsia. Jos on erilliset perheet eri naisten kanssa, niin perhe-elämä on luonnollisesti helpompi toteuttaa. Moniavioisuus ei automaattisesti tarkoita ryhmäseksiä. Silti molemmat elämänmuodot voivat olla moniavioisia ja nämä ihmiset haluta tätä.
[/quote]
Ei tuu toimimaan tää systeemi. Sori. t.N25

Vierailija
20/40 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:30"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:23"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:17"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:12"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:33"] Okei, olen muuten niin arvoliberaali kuin olla ja voi, mutta tässä menee mun raja :D -n25 [/quote] Eli sun raja menee siinä, että hyväksyt hiljaisesti tän suhteen, mutta et halua kirjoittaa paperille, mistä oikeasti on kyse? Ei se nimi paperissa ja rekisterissä liity mitenkään panemisen määrään siellä kommuunissa. [/quote] Jaa. No mä olen tosi pro homoliitot -tyyppi, olen siis hetsku itse. Mutta toi tuntuu tosi vieraalta ajatuksena ja sanonpa, että aika luonnotonta vaikka samaa sanoo homofoobikot. Homous on kuitenkin normi juttu muillakin eläinlajeilla, mutta että moniavioisuus? Ja hirveesti byrokratiaa ym. Ja sori jos otan lapset esille, mutta miten lapset pystyy elämään jossain panokommuunissa. t.N25 [/quote] Jättää lapset hankkimatta? Ei noilla ole lapsia. [/quote] Siis kiellettäisiinkö moniavioisessa liitossa eläviltä lastenteko? Tuskinpa ois mahdollista. t.N25 [/quote] Ei vaan se on henkilökohtainen valinta. Jos on enemmän polyamorinen panosuhde, niin sitten ei kannata hankkia lapsia. Jos on erilliset perheet eri naisten kanssa, niin perhe-elämä on luonnollisesti helpompi toteuttaa. Moniavioisuus ei automaattisesti tarkoita ryhmäseksiä. Silti molemmat elämänmuodot voivat olla moniavioisia ja nämä ihmiset haluta tätä. [/quote] Ei tuu toimimaan tää systeemi. Sori. t.N25

[/quote]

Kumpaa nyt kritisoit, polyamorisia suhteita vai niiden laillistamista? Paloamorisia suhteita on useita Suomessakin. Osa toimii, osa ei. Moniavioisuutta on virallisesti isossa määrässä maita. Mikä tässä ei toimi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi