Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kipeä, kipeä irtaantuminen hengellisestä yhteisöstä

Vierailija
21.03.2022 |

Hei,

Tämmöistä irtaantumisen matkaa teen ja olo on kuin suuressa kriisissä; helpottunut, pelokas, sekava, turtunut.

Kerrotko minulle, milloin selkiää?

Entä kun jatkuvien sääntöjen jälkeen olenkin yksilönä itse päättämässä oikean ja väärän, sydämelläni. Milloin navigoin oikein, toistaiseksi olo on tämänkin asian suhteen hullu. Että tässä saa oman moraalinsa jälkeen toimia, minä syyllisyydentuntoinen pilkunviilaaja.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin uskonnollisesta yhteisöstä kauan sitten. Pohdin paljon juuri tuota kysymystä oikeasta ja väärästä. Päätin ottaa ohjenuoraksi vanhan viisauden: voin tehdä kaikkea, mitä haluan, kunhan en tuota vahinkoa muille, enkä mielelläni myöskään itselle.

Olen joutunut matkallani huomaamaan, että suurella osalla ihmisistä oikea ja väärä on hakusessa. Toisaalta heillä on omituisia tarpeettomia sääntöjä ja toisaalta he ovat kovin rajattomia.

Olen koettanut noudattaa itselleni asettamaani elämänohjetta tietenkään siinä aina onnistumatta. Mutta kun onnistuu suurin piirtein elämään arvojensa mukaan, olo on aika kevyt.

Vierailija
22/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan kohdista vihaasi ja kokeilujasi muihin viattomiin ihmisiin. Hakeudu terapiaan ja uskontojen uhrien tukeen.

mitä vihaa? En ole vihainen ihminen, ikinä ollutkaan. Saati että kohdistaisin kokeilujani muihin ihmisiin.. Viattomiin.. (Korkeasti koulutettuna), pitkän psykoterapin käyneenä ihmisenä, tämänkaltaiset arviot tulevasta elämästäni kummastuttavat.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tää palsta onkin varsin rakentava paikka kysyä aiheesta 😂

oletpas ilkeä, tulin pahalle mielelle tästä.

-ap

Taidat tulla pahalle mielelle vähän kaikesta koko ajan?

Vierailija
24/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan, ap! Selviät kyllä.

Vierailija
25/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tää palsta onkin varsin rakentava paikka kysyä aiheesta 😂

oletpas ilkeä, tulin pahalle mielelle tästä.

-ap

Taidat tulla pahalle mielelle vähän kaikesta koko ajan?

koulukiusattuna, monin tavoin haavoitettuna sitä tosiaan pahoittaa mielensä kovien ihmisten maailmassa. Kova kommenttihan tuo oli, sen jokainen herkkä tunnistaa. Huutonaurua toisen tuskan päälle. 

-ap

Vierailija
26/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnot ja "hengelliset yhteisöt" aiheuttavat niin valtavasti kärsimystä, mielenterveysongelmia ja muuta pahaa, että niiden touhut pitää paljastaa. Nykyjään jostain kumman syystä niiden touhuja katsotaan läpi sormien. Olemme kestämättömässä tilanteessa: mukamas uskonnonvapauden nimissä saa tehdä pahaa.

Vierailija
27/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea terapiaan siinä vaiheessa, kun koet pystyväsi työskentelemään vaikeiden ajatustesi kanssa. Ensin keskity siihen, että saat KONKREETTISTA apua, esim. ottamalla yhteyttä Uskontojen Uhrit Ry-järjestöön. Äläkä missään nimessä hurahda toiseen uskontoon/ ryhmään, se on monesti riskinä.

Olet vahva!

Mielestäni ap on tuonut esiin, ettei ole luopumassa uskostaan? Korjaa jos olen väärässä, ap.

Eli ap saa päättää ihan itse sen mihin uskoo. Nuo uskontojen uhrit tuskin on hyvä valinta, jos haluaa vielä uskoa.

Vierailija
28/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea terapiaan siinä vaiheessa, kun koet pystyväsi työskentelemään vaikeiden ajatustesi kanssa. Ensin keskity siihen, että saat KONKREETTISTA apua, esim. ottamalla yhteyttä Uskontojen Uhrit Ry-järjestöön. Äläkä missään nimessä hurahda toiseen uskontoon/ ryhmään, se on monesti riskinä.

Olet vahva!

Mielestäni ap on tuonut esiin, ettei ole luopumassa uskostaan? Korjaa jos olen väärässä, ap.

Eli ap saa päättää ihan itse sen mihin uskoo. Nuo uskontojen uhrit tuskin on hyvä valinta, jos haluaa vielä uskoa.

Kuulostaa kovin huolestuttavalta, jos yhdestä vahingollisesta porukasta eroon päässyt haksahtaa johonkin toiseen hihhulisakkiin. Siinä tekee itselleen karhunpalveluksen ja päätyy ojasta allikkoon.

Vierailija
29/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vahva!

Olet oikeassa, uskon yhä. Ehkäpä se uskonkohde on kirkastunut tässä vuosien ajatustyön aikana; yksin Vapahtaja, Kristus, on uskoni alku ja loppu. Ei ihmisten säännöt ja taakat, joita päälle lastataan.

-ap

Vierailija
30/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä välitä noista hulluista haaskalinnuista, joita täällä pyörii. Kertoo vain heidän omasta sairastuneesta mielestään se, että sinua syyllistetään, jopa siitä, että kirjoitat tänne. Aihe vapaa on mahtava paikka saada apua ja jutella kaikesta. Nyt osuit huonoon hetkeen ehkä näi aamutuimaan on se alhaisin sakki paikalla. Mutta kokeile rohkeasti jatkaa.

Sulla on oikeus olla hauras ja olet oikeassa pitäessäsi pääsi, myös koskien sitä, että sulla on oikeus loukkaantua täällä raakkuvien hullujen pahantahtoisuudesta. Voi olla, että illalla ja viikonloppuisin täällä on terveempiä ihmisiä liikkeellä.

Pitkään olet jo jaksanut käsitellä terapiassa asioita, ja mielestäni vastauksissasi näkyy että vaikka tunnet itsesi hauraaksi, osaat ja pystyt puolustamaan näkemyksiäsi ja tunteitasi. Se on jo todella paljon, osaisinpa itse yhtä hyvin.

Voimia sinulle!

Vierailija
31/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, älä välitä noista hulluista haaskalinnuista, joita täällä pyörii. Kertoo vain heidän omasta sairastuneesta mielestään se, että sinua syyllistetään, jopa siitä, että kirjoitat tänne. Aihe vapaa on mahtava paikka saada apua ja jutella kaikesta. Nyt osuit huonoon hetkeen ehkä näi aamutuimaan on se alhaisin sakki paikalla. Mutta kokeile rohkeasti jatkaa.

Sulla on oikeus olla hauras ja olet oikeassa pitäessäsi pääsi, myös koskien sitä, että sulla on oikeus loukkaantua täällä raakkuvien hullujen pahantahtoisuudesta. Voi olla, että illalla ja viikonloppuisin täällä on terveempiä ihmisiä liikkeellä.

Pitkään olet jo jaksanut käsitellä terapiassa asioita, ja mielestäni vastauksissasi näkyy että vaikka tunnet itsesi hauraaksi, osaat ja pystyt puolustamaan näkemyksiäsi ja tunteitasi. Se on jo todella paljon, osaisinpa itse yhtä hyvin.

Voimia sinulle!

Kiitos, sinä, ihana ihminen! Valoa elämääsi!

-ap

Vierailija
32/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vahva!

Kuulostaa kovin huolestuttavalta, jos yhdestä vahingollisesta porukasta eroon päässyt haksahtaa johonkin toiseen hihhulisakkiin. Siinä tekee itselleen karhunpalveluksen ja päätyy ojasta allikkoon.

Mikä sua vaivaa?! Voihan ap olla uskossa, mutta haluaa pois hänen näkökulmastaan huonosta yhteisöstä. Eli mihinkään UUTEEN ei tarvitse haksahtaa. Nykyinen yhteisö ei ole ap:lle sopiva syystä että

- ap:llahan on selvästi itsellään muitakin ongelmia ja hän tulkitsee asioita omalla tavallaan. Sen jokainen joka lukee kommentteja kykenee huomaamaan.

Tai

- yhteisössä on oikeasti jotain pahasti pielessä

Me emme voi tietää sitä näillä tiedoilla. Ainoa mitä tiedämme on, että ap on poikkeuksellisen hauraalla pohjalla ja hän tarvitsee siinä apua.

Vierailija
33/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jehovan todistajista ei ainakaan pääse kunniallisesti pois. Jokaista porukasta eroavaa tai erotettavaa kohtaa sama karttamisrangaistus: kartettu lakkaa olemasta. Se merkitsee eräänlaista sosiaalista murrhaamista. Edes perheenjäsentä ei saa tervehtiäkään, ellei kyseessä ole samassa taloudessa asuva lapsi.

On huomattavaa, että erottamisen syyksi riittää, että ei hyväksy mukisematta sataprosenttisesti kaikkea, mitä Jehovan todistajien amerikkalaiset johtomiehet opettavat tai kehottavat. 

Ja tämäkö on rakkautta ?

”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”

Vierailija
34/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vahva!

Ei ole sinun asiasi arvostella toisen uskoa.

Vierailija
35/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ime mun munaa. sitä jeesus haluaisi

Vierailija
36/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vahva!

Vierailija
37/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ehdottoman totuuden yhteisöt säännöstöineen eivät sovi herkälle ihmiselle. Olen ikävöinyt kirkkoa, ehtoollispöytää. Poden ahdistuneisuutta, mieleni ei ole vääristynyt, jakautunut, psykoottinen tms. Ahdistus on suurta, olen herännyt miettimään, onko osasyy rämpimiseen ahtaaksi kokemani yhteisö.

-ap

Vierailija
38/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vahva!

Toivoisin vaan, että jokainen oppisi virheistään eikä tekisi niitä uudelleen.

Vierailija
39/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien uskonnollisten yhteisöjen, ja erityisesti niiden papiston, päällimmäinen ja tärkein tarkoitus on alistaa yhteisön jäsenet kuuliaisiksi ja aivopestyiksi orjiksi. Aloitekyvyttömäksi orjaksi, joiden tärkein ja ainoa tehtävä on kyseenalaistamatta pappis-säätyä taata tälle etuoikeutetulle ryhmälle heidän leveä leipänsä. AP, hylkää kaikki uskonnot. Älä kuitenkaan henkilökohtaista uskoasi Jumalaan. Minä lupaan sinulle, itse saman tien läpikäyneenä, et tule katumaan tätä päätöstä. Elämääsi koittaa vapaus ja ilo sekä henkilökohtainen suhde Jumalaan, vailla tarpeettomia ja ahneita papiston varastavia käsiä.

Vierailija
40/62 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jehovan todistajista ei ainakaan pääse kunniallisesti pois. Jokaista porukasta eroavaa tai erotettavaa kohtaa sama karttamisrangaistus: kartettu lakkaa olemasta. Se merkitsee eräänlaista sosiaalista murrhaamista. Edes perheenjäsentä ei saa tervehtiäkään, ellei kyseessä ole samassa taloudessa asuva lapsi.

On huomattavaa, että erottamisen syyksi riittää, että ei hyväksy mukisematta sataprosenttisesti kaikkea, mitä Jehovan todistajien amerikkalaiset johtomiehet opettavat tai kehottavat. 

Ja tämäkö on rakkautta ?

”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”

Rakkauttahan se. Kysy keneltä tahansa Jehovan todistajalta, niin saat kuulla karttamisrangaistuksen olevan "rakkaudellinen järjestely" ja "jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän