Moniavioisuus
Mitä mieltä olette, voisiko Suomen laissa moniavioisuus olla ok? Minulla on muutamia opiskelukavereita, jotka asuvat polyamorisesti kommuunissa ja heistä vain yksi on avopari, vaikka kaikki harrastavat seksiä keskenään (3 naista, yksi mies). Myös muista maista tänne muuttaa moniavioisia perheitä, jotka ovat heidän kotimaassaan laillisia, mutta Suomessa pitää paperiin merkitä, että yksi pari on naimisissa ja muut yksinhuoltajia. Palveleeko tämä nykytilanne hyvin?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:50"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:30"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:23"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:17"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:12"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:33"] Okei, olen muuten niin arvoliberaali kuin olla ja voi, mutta tässä menee mun raja :D -n25 [/quote] Eli sun raja menee siinä, että hyväksyt hiljaisesti tän suhteen, mutta et halua kirjoittaa paperille, mistä oikeasti on kyse? Ei se nimi paperissa ja rekisterissä liity mitenkään panemisen määrään siellä kommuunissa. [/quote] Jaa. No mä olen tosi pro homoliitot -tyyppi, olen siis hetsku itse. Mutta toi tuntuu tosi vieraalta ajatuksena ja sanonpa, että aika luonnotonta vaikka samaa sanoo homofoobikot. Homous on kuitenkin normi juttu muillakin eläinlajeilla, mutta että moniavioisuus? Ja hirveesti byrokratiaa ym. Ja sori jos otan lapset esille, mutta miten lapset pystyy elämään jossain panokommuunissa. t.N25 [/quote] Jättää lapset hankkimatta? Ei noilla ole lapsia. [/quote] Siis kiellettäisiinkö moniavioisessa liitossa eläviltä lastenteko? Tuskinpa ois mahdollista. t.N25 [/quote] Ei vaan se on henkilökohtainen valinta. Jos on enemmän polyamorinen panosuhde, niin sitten ei kannata hankkia lapsia. Jos on erilliset perheet eri naisten kanssa, niin perhe-elämä on luonnollisesti helpompi toteuttaa. Moniavioisuus ei automaattisesti tarkoita ryhmäseksiä. Silti molemmat elämänmuodot voivat olla moniavioisia ja nämä ihmiset haluta tätä. [/quote] Ei tuu toimimaan tää systeemi. Sori. t.N25
[/quote]
Kumpaa nyt kritisoit, polyamorisia suhteita vai niiden laillistamista? Paloamorisia suhteita on useita Suomessakin. Osa toimii, osa ei. Moniavioisuutta on virallisesti isossa määrässä maita. Mikä tässä ei toimi?
[/quote]
Siis enhän mä voi kieltää ihmisiltä niiden suhdemuotoja, mutta en laillistaisi tuota touhua. Toi on niin minimaalinen ilmiö ja sekava. Ja ne lapset. Meillä ei ole myöskään perinteitä tällaisessa. Voi olla että mun omat (vielä syntymättömät) lapset sitten taistelee tän laillistamisen puolesta niin kuin mä homojen puolesta, mutta just nyt aion olla änkyrä :) t.N25
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:56"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 02:33"] Okei, olen muuten niin arvoliberaali kuin olla ja voi, mutta tässä menee mun raja :D -n25 [/quote] Eli sun raja menee siinä, että hyväksyt hiljaisesti tän suhteen, mutta et halua kirjoittaa paperille, mistä oikeasti on kyse? Ei se nimi paperissa ja rekisterissä liity mitenkään panemisen määrään siellä kommuunissa. [/quote] Jaa. No mä olen tosi pro homoliitot -tyyppi, olen siis hetsku itse. Mutta toi tuntuu tosi vieraalta ajatuksena ja sanonpa, että aika luonnotonta vaikka samaa sanoo homofoobikot. Homous on kuitenkin normi juttu muillakin eläinlajeilla, mutta että moniavioisuus? Ja hirveesti byrokratiaa ym. Ja sori jos otan lapset esille, mutta miten lapset pystyy elämään jossain panokommuunissa. t.N25
[/quote]
Ei ole luonnotonta, vaan joillekin täysin luonnollista. Sulle se voi olla luonnotonta, mutta ei kaikille. Ja jos nyt eläinmaailmaan aletaan verrata, niin siellä ei edes ole mitään yksiavioisuutta(muutamaa lajia lukuun ottamatta) vaan kaikki "panee" kaikkia, eli siinäkin mielessä täysin luonnollista.
Jotkut ihmiset on luonnostaan polyamorisia, enemmistö tosin "yksiavioisia". Polyamorisille se on täysin luonnollista niin kuin homoille homous on täysin luonnollista.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:26"]
Pervot.
[/quote]
Katso Wikipediasta, miten monessa maassa moniavioisuus on laillista ja yleinen avioliittomuoto. Jotkut pyhät kirjat siunaavat moniavioisuuden (mormonit jne). Suomessa on jo moniavioisia perheitä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:31"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:26"]
Pervot.
[/quote]
Katso Wikipediasta, miten monessa maassa moniavioisuus on laillista ja yleinen avioliittomuoto. Jotkut pyhät kirjat siunaavat moniavioisuuden (mormonit jne). Suomessa on jo moniavioisia perheitä.
[/quote]
Olet mies joka haluaa panna montaa naista hyvillä mielin?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:31"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:26"] Pervot. [/quote] Katso Wikipediasta, miten monessa maassa moniavioisuus on laillista ja yleinen avioliittomuoto. Jotkut pyhät kirjat siunaavat moniavioisuuden (mormonit jne). Suomessa on jo moniavioisia perheitä. [/quote] Olet mies joka haluaa panna montaa naista hyvillä mielin?
[/quote]
Kuka mies ei halua?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:36"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:31"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:26"] Pervot. [/quote] Katso Wikipediasta, miten monessa maassa moniavioisuus on laillista ja yleinen avioliittomuoto. Jotkut pyhät kirjat siunaavat moniavioisuuden (mormonit jne). Suomessa on jo moniavioisia perheitä. [/quote] Olet mies joka haluaa panna montaa naista hyvillä mielin?
[/quote]
Kuka mies ei halua?
[/quote]
Miksi ette sitten vaan pane pienessä piirissänne? Ei tarvitse laillistamista se paneminen.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:36"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:32"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:31"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 04:26"] Pervot. [/quote] Katso Wikipediasta, miten monessa maassa moniavioisuus on laillista ja yleinen avioliittomuoto. Jotkut pyhät kirjat siunaavat moniavioisuuden (mormonit jne). Suomessa on jo moniavioisia perheitä. [/quote] Olet mies joka haluaa panna montaa naista hyvillä mielin? [/quote] Kuka mies ei halua? [/quote] Miksi ette sitten vaan pane pienessä piirissänne? Ei tarvitse laillistamista se paneminen.
[/quote]
Se huoli oli erityisesti lapsiperheiden osalta. Mieti tilannetta, jossa on 2 naista, mies ja kaksi lasta, yksi molempien kanssa. Tässä lasten huoltajuus ja periminen on ongelmallisia nyt. Samoin elatusvelvollisuudet ja tuet.
Mielenkiintoista olis nähdä miten omaisuus jaettaisiin erossa, kuka saisi nahdollisten lasten huoltajuuden, tai olisiko kaikki leskiä jos yksi liitosta kuolisi. Mikä olisi enimmäismäärä henkilöitä liitossa.
Saako myös naisella olla monta miestä. Kuinka monta puolisoa kullakin saa olla? Saako jokaisella olla esim 3 puolisoa. Liittoonhan saattaisi lopulta kuulua satoja ihmisiä..
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:53"]Saako myös naisella olla monta miestä. Kuinka monta puolisoa kullakin saa olla? Saako jokaisella olla esim 3 puolisoa. Liittoonhan saattaisi lopulta kuulua satoja ihmisiä..
[/quote]
Repesin :D Kun miettii sellaista 100-päistä pölisevää porukkaa, joka keskenään koukeroisissa suhteissa
Tässä langassa sen taas huomaa. En voi käsittää miten aikuisten henkilöiden ihmissuhteet ja laillisten sopimusten solmiminen voi aiheuttaa näin paljon närää?
Itse sallisin moniavioisuuden, mutta sen tulisi järjestää sillä tavalla, että on tarvittaessa mahdollisuus laatia omia sopimuksia perintöasioissa ja lasten huoltajuuteen liittyvissä asioissa. Voi tarvittaessa olla ensisijainen huoltaja joka määrää koulupaikat yms.
No joo mut jos olis sellainen kusipäämeininki kuin siinä tv-ohjelmassa, jossa mies ei voi käsittää, miten jotkut voi pärjätä vain yhden vaimon kanssa, niin ei tuommoisilla perheillä pidä olla liiton oikeuksia. Haaremisysteemit on jotenkin niin kauheita, jos lapsia pompotellaan ja asuvat milloin missäkin.
Monta miestä yksi vaimo.Miehistä on ylitarjontaa
Lähi-idässähän on ollut haaremeita iät ja ajat.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 03:30"]Jos on erilliset perheet eri naisten kanssa, niin perhe-elämä on luonnollisesti helpompi toteuttaa.
[/quote]Miten niin "eri naisten"? Eiköhän moniavioisessa (jos sellaisten virallistaminen tulisi tarpeelliseksi ja mahdolliseksi) liitossa voisi vaikka kaikki osapuolet olla miehiä tai nainen jolla on miehistä ja naisista koostuva haaremi.